TL-tråden - v2 !

Stargazeer

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR 1000 -01
Jaha då har man snart äntligen gått och blivit stolt ägaren av en tl1000r. :Tummen upp

visabild.php


Ska åka och hämta den till helgen.
 
Last edited:

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
gsx1kr k2
Hej hej.

Har ett litet problem med min nya fina blanka underbara tl1000r -00.
Tomgången står väldigt högt (3000rpm).
Har gett mig på tomgångsskriven men den gör inget, har snurrat säkert 20 varv åt vardera hållet utan någon som helst reaktion på varvtalet.

Likaså choken, full eller ingen choke gör ingen skillnad vare sig vid kallstart, varmstart eller tomgång. Går igång fint.

Behöver lite hjälp med felsökningen saknar det fina vtwin puffandet vid rödljusen :D

Tjipp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Kolla hjulet på choke sidan då om det har hängt sig på fullt. Kan var där problemet ligger.

Och innan nån annan säger det, det är inte en choke utan en kallstart:)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Kolla hjulet på choke sidan då om det har hängt sig på fullt. Kan var där problemet ligger.

Och innan nån annan säger det, det är inte en choke utan en kallstart:)
Kan bara hålla med. Hänger kallstarten så får du inte ner tomgången. Ta och kolla vajern.

Och som sagt, det är ingen choke eftersom den inte alls påverkar bränsleblandningen - vi har insprutare you know. :) Den ställer bara upp tomgången egentligen så det är samma sak som att hålla lite gas.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tänkte först dra den vanliga om att det var ett vevstakslager, men jag kände mig på bra humör idag. :D
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Iofs så är han utloggad, så jag skulle kunna ändra mitt inlägg....
Hmmmmmmmmm.
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Hej alla, jag har nu hunnit åkt en del med tillern och det verkar vara dags att byta lite kopplingsdelar. Kopplingen slirar ibland och den tar väldigt långt ut så jag tänkte byta både lameller och sätta i hårdare fjädrar då de är orginal. Har läst att barnettfjädrar verkar vara populärt, men är det någon som kör på newfrenlameller/fjädrar?
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Hej alla, jag har nu hunnit åkt en del med tillern och det verkar vara dags att byta lite kopplingsdelar. Kopplingen slirar ibland och den tar väldigt långt ut så jag tänkte byta både lameller och sätta i hårdare fjädrar då de är orginal. Har läst att barnettfjädrar verkar vara populärt, men är det någon som kör på newfrenlameller/fjädrar?


Hallo, ja byte både lameller och stålskivor o satte på Hayabusa fjädrar.
Mina stålskivor var bra slitna, typ blanka. Rekomenderar att du byter dem med.
Lamellerna vart någe pirat men stålskivorna vart orginal. Fjädrarna fick ja av en jobbakompis.... De fjädrarna e något längre o bredare i matrialet.

Kan kolla på den här länken så ser du skillnaden:http://www.pixbox.se/pic_show_id18091773.html:yoparty

Men svar på dina fråga har ja inte
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hej hej.

Har ett litet problem med min nya fina blanka underbara tl1000r -00.
Tomgången står väldigt högt (3000rpm).
Har gett mig på tomgångsskriven men den gör inget, har snurrat säkert 20 varv åt vardera hållet utan någon som helst reaktion på varvtalet.

Likaså choken, full eller ingen choke gör ingen skillnad vare sig vid kallstart, varmstart eller tomgång. Går igång fint.

Behöver lite hjälp med felsökningen saknar det fina vtwin puffandet vid rödljusen :D

Tjipp


Etersom jag mekat lite med denna detaljen så kan jag ge lite tips.

Som Ricken säger, det är ingen choke. "Fast Idle" är orginalnamnet, och allt den gör är att öka tomgången. Rent mekaniskt så är det exakt detsamma som att gasa lite med gashantaget. :fakta


Felkällor.

1).
Man kan skruva så mycket att man skruvar av den tomgångsvajern ur sitt fäste... (rejält korkad konstruktion).

2).
Men jag tror mer på nedanstående, eftersom du inte märker någon skillnad på att justera "Fast Idle" eller tomgångsvajern.

På insprutningsbryggans främre "TB" (Throttle Body - va f-n heter nu det på riks-svenska?) på höger sida så justerar man hela "fast idle" baletten. Bla annat så ställer man vid vilka varvtal den ska funka, och det går alldeles utmärkt att skruva bort sig helt så att den slutar att fungera helt och hållet...
Det blir en del justerande då "Fast Idle" och tomgångs skruven påverkar varanda och man vill ju hitta en balans så att "fast idle" kan justera mellan ca 800- 2000 rpm (ungefär, jag gillar att kunna ställa den lite högre, så min går upp till 3000 rpm)

Det trista med det hela är att allt detta sitter under luftburken...
Och att man måste köra motorn under justeringsfasen, så grannarna kan kanske bli lite purkna om du har väljudande blås på hojen... heh :hihi
Glöm inte att blåsa på lite med gasen ibland så att du inte sotar igen tändstiften... ( ahem... :rolleyes: Iridium stift löser dock igensotningsproblemet permanent... )

Och, när du ändå håller på... :hihi
Så kan jag sätta en slant på att du kommer behöva justera TPS'n. För... det är en "fulfix" att sätta upp tomgången till 3000 rpm när TPS'n är lite ojusterad.


:hej
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top