TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
...inte kul. :huvet

Hur påverkas insprutningen om jag eventuellt har fått in lackfärg i
a) tanken
b) insprutningen.
Färgen är vattenbaserad och OM detta har hänt så är det mycket små mängder. Antingen en liten färgflaga in i insprutningen eller färgstoft inuti tanken.
Var sätter det sig och hur fixar jag det?

Har redan plockat isär tanken, sköljt ur den med ny bensin och plockat ihop igen.
Hojen är svårstarad, och tvärdör om jag släpper gasen, och verkar (är inte säker) gå på en burk bara.
Får inte upp den i varv heller utan får hålla den på 2-3 000 varv.

Det var väldigt lite bensin i den när jag provstartade den första gången, och jag funderar på om den gick torr - kan den ha "dödat" ett av stiften? Stiften har max gått 200 mil.
Kommer byta stift i morgon bitti o testa.

En sak till;
När jag startade den första gången luktade det bränd plast(färg?) en kort stund, som om nåt brann av eller mer troligt, att lukten kom från avgaserna faktiskt. Tror ni doften kan ha kommit av att det var färg i bensinen...:va

Vill gärna ha åsikter och idéer.

PP
Byt stift, kommer förmodligen gå bra efter det.

Walden

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
Harley Davidson Street Bob 2008
Trodde jag hade lyckats kväva mina TL-tankar även denna gång (tom sneglat åt rad4 hållet, sorry lads) men så händer följande...

Var med en jobbpolare och kollade utrustning häromdagen. Han har köpt sig en flong ny ducati som han ska hämta ut i nästa vecka. Helt plötsligt står jag och tittar rakt på en gul TLs -00 med 500 mil på mätaren (hajja 500 mil!!).
Ägd av ett par i 55-60 årsåldern som tog ut den ny och sedan har de knappt kört med den.
Hjärtat började slå galet fort o armsvetten kom farande som en tidig utlösning, vad fan skulle den stå där fööör!!?? Jag hade ju lyckats slå bort tankarna!

Hojen är i nyskick och det finns inte en repa, inte en skavank så vitt jag kunde se, kollade iofs bara snabbt men det såg redigt fin ut.

Dock finns det lite att fundera på.
- Den är gul, inte mitt förstaval direkt.
- Den är HELT orginal, inte ens slipon eller rensad bakdel.
- Priset, De vill ha 52k för den oprutat iofs..ska man sedan köpa burkar + annat skoj som ofta sitter på de man ser på blocket så kommer man komma upp i en del pengar...

I-landsproblem jag vet men fyfan vad jag har svårt att tänka på ngt annat nu =)

Ville bara skriva av mig lite...

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Är sugen på att byta upp mig till en tl. Vet att 97:an hade barnsjukdomar. Men hur kollar man upp att dessa är fixade? Hur är köregenskaperna jämfört med 98:an. Läste att den kan vara nervös... stämmer detta o märker en glad amatör detta? Är TL anno 1997 ett säkert köp utan en massa krångel:confused:

Har läst köpguiden på 1:a sidan.
Den 97'a du hittar här i Sverige är med största sannolikhet åtgärdad med de allra första åtgärderna som gjordes redan för den första årsmodellen, tex ny ECU och styrdämpare, så du märker ingen skillnad i köregenskaper mellan modellerna.

Däremot har 98'an uppdaterats med lite annat trevligt pynt, som tex delat styrdämparfäste så att tanken lättare lyfts, lite bättre oljekanaler i motorn, större lager för utgående axel, förbättrat kylsystem, andra toppar, annan ECU etc... Och på 99 och framåt har du dessutom en sexfjädrad koppling.

Jag har en 97'a och är nöjd. :)

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Yttersta lamellen ?

Letar fortfarande efter det som knackar från kopplingen. http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3571362&postcount=2894

När jag plockade ihop kopplingen så plockade jag ihop den så som det såg ut innan, & den yttersta lamellen satt inte som de andra lamellerna, se bilden

Satt idag & sökte lite på Ebay & hittade 2st kopplingskorgar med lameller & skivor & inte på ngn satt yttersta lamellen som i min kopplingskorg vilket fick mig att börja undra lite.

Kopplingen fungerar ju & jag tror inte detta skapar knackandet men hur skall det vara eller spelar det ingen roll ?

Ngn som vet ?

Bifogat

• yttersta_lamellen.jpg
    yttersta_lamellen.jpg
    134.1 KB · Visningar: 81

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Yttersta lamellen ska sitta ett hack vridet. SÅ det är ok.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Kan du inte filma med nånting/spela in ljudet så kanske nån får till nån bra gissning. Om inte annat så är det skönt o lyssna på lite motorljud bara. :)

TLS JÖRGEN

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Hoj
TL 1000 S
Hej alla tillis å tillerägare!!
Har precis köpt en tillis-97:a
Tja efter 15 mil börjar kopplingen slira :(
Enligt förra ägaren e allt bytt fjädrar stålskivor friktionskivor+justeringsmojängen på vänstersidan!!
Har lämnat in den på firman som gjort jobbet,tog 14 dar
å fixa hämta den idag glad som själve fan!!
äntligen e cykeln klar nu ska det gasas,tja vad ska jag säga
kom knappt 1,5 mil från firman så började kopplingen tokslira
Tror ni jag var arg lr när jag kom tillbaka till mc-handlaren?!
Är det nån här som vet om det finns nån firma i sverige som
säljer Barnett fjädrar/lameller??

Walden

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
Det är just sådana där inlägg TLS Jörgen som får mig att tänka 2 ggr, om jag ska köpa en TL. När man läser tråden så får man lätt uppfattningen att hojen är en problemcykel, mycket säkert beroende på att man vänder sig till tråden när man har problem, men ändå....

JAG ÄR VELIG!!

Hoppass det ordnar sig snabbt för dig jörgen!

TLS JÖRGEN

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Hoj
TL 1000 S
Tja walle va ska jag skriva för att beskriva hur rolig å
underhållande TL är?!!!
Å då har jag bara kört ca 20 mil på tillisen:yoparty
Nä jag kan bara säga att motorn e helt underbar sjukt underhållande att
köra!!!!!!
Men rotationsdämparen lämnar en del övrigt att önska...:hoppa :hoppa

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Gör en sökning på barnettfjädrar i tråden, och i version 1 av den. Det står nånstans vem som säljer dom.

Walden

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
TLS Jörgen, Låter bra!!

Vem vet, kanske är TLs ägare i nästa vecka...hujedamig :gnissla

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Barnettfjädrar finns i Sverige, TLRR hade nån firma som han visste sålde dem. Annars kan jag hjälpa till att köpa ett par set från Sean på TLZone.

De fjädrarna hjälper gott mot en slirande koppling.

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Hej på er!

Måste skriva av mig lite.
Åkte i fredags till karlstad för att hälsa på svärmor o hade sambon med mig bak på, allt gick som det skulle men när vi skulle åka iväg idag så var batteriet helt jävla dött, mmmm kul tänkte jag, fick be svärmors gubbe att föröka att butta igång mig, efter mycket buttande och springande fick vi igång maskineriet o vi började att åka hemåt.
När vi hade kommit halvvägs så stannade vi till på en parkerings ficka för att sträcka lite på benen och det börjar att lukta väldigt mysko från mc:n, och det börjar ryka.
Jag stänger av moppen och ser att det börjar rinna nån slags vätska efter backen, petar ner fingret i vätskan o luktar, aha kylar vätska.....KUL!!!
Jag tänker att det här är ju skit, nu kan man ju inte åka längre pga kylar vätskan.
Ringer först en polare, han svarar ju inte(var jävligt bra väder idag så han var ju ute o åkte på sin moppe).
Ringer fars gubben, han satt o drack pilsner:huvet . FAN tänkte jag.
Tillslut så fixar farsans granne som också tagit sig ett par kalla en kärra o en kompis till honom som kunde komma o hämta oss.
Så imorrn när jag vaknar så blir det att meka moppe.
Man får ju hoppas att det bara är en slang eller nåt som har gett sig.

Trevlig helg på er alla!!

Mvh Thommy

TLS JÖRGEN

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Hoj
TL 1000 S
Låter kanon att du kan hjälpa till att fixa fram Barnettfjädrar:tummenupp
Men jag snackade med förra ägaren igår och han lovade att fixa kopplingen
tills nästa helg!?
Jag har läst här på forumet att ni köper era eftermarknadsstötdämpare i usa
finns det ingen Bituboåterförsäljare i sverige lr europa?
Vad kostar en bitubo lr maxtondämpare?
Mycket frågor blir det som ny tillisägare!!

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Jaha nu har man tittat vad det är för fel.
Det var kylaren som hade pajat.
Två små jävla skit hål precis bredvid varann.
Så nu är dt väl bara att försöka laga, alternativt köpa ny.
Nån som har en kylare liggandes eller vet vad en ny kostar?

/Thommy

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Kan du inte filma med nånting/spela in ljudet så kanske nån får till nån bra gissning. Om inte annat så är det skönt o lyssna på lite motorljud bara. :)

Nä jag har nog inga bra inspelningsmöjligheter för ljud.

Men jag skall testa lite mer, har beställt nytt "axial"-lager & tryck-bricka & den korta axeln som trycker ut tryckplattan vid lamelerna.

Har fått tips här på SH att om bla de grejorna är slitna & att då det axiella spelet/glappet har ökat så kan det orsaka oljud, & om det är på det viset så är det så att ljudet/knackandet är ganska otrevligt men också ganska ofarligt.

Är det ngn som vet hur det skall vara med den ingående axeln till V-lådan.
När hela kopplingen är demonterad så har jag ett litet axielt glapp, svårt att säga hur mkt men det känns iaf, kanske 0.2-0.3mm ?? .
Ngn som vet hur det skall vara är det OK eller skall det vara stumt i axiell riktning ?

Jag har haft samma knackande oljud i 2.5 år & det har inte blivit värre, men nu har det liksom blivit en grej att hitta orsaken,
Har inte så mkt att jämföra med men har ändå kört 4 andra TL hojar & ingen har haft mitt knackande.

Last edited:

TLS JÖRGEN

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Hoj
TL 1000 S
Thommy ett tips e å leta upp en kylarrenoveringsverkstad
dom brukar kunna byta ut slitna/förstörda cellpaket oftast billigare
än vad en ny kylare kostar.

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag såg en jäkligt snygg och väldigt orange TLS på 55'an i fredags eftermiddag i höjd med Flogsta.
Grymm färg! :Bugar

Jag kom på min röda norrifrån.

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska