TL-tråden - v2 !

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Hej!

Har lite TLR strul.

Upptäckte idag att den läcker lite kylvätska från ett litet hål framtill på vattenpumpen.
hålet är litet kanske 4mm i dia och sitter högt upp frammåt under översta skruven.

Ska det vara hål där?
Tips om varför det läcker där??

Tog sedan av oljelocket och såg att det var grå sörja där så är lite orolig att topplockspackningen har gått eller börjar gå.
Eller om det bara är att jag kört korta sträckor med hojen så fukt samlads där.

Vad har ni för tips att kolla?


/Martin
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hej!

Har lite TLR strul.

Upptäckte idag att den läcker lite kylvätska från ett litet hål framtill på vattenpumpen.
hålet är litet kanske 4mm i dia och sitter högt upp frammåt under översta skruven.

Ska det vara hål där?
Tips om varför det läcker där??

Tog sedan av oljelocket och såg att det var grå sörja där så är lite orolig att topplockspackningen har gått eller börjar gå.
Eller om det bara är att jag kört korta sträckor med hojen så fukt samlads där.

Vad har ni för tips att kolla?


/Martin
Det läcker vatten för att den inre tätningen vid vattenpumpen har gett upp. Hålet är där just för att berätta det för dig.

Det blir lätt kondens i motorn, kör ur den ordentligt till helgen och kolla igen.
 

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Det läcker vatten för att den inre tätningen vid vattenpumpen har gett upp. Hålet är där just för att berätta det för dig.

Det blir lätt kondens i motorn, kör ur den ordentligt till helgen och kolla igen.

Ok det låter ju bättre iallfall än toppackningen :)

ska sota ur hojen i helgen så får vi se

tackar för svaret så länge
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Ok det låter ju bättre iallfall än toppackningen :)

ska sota ur hojen i helgen så får vi se

tackar för svaret så länge
Det är lite halvmeckigt första gången man byter de där packningarna, men när man väl gjort det så går det bättre senare. Den går med lite halvjämna ojämna mellanrum.

Som Ricken sa så är hålet till för att man ska se att nåt gått fel, men också för att om vattentätningen pajjar så rinner kylarvätskan ut istället för att pressas in i motorn till oljan...


Du behöver åtminstone 4, 3 och 10 från bilden. Tror dock att 3 har fått nytt artikelnummer.

Hör av dig när det är dags ska du få lite tips. :)
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Hej hej.....

Lite undran här...

E de någon som har en TFI-box på sin cykel?
Någon som har någon erfarenhet av sån box???
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Knackande koppling !

Någon som vet råd på detta.

Min koppling knackar HÅRT.

Har jag kopplingen intryckt så låter motorn som den ska men när jag släpper ut kopplingen så börjar det knacka ganska hårt, det är så att man känner det i hojen & hör det. (Växeln i friläge)

Skulle mappa hojen idag men Suzuki-meken vågade sig inte på att pressa hojen i bänken för knackandet var alldeles för hårt.
Visst ska TL knacka,rassla & ticka men INTE SÅ HÅRT sa han.

Tog hem hojen & rev kopplingen & har inte kunnat hitta ngt speciellt som ser VÄLDIGT onormalt ut. (Vet inte riktigt hur allt SKA se ut)

Det enda jag misstänker är att kopplingskorgen satt löst/glappt.
Centrum muttern satt fast men ändå kunde man känna tydligt glapp som jag inbillar mig att det kanske är för stort... Eller? (Svårt att förklara tydligt)

Ska kopplingskorgen sitta fast helt utan glapp (Ej rotations riktningen) eller skall det vara lite "glappt" ?

I övrigt har jag mätt upp lameller, stålskivor & fjädrar & allt ligger inom angivna toleranser.

Ngn som har förslag på vad det kan vara eller är det så att jag råkar ha fått en STORknackare till TL?

Jag har haft hojen 1.5 år & detta blir min 2:a hela säsong på hojen & den har knackat hela tiden & jag tycker inte att det har blivit värre men jag vill ändå inte strunta i Suzuki-mekens uppmaning att kolla upp knackandet.

Som sagt, ngn som vet råd på detta ?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Få se om jag kommer ihåg rätt nu.

Den mekanismen som sitter innanför muttern är rörlig. Men den ska inte röra sig så att den ligger o slår.

Det skulle ju innebära att något i växellådan låg och drog mot motorns rotationsriktning och försöker få kopplingskorgen åt andra hållet.

Du har inget problem med lådan?
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Få se om jag kommer ihåg rätt nu.

Den mekanismen som sitter innanför muttern är rörlig. Men den ska inte röra sig så att den ligger o slår.

Det skulle ju innebära att något i växellådan låg och drog mot motorns rotationsriktning och försöker få kopplingskorgen åt andra hållet.

Du har inget problem med lådan?


Näää
Inge problem med lådan & inte med kopplingens funktion heller
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Om du tar en pinne och håller mot motorn och lyssnar på den. Då kan du lokalisera vartifrån ljudet kommer. Det hjälper en del.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Om du tar en pinne och håller mot motorn och lyssnar på den. Då kan du lokalisera vartifrån ljudet kommer. Det hjälper en del.

Jag skall prova det om jag inte hittar ngt annat innan jag plockar ihop kopplingen igen.
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
byta luftfilter

Ska byta luftfiltret och undrar hur omständigt det är att lyfta tanken, antar att det är en hel del slangar å sånt som går in i tanken pga soppapump osv...

vilka grejjor behövs?

Är det någon som vet av nån mekbok i pdf som det är bra kvalla på, har bara hittat en där man inte har en aning om vad som är på bilderna...
I den stod det något om nån typ av stag som satt på ramen nån stans för att kunna vicka upp tanken, typ som pinnen för att hålla upp huven på gammbilar... men bilden som visade var den satt var kass.

Har inte pdfen på datorn så jag kommer inte riktigt ihåg vad det stog men nånting åt det hållet var det iaf...?

// Matte
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Ska byta luftfiltret och undrar hur omständigt det är att lyfta tanken, antar att det är en hel del slangar å sånt som går in i tanken pga soppapump osv...

vilka grejjor behövs?

Är det någon som vet av nån mekbok i pdf som det är bra kvalla på, har bara hittat en där man inte har en aning om vad som är på bilderna...
I den stod det något om nån typ av stag som satt på ramen nån stans för att kunna vicka upp tanken, typ som pinnen för att hålla upp huven på gammbilar... men bilden som visade var den satt var kass.

Har inte pdfen på datorn så jag kommer inte riktigt ihåg vad det stog men nånting åt det hållet var det iaf...?

// Matte

Ta fram pinnen som ska ligga bak i lådan, ta bort sitsen, ta bort skruvarna fram på tanken, nu kan du lyfta upp tanken i fram kant.
sen tar du pinnen o stoppar i de ena hållet på tanken där skruvarna satt, du kan oxo ta bort denna andra stålbrickan som skruven går igenom, så att den inte trillar ner....
De gjorde de för mej, fick köpa ny...

Nu e de e bara att ta bort kåporna till luftburken...
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Ska byta luftfiltret och undrar hur omständigt det är att lyfta tanken, antar att det är en hel del slangar å sånt som går in i tanken pga soppapump osv...

vilka grejjor behövs?

Är det någon som vet av nån mekbok i pdf som det är bra kvalla på, har bara hittat en där man inte har en aning om vad som är på bilderna...
I den stod det något om nån typ av stag som satt på ramen nån stans för att kunna vicka upp tanken, typ som pinnen för att hålla upp huven på gammbilar... men bilden som visade var den satt var kass.

Har inte pdfen på datorn så jag kommer inte riktigt ihåg vad det stog men nånting åt det hållet var det iaf...?

// Matte
PFD'en finns att ladda ner från länkar i första inlägget i den här tråden.

Vilken årsmodell av TLS har du? Har du 98 eller senare så har du ett delat styrdämparfäste, så det är lätt att bara lossa dämparen från sina fästen så att du kommer åt att lossa tankens två främre bultar.
Har du en 97'a måste du plocka bort framkåpan, åtminstone på vänster sida. :huvet

Staget sitter på höger sida av bakramen innanför plastkåpan bak. Du ska kunna komma åt den antingen direkt eller genom att bara lossa kåpan i framkant - den är bara att dra rakt ut där. Har du inget stag, ta en brädbit ca 30cm lång. :tummenupp

Som Dempen sa - ta loss metalldistanserna/brickorna som sitter i gummibussningarna i framkant på tankens fäste så du inte tappar dem.

Inga slangar behöver plockas bort.
 

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Det är lite halvmeckigt första gången man byter de där packningarna, men när man väl gjort det så går det bättre senare. Den går med lite halvjämna ojämna mellanrum.

Som Ricken sa så är hålet till för att man ska se att nåt gått fel, men också för att om vattentätningen pajjar så rinner kylarvätskan ut istället för att pressas in i motorn till oljan...


Du behöver åtminstone 4, 3 och 10 från bilden. Tror dock att 3 har fått nytt artikelnummer.

Hör av dig när det är dags ska du få lite tips. :)


Ok men kan de vara så att inre packningen nr 4 oil seal e kass så de runnit in vatten i motor ändå? tänkte på eftersom jag har grå sörja på olje locket??

Behöver man några special verktyg eller något sånt?

nått speciellt man ska tänka på ? :)

får väll gå ut och skruva bort pumpen så får vi se hur det går

/Martin
 

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Sölvesborg
Hoj
Tl 1000s -98
Hallå.

Jag tänkte byta packningen(o-ringen) till den yttre kopplingskåpan. Har rätt vad det var börjat läcka som fan. Ni som gjort det, behöver man tömma ut oljan först eller är det så lite olja därinne så att man ej behöver?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Stå på stödet bara så går det bra, vill du vara helt säker ställer du hojen på en planka så lutar det lite extra.


Häääär får ni eextraaa.
 

Krille-B

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
Huddinge
Hoj
TL1000R -00 "SportKombi"
Min TL rycker till i bland när man vrider på gasenn. Det känns nästan som om den missar att tända på en cylinder.
Jag har bytt till NGK CR9EIX Iridium och det blev inte bättre.
Är det TPS justering som det e dax för?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Min TL rycker till i bland när man vrider på gasenn. Det känns nästan som om den missar att tända på en cylinder.
Jag har bytt till NGK CR9EIX Iridium och det blev inte bättre.
Är det TPS justering som det e dax för?
Skulle tro det. Det och synkning av spjällen.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Ok men kan de vara så att inre packningen nr 4 oil seal e kass så de runnit in vatten i motor ändå? tänkte på eftersom jag har grå sörja på olje locket??

Behöver man några special verktyg eller något sånt?

nått speciellt man ska tänka på ? :)

får väll gå ut och skruva bort pumpen så får vi se hur det går

/Martin
Tveksamt. Eftersom du ser kylarvätska rinna ut så har du inget tryck av det mot oljetätningen så inget lär ha pressats in i motorn. Som nån sa tidigare, testa varmkör hojen ordentligt och sen titta igen under locket så ska du se att det nog ser bättre ut. Man får alltid lite kondens i motorn som kondenserar mot kalla metallytor.

Inga specialverktyg behövs, däremot en portion tålamod och försiktighet.

Sammanfattning:
1. Töm oljan.
2. Töm kylarvätskan.
3. Plocka bort vattenpumpkåpan.
4. Ta bort impellern. Det här är det svåra... Den sitter som FAN eftersom den är alu mot en konisk stålaxel. Värm om du kan och bryt försiktigt runt om så att du sakta men säkert lossar den. 556 kan också hjälpa. Impellern är gjord i mjuk alu så den går väldigt lätt sönder om du är hårdhänt. Här får du användning för tålamodet. :)
5. Plocka bort kopplingskåpan och högra motorkåpan nu. En träkloss, gummihammare eller baksidan av en hammare kan vara bra att knacka lite med så den lossnar från packningen.
6. Bryt loss tätningarna. Var försiktig när du knackar loss vattentätningen så du inte skadar mothållet innanför den i kåpan:
IMG_0688.jpg

Se tråd på TLZ: http://www.tlzone.net/forums/tl1000s-tl1000r-forum/95551-did-i-ruin-my-crankcase-cover.html
7. Sätt dit de nya tätningarna i kåpan. Sätt lite fett/olja på oljetätningen. Sätt INTE olja eller nåt på den keramiska tätningen i vattentätningen! Ta inte ens på dess tätningsyta, för då kan du riskera läckage.
8. Ta lite fint sandpapper eller smärgelduk och putsa axeln för impellern så att inte rost eller grader skadar oljetätningen när du styr tillbaks motorkåpan.
Som Ricken kommer tillägga snart så sätt nåt skydd över axeln när du sätter tillbaks kåpan. Lite gladpack eller en kådis funkar bra.
9. Montera tillbaks resten av prylarna.
10. Fyll olja, fyll vatten och lufta kylsystemet ordentligt.

Om nån ser att jag missat nåt, säg till.

Hej å hå. Tänk vad ett glas Dalwhinnie kan göra för en liten tutorial. :)
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top