TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
kondom :mattias
Funkar bra.
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
:Bugar Octo! Du är som ett levande uppslagsverk gällande TL. Tack så mycket för all hjälp, både direkt och indirekt.
 

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Tveksamt. Eftersom du ser kylarvätska rinna ut så har du inget tryck av det mot oljetätningen så inget lär ha pressats in i motorn. Som nån sa tidigare, testa varmkör hojen ordentligt och sen titta igen under locket så ska du se att det nog ser bättre ut. Man får alltid lite kondens i motorn som kondenserar mot kalla metallytor.

Inga specialverktyg behövs, däremot en portion tålamod och försiktighet.

Sammanfattning:
1. Töm oljan.
2. Töm kylarvätskan.
3. Plocka bort vattenpumpkåpan.
4. Ta bort impellern. Det här är det svåra... Den sitter som FAN eftersom den är alu mot en konisk stålaxel. Värm om du kan och bryt försiktigt runt om så att du sakta men säkert lossar den. 556 kan också hjälpa. Impellern är gjord i mjuk alu så den går väldigt lätt sönder om du är hårdhänt. Här får du användning för tålamodet. :)
5. Plocka bort kopplingskåpan och högra motorkåpan nu. En träkloss, gummihammare eller baksidan av en hammare kan vara bra att knacka lite med så den lossnar från packningen.
6. Bryt loss tätningarna. Var försiktig när du knackar loss vattentätningen så du inte skadar mothållet innanför den i kåpan:
IMG_0688.jpg

Se tråd på TLZ: http://www.tlzone.net/forums/tl1000s-tl1000r-forum/95551-did-i-ruin-my-crankcase-cover.html
7. Sätt dit de nya tätningarna i kåpan. Sätt lite fett/olja på oljetätningen. Sätt INTE olja eller nåt på den keramiska tätningen i vattentätningen! Ta inte ens på dess tätningsyta, för då kan du riskera läckage.
8. Ta lite fint sandpapper eller smärgelduk och putsa axeln för impellern så att inte rost eller grader skadar oljetätningen när du styr tillbaks motorkåpan.
Som Ricken kommer tillägga snart så sätt nåt skydd över axeln när du sätter tillbaks kåpan. Lite gladpack eller en kådis funkar bra.
9. Montera tillbaks resten av prylarna.
10. Fyll olja, fyll vatten och lufta kylsystemet ordentligt.

Om nån ser att jag missat nåt, säg till.

Hej å hå. Tänk vad ett glas Dalwhinnie kan göra för en liten tutorial. :)


Tackar för en bra beskrivning tror jag :) har inte börjat meka än.

Så man åker på att tappa ur oljan typiskt jag som bytte olja för 40 mil sedan :S

hur länge tror ni man vågar köra innan man byter packningen :) ?

/Martin
 

TLRR

Guest
Tackar för en bra beskrivning tror jag :) har inte börjat meka än.

Så man åker på att tappa ur oljan typiskt jag som bytte olja för 40 mil sedan :S

hur länge tror ni man vågar köra innan man byter packningen :) ?

/Martin

Jag skulle inte våga utsätta lagrena många meter,kolla om du har vatten i oljan annars är det väl bara att återanvända oljan igen eller hur.

Stoppa ner en svetspinne eller någon lång mejsel ner i vevhuset/kopplingen viktigt att det är av metall,så att du får olja på stickan.Sen värmer du med en tändare på änden av "stickan" med oljan som du får upp på "stickan" fräser det å bubblar efter några sekunder så har du ju vatten i oljan,och då är det ju bara att byta tätningar snabbt som fan.Om inte har du ju inte vatten i oljan och kan återanvända den.Bara en tanke liksom.Testa och besluta efter eget huvud, det funkar på mina fordon och jag står inte som ansvarig om du beslutar fel på ditt fordon efter den enkla testen.

Ett annat tips för impellern som så många har problem med att få bort :va hel i pumpen är att värma med en varmluftpistol och ta två spårmejslar av lika stor storlek och sätta 180" mot varandra och bända/kila ut (FÖRSIKTIGT) impellern,går sällan sönder nåra grejer då. Centrumbulten är loctitad så värm lite på den när du ska börja med impellern annars kan den m6:an gå av.
 
Last edited:

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Jag skulle inte våga utsätta lagrena många meter,kolla om du har vatten i oljan annars är det väl bara att återanvända oljan igen eller hur.

Stoppa ner en svetspinne eller någon lång mejsel ner i vevhuset/kopplingen viktigt att det är av metall,så att du får olja på stickan.Sen värmer du med en tändare på änden av "stickan" med oljan som du får upp på "stickan" fräser det å bubblar efter några sekunder så har du ju vatten i oljan,och då är det ju bara att byta tätningar snabbt som fan.Om inte har du ju inte vatten i oljan och kan återanvända den.Bara en tanke liksom.Testa och besluta efter eget huvud, det funkar på mina fordon och jag står inte som ansvarig om du beslutar fel på ditt fordon efter den enkla testen.

Ett annat tips för impellern som så många har problem med att få bort :va hel i pumpen är att värma med en varmluftpistol och ta två spårmejslar av lika stor storlek och sätta 180" mot varandra och bända/kila ut (FÖRSIKTIGT) impellern,går sällan sönder nåra grejer då. Centrumbulten är loctitad så värm lite på den när du ska börja med impellern annars kan den m6:an gå av.


Ok tackar för mera info

Får hem packningar i helgen så ska se om jag hinner meka i helgen.

/Martin
 

Ludenben

Med lem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Nacka
Hoj
zx9r -99
Är så SJukt kass på att meka och ta in hojen till verkstad och fixa kommer ta flera veckor.

Därför är min fråga:
Finns det någon här som är hyfsat duktig på att meka som kan komma över och fixa ett troligen simpelt fel på min tlr?
Iallafall ta reda på vad felet kan vara.

Problemet är följande :

Var ute hela helgen och körde och hojen gick hur bra som helst.
Efter att jag hade ätit och skulle ut igen så vägrade den att starta och det står FI på displayen. Man hör att den inte sprutar in bensin när man sätter på tändningen.

PM:a om ni känner er sugna.
Självklart får du någonting för besväret!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är så SJukt kass på att meka och ta in hojen till verkstad och fixa kommer ta flera veckor.

Därför är min fråga:
Finns det någon här som är hyfsat duktig på att meka som kan komma över och fixa ett troligen simpelt fel på min tlr?
Iallafall ta reda på vad felet kan vara.

Problemet är följande :

Var ute hela helgen och körde och hojen gick hur bra som helst.
Efter att jag hade ätit och skulle ut igen så vägrade den att starta och det står FI på displayen. Man hör att den inte sprutar in bensin när man sätter på tändningen.

PM:a om ni känner er sugna.
Självklart får du någonting för besväret!

Mmmm, &¤&% guldfisks minne man har.. :gnissla

Det var någon på TLZ som hade exakt detta felet för bara några dagar sedan. Var en SUPER enkel fix, men kommer inte ihåg exakt var det var.

Eller, jo felet kommer jag ihåg. Glapp/kontakt fel - pumpen får ingen ström.
Fixen, lite rengöring.
Kostnad: mer eller mindre gratis. Om du gör det själv. Kostnad på firma, minst 1000 lapp om du inte pekar på var felet sitter. (eller att de faktiskt verkligen har sett och mekat med en TL innan. Här omkring får man leta länge innan man hittar en mek som kan TL...)


Vad jag inte minns var vilken kontakt det var... :gnissla
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Mmmm, &¤&% guldfisks minne man har.. :gnissla

Det var någon på TLZ som hade exakt detta felet för bara några dagar sedan. Var en SUPER enkel fix, men kommer inte ihåg exakt var det var.

Eller, jo felet kommer jag ihåg. Glapp/kontakt fel - pumpen får ingen ström.
Fixen, lite rengöring.
Kostnad: mer eller mindre gratis. Om du gör det själv. Kostnad på firma, minst 1000 lapp om du inte pekar på var felet sitter. (eller att de faktiskt verkligen har sett och mekat med en TL innan. Här omkring får man leta länge innan man hittar en mek som kan TL...)


Vad jag inte minns var vilken kontakt det var... :gnissla
Det är ju hela 4st där, så han kanske kan göra rent alla dom? :)
 

TurningPoint

Sänker man fart får man öka volym!
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Utanför Sala
Hoj
fd TL1000R -00, numera MT-01 -06
Tänkte bara smyga in och säga tack och hej till er alla! Det kändes inte så vidare när det bar iväg till firman för att byta in henne mot något annat men ibland måste man inse att kropp och hälsa väger tyngre än fart och fläkt. När jag åkte därifrån var tomrummet fyllt med nytt muller, dock kommer det ta ett bra tag innan TL:n är ett minne blott!

Ha det allihopa!
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tänkte bara smyga in och säga tack och hej till er alla! Det kändes inte så vidare när det bar iväg till firman för att byta in henne mot något annat men ibland måste man inse att kropp och hälsa väger tyngre än fart och fläkt. När jag åkte därifrån var tomrummet fyllt med nytt muller, dock kommer det ta ett bra tag innan TL:n är ett minne blott!

Ha det allihopa!
Blidde det nåt nytt att ersätta henne med?
 

TurningPoint

Sänker man fart får man öka volym!
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Utanför Sala
Hoj
fd TL1000R -00, numera MT-01 -06
Blidde det nåt nytt att ersätta henne med?

Det blev en Yamaha MT-01 "ny" -06a, kan ju inte gå ifrån v-twin ljud och känsla. Det jag "förlorar" i prestanda tar jag igen med kubik. Ska va det lider leta reda på andra pipor så det blir lite mer muller.

Ha det!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tänkte bara smyga in och säga tack och hej till er alla! Det kändes inte så vidare när det bar iväg till firman för att byta in henne mot något annat men ibland måste man inse att kropp och hälsa väger tyngre än fart och fläkt. När jag åkte därifrån var tomrummet fyllt med nytt muller, dock kommer det ta ett bra tag innan TL:n är ett minne blott!

Ha det allihopa!

Awww. :(

Får i alla fall önska dig lycka till med din nya hoj! :)

Vi får väll förtrösta med att du inte gick ner dig i Rad4 sumpmarken. :hihi

Känn dig inte som en främlig, som de säger
:hej

Till något mycket roligare!!

PCIII'n monterad :hoppa

wroom wroom!!
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Både ja och nej.
PCIII (ellerPCII) i sig själv gör rätt lite.
Men om man gör luft och blås moddar (i mitt fall, K&N filter, moddad luftburk, Helsystem), ja då måste man i princip addera antingen en PC eller, ändra CDI boxen med en Yoshi box. Om inte, så går hojen snålt och man riskerar att köra sönder motorn.

Efter luft och blås moddar så ger en PC oftast ett par hästar på topp, men beroende på vilka modarså kan de ge allt från lite till massor med extra knuff på låg och mellan register.
Hur mkt måste man ha en bänk för att se, och även så är en bänk bäst för att justera optimalt.
Min map är från en annan hoj med liknande moddar, så den borde vara hyfsad. Men inte optimal.

:hej
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top