TL-tråden - v2 !

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
Hur går du tillväga för att få upp sån finish på fälgarna Axl45?? Maskin antar jag och vad för medel? Blir ju riktigt bra..

Först köpte jag nått medel som löser upp färg(från järnhandeln), hade på det ca 15 min.---> spolade av med varmt vatten och gnuggade med rotborste----> torkade fälgen ren och sedan polerar jag med ett medel som heter MetalPolish :tummenupp http://www.motorshop1.co.uk/metalpolish.jpg
Massor med trasor senare och tummarna ömma så ser fälgarna ut sådär :D ingen maskin :arsele

Har du en 98 eller senare så kan du montera kylaren från en TLR och då slipper du hela problemet.

Färg... :va
Vad är det för färg på resten?

Jag har ju en NittioSjuuuu! Man vill ju inte ha den långsamma :pannkyss Biken är svart för övrigt :yoparty Röd ?
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Äh, då beställer jag de där med genomgående stång så blir det ordentligt...:yoparty
Måste ju testa mitt nya Paypalkonto :tungan ...det här kommer bli riktigt dyrt i längden :rolleyes: Det finns ju hur mycket grejer som helst på TLz...

Ja just de!! Den här gashandtagsgrejen från staterna också !:) Rena julafton!
Bra investeringar!

Jag tror inte på sliders som sitter i bockade plåtfästen. De böjer sig och då har du samma skador som utan. Genomgående bult så blir det lite starkare.

Riflemans insert också. :Bugar
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Tänkte köpa detta drivpaket vad tror ni? Finns ett GB på zonen och blir styvt en tusing.
drivpaket.jpg

Har hojen i ett annat garage och kan dock inte uppsättningen standard på TLs. Någon som kan hjälpa mig?

Pliiis:hej

//
Stefan
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hörde någon stans att man kunde jämna ut mellan framdrev och bakdrev för att kedjans skulle gå fri bättre från svingen :va . Nån som vet nåt?

PP
1kugg upp fram är samma som 3kugg ner bak. Eller hur var det nu?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hörde någon stans att man kunde jämna ut mellan framdrev och bakdrev för att kedjans skulle gå fri bättre från svingen :va . Nån som vet nåt?

PP

1kugg upp fram är samma som 3kugg ner bak. Eller hur var det nu?

Njae. 38/17*18=40,235 så du ska upp 2,235 kugg bak om du ska upp en fram men ändå behålla det exakta förhållandet. Förhållandet är alltså 2,235/1 mellan fram- och bakdrev.

Jag kör 40/17 nu och gillar det skarpt. Man får lite mer vibrationer och högre varv på motorväg, men en piggare hoj. :)
Hittar du ett 18-kugg att sätta fram så sätt ett 42 bak. :tummenupp


Baj the väj... Ingen som hört nåt från Starholk och hans chopperbygge?
 
Last edited:

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Vaffan.. Sover ni era slökukar?!
Sover?!? Klockan 0800 vaknade man och det såg ut såhär utanför sovrummet...
20080308057.jpg

Inte mycke hopp om hoj, för att göra mig av med lite ilska for jag och lyfte lite skrot och köpte en hojtidning.

När jag gick in i garaget kom jag på att mina lackade fälgar ligger ju här.
20080308060.jpg

20080308061.jpg

Jag köpte ju fälgstrajjps till dom, kanske kan kleta dit dom för att bli på bättre humör...
20080308064.jpg

20080308063.jpg

Resultatet blev bra för att vara gjort av en noob. Pulverlacken är jag oxå nöjd med. Nu kan jag sätta mig med gott samvete och läsa Svenska Motorrad.:hej
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Jo det blev riktigt bra, får hoppas att det inte blir någe skav sen när däcken ska på. Funderar på Dunlop Sportmax Roadsmart. Kör inge bana och blir på sin höjd inspirerad landsvägskörning. Blir ett 180 bakdäck.:tungan
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jo det blev riktigt bra, får hoppas att det inte blir någe skav sen när däcken ska på. Funderar på Dunlop Sportmax Roadsmart. Kör inge bana och blir på sin höjd inspirerad landsvägskörning. Blir ett 180 bakdäck.:tungan
Ska du bara lägga på däcken så använd inga verktyg. Lägg fälgen på en filt eller nåt annat mjukt. Spraya däckskanten med silikonfett och sen brottas du en stund. :)
Brukar inte vara nåt problem att lägga på sånt för hand.

Få loss är alltid lite jävligare.
 

Krille-B

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
Huddinge
Hoj
TL1000R -00 "SportKombi"
Man kan ju inte sitta här och häcka när det har varit hojväder ute.
Jag var ute på en 10mila tur i dag :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Man kan ju inte sitta här och häcka när det har varit hojväder ute.
Jag var ute på en 10mila tur i dag :)


Jag skulle ha kört. men tänkte mig inte riktigt för.

Satt och kollade på MotoGP träningen och testade den nya Whiskyn jag köpte igår, och så var ju alla chanser till körning borta för idag... :rolleyes:
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Ska du bara lägga på däcken så använd inga verktyg. Lägg fälgen på en filt eller nåt annat mjukt. Spraya däckskanten med silikonfett och sen brottas du en stund. :)
Brukar inte vara nåt problem att lägga på sånt för hand.

Få loss är alltid lite jävligare.

lägg däcket på golvet och tryck ner fälgen behövs inte ens guck på, iallafall inte ena kanten den andra är värre :huvet
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Chill:)

Har "tillgång" till Volvoverkstan på orten och dom har däckmaskin där. Det kanske inte behövs då... Bra att ha tillgång till grejjer som balanseringsutrustning iaf:)

Ska beställa dom däcken till veckan, sen när man kommer hem från staterna så är det bara att klappa dit grejjerna och besikta, om nu sbp gillar mina ljuddämpare.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Ni som moddat kylsystemet på 97ans tls, Kör ni med bypasslang eller inte. Jag vet att 98 osv har bypass men ser inte riktigt nån större anledning. Ni som bara borrat upp termostaten, nån som borrat för stort hål? Som fick problem med att få upp tempen alltså.

Och fråga 2, ska byta kedje-glidar-skydds-gummit. Måste man plocka ner svingen för att få loss det? Ser trångt ut :(

Förresten så provstartade jag igår för första gången sen i november. skönt ljud utan avgasrör i garaget ;)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Ni som moddat kylsystemet på 97ans tls, Kör ni med bypasslang eller inte. Jag vet att 98 osv har bypass men ser inte riktigt nån större anledning. Ni som bara borrat upp termostaten, nån som borrat för stort hål? Som fick problem med att få upp tempen alltså.

Och fråga 2, ska byta kedje-glidar-skydds-gummit. Måste man plocka ner svingen för att få loss det? Ser trångt ut :(

Förresten så provstartade jag igår för första gången sen i november. skönt ljud utan avgasrör i garaget ;)
Ja. Du MÅSTE sätta dit bypass-slangen, den är i princip hela poängen med det senare kylsystemet. Flytten av tempsensorn är en detalj i det hela.

Poängen är att under uppvärming så måste en viss bascirkulation ske om man inte ska få ojämn uppvärming av motorn. 97'an löser det genom ett lite större hål i termostaten och en svag cirkulation genom hela kylsystemet. Nackdelen är då att du alltid har den cirkulationen och kör du i ett svenskt +5° sommarregn så kommer kylningen pga bascirkulationen vara så stark att hojen inte kommer upp i arbetstemp. Jag har testat... :rolleyes:

Om du däremot har bypasskanalen och 98'ans termostat som har en backventil i hålet så sker all bascirkulation internt och INTE genom kylaren. Resultatet är dels en snabbare uppvärming då du inte behöver värma upp vattnet i kylaren, dels en hoj som är i princip helt okänslig för omgivande temp. Det är först när motorn är tillräckligt varm som termostaten öppnar och du får in kallt kylarvatten i motorn.

Ett till tips, jag vet inte om fler upplever det här problemet, är att köpa en lite varmare termostat än orginal 82°. Nackdelen med 82° är att motorn måste vara över 80° för att insprutningen ska gå på varmkarta. Går tempen över 82° så öppnar termostaten och hinner få in för mycket kallt vatten innan det når termostaten så den stänger så tempen hinner sjunka under 80° (enligt givaren) och ECU'n byter till den fetare kallkartan. Vid lite svalare yttertemp så pendlade min hoj konstant mellan ca 78°-82°. Jag bytte till en 90° Nissan Micra termostat och då ligger tempen mellan 82°-87°, dvs alltid inom varmkartan.
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
vart guld färg!!!
Vad tycks?
 

Bifogat

  • Canon Ixsus 020 liten.jpg
    Canon Ixsus 020 liten.jpg
    183.1 KB · Visningar: 76
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top