TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Missförstår jag dig eller hade du en 98ans termostat utan backventil då bara? så det blev samma diameter på hålet?
I mitt första försök så flyttade jag bara tempgivaren. Hade kvar allt annat som orginal -97 med termostat och allt. Så det var en 97-termostat som var monterad. 97-termostaten har ett stort hål utan backventil. Då fick jag sällan upp hojen i rätt temp.

Bytte sen till 98-liknande lösning med bypasskanal och en 98'as termostat som har mindre hål och backventil. Då fick jag den här pendlingen över/under 80°.

Sista modden var att byta termostaten till en Micra. Nu har jag konstant över 80°. :tummenupp

Hoppas det blev klarare nu. :såjaponken
 
Last edited:

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
I mitt första försök så flyttade jag bara tempgivaren. Hade kvar allt annat som orginal -97 med termostat och allt. Så det var en 97-termostat som var monterad. 97-termostaten har ett stort hål utan backventil. Då fick jag sällan upp hojen i rätt temp.

Bytte sen till 98-liknande lösning med bypasskanal och en 98'as termostat som har mindre hål och backventil. Då fick jag den här pendlingen över/under 80°.

Sista modden var att byta termostaten till en Micra. Nu har jag konstant över 80°. :tummenupp

Hoppas det blev klarare nu. :såjaponken

Japp nu klarade det.. ;) har ju en micratermostat från biltemplet själv.. och har i den borrat ett 5mm hål för att ge ett litet grundflöde.

Vad tror du är anledningen till att 97ans kylsystem är konstruerat som det e? min teori är att dem fick problem med kokningar innan termostaten hann öppna med en vanlig termostat, därav så satte dem i sista stund in en termostat med lägre temp så den garanterat hann öppna innan det blev 110grader eller nåt i vattnet runt cylindern/toppen.
bypass utan "dubbelverkande" termostat (som stänger bypassen när den öppnar till kylaren) har jag aldrig riktigt förstått meningen med, man tappar ju kyleffekt på det. visst det är fortfarande ganska stort flöde på pumpen och kylarn ser ju rätt tilltagen ut flödesmässigt men det är ju en nödlösning oavsett.
Kanske ska få polaren att fräsa till mig ett nytt termostathus för en riktig konstruktion nån dag :)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Du kan köpa ett beg termostathus från en TLR eller TLS 98+. Snickra ett eget T-stycke för bypasskanalen och voila!

Tja... De kanske testkörde den i Australien? Första orginaltermostaten var bara drygt 50° också. :D
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Beställde nyss en, ta mailadressen som Octo skrev, han svarar snabbt :tummenupp .
Håller precis o snackar med honom om ett clutchcover med röd aluring:tungan . Drygt tusingen med frakt. Om inte tullnisse vill ha sitt förstås...:rolleyes:

Ja han gör dem av originalkåporna. Vet att det finns i metall också, med den där grymt spejsade tryckplattan, men kommer inte ihåg vem det var som gjorde den. Såg lite bilder härmodagen på TLz men har tappat bort den...

Hörde jag nån säga nåt om clear cover? Svart med röd ring? Tryckplatta?

clear_cover_plate.jpg


:yoparty
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
F-n ta dig om det är din hallmatta den ligger på!!! :mad: Säg att bilden e tagen från Vandriver, eller hur, visst e den de...snälla..
Inte min hallmatta.


















Det är min bordstablett! :D

Vandriver alucover. Hans första generations tryckplatta som jag köpte ofärgad, anodiserade och polerade. Passade också på när jag ändå hade paypal framme att köpa de där svarta fjäderbultarna med röda brickor. Helt nytagen bild ikväll, bara för dig. :tungan

Skönt å få hora lite ibland. :tuttar

:såjaponken
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Inte min hallmatta.
Det är min bordstablett! :D

Vandriver alucover. Hans första generations tryckplatta som jag köpte ofärgad, anodiserade och polerade. Passade också på när jag ändå hade paypal framme att köpa de där svarta fjäderbultarna med röda brickor. Helt nytagen bild ikväll, bara för dig. :tungan

Skönt å få hora lite ibland. :tuttar

:såjaponken

Har precis PM:at Vandriver om jag hinner hänga på GB på nästa omgång som skall levereras i april...:tungan Vet knappt vad det kostar än, har ställt lite frågor till honom, få se om man har råd...:rolleyes: De e mycket man vill ha just nu..:D

Varför har du inte ditt sittande på hojen :confused:
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Varför har du inte ditt sittande på hojen :confused:

För att göra en lång historia kort... Jag har en TLS -97 med femfjädrad koppling. Van gjorde bara tryckplatta för 6-fjädrad, men jag vågade inte missa möjligheten att få tag på en så jag köpte en ändå. :)

Har efter det kompletterat med kopplingskåpan och bultarna, anodiserat plattan och hittade en sexfjädrad koppling på Egay i höstas så det ska monteras alltihop nu innan säsongen börjar. :tummenupp

Måste liks byta olja så det passar bra. Monterar Scotts-filtret i samma veva.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
http://www.tlzone.net/forums/frequent-tl-mods/38510-installing-your-super-kewl-rifleman-s-1-5-1-6-throttle-insert.html

En avbitare och en liten rörskärare är det viktigaste. Rörskärare kostar typ 49:- på Claes O.

Jag fick också göra en liten flytt och det är där gasvajrarna fäster nere vid spjällen så flyttade jag en mutter. Det sitter två muttrar på varje vajerjusterare - en över och en under mothållet. Sätter man in en insert kan man behöva skapa lite mera vajerslack och det löser man då genom att flytta båda muttrarna till undersidan av mothållet. :fakta

Nån timmes meck. Max.

Hur mekigt på en skala skulle du säga att det är?

Tycker det verkar mekigare än att göra en ventiljustering... :gnissla




Hörde jag nån säga nåt om clear cover? Svart med röd ring? Tryckplatta?

clear_cover_plate.jpg


:yoparty

:gnissla

Jag försöker bestämma vilken jag gillar bäst, den gamla (din) eller den nya (min). :va

plates004.jpg


:gnissla



Har precis PM:at Vandriver om jag hinner hänga på GB på nästa omgång som skall levereras i april...:tungan Vet knappt vad det kostar än, har ställt lite frågor till honom, få se om man har råd...:rolleyes: De e mycket man vill ha just nu..:D


2007 års priser:

Clutch cover, Biillet $235
6 bolt star style preasure plate, incl bolts and fasterners $125 USD
+ frakt. (~$40-70 för allt - jag försöker alltid klumpa ihop köp, så jag vet inte vad de enskilda kostar)
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Hur mekigt på en skala skulle du säga att det är?

Tycker det verkar mekigare än att göra en ventiljustering... :gnissla

tja på S:n så får man ju lyfta tanken och ta bort luftburken och det är det mesta jobbet, att dela på gashandtaget och stoppa i 1/5 samt slipa bort en lite styrplopp som annars tar i går på 5 minuter

se nu till att monter din julklapp eftersom vi hade en omröstninig om vem/vilka som skulle få en :pannkyss
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
tja på S:n så får man ju lyfta tanken och ta bort luftburken och det är det mesta jobbet, att dela på gashandtaget och stoppa i 1/5 samt slipa bort en lite styrplopp som annars tar i går på 5 minuter

se nu till att monter din julklapp eftersom vi hade en omröstninig om vem/vilka som skulle få en :pannkyss
OCH JAG FICK INGEN?????????????


Taskigt Lasse, taskigt....
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Jag försöker bestämma vilken jag gillar bäst, den gamla (din) eller den nya (min). :va

2007 års priser:

Clutch cover, Biillet $235
6 bolt star style preasure plate, incl bolts and fasterners $125 USD
+ frakt. (~$40-70 för allt - jag försöker alltid klumpa ihop köp, så jag vet inte vad de enskilda kostar)

+ $47 för reteiners :D

tycker faktiskt att den senaste versionen är snyggast absolut ingen fel på den Ivar har heller men jag gillar att den ser lite mera öppen ut eftersom det är urfräst mera på den :tummenupp
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Det snygga med den nya är dels som lasse säger att den är mer öppen, men också att om man beställer den i en viss färg så har han fräst ur en del av den efteråt så man får ofärgat i det urfrästa. Rätt pimpigt. :)
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
HJÄLP!! Jag undrar vad reglerna säger om placering och hur synliga blinkersna ska vara bakifrån?? Har placerat mina på en liten plåt bit som sitter fast på fästet för avgasdämparna. Så nu sticker blinkersna ut precis ovanför dämparna.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hur mekigt på en skala skulle du säga att det är?

Tycker det verkar mekigare än att göra en ventiljustering... :gnissla

Inte meckigt alls. Största mecket med en R är ju att få bort all plast å gu vet fan för att komma åt spjällen. :näsblod

I värsta fall så fixar vi det i höst när det är inflyttningsfest här. :) :öl

HJÄLP!! Jag undrar vad reglerna säger om placering och hur synliga blinkersna ska vara bakifrån?? Har placerat mina på en liten plåt bit som sitter fast på fästet för avgasdämparna. Så nu sticker blinkersna ut precis ovanför dämparna.
Blinkers:
Minsta avstånd 180mm mellan blinkers.
Minsta ljusstyrka 90cd. Om placerad 20-75mm från framlykta gäller 400cd. Skall vara orange.
Synfält:
15° över, resp 15° under vågplan i höjd med blinkers. Om blinkers är placerad högst 750mm över markplan gäller 10° under vågplan.
20° förbi fordonets centrumlinje.
80° ut från fordonets centrumlinje.
:fakta
 
Last edited:

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Inte meckigt alls. Största mecket med en R är ju att få bort all plast å gu vet fan för att komma åt spjällen. :näsblod

I värsta fall så fixar vi det i höst när det är inflyttningsfest här. :) :öl


Blinkers:
Minsta avstånd 180mm mellan blinkers.
Minsta ljusstyrka 90cd. Om placerad 20-75mm från framlykta gäller 400cd. Skall vara orange.
Synfält:
15° över, resp 15° under vågplan i höjd med blinkers. Om blinkers är placerad högst 750mm över markplan gäller 10° under vågplan.
20° förbi fordonets centrumlinje.
80° ut från fordonets centrumlinje.
:fakta

Okejj. Tackar för svaret kan ju redan räkna ut att det inte är godkänt. Men kollar dom detta på bes.. eller är det regler som tillverkarna av fordon måste följa???
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top