Tjuvar och annat löst pack

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Idag så var det anda gången jag knallar hem på fyllan och villan och ser mistänkta bil tjuvar. Varför jag misstänker tuveri? Jo jag passerar och säger -tjeena grabbar och passerar i normalt fylle tempo(dvs lååångsamt) jag hinner gå 200m innan killen som redan när jag passerade bilen satt i har fått igång den. Vad ska man göra? Två killar i samma viktklass som mej är inget man fixar på fyllan. En gammal rostig bil är inte värt att offra liv och lem för(inte någon jag känner).

Vad gör man vart ringer jag för att få ett stopp på detta elände(har själv en gammal bil)m hur gör man???

Ursäkta fyllan :)

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Polisen, kortnummer: 112.

Annars vettefan, de kanske inte ens kommer dit.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
stoffer skrev:
Polisen, kortnummer: 112.

Annars vettefan, de kanske inte ens kommer dit.

112 är väll ett nöd nr och ska inte belastas av att en 5000:- kronors bil blir stulen.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Qwerty skrev:
112 är väll ett nöd nr och ska inte belastas av att en 5000:- kronors bil blir stulen.

Fråga vederbörande, som äger bilen ifråga och vilken behöver nämnda bil för att ta sig till jobbet, vad den tycker om ovanstående resonemang.

Vågar man fråga vid vilken "stöldsumma" ett brott är ett brott?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Bilstöld anmäls på 112. Så har jag lärt mig iaf, men vem vet.

Annars så har polisen ett telenummer i stockholm också, nämligen 08-4010000.

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Tyvärr är det så att 112 är ett nödnummer.
Ringde under pågående inbrott i flertal bilar/garage, de ville inte veta av det, hänvisade mig att ringa till polisen istället !!!!

Efter det har jag polisens nummer i telefonen, central och västerort.
Vad hjälper det ?? När jag ringer de numren i annat ärende en vanlig vardagseftermiddag/kväll är det ingen som svarar.
I 20 minuter försöker jag få kontakt med dem innan jag ger upp !!! :huvet

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Arawak skrev:
Här funkar det att ringa 112 och be att få bli kopplat till polisen.
Så har jag också alltid uppfattat det, visst det är ett nödnr, men man kan bli kopplad överallt, tex narkotikaupplysning och jourhavande präst osv...

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
112 är som sagt ett nödnummer, och används för att alla, oavsett var de kommer ifrån, snabbt och enkelt ska kunna ta sig fram till polis/brandkår/sjukvård/whatever utan att veta det lokala telefonnumret. Om inte ärendet är brådskande så är det givetvis bättre att ringa det lokala numret för att inte belasta SOS Alarm i onödan, men de kan aldrig skälla ut dig eller vägra koppla dig vidare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har fått min bil stulen ett par gånger, det är ett h-vete om man måste ut och leta den på morgonen.
Dessutom grisar fingeravtryckspulvret ner nåt oerhört.

Jag skulle inte tveka att använda 112, dom kan ju sno bilen för att dom ska ut på rånturne, dom kan ju vara stenhöga och vara okapabla att köra bil, dom kan ju köra ihjäl folk med den stulna bilen.

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Från och med den 20 Januari är det 11414 som gäller för sådana grejor.
Ett nummer som behövdes tycker jag, bra att veta om man inte bedömer sig kapabel eller inte vill spöa skiten ur slöddret själv. Vilket som vanligt kanske är lite dumt i vissa fall men alltid moraliskt rättfärdigt givetvis.

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
Om du ska få stopp på nått pågående brott i strängnäs så får du ta saken i egna händer. för nått år sedan på sommaren satt jag och en kompis hemma oss honom och drack en slurk kaffe och käkade lite bullar så stannar det till en bil utanför honom och släpper av ett par st ungdomar och åker därifrån.

5 minuter sedan hör vi en ruta som krossas och tittar upp mot "mälargården" ett gammalt pensionärshem som har varit nerlagt ett bra tag och ser att snorungarna springer om kring och krossar fönster och svinar allmänt inne där, och han bor ju rakt över gatan så vi ringde snuten och dom sa " ja okej vi har 2 bilar inne vi skickar båda" och grejen är att polisstationen ligger 10 minuters promenad bort, 2 minuter med bil ( ni som bor i strängnäs vet..) efter en halvtimme kommer en polisbil och åker förbi sakta och tittar lite försiktigt upp mot huset och åker därifrån.

I somras vare några fyllbultar som söp till i en bil utanför oss och slängde ut ölburkar och lite andra grejer och åkte därifrån och sen kom dom tillbaka och satt och söp i bilen utanför oss igen, så vi ringde polisen i eskilstuna för strängnäs stationen var stängd och där sa dom att dom hade en bil påväg till strängnäs, farsan åker lätt på 20 minuter till e-tuna med bil. efter lite över en timme kommer en bil och knackar på hos oss och frågar om det var några problem... - nej inte nu längre sa pappa nu har dom ju dragit.

så jag tvivlar på att polisen skulle bry sig om nån skrutt bil.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Gothmog skrev:
Från och med den 20 Januari är det 11414 som gäller för sådana grejor.

Helt seriöst? Man ska som privatperson veta skillnad på brott och brott?

Ungefär som sjukvårdsupplysning man ringer när man är sjuk innan man "får" åka in till akuten - och blir hänvisad att ta en Alvedon och återkomma på måndag.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Jag ringde 112 under pågående misshandel och ville ha dit polisen, fick till svar att dom kunde skicka en bil om 1-1½timme. Jag blev förbannad och skällde ut vakthavande polis som jag pratade med, förklarade för henne på ett inte så trevligt sätt att det var faktiskt jag som betalade hennes lön osv. Alla som har sett vad som sker när en polis blir angripen själv under ett ingripande vet vad som händer.. Det dyker tamefan upp 10 polisbilar till på 2sekunder från ingenstans. Vart kommer dom ifrån?

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Alltså säger man att det är en polis som blir misshandlad nästa gång man ringer, alternativt att det är en polisbli de bryter på :hihi

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
varför trodde du att dom stal bilen? kanske jag som är morgontrött men jag fattade inte varför.

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
andersbrink skrev:
Helt seriöst? Man ska som privatperson veta skillnad på brott och brott?

Ungefär som sjukvårdsupplysning man ringer när man är sjuk innan man "får" åka in till akuten - och blir hänvisad att ta en Alvedon och återkomma på måndag.

Njaee... Klart du får ringa 112 men det nya numret är ju bra ifall det inte är jätteakut, för att tipsa om stölder och skadegörelse man ser etc...
Ser jag något grovt som våld mot oskyldiga människor ringer jag väl 112, ser jag en bilstöld eller skadegörelse och liknande som inte handlar om liv och död ringer jag 11414. Om det inte är min egen egendom vill säga och jag bedömer att jag kan stoppa det själv. Då ringer jag efter att jag misshandlat dem lagom. Nödvärn för att kvarhålla drägget förstås.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Gothmog skrev:
Ser jag något grovt som våld mot oskyldiga människor ringer jag väl 112, ser jag en bilstöld eller skadegörelse och liknande som inte handlar om liv och död ringer jag 11414.

...ponera du senare får reda på att bilägaren låg nedslagen och rånad i baksätet. Kommer du fortfarande att ringa 11414 efter det? Om det hade varit en nära väns bil, din fars bil? Ringer du först hem och hör om de är okej innan du ringer 112?

Det är väldigt "lämpligt" av myndigheterna att gå ut med 11414 så att belastningen "minskar" på 112. I slutändan blir det iaf DU som får betala - vad det är rör sig om, på ett eller annat sätt.

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
andersbrink skrev:
...ponera du senare får reda på att bilägaren låg nedslagen och rånad i baksätet. Kommer du fortfarande att ringa 11414 efter det? Om det hade varit en nära väns bil, din fars bil? Ringer du först hem och hör om de är okej innan du ringer 112?

Det är väldigt "lämpligt" av myndigheterna att gå ut med 11414 så att belastningen "minskar" på 112. I slutändan blir det iaf DU som får betala - vad det är rör sig om, på ett eller annat sätt.

Lugn och fin nu... Vad jag ringer beror på situationen. Jag ringer inte 11414 om det visar sig vara dåligt. Det används ju inte än men det är bara min förhoppning att jag på ett smidigt sätt kan få tag i en polis nära där jag befinner mig om det inte är som sagt jätteakut. Om det är min familjs eller väns bil ingriper jag personligen om jag inte står mot omöjliga odds, sånt bör bestraffas extra mycket nämligen för min personliga del. Annars ringer jag polisen och spanar eller följer efter dem.
Det finns gånger jag vill tipsa polisen om mindre saker och jag inte vill ringa nummerupplysningen först, man slipper leta efter lokala nummer, det är ju det som jag tycker är bra. Jag har väl ingen negativ synpunkt på detta för samhället eller för dig i alla fall? Ser jag ett brott ingriper jag givetvis på något sätt. Så... Hoppas att 11414 blir ett bra nummer och tycker man inte det ringer man 112 och alla är glada utom de kriminella asen som vi alla trevliga människor ska hjälpas åt att utrota. Jag menade inget annat.
God fortsättning.

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
nått säger mig at de kommer vara en automatisk telefonsvarare på nr 114 vadenuva.. som låter lite som ..

för bilstöld tryck 1.
för skadegörelse tryck 2..
var god dröj........ .....
....
...
...
vilken del av landet bor du i 1 för norrland
2 för svealand
3 för götaland
var god dröj....
...
...