tarmac skrev:
Står i valet o kvalet mellan TLR o ZX9R... Röd då såklart!
Var en TLS som krashade här i närheten för ett tag sedan. vobbel efter att ha satt ner hjulet hörde jag. hojen lekte sen flipperspelskula mellan träden såg det ut som.
Var kanske nån här på sporthoj?
Med risk för att bli kallad besser:
Vobbel är inget du får på framhjulet.. Då kallas det styrfladder. I det här fallet självframkallat antagligen genom ett sätta ner framhjulet snett...
Det finns två typer av vobbel.
1. Som förare så svänger du hela tiden lite lite. Typ slalom i en viss frekvens. Ramen på en mc har också en egensvängning i en viss frekvens. När dessa frekvenser möts (vilket då händer i en viss hastighet) Så hamnar frekvenserna i fas. Då blir amplituden (svängningarna) så stora att mcn börjar vobbla.
2. Platt bakdäck. I vanliga fall så rullar däcket på gummit i mitten. Men om däcket är plattslitet så kommer däcket att rulla på endera kanten. När man hamnar i ett sådant läge att däcket byter kant hela tiden. Då får du vobbel...
Vobbel=självsvängningar
Styrfladder=fladdrande styre. (Vilket ofta missuppfattas för vobbel)
Pertan skrev:
jag har inte sett någon S utan styrdämpare, har bara kört S och den är kul och trevlig. men som sagtt kolla att 97:an är uppdaterad på de fel och brister som fanns, vad och hur vet KGK.
Har för mig att Suzuki eftermonterade styrdämpare på 97orna..