Tl 1000

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
SENSEI skrev:
Med risk för att bli kallad besser:
Vobbel är inget du får på framhjulet.. Då kallas det styrfladder. I det här fallet självframkallat antagligen genom ett sätta ner framhjulet snett...

Det finns två typer av vobbel.
1. Som förare så svänger du hela tiden lite lite. Typ slalom i en viss frekvens. Ramen på en mc har också en egensvängning i en viss frekvens. När dessa frekvenser möts (vilket då händer i en viss hastighet) Så hamnar frekvenserna i fas. Då blir amplituden (svängningarna) så stora att mcn börjar vobbla.
2. Platt bakdäck. I vanliga fall så rullar däcket på gummit i mitten. Men om däcket är plattslitet så kommer däcket att rulla på endera kanten. När man hamnar i ett sådant läge att däcket byter kant hela tiden. Då får du vobbel...

Vobbel=självsvängningar
Styrfladder=fladdrande styre. (Vilket ofta missuppfattas för vobbel)

Har för mig att Suzuki eftermonterade styrdämpare på 97orna..

......besser! ......typ :va

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Ducati 999
Fredde83 skrev:
Finns inget bättre än en röd R :yoparty

pict0154.jpg
mm visst.......fast 999 :hihi

TLRR

Guest
Vilket trams,ni har fått det om bakfoten R:en är 10 kg lättare än S:en. :confused:
Svart är den bästa,snyggaste och snabbaste.Fast min blir blå/titangrå. tror jag:rolleyes:

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
TLRR skrev:
Vilket trams,ni har fått det om bakfoten R:en är 10 kg lättare än S:en. :confused:
Svart är den bästa,snyggaste och snabbaste.Fast min blir blå/titangrå. tror jag:rolleyes:
Det kanske bara är din R som är 10kg lättare?

TLRR

Guest
Ricken skrev:
Det kanske bara är din R som är 10kg lättare?

Det finns säkert flera. R:en kan man köpa ganska billigt nu utan större moddar dock.
Lägg en liten slant på ett fullsystem ca:6 kg kilo lättare bara där o bänkning är ett måste,byt ut lampan fram mot projektorlyse och luftburken till modell race samt riv bort plastskiten som sitter bak o montera en undertail=mera än 10 kg lättare.Sätt dit ett schims 3-4 mm (Bricka) 16 kr under bakre stötdämparfästet och höj upp gaffeln 5mm eller mer.Summa ca:10 k och ca:122 riktiga bhp.Justera bakdämparen och framgaffeln alla Jamie´s recept som grund och finjustera sedan efter vikt och körsätt.Så får man en hoj som utan tvivel hänger med andra modernare hojar och känns mera neutral.Detta är ett billigt grundrecept för att TLR:en skall gå bra vid mera aktiv kurvig körning.Då grundinställningen från fabrik är mesig (Touringmässig för att gå mjukt o säkert för landsväg).Så är det. :)Gör man sedan samma viktbesparande moddar på S:en....Så måste det bli mera drastiska saker att göra på R:en för att motsvara vikt/effekt förhållandet.Men R:en tar igen det på topphastighet och bättre väghållning.

Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Ojojoj vad många svar jag fått.. :) *Lycklig*

Det lutar fortfarande åt S:en, R:en är som sagt ful.. (Ta inte åt er, ni R-ägare.. :p)

Dök dock upp ett litet problem här nu..

Någon nämnde att den var hög..

Är den så fruktansvärt hög?

Jag som är kort i rocken.. :S Vill absolut ha en sån här cykel, och tänker inte låta någon skyhög sadel hindra mej, men skulle vara intressant att veta hur pass hög den är!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
marandy skrev:
Ojojoj vad många svar jag fått.. :) *Lycklig*

Det lutar fortfarande åt S:en, R:en är som sagt ful.. (Ta inte åt er, ni R-ägare.. :p)

Dök dock upp ett litet problem här nu..

Någon nämnde att den var hög..

Är den så fruktansvärt hög?

Jag som är kort i rocken.. :S Vill absolut ha en sån här cykel, och tänker inte låta någon skyhög sadel hindra mej, men skulle vara intressant att veta hur pass hög den är!
835mm sitthöjd, det står på

http://portal.miun.se/~rier0502/kopguide.html

Sånt går ju att justera, skära ur dynan osv. jag har en dyna utan överdrag som det skulle kunna gå att göra nåt av...

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
är väl inte nå högre än andra sportisar :va
en bild o jag e väl lite stor då
:rolleyes:
men 1,89 o sådär böjda knän :)

Bifogat

• litentl.jpg
    litentl.jpg
    19.2 KB · Visningar: 110

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Mjo precis.. Min CBR är 79 cm, och då når jag ner.. Med nöd och näppe.. Men karvar man ur dyna osv blir det ju hårt som sten.. Buhu, ser mina drömmar gå i kras.. :(

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
marandy skrev:
Mjo precis.. Min CBR är 79 cm, och då når jag ner.. Med nöd och näppe.. Men karvar man ur dyna osv blir det ju hårt som sten.. Buhu, ser mina drömmar gå i kras.. :(

äh! sadelhöjd e inte allt...även hur sadeln e formad..den e ganska smal o då bli de ännu enklare o nå ner...prova..jag tro de gå bra :)

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
ozeo skrev:
äh! sadelhöjd e inte allt...även hur sadeln e formad..den e ganska smal o då bli de ännu enklare o nå ner...prova..jag tro de gå bra :)

JO, det är sant!
Jag ska testa snarast! Sen ska bara pengarna fås ihop!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
marandy skrev:

Hade precis samma problem som dig.

Det var meningen att jag skulle ta killens sv 1000 (efterföljaren till tl1000) men den är 83 cm i sadelhöjd så jag var tvungen att avstå :( . Det fick bli en sv 650 istället. Är 81cm och numera sänkt till 77,5. Når likt förbaskat bara ner med halva fossingarna.

Sv:n har en mycket smal tank och väger lite (189 respektive 165 kilo, torrvikt.)

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
2fast4hjo skrev:
Hade precis samma problem som dig.

Det var meningen att jag skulle ta killens sv 1000 (efterföljaren till tl1000) men den är 83 cm i sadelhöjd så jag var tvungen att avstå :( . Det fick bli en sv 650 istället. Är 81cm och numera sänkt till 77,5. Når likt förbaskat bara ner med halva fossingarna.

Sv:n har en mycket smal tank och väger lite (189 respektive 165 kilo, torrvikt.)

MM, men jag har inte råd med en sv.. Ganska stor prisskillnad ju... Hur lång är du då?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
2fast4hjo skrev:
165 cm med i korta ben.

Vilken prisklass hade du tänkt dig?. Är en sv 650 uteslutet, bara intresserad av 1000?

OK, jag är 2 cm kortare, med "normala" ben, om man nu kan säga så.. Når ner på CBR:en ju.. (79 cm)

NEj, klart inte uteslutet..
Men jag kan nog inte få ihop över 50 000.. Helst därunder också.. Men det beror ju på vad jag får för jobbmöjligheter..

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
marandy skrev:
OK, jag är 2 cm kortare, med "normala" ben, om man nu kan säga så.. Når ner på CBR:en ju.. (79 cm)

NEj, klart inte uteslutet..
Men jag kan nog inte få ihop över 50 000.. Helst därunder också.. Men det beror ju på vad jag får för jobbmöjligheter..

Känner en som har en extrautrustad sv 650 för 39000, -99, gul. Det är svårt när man är kort, man har ju inte så mycket att välja på. Själv letade jag hoj i nästan två säsonger, vägrade att ta första bästa, provade massor med modeller.

Pm:a om du vill veta mer om hojen i fråga.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
2fast4hjo skrev:
Känner en som har en extrautrustad sv 650 för 39000, -99, gul. Det är svårt när man är kort, man har ju inte så mycket att välja på. Själv letade jag hoj i nästan två säsonger, vägrade att ta första bästa, provade massor med modeller.

Pm:a om du vill veta mer om hojen i fråga.

Jo det är ju billigt, men jag är lite larvig där med sv:n, för jag vill ha den nyare modellen... Gillar inte lyktkåpan på den äldre!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
marandy skrev:
Jo det är ju billigt, men jag är lite larvig där med sv:n, för jag vill ha den nyare modellen... Gillar inte lyktkåpan på den äldre!

Håller med dig, dem nya är betydligt snyggare :tummenupp men då stiger ju priset. Jag tittade på en 03:a som hade gått 1800 för 53000 men då jag kunde få en helt ny 05:a för 59900 så tog jag så klart 05:an.

Oavsett vilken hoj det blir så önskar jag dig lycka till.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Men vad är det frågan om, inte kör ni hoj med fötterna i backen?
Når ni inte ner så hasa lite i sadeln eller luta hojen när ni stannar. Det är inget problem om man inte är jättekass.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln