kondom
Funkar bra.
Tveksamt. Eftersom du ser kylarvätska rinna ut så har du inget tryck av det mot oljetätningen så inget lär ha pressats in i motorn. Som nån sa tidigare, testa varmkör hojen ordentligt och sen titta igen under locket så ska du se att det nog ser bättre ut. Man får alltid lite kondens i motorn som kondenserar mot kalla metallytor.
Inga specialverktyg behövs, däremot en portion tålamod och försiktighet.
Sammanfattning:
1. Töm oljan.
2. Töm kylarvätskan.
3. Plocka bort vattenpumpkåpan.
4. Ta bort impellern. Det här är det svåra... Den sitter som FAN eftersom den är alu mot en konisk stålaxel. Värm om du kan och bryt försiktigt runt om så att du sakta men säkert lossar den. 556 kan också hjälpa. Impellern är gjord i mjuk alu så den går väldigt lätt sönder om du är hårdhänt. Här får du användning för tålamodet.
5. Plocka bort kopplingskåpan och högra motorkåpan nu. En träkloss, gummihammare eller baksidan av en hammare kan vara bra att knacka lite med så den lossnar från packningen.
6. Bryt loss tätningarna. Var försiktig när du knackar loss vattentätningen så du inte skadar mothållet innanför den i kåpan:
![]()
Se tråd på TLZ: http://www.tlzone.net/forums/tl1000s-tl1000r-forum/95551-did-i-ruin-my-crankcase-cover.html
7. Sätt dit de nya tätningarna i kåpan. Sätt lite fett/olja på oljetätningen. Sätt INTE olja eller nåt på den keramiska tätningen i vattentätningen! Ta inte ens på dess tätningsyta, för då kan du riskera läckage.
8. Ta lite fint sandpapper eller smärgelduk och putsa axeln för impellern så att inte rost eller grader skadar oljetätningen när du styr tillbaks motorkåpan.
Som Ricken kommer tillägga snart så sätt nåt skydd över axeln när du sätter tillbaks kåpan. Lite gladpack eller en kådis funkar bra.
9. Montera tillbaks resten av prylarna.
10. Fyll olja, fyll vatten och lufta kylsystemet ordentligt.
Om nån ser att jag missat nåt, säg till.
Hej å hå. Tänk vad ett glas Dalwhinnie kan göra för en liten tutorial.![]()
Tackar för en bra beskrivning tror jaghar inte börjat meka än.
Så man åker på att tappa ur oljan typiskt jag som bytte olja för 40 mil sedan :S
hur länge tror ni man vågar köra innan man byter packningen?
/Martin
Jag skulle inte våga utsätta lagrena många meter,kolla om du har vatten i oljan annars är det väl bara att återanvända oljan igen eller hur.
Stoppa ner en svetspinne eller någon lång mejsel ner i vevhuset/kopplingen viktigt att det är av metall,så att du får olja på stickan.Sen värmer du med en tändare på änden av "stickan" med oljan som du får upp på "stickan" fräser det å bubblar efter några sekunder så har du ju vatten i oljan,och då är det ju bara att byta tätningar snabbt som fan.Om inte har du ju inte vatten i oljan och kan återanvända den.Bara en tanke liksom.Testa och besluta efter eget huvud, det funkar på mina fordon och jag står inte som ansvarig om du beslutar fel på ditt fordon efter den enkla testen.
Ett annat tips för impellern som så många har problem med att få borthel i pumpen är att värma med en varmluftpistol och ta två spårmejslar av lika stor storlek och sätta 180" mot varandra och bända/kila ut (FÖRSIKTIGT) impellern,går sällan sönder nåra grejer då. Centrumbulten är loctitad så värm lite på den när du ska börja med impellern annars kan den m6:an gå av.
Min fin fina nya skyltbeslysning.
4 dioder.
Endast 199kr, som hittat...
![]()
Men den är E märkt...![]()
PUTTE!
Vart fick du tag på skyltbelysningen? Är i behov av belysningen men hittar inget bättre alternativ än den du har.
Tack på förhand /Niklas
Är så SJukt kass på att meka och ta in hojen till verkstad och fixa kommer ta flera veckor.
Därför är min fråga:
Finns det någon här som är hyfsat duktig på att meka som kan komma över och fixa ett troligen simpelt fel på min tlr?
Iallafall ta reda på vad felet kan vara.
Problemet är följande :
Var ute hela helgen och körde och hojen gick hur bra som helst.
Efter att jag hade ätit och skulle ut igen så vägrade den att starta och det står FI på displayen. Man hör att den inte sprutar in bensin när man sätter på tändningen.
PM:a om ni känner er sugna.
Självklart får du någonting för besväret!
Bröderna Nilsson, i Hbg.
De har en websida.
http://www.nilssonsmc.se/
Kanon killar att ha att göra med.![]()
Det är ju hela 4st där, så han kanske kan göra rent alla dom?Mmmm, &¤&% guldfisks minne man har..
Det var någon på TLZ som hade exakt detta felet för bara några dagar sedan. Var en SUPER enkel fix, men kommer inte ihåg exakt var det var.
Eller, jo felet kommer jag ihåg. Glapp/kontakt fel - pumpen får ingen ström.
Fixen, lite rengöring.
Kostnad: mer eller mindre gratis. Om du gör det själv. Kostnad på firma, minst 1000 lapp om du inte pekar på var felet sitter. (eller att de faktiskt verkligen har sett och mekat med en TL innan. Här omkring får man leta länge innan man hittar en mek som kan TL...)
Vad jag inte minns var vilken kontakt det var...![]()
Blidde det nåt nytt att ersätta henne med?Tänkte bara smyga in och säga tack och hej till er alla! Det kändes inte så vidare när det bar iväg till firman för att byta in henne mot något annat men ibland måste man inse att kropp och hälsa väger tyngre än fart och fläkt. När jag åkte därifrån var tomrummet fyllt med nytt muller, dock kommer det ta ett bra tag innan TL:n är ett minne blott!
Ha det allihopa!
Blidde det nåt nytt att ersätta henne med?
Tänkte bara smyga in och säga tack och hej till er alla! Det kändes inte så vidare när det bar iväg till firman för att byta in henne mot något annat men ibland måste man inse att kropp och hälsa väger tyngre än fart och fläkt. När jag åkte därifrån var tomrummet fyllt med nytt muller, dock kommer det ta ett bra tag innan TL:n är ett minne blott!
Ha det allihopa!
Awww.
PCIII'n monterad
wroom wroom!!
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |