Tjänstebil - Vad ska man ha?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Polaren kom dragande med nya Opel Insignia CDTi Biturbo och jag blev intresserad..
193 häst, 6vxl automat, AWD, en JÄVLA massa utrustning och fritt val mellan "sports tourer" och "Country tourer", vilket jag antar är någon crosscountry/allroad/alltrack/höjd markfrigång variant, för runt 7.5 basbelopp.

Någon som har erfarenhet av Opel?
Jag tänker bara köra bilen i tre år, jag skall inte äga skiten efter.. jag bryr mig inte om andrahandsvärdet.

Jag har kört Insignian 2,0cdti och OPC. Minns mest att den kändes trång i breddled och att den ser freakish ut när man öppnar bakluckan. Annars ok men rätt intetsägande. OPC:n roligare, lät gött jämfört med dieseln, och välutrustad men det kändes inte som några 325hk. Går dock att mjukvaruoptimera rätt ordentligt om man vill.

Annars hade jag en affärskollega som hade en som tjänstebil. 2,0 tror jag. Han gillade den. Snål, sthlm tor på en tank.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Nyfiket ställer man sig frågan, finns det nåt som inte är plastigt utöver typ Bentley? Hsr varit under skalet på nära nog alla bilmärken. Sammanfattningsvis, kulissby..:fakta

Det är skillnad på plast och plast. Rätt material med rätt struktur i känns inte plastigt. :fakta

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Polaren kom dragande med nya Opel Insignia CDTi Biturbo och jag blev intresserad..
193 häst, 6vxl automat, AWD, en JÄVLA massa utrustning och fritt val mellan "sports tourer" och "Country tourer", vilket jag antar är någon crosscountry/allroad/alltrack/höjd markfrigång variant, för runt 7.5 basbelopp.

Någon som har erfarenhet av Opel?
Jag tänker bara köra bilen i tre år, jag skall inte äga skiten efter.. jag bryr mig inte om andrahandsvärdet.

Opel är bra grejer oavsett vad många lekmän påstår. Dessutom 5 års nybilsgaranti, vilket inte spelar någon roll vid förmånsbil.
Mycket bil för pengarna angående Insignian och den går att få med alla de rätta utrustningarna OCH du sitter skönt i den jämfört med Passat och Golf. Och bättre kvalitet för mindre peng.
Skulle jag vara i läge att köpa NY bil nu så skulle det stå mellan Insignian och Superben.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Det flesta leasingbolag godkänner inte Saab. Samt vem vill åka omkring i en 10-15år gammal modell?
Bara för att 740in skulle finnas som ny så skulle jag aldrig köpa en.

Öhm har du koll på bilar? Om du nu läser hela min text så funderar jag dessutom på att äga bilen själv.
SAAB 9-3 vad i produktion ända upp till saabs konkurs och leasing går att köra på det viset också, nu kollar jag som sagt på lågmilade begagnade bilar att äga privat.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag skulle valt ngn Hisingstillverkad Volvo eftersom Koenigsegg inte passar inom 7.5 bb.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det flesta leasingbolag godkänner inte Saab. Samt vem vill åka omkring i en 10-15år gammal modell?
Bara för att 740in skulle finnas som ny så skulle jag aldrig köpa en.

Volvo har heller inte gjort speciellt "nya" modeller. Tråkiga inredningar är de nog bäst på.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Öhm har du koll på bilar? Om du nu läser hela min text så funderar jag dessutom på att äga bilen själv.
SAAB 9-3 vad i produktion ända upp till saabs konkurs och leasing går att köra på det viset också, nu kollar jag som sagt på lågmilade begagnade bilar att äga privat.

Läser rubriken igen. "Tjänstebil - Vad ska man ha"
Sen googlade jag Saab 9-3 och fann att den är från 2002. Utvecklad då innan så mina 10-15 år stämmer ganska bra om hur gammal modellen är.
Så som svar på din fråga. Jag har koll på bilar, framförallt tjänstebilar. Leasplan som har ganska många tjänstebilar i vårat land kör ingen leasing på Saab.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Går att köpa en ny SAAB 9-3 Aero idag fullt utrustad för 289,000:-
"En ny Saab 9-3 Aero Sedan 2014 kostar 279 000 kronor inklusive moms med sexväxlad manuell växellåda, och 289 000 kronor inklusive moms med sexstegad automatisk växellåda. I priset på just den här begränsade upplagan av Saab 9-3 Aero Sedan ingår fri service i 3 år, vägassistans i 2 år och 3 års vagnskadegaranti."

Nybilssite
http://www.saabcars.com/sv/

Test
http://www.vibilagare.se/nyheter/saab-93-aero-sedan-2014-rapport-fran-provkorningen

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Går att köpa en ny SAAB 9-3 Aero idag fullt utrustad för 289,000:-
"En ny Saab 9-3 Aero Sedan 2014 kostar 279 000 kronor inklusive moms med sexväxlad manuell växellåda, och 289 000 kronor inklusive moms med sexstegad automatisk växellåda. I priset på just den här begränsade upplagan av Saab 9-3 Aero Sedan ingår fri service i 3 år, vägassistans i 2 år och 3 års vagnskadegaranti."

Nybilssite
http://www.saabcars.com/sv/

Test
http://www.vibilagare.se/nyheter/saab-93-aero-sedan-2014-rapport-fran-provkorningen

"Har inte autobroms"- låter som en bil för mig. Mindre skit som krånglar. Har de dessutom hederlig mekanisk handbroms är det än bättre :)

Gör't, stöd inhemsk produktion

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Läser rubriken igen. "Tjänstebil - Vad ska man ha"
Sen googlade jag Saab 9-3 och fann att den är från 2002. Utvecklad då innan så mina 10-15 år stämmer ganska bra om hur gammal modellen är.
Så som svar på din fråga. Jag har koll på bilar, framförallt tjänstebilar. Leasplan som har ganska många tjänstebilar i vårat land kör ingen leasing på Saab.

9-3 modellen kom ny 2006 eller 2007 som byggdes på samma plattform (dock facelift) fram till konkurs. Se även Amullo's inlägg så kanske det klarnar vad jag försökte säga.
Saab finns som leasing idag också, jo.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Redan innan konkursen drog många av de större företagen, med stora bilparker, öronen åt sig och fasade ut Saabbilarna så fort det gick. Saabhandlarna gav inga glada miner för de som sålde dessa bilar ville ha ut dem till slutkund så fort som möjligt, dumpa priserna och sålde bilar utav helvete. Problemet var bara att de enda som inte sålde var just Saabhandlarna eftersom de in i det sista försökte hålla varumärket vid liv och priserna på en rimlig nivå, sen så gick det som de gjorde.

Jag vet för jag hade uppdrag hos en av dessa handlare när det begav sig, make till bilförsäljning har jag inte sett för dom, i sammanhanget, spruta ut bilar därifrån. De var inte så priskänsliga utan kunde lätt bräda lägsta pris på Blocket då och räknade snarare på räntan/lagerdagar så bilarna studsa bara in/ut ur hallen.

Så visst, det kanske går att leasa Saab idag också men de flesta vänder sig inte till Rent a Wreck för ändamålet ;)

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Har lagt till några på listan
Lexus IS300h (Business edition) 333.000:- med automat. Hybridbil ger under 2k i förmånsvärde
Mercedes C220CDI C-edition (~330.000:- nya på blocket). Diesel med auto ger runt 2300 i förmånsvärde
BMW 320xd Sedan Business Advantage edition ~330.000 med automat, runt 2400 i förmånsvärde, men x-drive ger mersmak.
Enda jag skulle vilja lägga till på bilarna är just aktiv farthållare. Blir till att pruta lite i så fall.

Fiaten testades och går bort. Fet bil, men alldeles för stötig och tråkig nå så in i helvete i motorn. för amerikansk i gunget trots stötig fjädring. Man är säkert BMWifierad i sina krav.
Volvo S60/S80 finns med i tankarna, liksom Opel insignia, men frugan har indikerat att hon vill åka premiummärke.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO