tjejer under 22=lösgodismage!?!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Gixxer-Anders skrev:
Att totalvikten teoretiskt skulle vara oförändrad kan jag möjligtvis hålla med om. Men:

Din förbränning går på sparlåga. Ditt blodsocker ligger konstant på en skadligt låg nivå.

Vad du har åstadkommit är alltså en bibehållen totalvikt.

Det är väl på ett ungefär vad jag skrev ...?
Bl.a.
"När man sen är vaken skulle prestationsförmågan , koncentrationen och humöret försämras avsevärt. Magen skulle dessutom inte må särskillt bra. "
Och:
Däremot kommer förbränningen att sjunka eftersom man "svälter" under större delen av dygnet.

Jag fördjupade mig inte för mycket i vad som faktiskt händer i kroppen utan mer vad de praktiska konsekvenserna är..

Dessutom står man ju de facto fortfarande kvar på samma vikt..

Och bara för man äter på kvällen kommer ju kroppen ändå förbränna fett framför muskler. Däremot blir det väldigt svårt att bygga upp nya muskler med en sådan kosthållning..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Mattias skrev:
Så vad ska man äta och göra då? Konkreta förslag.

För mig är det enklare än man tror att komma igång.
Börja med att få ett "kostmedvetande". På samma sätt som när man är fattig så får man tänka en gång extra innan man köper något.
Gör samma sak med maten. Försök välja det sundare alternativet. Välj en wok på stan istället för BK. Köp en kebabrulle utan pommes istället för pizza. Käka havregrynsgröt istället för oboy på morgonen.

Framförallt:
Lägg till sallad på tallriken.. ät sallad först.. Det gerr en viss mättnad varför man inte alltid äter upp allt det onyttiga på lunchtallriken.

Lägg till mellanmål med frukt..
En frukt på förmiddagen, två på eftermiddagen. Det håller blodsockret uppe, förbränningen igång och sötsuget borta..

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
korvgubbe skrev:
Det är väl på ett ungefär vad jag skrev ...?

Jag fördjupade mig inte för mycket i vad som faktiskt händer i kroppen utan mer vad de praktiska konsekvenserna är..

Dessutom står man ju de facto fortfarande kvar på samma vikt..
Visst. Jag ifrågasatte inte heller det du sa. Jag ville bara förtydliga att "samma vikt" inte är lika med "samma fettprocent".

korvgubbe skrev:
Och bara för man äter på kvällen kommer ju kroppen ändå förbränna fett framför muskler. Däremot blir det väldigt svårt att bygga upp nya muskler med en sådan kosthållning..
Här har du däremot fel. I en svältsituation föredrar kroppen att bryta ned muskelvävnad före fett.
Du skulle alltså hamna i en situation där du har en väldigt låg fettförbränning tillsammans med en hög fettinlagring.
Inte bra det...

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
Mattias skrev:
Mål och mål... Det kan ju vara bra att inte göra helt bakåframgalet. En lagom nivå, liksom.

Jo det är klart. Men vad vill du åstadkomma då. Hälsosammare leverne i största allmänhet? Blir större? Mindre?

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-lös
Mattias skrev:
Hälsosammare och något lättare :).

:) Då skulle jag nog följt Korvgubbens kosttips här ovanför. Lägg sen till lite motion ett par-tre dagar i veckan. Börja med promenader á 40 min., det räcker rätt långt.
Utvärdera efter ett par månader. Kvar på samma vikt? Lägg till mer motion eller dra ner en liten aning på käket.

Märkvärdigare än så behöver det inte vara.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Mattias skrev:
Mål och mål... Det kan ju vara bra att inte göra helt bakåframgalet. En lagom nivå, liksom.

Oberoende vad du strävar efter, ät oftare men mindre. Som sagts tidigare, totala kaloriintaget och din fysiska aktivitet bestämmer din vikt. Hoppa aldrig över en fika, det behöver nödvändigtvis inte vara en paus, springfika duger det med.

Ta mig t.ex som f.d. soffpotatis , jag började gå/jogga-träna 30 min varje dag. Ökade mitt kaloriintag med 3 grr, TRE GÅNGER, och går trots det ned 0.5 kg i veckan. Tycker att jag äter konstant (jämfört med tidigare)... ser dock till att alltid lägga mig lite "sugen" och aldrig proppmätt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Gixxer-Anders skrev:
Lägg sen till lite motion ett par-tre dagar i veckan. Börja med promenader á 40 min., det räcker rätt långt.

Förutom det jag skrev ovan så är det som Anders säger Motion som krävs.

Istället för "dedikerade promenader" kan en variant vara att köpa en stegräknare..
Sen kan du ha som mål att gå 15000 steg om dagen.. Ha den på dig hela tiden...
MEd det som mål tar man en liten omväg vad man än hittar på och de steg som saknas får du promenera när du kommer hem...
Med lite tur kan du klämma in alla de stegen på jobbet...

(Förutsättningen är ju att du inte går så mycket idag redan... Om du går mycket kan du ju mäta under en vecka och få ett snitt... sen lägger du målet 30% över ditt nuvarande snitt)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
andersbrink skrev:
Ökade mitt kaloriintag med 3 grr, TRE GÅNGER, och går trots det ned 0.5 kg i veckan.

Där säger du något viktigt!
Motion och tätare måltider ger högre förbränning vilket gör att du kan äta MER och ändå gå ner i vikt.

A-star

A-star
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Nada...just nu.
Ja....tänk va det sliter på kroppen att se ut sådår :confused: .Svårt att andas,svårt att röra sig,dom vitala organen går på högtryck och höfter o knäna måste få förslitnings skador.Men det finns hjälp att få....och en vilja av stål.....så kan man gå ner i vikt.Ha en kompis som va mycket överviktig 130 kg.Men med rätt kost,träning,vilja och tålamod så har hon gått ner till 78 kg på 2år.Så ett stor kram till henne från mig för att hon har vat så duktig. :krama
Madhonda skrev:
:zpy Fi dong....ni får ursäkta....men sånt där tycker jag är osmakligt...

Självklart får alla se ut som dom vill. :rolleyes: Men det ser inte speciellt hälsosamt ut att ha en sån där hängbuk.!!!

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
korvgubbe skrev:
Magmuskeln(sexpacksmuskeln) är bara en enda stor muskel. Man kan inte träna enbart den ena eller andra delen av den. Alla övningar som tränar sexpacket tränar hela sexpacket även om vissa hävdar att man kan isolera övre eller undre delen lite mer eller mindre med vissa övningar.

Jo jag vet, det va de jag försökte få fram. Många tror ju att man kan köra enbart uppe o nere för att de är helt olika muskler. Dock har "sexpacket" formen sexpack för att musklerna är förbundna med senor o "grejer"... (Så länge sen ja plugga de här nu så jag kommer icke ihåg alla termer) och just därför tränas hela magmuskelaturen vid tex situps, men som du säger så kan man isolera delar av muskelaturen. Ofta tränar folk fel när dom ska till att träna mage och drar med "höftböjarmuskeln" ist för med magmusklerna. Det är då en hård "bilring" uppstår, precis ovanför höftbenen, som är väldigt svår att få bort, om inte omöjlig.

Puss :banana

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
A-star skrev:
Så ett stor kram till henne från mig för att hon har vat så duktig. :krama

Verkligen en stor eloge till din kompis...bra gjort :tummenupp att ha tålamod och viljan att genomföra ett sånt project. För det är nog inte lätt.

Jag brottas med ett par 3 kilo :rodnar å det är ju ingenting i jämförelse. Fast det är ju mest mina egna "trivselkilon" som inte påverkar hälsan direkt. :tungan

Tjing!!!

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Madhonda skrev:
Verkligen en stor eloge till din kompis...bra gjort :tummenupp att ha tålamod och viljan att genomföra ett sånt project. För det är nog inte lätt.

Jag håller med om att det VERKLIGEN är strongt gjort att ha tagit sit i kragen och fixat ned de 52 kilona!

Men jag är också ganska imponerad på hur man hamnade på 130 från början, för det är ju också ett projekt där man säkert har hamnat flera tiotal från sin idealvikt redan vid 95-110 om man väger 78 nu och är normalviktig...

Men självförnekelse och annat skoj i hjärnan ställer till det hela.

Hälsa henne grattis från Calle också!
från 104, nu på 86 och ska ned under 80 om jag kan. Får jag muskler innan så gråter jag inte för att jag inte når 78 jag heller. 185 lång är jag...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln