Bara för att få lite andra vinklar på passaten, är inne på min 4:e nu, första en turbo manuell kombi med BSR 300hkr 17000 mil det enda förutom slitdelar var att avgasystemet släppte i fogen till turbon som var enkelsvetsad, nya reservdelen var svetsad från båda hållen. Sket dock i att byta det och svetsade själv.
Andra en R36 DSG 300 hkr 11000 mil inte ett problem med den heller.
Tredje en 170 diesel med DSG 15000 mil slitdelar och ett hjullager pga. en kass fälg (vinterfälg inte vw:s) inget annat. Såldes till en bekant som bytt hjullager igen på samma hjul och sedan byttes fälgen.
den jag har nu 170 DSG 4WD hittills 5000 mil, värmen hängt sig en gång på max, stannade och startade igen problemet borta.
Sen skall man ju inte gå i närheten av VAG i Malmö, det finns inget de inte kan klanta till eller förstöra.
Lund är OK samma ägare men helt annat på verkstan.
Inför sista köpet testade jag det mesta i kombiväg innan det blev en passat till:
V40/50 eller vad skitet heter numera, för liten och bullrig
V60 skön framförallt stolarna men för litet bagageutrymme
V70 en djävla klump som du åker med, inte kör, obekväma stolar vilket förvånade mig då V60 hade kanonstolar
XC70, om vanliga är en klump kan du ju tänka dig ett antal kilon till, men visst sköna rakt fram på motorväg ja.
BMW
320 d Ganska OK men rätt liten och inte så tyst som jag förväntat mig
520 d Skön men med lite utrustning kan du glömma 7,5 basbelopp samma för allt som har större motor än instegsmodellerna.
Mercedes
C220 d Hård stötig och bullrig samt liten
E220 skön men du åker, du kör inte, stor bekväm tyst men samma som BMW, 7,5 basbelopp glöm det. Vill minnas att offerten landade på runt 780 000.
Peggan 508 skön bekväm tyst men bara till 130 sen kör du in i en vägg av oväsen, litet baggage.
C5 skön som fasen, mugghållaren placerad INNE i armstödet (skojar inte) går inte att få med 4WD men det var faktiskt nära det blev en sån.
Hyundai i40 förvånansvärt skön och tyst men ingen motor och gick inte att få med en sån heller.
Mondeo ganska kul och bekväm men jag litar inte ett skit på dem efter 5000 mil. Kanske oförtjänt men nix.
Subaru Legacy Ful (förra modellen skitsnygg) bra kvalitet, ruggigt kompetent 4WD, dieseln suger, trött och man vill verkligen ha en automat men finns inte på just dieseln.
Ville inte ha en outback annars samma sak med den.
A4 skön men för liten
A6 skön men man åker, ett understyrt härke även med 4WD, min passat (då 12000 mil) kändes bättre ihopskruvad än demobilen som gått 1700 mil.