tjejer under 22=lösgodismage!?!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nyteknik skrev:
Nej, du skrev att den som inte gillar platta kvinnomagar ljuger.

Just ja, glömde bort att du ser sånt som vi andra inte ser. För något sådant har jag inte skrivit.
Men det är lite tråkigt att kolla på alla som klär sig sexigt, man får ju inget kvar till fantasin snart :(
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
To_Xtrem skrev:
Hatar feta människor!! Vafan kan de inte ta hand om sig själva för? Ända folk äter nu för tiden är ju fan godis och chips.
Fan har folk ingen själv respekt, är man fet så ska man inte ha tajta kläder. INSE!!!

Tur att man har en vältränad mage själv, så man har nått att titta på nu för tiden.


Tål att upprepas... En sorts åsikter har man när man är tjugo. Lite skrämmande att läsa, men det hör väl till i fasen att utvecklas tills man dör. Förhoppningsvis så får man lite mer humana värdeingar så småningom.

Läste nån insändare för några dagar sedan. Det var en överviktig som skrev om att hon skickades runt bland en massa dietister och dyl, det fanns inget hon kunde bättre än sund kosthållning i teorin. Det hon ville ha var en psykolog...

Sen att fetman är ett jätteproblem är en annan sak, men sluta att fördöm folk på så jäkla simpla grunder!
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Problemet med många människor är att allting ska göras med minsta möjliga ansträngning. Sätta sig i soffan med några elektroder på kroppen får inte dig i form. Så lätt är det inte.

Varför e det ofta för många tjocka ett fullständigt mysterium till deras övervikt? -E jaaa, jag äter som alla andra. Jo visst! Såg något svenskt program om tjocka svenskar. Där en minst 200 kilos kille påstodd att om han åt mer än 2 bananer om dagen så gick han upp i vikt. :rolleyes:

\Masonit
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Masonit skrev:
Problemet med många människor är att allting ska göras med minsta möjliga ansträngning. Sätta sig i soffan med några elektroder på kroppen får inte dig i form. Så lätt är det inte.

Varför e det ofta för många tjocka ett fullständigt mysterium till deras övervikt? -E jaaa, jag äter som alla andra. Jo visst! Såg något svenskt program om tjocka svenskar. Där en minst 200 kilos kille påstodd att om han åt mer än 2 bananer om dagen så gick han upp i vikt. :rolleyes:

\Masonit


Alltså det är inte så enkelt för många människor. Om man inte från början lärt sig att äta rätt och hur kroppen fungerar är det lätt att göra fel och följderna av det är inte så lätta att råda bot på utan mkt kunskap. Tex så finns det massor av feta människor som äter betydligt mindre mat och tränar mer än vad en normalvikitg svensson gör. Problemet i deras fall är att dom i sin iver att gå ned förstört sin metabolism och försatt sig i överträning/svältläge.
Dessutom kör man i detta läge hormonnivåer, immunförsvar,psyke m.m totalt i botten. Har man kommit in i det där så löser man inte det enkelt på egen hand. Eftersom man kört sin ämnesomsättning i botten så kommer man så fort man äter mera eller tränar mindre att lägga på sig fett. Det är ett måste att göra på det sättet för att återställa hormonbalans och metabolism. Men vet man inte det börjar man såklart äta mindre igen som vanligt och är tillbaka i svältläge där kroppen behåller fettreserven eftersom den förväntar sig sämre tider med svält. Alltså man kan inte generalisera över alla männskor och spekulera i orsaken till deras övervikt eftersom det är ett jävligt komplext område.

Sen finns det självklart många människor med normal genetik och förutsättningar som helt enkelt gillar onyttig mat och skiter i hur dom ser ut eller trivs med att vara just feta. Det måste man trots allt respektera.
 

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Kia skrev:
:rodnar Men jag har ju inte alla 6. Bara de fyra översta. De två sista nedersta är svåra att komma åt. Men jag får väl jobba vidare på det tills beach 2005. :)

Dom sex övre är ju inga problem (är nog svårare för er tjejer), men dom två sista längst ner har jag väldigt svårt att få fram. Men ska dom synas så måste man nog ner på en vikt nivå man inte vill ligga på :tungan Men man har väl ändå sammanlagt åtta rutor? Det är väl inte jag som är missbildad :brinnerup
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Trango_B skrev:
Alltså det är inte så enkelt för många människor. Om man inte från början lärt sig att äta rätt och hur kroppen fungerar är det lätt att göra fel och följderna av det är inte så lätta att råda bot på utan mkt kunskap.

Sen finns det självklart många människor med normal genetik och förutsättningar som helt enkelt gillar onyttig mat och skiter i hur dom ser ut eller trivs med att vara just feta. Det måste man trots allt respektera.

Då är det alltså upp till föräldrarna att från början styra in sina barn på den hälsosamma vägen. Problem blir det ju förstås när föräldrarna har överviktsproblem och inte "ser" att deras avkommor börjar hamna i fetmaträsket.

INGEN föds tjock... och självklart får alla se ut som dom vill. Men det är dock konstaterat att med övervikt följer en massa sjukdommar som får människor att må jävligt dåligt. Lite framförhållning kanske inte vore fel.

Själv försöker jag tänka sunt o motionera för att känna välbefinnande och även att det framgent i livet (när man blir ännu äldre). :) ska kunna vara ute o röra sig o göra saker utan att få högt blodtryck o ont i leder o sånt.

Nu är ju inte det nån garanti att jag slipper undan. Men jag är övertygad att jag trots allt mår bättre än dom som sitter i soffan o käkar praliner dagarna i ända.

Som det är i USA när folk skyller på Mc Donalds för sin övervikt. Då blir jag fan förbannad. :kocko Kan inte folk tänka. :rolleyes:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Madhonda skrev:
Som det är i USA när folk skyller på Mc Donalds för sin övervikt. Då blir jag fan förbannad. :kocko Kan inte folk tänka. :rolleyes:

Självklart är det föräldrarna som ska se till att ge sina barn bra mat. problemet är att väldigt få VET vad som är bra och balanserad kost.

Tar min gode far som exempel, en äkta 40:talist. Han har inte en susning. Under hans uppväxt och större delen av hans yrkesverksamma liv var normen att man alltid åt upp det som serverades. Oftast stabil husmanskost. Dessutom arbetade en väldigt mycket större del av befolkningen mer med kroppen vilket gjorde att de hade en högre förbrukning.

Deras syn på mat har alltid varit att:
- Äta bör man för att orka arbeta
- Man äter det som serveras
- Man äter upp det som serveras....

....Nu har han fått ett mer stillasittande jobb och mycket av maten är "snabbmat" vilket gett en del bieffekter.

Maten har ändrats långt snabbare än deras sätt att se på mat. Andelen rörelse har minskat.

Blir rätt förbannad när jag hör folk gasta om att de som är tjocka är idioter som bara ska sluta äta..
De flesta som är födda på 40-50talen har knappast haft näringslära i skolan. De fick istället lära sig att äta när de serverades och då äta allt..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Domifuling skrev:
95% av all övervikt är oansvar och en börda för samhället, inget annat.

Gå hem och fråga dina föräldrar följande frågra:
- Vad innebär glykemiskt index?
- Hur många kalorier bör man få i sig varje dag
- Hur många fler kalorier innehåller ett gram fett än ett gram protein.
- Hur stor skillnad är det i förbrukning mellan att jobba på kontor och att jobba som låt säga.. snickare(bygge)
- Vilka fetter bör man få i sig.
- Varför är vanlig kokt potatis nyttigare än potatismos

....Det är väl sådan saker som de flesta fyrtiotalister har stenkoll på. Jag menar, under deras skoltid och uppväxt fanns det ju Pizzerior i varje kvarter, huvudelen av befolkningen var väl kontorsråttor och läskdrickandet låg väl åtminstonde dubbelt så högt som nu!?

Ibland är du så skrämmande cynisk att jag blir uppriktigt förbannad...
Så övervikten i sammhället beror endast på att folk i huvudsak är obildade, lata djävla idioter som förtjänar att dö en snabb död så du ska slippa skatta för deras vård?

Minskad skolidrott har inget med det att göra?`
Att utbudet av livsmedel drastiskt förändrats har heller inget med det att göra?
Att just driften att äta är ett av våra mest primitiva instinkter är bara en petitess?
Att belöningssystemet triggas av fett och snabba kolhydrater har inget med det hela att göra. Tjockisar som äter fett är bara dumma djävlar som inte borde handla på McD, i kiosken, på 7-11... Det finns trots allt minst någon vegitarisk restaurang i Sthlm.. gäller bara att hitta rätt stadsdel!?
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Vissa är sjuka och har j-t svårt att gå ned i vikt. Men att skylla på att de inte fick lära sig kostcirkeln i skolan var väl att ta i.
Skulle vilja säga att 98% av alla överviktiga är just det eftersom de är lata och inte orkar intressera sig. Sen kan man trivas med sig själv ändå men just att alltid skylla på någon annan tex Gyllene bågen, pizzerior, mfl blir mest bara pinsamt...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Chefen Alabama skrev:
Skulle vilja säga att 98% av alla överviktiga är just det eftersom de är lata och inte orkar intressera sig.

Har man aldrig försökt se världen ur ett annat perspektiv än sitt eget förstår jag hur lätt det är att säga så.

Själv har jag aldrig haft problem med övervikt. Jag bor tillsammans med en flickvän som har läst nästan 200p inom hälsorelaterade ämnen och jobbar med en nutriotionist som hälsoutvecklare...
Och eftersom jag alltid varit aktiv så har min form varit god..

Det är VÄLDIGT lätt för mig att luta mig tillbaka och konstatera att alla tjocka måste vara:

- Lata
- Idioter
- Dumma i huvudet
- puckade överviktiga lata as som förtjänar varje igenslammad ven!

...eller så försöker öppnar jag ögonen och inser att allt inte bara handlar om att folk är idioter. Skulle nästan be min flickvän lägga sig i dikussionen bara för att ge en mer "proffesionell" bild av det hela.

I kväll är det återigen för projektet "barnet i fokus", som drivs av henne och hennes kollegor, som syftar just till att "hjälpa" överviktiga barn... Föräldrarna måste delta även de.

Tror knappast hon skulle säga att alla som hon mött där bara är en bunt lata idioter som göder sina barn för att de är för dumma och lata för annat..
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
hmmm

Riktigt så är det kanske inte , men det finns rätt många tjocka som mest klagar å inte gör så jävla mkt åt saken , jag får ofta en massa frågor från släkt å vänner hur dom ska träna å äta för att dom ska gå ner dom dära kilona. Men oftas så träffar man dom några månader efter å dom har inte gjort ett skit vad jag sagt! Så jag vet inte hur det är med den stora massa men dom flesta jag träffat skiter i vad man säger :-/
Det går ju inte å äta kakor å godis som om det vore basföda. Jag tycker faktist att om man äter ordentligt å tränar som en jude så blir man inte lika söt sugen det e nog rätt många som kan hålla med om de. Dessutom behöver man inte göra portioner som e lagom storlek för ett kompani när man bara ska äta 2st tex. Man äter ju de som ligger på talriken. Man äter med ögonen.


En sak till , såg en kille på tv som vägde över 200kg å han klagade då på sin vikt. och att han bara kunde äta 1500kaliorer per dag om han ville hålla sin vikt , men det är ju förståss om han bara sitter framför tv:n , går han 5km under dagen så lär det ju bli ändring , dvs han kommer behöva fler kalorier för att gå upp i vikt å har då lättare att hålla sinvikt(eller gå ner givetvis)
Jag menar Age kan ju äta 11000kalorier å han håller ju bara sin vikt då han går inte varken upp eller ner. Så det har ju rätt mkt med hur stort arbete man tför under dagen.


Nå ja , hoppas jag fick med nått vettigt som hade med tråden att göra!

:va

Mvh Mar


korvgubbe skrev:
Det är VÄLDIGT lätt för mig att luta mig tillbaka och konstatera att alla tjocka måste vara:

- Lata
- Idioter
- Dumma i huvudet
- puckade överviktiga lata as som förtjänar varje igenslammad ven!
QUOTE]
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Varannan vuxen är överviktig och var fjärde femteklassare..
Troligen har en del av dessa barn normalviktiga föräldrar vilket då gör att:

65%(varannan vuxen + en del av de normalviktiga föräldrar med tjocka barn) av alla vuxna i Sverige är således slöa djävla idioter?!?!

...Så de senaste trettio åren har huvuddelen av befolkningen blivit blåsta i huvudet!?

Tror ni på ert eget resonemang?!

Självklart ligger ett stort ansvar på individen men med tanke på den explosion av övervikt som drabbat hela västvärlden kan ju inte den andra orsaken vara att vi plötsligt befolkats av lata dumma djävlar som inte bryr sig...

Ta ett varv i en matvarubutik och se på det som säljs... är det inte för fett är det mängder med socker tillsatt för att ge smak...

Är folk dumma i huvudet för att de inte inser att den lättyogurt de väljer i hopp om att äta nyttigare i praktiken innehåller lika mycket socker som motsvarande mängd coca cola!?

Är det ren ignorans och dumhet som gör att de inte fattar att huvudelen av alla frukostflinger och motsv. som säljs egentligen inte är mycket nyttigare än krossade kaffekakor!?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Domifuling skrev:
95% av all övervikt är oansvar och en börda för samhället, inget annat.


Alla jävla sporthojsåkare är idioter och en börda för samhället i stort, eftersom dom kostar mer i sjukvårdskostnader vad en vanlig bilförare gör. Inget annat.

Man kan se saker hur man vill.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
korvgubbe skrev:
Varannan vuxen är överviktig och var fjärde femteklassare..
Troligen har en del av dessa barn normalviktiga föräldrar vilket då gör att:

65%(varannan vuxen + en del av de normalviktiga föräldrar med tjocka barn) av alla vuxna i Sverige är således slöa djävla idioter?!?!

...Så de senaste trettio åren har huvuddelen av befolkningen blivit blåsta i huvudet!?

Tror ni på ert eget resonemang?!

Självklart ligger ett stort ansvar på individen men med tanke på den explosion av övervikt som drabbat hela västvärlden kan ju inte den andra orsaken vara att vi plötsligt befolkats av lata dumma djävlar som inte bryr sig...

Ta ett varv i en matvarubutik och se på det som säljs... är det inte för fett är det mängder med socker tillsatt för att ge smak...

Är folk dumma i huvudet för att de inte inser att den lättyogurt de väljer i hopp om att äta nyttigare i praktiken innehåller lika mycket socker som motsvarande mängd coca cola!?

Är det ren ignorans och dumhet som gör att de inte fattar att huvudelen av alla frukostflinger och motsv. som säljs egentligen inte är mycket nyttigare än krossade kaffekakor!?

De allra flesta är mycket väl medvetna av vad de äter (mina erfarenheter). Men orkar inte lägga ner någon större energi på att äta rätt. Många trivs också med hur de ser ut.
Att däremot säga att många överviktiga inte har en aning att det är så mycket socker i yogurt, osv, DET är att göra det lätt för sig...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Chefen Alabama skrev:
Att däremot säga att många överviktiga inte har en aning att det är så mycket socker i yogurt, osv, DET är att göra det lätt för sig...

Jasså? Är det? Jag har aldrig hävdat att det är den enda orsaken men övervikten i min samhället beror iaf på många fler samanslagna faktorer än de två du räknar upp:
1. De är lata
2. De är dumma

...jag tror de flesta är medvetna om de uppenbara fett och sockerfällorna som pommes, pizza, wienerbröd, cola..

Däremot tror jag ytterst få är medvetna om i vilken utsträckning det är socker och andra snabba kolhydrater i huvuddelen av vår mat... (som lättyogurt)

Mina föräldrar som exempel har alltid lagat relativt bra husmanskost... Och är medvetna om socker och faran med detta som i Cola och och bullar samt fett..

Däremot har de aldrig hört talas om snabba kolhydrater. aldrig insett att snabba kolhydrater finns i oerhört mycket av det vi äter och att dessa kan påverka oss nästan lika negativt som socker i dess mest förädlade form.

De försöker vara medvetna men luras gång på gång av reklam osv.. De köper Becell och annat för att komma till bukt med kolestrol men skulle aldrig kunna drömma om att även Light Cola kan ge ett insulinpåslag vilket ger snabbare fettinlagring...

Återigen utgår du från dig själv, som att du em ddina förkunskaper vore någon slags snittperson... Jag tror väldigt många blir överviktiga TROTS att de försöker äta relativt bra..

Det är oerhört mycket svårare att komma ut från en butik med en sunt sammansatt varukorg. Det kräver nästan att man själv är nutritionist.

Förut såg det inte ut så. Våra föräldrar och farföräldrar hade aldrig det problemet. Snarare det omvända... Då fanns inte fett och socker i precis allt...
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Jag tror/hoppas att folk är smartare än vad du beskriver.
Skulle jag bara äta fruktyougurt och iallafall gå upp i vikt skulle jag fundera på om det kanske inte är så nyttigt iallafall och inte bara gilla läget. Åtminstone skulle jag inte
fortsätta med det i 20-30år och tro att: Snart vänder det...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Chefen Alabama skrev:
Jag tror/hoppas att folk är smartare än vad du beskriver.
Skulle jag bara äta fruktyougurt och iallafall gå upp i vikt skulle jag fundera på om det kanske inte är så nyttigt iallafall och inte bara gilla läget. Åtminstone skulle jag inte
fortsätta med det i 20-30år och tro att: Snart vänder det...

Tar ett annat exempel:
Tror du att många är medvetna om att det som kallas husmanskost i lunchköken många gånger är onyttigare än Big Mac & Co..?!

En betydande viktnedgång kräver inte bara att man "väljer bort pommesarna" utan en hel livstilsförändring...

Det är inte helt lätt alla gånger att få in en betydande omläggning av kost, sömn, motion och dryckesvanor...

Tyvär är det så att vi förutom att konstant omges av socker och fett så har vi mer stillasittande jobb och mindre tid.. Folk stressar till jobbet, stressar med ungar till dagis, skjutsar till fotboll/hockey, ska handla, städa, göra karriär...

Att då helt försöka byta kostvanor är ingen enkel sak... Inte bara måste du helt revidera din uppstättning med recept. Du måste plötsligt inte bara börja handla utan även lära dig använda råvaror du inte jobbat med tidigare.
Förutom det ska du se till att alltid laga maten själv eftersom den absoluta merparten av allt färdiglagat är åt helvete fel..

Hade 95% av våra snabbmatsrestauranger och gatukök sålt välbalanserad mat är jag rätt övertygad om att vi haft en annan situation...

Alternativet står mellan nyttigt hemlagat eller flottdrypande från gatuköket/pizzerian...
...eller en dassig köpt sallad som iofs innehåller lite fett men är för mager för att täcka energibehovet..

Men har man inte tid att laga mat!? Var ska man då vända sig?!

I mina ögon krävs det många samtidiga åtgärder:
- ökat medvetande hos folk
- mer motion och rörelse för skolbarn(lek och rörelse inte enabart kompetativa idrotter)
- fler sunda allternativ i våra kvarter. Vill se de alternativ som hamnar mellan Pizza och Sallad..
- Mer och framfröallt väldigt mycket tydligare information om fett och SOCKERHALT i våra vardagliga produkter som yogurt, flingor o.s.v.

- och ja, jag kan tänka mig fettskatt på färdigmat.. Sådana färdiga luncher som bara micras..
30 energiprocent från fett ger vanlig moms.
Mindre ger lägre moms och mer högre..
För att detta ska gälla bör även en maxgräns för socker finnas i samma typ av rätter..

Tror plånboken talar att folk skulle välja den 5 spänn billigare och nyttigare lasagnen framför den godare men dyrare och fetare..

(Alltså bara en moms-differentiering på fet/söt mat som är färdilagad och värms hemma... Inte på råvaror eller restaurangmat)
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
korvgubbe skrev:
Tyvär är det så att vi förutom att konstant omges av socker och fett så har vi mer stillasittande jobb och mindre tid.. Folk stressar till jobbet, stressar med ungar till dagis, skjutsar till fotboll/hockey, ska handla, städa, göra karriär...

Ja...visst är det förjävligt hur samhället har utvecklats... :gnissla när och hur kom det sig att "alla" skulle ut o göra karriär i arbetslivet istället för att skapa harmoni i hemmet. Kunde inte politikena göra så att det faktiskt gick att dra runt ett hem på en lön som det gjorde förr. (Ett pensionspoängsysten såklart för den som väljer att stanna hemma. Rättvist i långa loppet.)

korvgubbe skrev:
I mina ögon krävs det många samtidiga åtgärder:
- ökat medvetande hos folk
- mer motion och rörelse för skolbarn(lek och rörelse inte enabart kompetativa idrotter)

Ja...det verkar idag som att TV:n och datorn stjäl mycket tid av folk som dom kunde lägga på "rörliga aktiviteter"

korvgubbe... du vill tro att folk är "omedvetna"... men en hel del lider nog dessvärre av latmasken. Dom orkar inte ta tag i sin övervikt... för det är smidigare att öppna en påse chips o sätta sig i soffan o glo på dokusåpor.. än att ta tag i sitt eget liv.

Eller är det så illa att folk tror att flingor som smakar choklad eller är indränkta i honung är nyttigt. :rolleyes: Det måste man väl känna att det är så jävla mycket socker att tänderna vill rymma ur käften på en. Eller går man blint på att "flingordet" = nyttigt.??

Jag tycker i alla fall att det är konstigt.!! :va
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Madhonda skrev:
Kunde inte politikena göra så att det faktiskt gick att dra runt ett hem på en lön som det gjorde förr.

Absolut ingen dålig idé. Att stanna hemma och ta hand om barn eller nära anhöriga borde vara ett alternativ till all omsorg som vi så fota kastar ut skattepengar på... En "husfru" borde iaf få sin del av "dagispengen"..
Skulle familjer ha mer tid skulle de nog känna lugnet att tilllaga och avnjuta en bra måltid.


Madhonda skrev:
Ja...det verkar idag som att TV:n och datorn stjäl mycket tid av folk som dom kunde lägga på "rörliga aktiviteter"
Absolut.. TV:n är en av de absolut största anledningarna till passivisering.

Madhonda skrev:
korvgubbe... du vill tro att folk är "omedvetna"... men en hel del lider nog dessvärre av latmasken.
Ja, det finns nog många som lider av latmasken. Men för att folk ska aktivera sig är insikt ett första steg. OCh för att få insikt måste man först ha en förståelse för vad sund kosthållning och motion innebär.


Madhonda skrev:
Eller är det så illa att folk tror att flingor som smakar choklad eller är indränkta i honung är nyttigt.
Jag syftade inte på så uppenbart onyttiga frukostflinger som sånt ens.. Tror få intalar sig att Kalaspuffar eller motsvarande är nyttigt.

Däreot finns det en väldig massa andra "fling/müsli"-varianter som lanseras som sportiga, sunda osv som innehåller alldeless för mycket socker de med...

Ett annat exempel.. Riskakor som ofta varit synonymt med bantning hårdlanseras nu och de smaker som propageras för nu är pizza, ost och lök..

De innehåller ca 20% fett..
Vet folk som fått pikar för att de ätit riskakor just för att det varit så magert och tråkigt..
Om de nu fortsätter kan pikarna plötsligt bli anklagelser för att de köper så fet och onyttig mat..

Det jag menar är att man nuförtiden måste för det första läsa innehållsförteckningar för att klara sig undan. Och inte nog med att man måste läsa dem, man måste förstå dem.

..hur många äldre vet vad kostfiber är?! hur många unga vet vad det är?! Hur många tror du lyckas komma upp i de rekomenderade 20grammen kostfibrer när knappt ett enda bröd som säljs i stora upplagor innehåller några betydande mängder.

Folk köper det som de ser omkring sig. Därför äter de onyttigare än de borde.

Våra kroppar är fortfarande kvar på stenåldern och därför triggas våra belöningssystem av just den mat vi bör undvika. Och än mer tragiskt är att det är just denna mat vi omges med eftersom tillverkarna förstår att det är lättare att sälja den goda maten än den nyttiga..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top