TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Givet, men hur roligt hade det blivit? :)
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Vilka av er tok kör med Riflemans 1/5 throttle insert? Hittar inga kontaktuppgifter till honom på hans hemsida.

Får söka rätt på honom på Zonen...
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Vilka av er tok kör med Riflemans 1/5 throttle insert? Hittar inga kontaktuppgifter till honom på hans hemsida.

Får söka rätt på honom på Zonen...
Jag!

http://www.doublezracing.com/
http://www.tlzone.net/forums/members/rifleman.html
Rifleman@hotmail.com

Skicka bara ett PM så ska det nog gå bra. I västa fall får du väl jaga honom på TLPlanet... Har för mig att han hänger mycket där. Antingen reggar du dig eller så säger du till så kan jag skicka ett PM till honom där också.
 
Last edited:

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Ja. Du MÅSTE sätta dit bypass-slangen, den är i princip hela poängen med det senare kylsystemet. Flytten av tempsensorn är en detalj i det hela.

Poängen är att under uppvärming så måste en viss bascirkulation ske om man inte ska få ojämn uppvärming av motorn. 97'an löser det genom ett lite större hål i termostaten och en svag cirkulation genom hela kylsystemet. Nackdelen är då att du alltid har den cirkulationen och kör du i ett svenskt +5° sommarregn så kommer kylningen pga bascirkulationen vara så stark att hojen inte kommer upp i arbetstemp. Jag har testat... :rolleyes:

Om du däremot har bypasskanalen och 98'ans termostat som har en backventil i hålet så sker all bascirkulation internt och INTE genom kylaren. Resultatet är dels en snabbare uppvärming då du inte behöver värma upp vattnet i kylaren, dels en hoj som är i princip helt okänslig för omgivande temp. Det är först när motorn är tillräckligt varm som termostaten öppnar och du får in kallt kylarvatten i motorn.

Ett till tips, jag vet inte om fler upplever det här problemet, är att köpa en lite varmare termostat än orginal 82°. Nackdelen med 82° är att motorn måste vara över 80° för att insprutningen ska gå på varmkarta. Går tempen över 82° så öppnar termostaten och hinner få in för mycket kallt vatten innan det når termostaten så den stänger så tempen hinner sjunka under 80° (enligt givaren) och ECU'n byter till den fetare kallkartan. Vid lite svalare yttertemp så pendlade min hoj konstant mellan ca 78°-82°. Jag bytte till en 90° Nissan Micra termostat och då ligger tempen mellan 82°-87°, dvs alltid inom varmkartan.

Jo jag har förstått vad ni vill uppnå med bypassen. Men hur stort hål hade du i termostaten då du inte fick upp tempen i motorn?
 

AndreasH

Onödig vikt
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
TL1000S
Ni som moddat kylsystemet på 97ans tls, Kör ni med bypasslang eller inte. Jag vet att 98 osv har bypass men ser inte riktigt nån större anledning. Ni som bara borrat upp termostaten, nån som borrat för stort hål? Som fick problem med att få upp tempen alltså.

Och fråga 2, ska byta kedje-glidar-skydds-gummit. Måste man plocka ner svingen för att få loss det? Ser trångt ut :(

Förresten så provstartade jag igår för första gången sen i november. skönt ljud utan avgasrör i garaget ;)

Det går att få lös kedje gummit utan att plocka svingen, fick dit de utan att plocka svingen iaf :p
Kör också raka rör i garaget, låter som en gammal hd sportster haha
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vilka av er tok kör med Riflemans 1/5 throttle insert? Hittar inga kontaktuppgifter till honom på hans hemsida.

Får söka rätt på honom på Zonen...

Beställde nyss en, ta mailadressen som Octo skrev, han svarar snabbt :tummenupp .
Håller precis o snackar med honom om ett clutchcover med röd aluring:tungan . Drygt tusingen med frakt. Om inte tullnisse vill ha sitt förstås...:rolleyes:
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Beställde nyss en, ta mailadressen som Octo skrev, han svarar snabbt :tummenupp .
Håller precis o snackar med honom om ett clutchcover med röd aluring:tungan . Drygt tusingen med frakt. Om inte tullnisse vill ha sitt förstås...:rolleyes:
Är det plast modellen som rifleman gör?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Är det plast modellen som rifleman gör?

Ja han gör dem av originalkåporna. Vet att det finns i metall också, med den där grymt spejsade tryckplattan, men kommer inte ihåg vem det var som gjorde den. Såg lite bilder härmodagen på TLz men har tappat bort den...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag!

http://www.doublezracing.com/
http://www.tlzone.net/forums/members/rifleman.html
Rifleman@hotmail.com

Skicka bara ett PM så ska det nog gå bra. I västa fall får du väl jaga honom på TLPlanet... Har för mig att han hänger mycket där. Antingen reggar du dig eller så säger du till så kan jag skicka ett PM till honom där också.


Hur mycket jobb är det att montera 1/5 modden?

Jag har något vagt minne av att det var en massa mek?? :va


Jag fick ju en i julklapp så jag kan väll lika gärna montera den....


Appp appp!! :mattias

Glöm inte att skriva en Disclaimer där du från tar dig allt ansvar för PP's framtida kreditvärdighet etc etc.

att kontakta Vandriver är dyrt. :nicka
Kostar oftast många tusanlappar i slutändan... :hihi

Fast, det är blingiga grejer som dimper ner i brevlådan.! :nicka

Betalade själv precis sista batchen med saker. Jag lyckades tydligen komma in på Van's "short list" av folk som får saker tidigt... :rolleyes:

Så om någon vecka blir det nog till att montera dit lite nya kopplingsdetaljer. :banana
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hur mycket jobb är det att montera 1/5 modden?

Jag har något vagt minne av att det var en massa mek?? :va

http://www.tlzone.net/forums/frequent-tl-mods/38510-installing-your-super-kewl-rifleman-s-1-5-1-6-throttle-insert.html

En avbitare och en liten rörskärare är det viktigaste. Rörskärare kostar typ 49:- på Claes O.

Jag fick också göra en liten flytt och det är där gasvajrarna fäster nere vid spjällen så flyttade jag en mutter. Det sitter två muttrar på varje vajerjusterare - en över och en under mothållet. Sätter man in en insert kan man behöva skapa lite mera vajerslack och det löser man då genom att flytta båda muttrarna till undersidan av mothållet. :fakta

Nån timmes meck. Max.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top