Chefen Alabama skrev:
Jag tror/hoppas att folk är smartare än vad du beskriver.
Skulle jag bara äta fruktyougurt och iallafall gå upp i vikt skulle jag fundera på om det kanske inte är så nyttigt iallafall och inte bara gilla läget. Åtminstone skulle jag inte
fortsätta med det i 20-30år och tro att: Snart vänder det...
Tar ett annat exempel:
Tror du att många är medvetna om att det som kallas husmanskost i lunchköken många gånger är onyttigare än Big Mac & Co..?!
En betydande viktnedgång kräver inte bara att man "väljer bort pommesarna" utan en hel livstilsförändring...
Det är inte helt lätt alla gånger att få in en betydande omläggning av kost, sömn, motion och dryckesvanor...
Tyvär är det så att vi förutom att konstant omges av socker och fett så har vi mer stillasittande jobb och mindre tid.. Folk stressar till jobbet, stressar med ungar till dagis, skjutsar till fotboll/hockey, ska handla, städa, göra karriär...
Att då helt försöka byta kostvanor är ingen enkel sak... Inte bara måste du helt revidera din uppstättning med recept. Du måste plötsligt inte bara börja handla utan även lära dig använda råvaror du inte jobbat med tidigare.
Förutom det ska du se till att alltid laga maten själv eftersom den absoluta merparten av allt färdiglagat är åt helvete fel..
Hade 95% av våra snabbmatsrestauranger och gatukök sålt välbalanserad mat är jag rätt övertygad om att vi haft en annan situation...
Alternativet står mellan nyttigt hemlagat eller flottdrypande från gatuköket/pizzerian...
...eller en dassig köpt sallad som iofs innehåller lite fett men är för mager för att täcka energibehovet..
Men har man inte tid att laga mat!? Var ska man då vända sig?!
I mina ögon krävs det många samtidiga åtgärder:
- ökat medvetande hos folk
- mer motion och rörelse för skolbarn(lek och rörelse inte enabart kompetativa idrotter)
- fler sunda allternativ i våra kvarter. Vill se de alternativ som hamnar mellan Pizza och Sallad..
- Mer och framfröallt väldigt mycket tydligare information om fett och SOCKERHALT i våra vardagliga produkter som yogurt, flingor o.s.v.
- och ja, jag kan tänka mig fettskatt på färdigmat.. Sådana färdiga luncher som bara micras..
30 energiprocent från fett ger vanlig moms.
Mindre ger lägre moms och mer högre..
För att detta ska gälla bör även en maxgräns för socker finnas i samma typ av rätter..
Tror plånboken talar att folk skulle välja den 5 spänn billigare och nyttigare lasagnen framför den godare men dyrare och fetare..
(Alltså bara en moms-differentiering på fet/söt mat som är färdilagad och värms hemma... Inte på råvaror eller restaurangmat)