Tjänstebil - Vad ska man ha?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Qwerty har en väldigt bra poäng där. Få bilar gör så bra stolar som Volvo, som passar både stora och små kroppshyddor utan att man blir trött i ryggen. Min Saab är ok, inte lika bra som en V70 men inte lika dålig som Passat till exempel.
Mina föräldrar hade en Passat med all lull-lull inklusive Recaro massagestolar och jag förstår varför de valde att leverera stolarna med massage men inte ens det hjälpte. En resa till Stockholm på dryga 15 mil krävde nästan ett besök hos naprapaten.

Japsarnas stolar brukar aldrig vara bra i grundutförande men desto bättre i lyxpaketen men då håller inte alltid basbeloppen om man ska ha stor diesel, automat osv.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej nu jävlar får det vara nog!!!!! :huvet

Först Honda(det är för fan en motorcykel), sen KIA (en miljöpartist) och nu HYUNDAYIA!

Inte fan vet jag? Jag har ju inte testat..

Honda accord med businesspaketet har bekväma stolar.
Bäst stolar alla kategorier hade Saab 9000aero. Helt magiska.
Tyskarna måste vara byggda för 150 pannor, för det känns som träbänkar allihop.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Varje gång jag testar nåt av märkena som inte går att uttala(och typ Opel) blir jag besviken. Koreapop, hur bra är det? ;)

Men faktiskt var inte Kia Ceed:en jag hade som hyrbil så hemsk. Men det är ju inget man vill ha som vardagsbil. Kanske som andrabil om frugan mest kör den.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Honda accord med businesspaketet har bekväma stolar.
Bäst stolar alla kategorier hade Saab 9000aero. Helt magiska.
Tyskarna måste vara byggda för 150 pannor, för det känns som träbänkar allihop.

I40 är bajs. Körde långt med den nyligen som hyrbil. Sportage däremot, men rätt fett prisad, såg en på svenska bil för 450 lök. :va
Mitsubishi Outlander eller vad den heter är OK, speciellt utifrån...
Accord säten är sjukt bra, sant. Speciellt om man som jag är lite för lång.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
-92 levde nog 740 till. Helt otroligt seglivade.

Stämmer. Det roliga är ju att 240 tillverkades ända tills -93, alltså ett år efter att 740 gått i graven.
Fast å andra sidan var ju 240 en jävligt bra bil, minns fortfarande min underbara, ljusblåa 240 DL -79. :hihi

OnT:
Själv kör jag VW som tjänstebil, och den har funkat bra i de 6000 mil jag haft den. Men jag kanske bara har haft tur?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I40 är bajs. Körde långt med den nyligen som hyrbil. Sportage däremot, men rätt fett prisad, såg en på svenska bil för 450 lök. :va
Mitsubishi Outlander eller vad den heter är OK, speciellt utifrån...
Accord säten är sjukt bra, sant. Speciellt om man som jag är lite för lång.
Sportagen är skaplig, så länge man jämför den med andra koreaner & typ ford ficus, men för de pengarna kan man få en ok utrustad 3-serie/C-klass med skaplig motor, så jag tror att kanske näe...
Samma sak gäller santa fe.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
OnT:
Själv kör jag VW som tjänstebil, och den har funkat bra i de 6000 mil jag haft den. Men jag kanske bara har haft tur?

Farsgubben har ägt vw i en 5-6 år nu iaf utan egentligen några problem.
Den senaste, en fullutrustad polo tsi med dsg låda är en riktigt fin liten bil, med "storbilskomfort" och relativt mycket körglädje för en modern småbil. Men den har gått lite väl kort för att ge utlåtande på pålitlighet ännu.

Min gamla golf 3 VR6:a var nog däremot den sämsta bil jag ägt, åtminstone om man tar in kostnad i beräkningen. Och delar är absolut inte billiga.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Stämmer. Det roliga är ju att 240 tillverkades ända tills -93, alltså ett år efter att 740 gått i graven.
Fast å andra sidan var ju 240 en jävligt bra bil, minns fortfarande min underbara, ljusblåa 240 DL -79. :hihi

OnT:

Jag brukar själv ha äran att få låna min fars 240 SE -93. Bättre bil är svårt att hitta. 740 kanske är bättre, tack vare komforten.

Volvon kommer han ha kvar på uppfarten, däremot hans Merca c180 w202 med 13k mil är snart redo för skroten. Allt möjligt börjar gå sönder där och inte att glömma det dåliga rostskyddet.

Kör själv en Caddy Maxi. Bytte den från en Berlingo. Uppskattade bytet, men om det är en bra bil eller inte är för tidigt att säga.

Min gamla golf 3 VR6:a var nog däremot den sämsta bil jag ägt, åtminstone om man tar in kostnad i beräkningen. Och delar är absolut inte billiga.

Motorsången är ju vacker!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Motorsången är ju vacker!

Absolut, hade rostfritt remus helsystem (sport, inte brööl) på min och den lät för godumligt!
Det var däremot det ända bra med den bilen, hade precis ALL utrustning som gick att få 1994, men inte en endaste usel knapp fungerade, allt var trasigt. Obekväm, bullrig, långsam stor motor och liten bil till trots, och drack en helvittes massa bensin. För framtung för att ha någon riktig körglädje. Halvgalvad kaross, så underredet var mer eller mindre felfritt men taket höll på att rosta bort. Alla lampor och gissmojänger lekte las vegas och larmet gick igång lite när det ville (orginal, inte biltema).

Last edited:

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Bara för att få lite andra vinklar på passaten, är inne på min 4:e nu, första en turbo manuell kombi med BSR 300hkr 17000 mil det enda förutom slitdelar var att avgasystemet släppte i fogen till turbon som var enkelsvetsad, nya reservdelen var svetsad från båda hållen. Sket dock i att byta det och svetsade själv.

Andra en R36 DSG 300 hkr 11000 mil inte ett problem med den heller.

Tredje en 170 diesel med DSG 15000 mil slitdelar och ett hjullager pga. en kass fälg (vinterfälg inte vw:s) inget annat. Såldes till en bekant som bytt hjullager igen på samma hjul och sedan byttes fälgen. :näsblod

den jag har nu 170 DSG 4WD hittills 5000 mil, värmen hängt sig en gång på max, stannade och startade igen problemet borta.

Sen skall man ju inte gå i närheten av VAG i Malmö, det finns inget de inte kan klanta till eller förstöra.
Lund är OK samma ägare men helt annat på verkstan.

Inför sista köpet testade jag det mesta i kombiväg innan det blev en passat till:

V40/50 eller vad skitet heter numera, för liten och bullrig
V60 skön framförallt stolarna men för litet bagageutrymme
V70 en djävla klump som du åker med, inte kör, obekväma stolar vilket förvånade mig då V60 hade kanonstolar
XC70, om vanliga är en klump kan du ju tänka dig ett antal kilon till, men visst sköna rakt fram på motorväg ja.

BMW
320 d Ganska OK men rätt liten och inte så tyst som jag förväntat mig
520 d Skön men med lite utrustning kan du glömma 7,5 basbelopp samma för allt som har större motor än instegsmodellerna.

Mercedes
C220 d Hård stötig och bullrig samt liten
E220 skön men du åker, du kör inte, stor bekväm tyst men samma som BMW, 7,5 basbelopp glöm det. Vill minnas att offerten landade på runt 780 000. :gnissla

Peggan 508 skön bekväm tyst men bara till 130 sen kör du in i en vägg av oväsen, litet baggage.

C5 skön som fasen, mugghållaren placerad INNE i armstödet (skojar inte) går inte att få med 4WD men det var faktiskt nära det blev en sån.

Hyundai i40 förvånansvärt skön och tyst men ingen motor och gick inte att få med en sån heller.

Mondeo ganska kul och bekväm men jag litar inte ett skit på dem efter 5000 mil. Kanske oförtjänt men nix.

Subaru Legacy Ful (förra modellen skitsnygg) bra kvalitet, ruggigt kompetent 4WD, dieseln suger, trött och man vill verkligen ha en automat men finns inte på just dieseln.
Ville inte ha en outback annars samma sak med den.

A4 skön men för liten
A6 skön men man åker, ett understyrt härke även med 4WD, min passat (då 12000 mil) kändes bättre ihopskruvad än demobilen som gått 1700 mil.

Tjita1

Guest
Subaru Legacy Ful (förra modellen skitsnygg) bra kvalitet, ruggigt kompetent 4WD, dieseln suger, trött och man vill verkligen ha en automat men finns inte på just dieseln.
Ville inte ha en outback annars samma sak med den.
Diesel med automat finns på Outback. :)

Åh, skit att man inte behöver tjänstebil precis nu. Nåja, kommer väl nya erbjudanden..

Koreanerna ska ha något av det bästa rostskydden just nu, säger en rostskyddsfirma jag litar på. Med andra ord, vill man ha en långlivad kaross så är det KIA eller Hyouundayuii (?) som gäller. Eller också nåt modernt elände med kolfiberkaross, men då lär det bli jobbigt att komma under 330k. :p

Last edited:

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
Honda NC700X -2012
Nu har jag inte läst hela tråden men jag kör en Passat 1.8 Tdi Bluemotion -2013. Plockade ut den i början av Augusti och har kört nästan 1400 mil sedan dess. Har inte haft ett enda problem. Riktigt bekväm, tyst och går billigt! Stort bagageutrymme och man får bekvämt plats med 4 stora gubbar (och en liten). Så jag är riktigt nöjd. Hör av dig om du har några frågor :)

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Citroen C5 kombinerar fransk knasighet med tysk ordning. Tyst och bekväm.
Kompisen köpte Passat med DSG-lådan. Den stod mer på verkstan än hos honom. Slutade med att bilhandlarn bytte in skiten, dom fick aldrig ordning på elektroniken.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Riktigt bekväm, tyst och går billigt! Stort bagageutrymme och man får bekvämt plats med 4 stora gubbar (och en liten). Så jag är riktigt nöjd. Hör av dig om du har några frågor :)

Tänk va olika man kan uppfatta en bil.
Jag tycker nya passaten är trång. Trång i baksätet och liten i bagaget. Bullrig och stötig. Stolarna är som träbänkar.
Jag har gärna ett fast chassie men det ska inte smälla i bilen på normal väg. Och har man ett sk sportchassie så ska bilen gå att framföra i 200. På E18 i svackan vid Riala så höll jag på att kliva av vägen i 200 med passaten. Riktigt läskigt vart det, svarta spår i asfalten lämnade jag också :hihi:hihi
Vart så chockat att jag sänkte till 180 resten av vägen.
Japp jag hade lite bråttom.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Tänk va olika man kan uppfatta en bil.
Jag tycker nya passaten är trång. Trång i baksätet och liten i bagaget. Bullrig och stötig. Stolarna är som träbänkar.
Jag har gärna ett fast chassie men det ska inte smälla i bilen på normal väg. Och har man ett sk sportchassie så ska bilen gå att framföra i 200. På E18 i svackan vid Riala så höll jag på att kliva av vägen i 200 med passaten. Riktigt läskigt vart det, svarta spår i asfalten lämnade jag också :hihi:hihi
Vart så chockat att jag sänkte till 180 resten av vägen.
Japp jag hade lite bråttom.

Jo mycket är ju tycke och smak framför allt med stolar men vad var det som du reagerade mot då, var den för mjuk eller för hård i fjädringen?
Kör ju R-line som jag tycker har för hård fjädring som standard på de kostigar jag tvingas åka på rätt ofta så jag valde till Adaptiv chassireglering DCC och inte ens i comfortläget har jag några problem att hålla 200 och i sportläget är det definitivt inga problem.

En kompis hatar allt som har med VW att göra och tvingas åka snikpassat på jobbet ibland och är inte lycklig över det men min tycker han är som han säger "en helt annan bil".
Så det har väl lite betydelse vilken modell det är med.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Citroen C5 kombinerar fransk knasighet med tysk ordning. Tyst och bekväm.
Kompisen köpte Passat med DSG-lådan. Den stod mer på verkstan än hos honom. Slutade med att bilhandlarn bytte in skiten, dom fick aldrig ordning på elektroniken.

Det ryktas att just C5an har stora problem med just elektroniken.
Synd, ety jag gillar den i övrigt.

Tomteskägget

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2012
Hoj
DUCATI 999
Vad du än gör skaffa inga japansk skit! Det är ungefär lika kul som att köpa mjölk! Skaffa nåt som du blir glad av när du sätter dig i! Livet är för kort för att va förnuftig!

Det är mitt tips! :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...