tjejer under 22=lösgodismage!?!

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
För att citera Eddie i serien "Fröbergs":
"Om nu sallad är så bra, varför är den inte efterrätt?"

Jag tycker mig se en mix av det ni säger som stor del av problemet. Folk är lata för de orkar inte bry sig. Folk VET mer än de gör. Jag har några nära och bekanta som ojar sig, men inte går de ut och tar en promenad, när ska de få tid för det? Men de följer vissa dokusåpor slaviskt och jag får höra att jag är HELT utanför som inte vet vilka Robinsson-FAN är osv.

Må så hända, jag var också i fettträsket en sväng, onödigt överviktig var jag också, men det GÅR att ändra på det. Skit i alla hälsoknep från löpsedlarna och inse att det enda sättet är att ha koll på vad man stoppar i sig. "Tappa vikten med akupunktur" är INTE en bra väg att gå.

Innan jag började tappa vikt tyckte jag att jag åt dyrt, när jag började inse hur jag skulle äta för att gå ned i vikt så blev det ännu dyrare, mer tidskrävande och fan vad man äter, det ÄR jobbigt att få in maten i en heltidsstuderandes liv. Man fuskar ofta, och det är inte bra.

Men, det är en ond cirkel när man kom hem efter x antal timmars arbetsdag och var så trött att man inte orkade annat än datorn eller tvn och inte fattade hur andra orkade med. Rätt mat och motion så orkar man faktiskt med. I somras jobbade jag heltid och det var inte ovanligt de få dagarna med sol att man direkt efter jobbet satte sig på cykeln och trampade 4 mil bara för att röra på sig lite till, då var ändå jobbet sådant att man gick hela dagarna på ett lager och lastade plåt.

Det finns en bra talbok, jag kommer inte ihåg namnet nu. Men det var om positivt tänkande. Den borde alla höra på, och höra igen tills budskapet sitter.

"Sluta ursäkta dig, ta tag i ditt liv, inget är så stärkande som känslan av att ha kontroll och därefter se resultaten, ta kontrollen över ditt liv" och så vidare i många meningar så man verkligen fattar att det är just JAG som ska styra mitt liv, INTE staten, socialstyrelsen eller tv-reklamen, utan jag! Det är mitt liv, inte deras.

Inser man det och suddar bort sina ursäkter och bortförklaringar så kommer man sluta ljuga för sig själv och det är först då man kan börja leva sunt.
 

Moonflower

Liten blå terrorist
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Sthlm norr
Hoj
KTM 640 LC4
Korvgubbe; du har fler rätt än väldigt många anar! "Jag har som många andra här också upplevt "båda sidor", för ca 5 år sen gjorde jag knappt annat än åt skräpmat och tittade på TV. Motionen bestod av några veckor i fjällen varje år. Men när jag inte orkade åka snowboard längre (tyckte det var softare att sitta i värmestugan och äta biskvier:) ) så bestämde jag mig för att det fick vara nog. Jag ändrade gradvis på mina levnads- och kostvanor och började träna (mycket tack vare en träningskompis). Promenader (tack gud för mp3-spelare), gym, motionsspåret och kampsport. Och det är superskönt! Nu tycker dessutom folk att jag är "mat-rabiat", medan jag tycker att jag äter sunt:). Långsamma kolhydrater, nyttiga fetter, proteiner och mängder med frukt o dyl.

Det blev en lång harang, men kontentan är att jag vet precis hur det känns att vara i den där onda sockercirkeln! Och jag vet att det inte finns några enkla och raka svar på hur man tar sig ur den. Man kan vara överens om ett antal riktlinjer som de flesta har hört till leda (att man måste röra på sig och äta nyttigt tex), men inte säga att man genom att göra vissa specifika saker kommer att gå ner i vikt. Och det pga. den enkla anledning att alla är så förbaskat unika!

Så för er som upplever att ni sitter fast i träsket, börja fundera på vad ni skulle kunna tänka er att offra eller ändra på. Invig en person som står er nära och förklara situationen (det brukar funka bra som motivationsfaktor: att man har en utomstående som bryr sig och intresserar sig för hur det går för en). Sätt upp delmål; "idag skall jag göra och äta det och det, och undvika det och det". Sätt målen så att du klarar dem utan att för den skull lägga ribban för lågt. Och tänk långsiktigt! "Det vore gott med en glass nu, men är det verkligen värt det? Kanske kan jag äta jordgubbar/vindruvor/banan/ett saftigt gött äpple istället?" Glassen är god i max någon minut, sedan är den slut och man ångrar sig efteråt.
Och det viktigaste; tänk själv! Ta reda på så mycket information du någonsin kan, främst genom att läsa böcker som behandlar dessa ämnen. Var källkritisk! Och plocka sedan det som passar dig bäst och prova dig fram. Det måste få ta tid, och det gör det. Men det är en obeskrivligt fantastisk jävla megainvestering man gör! Både för sig själv och sin kropp! Man skall leva i nuet, men det hindrar inte att man för den skull satsar på framtiden!!!!!"

Skrev detta på ett annat forum, men tycker att det platsade här också.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Skitsamma om magen hänger ut över bältet, om ni tycker det är fult är det väl bara att vila ögonen på någon annan?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Här kan det va på sin plats med lite särskrivning. lös godismage. :tungan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Moonflower skrev:
Och tänk långsiktigt! "Det vore gott med en glass nu, men är det verkligen värt det?

Jag håller med dig om allt du skriver, utom just detta. Efter middagsmaten till kaffet tar jag nästan varje dag en glass, bara för att det är så jämra gott. Däremot mellanmålen blir det bara äpple och jordnötter eller kaffe å macka. Jag går fortfarande ned i vikt, beroende på... MOTION! :D

Precis som "hemligheten" med Atkin's diet, summan av kalorierna är konstant - för den vikt man minskar eller ökar, dvs inget magiskt. T.ex. äter man 2 timmar före sängdags får man räkna med att halva den maten sätter sig runt magen, om man nu inte har tränat hårt precis innan.

/HbA1C 5.3
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
andersbrink skrev:
T.ex. äter man 2 timmar före sängdags får man räkna med att halva den maten sätter sig runt magen, om man nu inte har tränat hårt precis innan.
/HbA1C 5.3

Man kan äta all sin mat precis innan man går och lägger om man nu skulle välja så länge förbrukningen under övriga dygnet är lika stor eller större som det antal kalorier man får i sig..

Däremot är det så att det man äter sent på kvällen ofta är onödigt och därför lägger sig runt magen. Man har alltså fått i sig alla nödvändiga kalorier på frukost, lunch, mellanmål och middag men så unnar man sig en kvällsmacka eller en påse chips..

Jag tror många skulle ha lättare att undvika småätande på kvällen om de åt middag senare och la in ett mellanmål bestående av frukt under arbetsdagens sista timmar som exempel...

Däremot kan det inte sägas för många gånger det som är nyckeln till framgång:
Motion! Rörelse!
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Små äta på kvällen är jag nog bra på. Men vad skall man göra när man äter middag på jobbet vid 17.00 och sedan slutar 24.00? Man är ju inte så liiiite hungrig när man kommer hem.... :va
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
RSV_R skrev:
Små äta på kvällen är jag nog bra på. Men vad skall man göra när man äter middag på jobbet vid 17.00 och sedan slutar 24.00? Man är ju inte så liiiite hungrig när man kommer hem.... :va

Så länge du håller samma dygnsrytm under hela veckorna(heslt under helgerna med) så spelar det ingen större roll att du äter när du kommer från jobbet. Som sagt, om ditt dagsbehov är 2000 Kcal så spelar det ingen roll när du äter dessa(sanning med modifikation).

Har du behov av att äta 2000kcal så kan du rent teoretisk äta dessa sittandes i sängen för att sen somna och sen inte äta något förän nästa kväll...

Du skulle inte må så bra av det men å andra sidan inte gå upp i vikt.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Ok. Problemet är att jag jobbar 2-skift..... Och ibland byter mellan dessa mitt i veckorna. Detta lär ju spöa kroppen duktigt.... :gnissla
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
RSV_R skrev:
Små äta på kvällen är jag nog bra på. Men vad skall man göra när man äter middag på jobbet vid 17.00 och sedan slutar 24.00? Man är ju inte så liiiite hungrig när man kommer hem.... :va

Äta mellanmål (ex banan + smörgås + ett glas mjölk) klockan 20:30.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
RSV_R skrev:
Ok. Problemet är att jag jobbar 2-skift..... Och ibland byter mellan dessa mitt i veckorna. Detta lär ju spöa kroppen duktigt.... :gnissla

Tvåskift eller att jobba natt men försöka ha "normal dygnsrytm" på helgen sabbar framförallt magen en hel del..

Jobbade natt med en kille som knäckte som dykinstruktör på helgerna varför det ofta blev tidiga förmiddagar för honom lördag söndag..
Hans mage pajjade så han fick övergå till endast dagtid.

Vikten bryr sig som sagt inte om när du äter dina kalorier så länge du inte äter fler än du förbrukar.

För att må bra och behålla koncentrationen bör man äta oftare så man håller blodsockret på jämn nivå.

För att magen ska må bra bör man inte ha för spridda tider på sitt ätande eftersom det inte är så nyttigt att äta mycket när magen inställt sig på sömn..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Gixxer-Anders skrev:
Nja, inte riktigt sant va? :)

Jo, det är riktigt sant om man bara ser på vikten.
Däremot kommer förbränningen att sjunka eftersom man "svälter" under större delen av dygnet. Man komemr alltså ha lägre förbrukning än om man åt regelbundet. Men om man då åt "rätt" antal kalorier fast bara en gång om dygnet skulle vikten vara konstant.

Det negativa är att man som sagt skulle gå i svält-läge under större delen av den vakna tiden eftersom man bara vore mätt när man sov.

När man sen är vaken skulle prestationsförmågan , koncentrationen och humöret försämras avsevärt. Magen skulle dessutom inte må särskillt bra.

Men vikten skulle vara densamma!
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
A-star skrev:
Nja.....Va har ni för åsikter?

:zpy Fi dong....ni får ursäkta....men sånt där tycker jag är osmakligt...

Självklart får alla se ut som dom vill. :rolleyes: Men det ser inte speciellt hälsosamt ut att ha en sån där hängbuk.!!!
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Kia skrev:
Hur tränade du för att få fram de nedersta två då?? :confused: *nyfiken*


Det går inte att träna bara dom två undre, anledningen till att det känns som att man mest kör de övre magmusklerna är för att dom är lite mindre och tar därför "slut" snabbare... :fakta
För att få fram dom undre så får du se till att kapa bort lite till underhudsfett, vilket kanske inte är så bra.. man måste ha lite fat på kroppen!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
mjukis skrev:
Det går inte att träna bara dom två undre, anledningen till att det känns som att man mest kör de övre magmusklerna är för att dom är lite mindre och tar därför "slut" snabbare... :fakta
För att få fram dom undre så får du se till att kapa bort lite till underhudsfett, vilket kanske inte är så bra.. man måste ha lite fat på kroppen!

Magmuskeln(sexpacksmuskeln) är bara en enda stor muskel. Man kan inte träna enbart den ena eller andra delen av den. Alla övningar som tränar sexpacket tränar hela sexpacket även om vissa hävdar att man kan isolera övre eller undre delen lite mer eller mindre med vissa övningar.

Sexpackets stora fiende är bukfett.. KOlla på "världens starkaste män"-- de har grymma magmuskler men de syns inte för de har även en del fett..

Så kollar ni på er rökande hårdrockskompis som hamnat på akuten båda de gånger han besökt ett gym så syns magmusklerna tydligt trots att han aldrig ens varit i närheten av normal grundkondition..

(Edit 1: För er som undrar är syftade jag på min hårdrockskompis som hamnat på akuten 2ggr av totalt 10 försök på gymmet)
 
Last edited:

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
korvgubbe skrev:
Jo, det är riktigt sant om man bara ser på vikten.
Däremot kommer förbränningen att sjunka eftersom man "svälter" under större delen av dygnet. Man komemr alltså ha lägre förbrukning än om man åt regelbundet. Men om man då åt "rätt" antal kalorier fast bara en gång om dygnet skulle vikten vara konstant.

Det negativa är att man som sagt skulle gå i svält-läge under större delen av den vakna tiden eftersom man bara vore mätt när man sov.

När man sen är vaken skulle prestationsförmågan , koncentrationen och humöret försämras avsevärt. Magen skulle dessutom inte må särskillt bra.

Men vikten skulle vara densamma!

Att totalvikten teoretiskt skulle vara oförändrad kan jag möjligtvis hålla med om. Men:

Din förbränning går på sparlåga. Ditt blodsocker ligger konstant på en skadligt låg nivå. För att hålla liv i hjärna och andra vitala organ utsöndras kortisol som frigör energi ur din muskelvävnad.
När du väl äter lagras större delen av energin in som fett.

Vad du har åstadkommit är alltså en bibehållen totalvikt. Men din kropp har nu något annorlunda proportioner. Du saknar nu helt muskler, men är ändå ohälsosamt fet.

Detta är naturligtvis både väldigt förenklat och överdrivet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top