TL-tråden - v2 !

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Hoj
Ktm 690 SM
Ok, då ska jag leta fram packningen i garaget o tar en bild på den o lägger ut här. Tycker ni den ser bra ut så kan jag lägga den på lådan...

Jag vet att det är den till kopplingskåpan/blocket jag har, eftersom jag beställde den när jag hade problem med läckande "clutch cover". Så e ni bara säkra på att det är samma packning till 97:ans TLS som tilll senare årsmodell av TLR så har jag nog rätt

Låter ju underbart om du skulle ha en sån packning som ser ok ut :)
så man kan få ihop hojen och börja åka igen

om man kollar denna länken så verkar de finnas 2 till Tls 97a en som heter 02F00 och en som heter 02F10 men det är väll bara något som är förstärkt på 02F10 skulle jag tro.

http://fiche.ronayers.com/Index.cfm.../TL1000S/GroupID/286271/Group/CRANKCASE_COVER

/Martin

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
02f00 har ersatts av 02f10, så det är samma som gäller.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Styrdämparmeckning...

Jag tänkte byta ut styrdämparen till min surt förvärvade Ebay-öhlinare istället, men det var inte helt lätt...

Den lilla silverfärgade, räfflade kupolmuttern, eller vad det nu är för nåt, som sitter längst ut på styrdämparen där staget ned till kylarfästet går, den vägrar lossa! :gnissla

Är det nån som vet hur den ser ut, är det en mutterskalle av något slag? Kan jag ta i med en polygrip? Vill inte förstöra nåt, har inte tid att vänta på reservdelar...

PP

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag tänkte byta ut styrdämparen till min surt förvärvade Ebay-öhlinare istället, men det var inte helt lätt...

Den lilla silverfärgade, räfflade kupolmuttern, eller vad det nu är för nåt, som sitter längst ut på styrdämparen där staget ned till kylarfästet går, den vägrar lossa! :gnissla

Är det nån som vet hur den ser ut, är det en mutterskalle av något slag? Kan jag ta i med en polygrip? Vill inte förstöra nåt, har inte tid att vänta på reservdelar...

PP
Hmm... Fattar noll här. Foto?
Brukar inte alls vara så meckigt att få loss det...

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
2004 XT660R
Tror han menar där själva pistongen sitter gängad i "fästöglan".

Tyvärr har jag inget bra tips annat än att vänta med att göra det om du inte har tid att vänta på eventuella delar.

Hur blir det med bilderna?!?:tungan

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Tror han menar där själva pistongen sitter gängad i "fästöglan".

Tyvärr har jag inget bra tips annat än att vänta med att göra det om du inte har tid att vänta på eventuella delar.

Hur blir det med bilderna?!?:tungan
Men den behöver man ju inte lossa från styrdämparen?

Blider vore nog bra ändå...

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Men den behöver man ju inte lossa från styrdämparen?

Blider vore nog bra ändå...

Meckade med det där i går kväll och har varit i Malmö hela dagen så jag har inte hunnit fixa bilder, o kommer hem vid midnatt, men så svårt kan det inte va att förstå;

Styrdämparens "innerben" går ut över ramen och är bultad rakt ned i en metallpinne som i sin tur är skruvad i ramen och i övre vänstra kylarfästet. Den bult som går rakt ned i "pinnen" och håller fast styrdämparens rörliga innerben, det är den jag inte får loss.
Huvudet på bulten är någon form av glittrig räfflad sak, ser ut som om man ska skruva på den med handen, men den sitter som berg..

Förresten såg jag en svart TLS med blå fälgar i Malmö, stod parkerad vid en husvägg i centrala stan vid 18.30-tiden. Nån här?

PP

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Nä. Men jag misstänker att han ska ta det fästet till den nya dämparen...

PEEEEEETEEEEEERR VAAAAR ÄÄÄÄR BIIIIIILDEEERNA!!!!

:D Jag SKAAA,jag lovar, men alla lackbitar sitter inte på än. Ska montera ihop luftintag mm på framkåpor i morgon och sen åker allt på. Tyvärr saknas det lite dekaler än, men du kommer få en bra uppfattning om hur snyggt det blir med vit hoj och en grafitgrå rand utmed hela hojen. Shit det blir riktigt snyggt...

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
2004 XT660R
Meckade med det där i går kväll och har varit i Malmö hela dagen så jag har inte hunnit fixa bilder, o kommer hem vid midnatt, men så svårt kan det inte va att förstå;

Styrdämparens "innerben" går ut över ramen och är bultad rakt ned i en metallpinne som i sin tur är skruvad i ramen och i övre vänstra kylarfästet. Den bult som går rakt ned i "pinnen" och håller fast styrdämparens rörliga innerben, det är den jag inte får loss.
Huvudet på bulten är någon form av glittrig räfflad sak, ser ut som om man ska skruva på den med handen, men den sitter som berg..

Förresten såg jag en svart TLS med blå fälgar i Malmö, stod parkerad vid en husvägg i centrala stan vid 18.30-tiden. Nån här?

PP

Mannen, den bulten är en vanlig insex, iaf på min knarr... Kolla om det sitter nån plugg i den, vet att jag har plastpluggar i mina insex som sitter fram i tanken.

Men fixxa en bild på hur det ser ut, skulle tro att det går med en poligrip eller eventuellt en rörtång. Polaren fick ta en rörtång för att få lös bulten till styrändsvikten...

Den bulten går att byta ut med en annan insex efteråt..

Min ena bult vibrerade lös, har bara bytt ut den mot en vanlig bult.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Mannen, den bulten är en vanlig insex, iaf på min knarr... Kolla om det sitter nån plugg i den, vet att jag har plastpluggar i mina insex som sitter fram i tanken.

Men fixxa en bild på hur det ser ut, skulle tro att det går med en poligrip eller eventuellt en rörtång. Polaren fick ta en rörtång för att få lös bulten till styrändsvikten...

Den bulten går att byta ut med en annan insex efteråt..

Min ena bult vibrerade lös, har bara bytt ut den mot en vanlig bult.

Ok! Det vore skönt att se hur det ser ut på nån skiss, men jag hittar den inte i den heliga boken. Men det kanske är en "hatt" av något slag som skall dras rakt upp...
Jag har faktiskt alla delar extra, så jag skulle kunna köpa en bult o bygga ihop med nya dämparen, men jag vågar inte dra en bult rakt igenom "kul-leden" på styrdämparen, utan jag inbillar mig att det skall vara nån form av bricka eller gummipackning också. Och det är DEN jag är ute efter på orginalet...

I övrigt kan vi "chatta" TL-frågor hela kvällen, sitter på X2000 Bike i ena handen och laptopen med fri internetkoppling och kommer inte fram förens midnatt! :D

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
2004 XT660R
Ok! Det vore skönt att se hur det ser ut på nån skiss, men jag hittar den inte i den heliga boken. Men det kanske är en "hatt" av något slag som skall dras rakt upp...
Jag har faktiskt alla delar extra, så jag skulle kunna köpa en bult o bygga ihop med nya dämparen, men jag vågar inte dra en bult rakt igenom "kul-leden" på styrdämparen, utan jag inbillar mig att det skall vara nån form av bricka eller gummipackning också. Och det är DEN jag är ute efter på orginalet...

I övrigt kan vi "chatta" TL-frågor hela kvällen, sitter på X2000 Bike i ena handen och laptopen med fri internetkoppling och kommer inte fram förens midnatt! :D

Aha, jo det sitter någon slags brickor och gummitätning där. Satte bara vanliga stålbrickor när mina vibrerade lös. Ska nog ta och beställa dom där brickorna...

Så här ser det ut på en norrländsk best iaf...:tungan

20080521054.jpg

20080521055.jpg

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Aha, jo det sitter någon slags brickor och gummitätning där. Satte bara vanliga stålbrickor när mina vibrerade lös. Ska nog ta och beställa dom där brickorna...

Så här ser det ut på en norrländsk best iaf...:tungan

Ahaa! Den lilla skiten har en hatt i alla fall! Min ser likadan ut, men jag trodde den var i ett stycke! Kunde inte se någon skarv för nåt lock! Ska ge mig på den direkt i morgon. Måste vara likadant! Tack!

PP

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Hoj
Honda CBR1000RA
Tog en liten sväng med Tillern igår kväll, åkte förbi en statoil-macken här i stan... Såg att två av mina polare satt där inne o snackade. Gled in bland pumparna.Så ja varvade till från tomgång för att se deras reaktion o se om de hörde mej, men de gjorde de inte men de hörde billarmet på en Skoda Octavia som gick igång...:yoparty :yoparty Riktigt coolt.:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept