TL-tråden - v2 !

TLRR

Guest
Säg att du skojar....:confused:

Problemet med den här sajten, trots allt kunnande, är att man inte har en aning om vem man kan lita på... :va



EBAY !!!!! :banana :banana :banana

...allvarligt så ligger det i stort sett alltid kolfiberhuggers ute på Ebay för ca 50% av våra butikspriser...
Köpte själv en kolfiberframskärm med utmärkt resultat :tummenupp

Räkna själv då,titta på hur många watt det är på originallampan för dina blinkers (21w har jag för mig) du har ju formeln och den kan du lita på.Ohm´s lag som man fick lära sig i skolan för fen.världens lättaste räkne exempel ju.
Så 5w lamporna på dina bmw blinkers belastar ditt relä för lite och det kommer att blinka för fort tro mig eller räkna själv i formeln jag har ju redan räknat ut det det. :pannkyss
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Räkna själv då,titta på hur många watt det är på originallampan för dina blinkers (21w har jag för mig) du har ju formeln och den kan du lita på.
Så 5w lamporna på dina bmw blinkers belastar ditt relä för lite och det kommer att blinka för fort tro mig eller räkna själv i formeln jag har ju redan räknat ut det det. :pannkyss

Förlåt mig mina tvivel TLRR, e bara lite skadad av den här tråden... :Bugar
 

TLRR

Guest
Ingen fara.:pannkyss lättast är ju att leta efter en lampa som passar dina nya blinkers med samma wattstyrka som dina original.och jag tror och har för mig det är på 21w,säkert någon som kan rätta mig om jag har fel.

Jag bytte ut sockeln på mina Fordblinkers o Peugotblinkers,borrade ur dessa och ersatte med en lämplig ny vanlig lampsockel med bajonettfattning o såna lampor finns små i 21 w 12v utförande som passar i den nya sockeln.Köpta på Elfa.Som jag sedan limmade i hållaren för blinkersen och satt dit en 21w 12v lampa med bajonettfattning så funka det bra.

Effektmotstånden är stora,klumpiga och blir varma så de kan smälta plast i omgivningen där du monterar motståndet så tänk på det om du blinkar länge.Därför moddade jag om lamphållaren i mina Fordblinkers och Peugotblinkers för att slippa motstånden.En mycket snyggare lösning än med en massa fula effektmotstånd hängandes som vibrerar sönder. :yoparty
 
Last edited:

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Hej igen!

Håller ju på att byta packning på vattenpumpen på min Tlr och skulle beställa packningar för motorkåpan den största packningen mot motorn.
Men den var restad och tar minst 4v att få hem och det är ju ganska surt.
Någon som vet vart man kan få tag i en snabbare?
eller vad tror ni om att skära till sån här packning ?http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89427

Eller har ni något annat tips?

är osäker om den begagnade packningen kommer bli tät och dumt o chansa tror jag.

Mvh
Martin
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hej igen!

Håller ju på att byta packning på vattenpumpen på min Tlr och skulle beställa packningar för motorkåpan den största packningen mot motorn.
Men den var restad och tar minst 4v att få hem och det är ju ganska surt.
Någon som vet vart man kan få tag i en snabbare?
eller vad tror ni om att skära till sån här packning ?http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89427

Eller har ni något annat tips?

är osäker om den begagnade packningen kommer bli tät och dumt o chansa tror jag.

Mvh
Martin
Det är dumt o chansa, men det funkar bra o skära till en egen packning.

Eller packning på tub.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Dom kommer att blinka för fort.sätt dit ett effektmotstånd (formeln lyder : R ohm(motstånd) = U (volt) Upphöjt i 2 delat med P watt (effekt)

eller montera en lampa på 21 w så blinkar det normalt,eller annars montera dit ett belastat relä.

Med andra ord R=12x12 v /21w = 6,85 ohm om originallampan är på 21w.

Du har 5w R=12x12v/5w=28,8 ohm

ska bort med 16 w på reläet som är R=12x12/16=9 ohm

R= 9 ohm och 16 w

SVAR: Du ska ha ett motstånd som är på 9 ohm och klarar 16 w som du kortslutsmonterar över lampan parallellkopplas med andra ord.Du har nu lurat reläet att tro att din 5w lampa är i själva verket en 21 w lampa och blinkersintervallerna kommer att bli som original blinkers.
Enkelt va.
Nästan rätt.
Glöm inte att räkna med resistansen från den lampa som också är inkopplad.

Diodlampor har en nästan oändlig resistans (i princip iaf), därför uppfattas de av relät som en trasig lampa.
Som Ronny säger så bör den synliga resistansen vara ca 7 Ohm som ger en ström på 12/7=1,7A. Ska relät blinka i normal takt så bör du få blinkersen tillsammans med eventuellt belastningsmotstånd dra 1,7A.
Din nya lampa är på 5W så den drar 0,4A nu (motsvarar ca 30 Ohm). Ett belastningsmotstånd ska kopplas dit parallellt med lampan och det ska förbruka de 1,3A som du "saknar" idag (1,7-0,4). Då behövs ett motstånd på 9,23 Ohm om man vill vara lite exakt. Normala belastningsmotstånd för diodlampor kanske funkar ändå.

Men som Dempen sa - koppla in å testa så märker du. :)

Hej igen!

Håller ju på att byta packning på vattenpumpen på min Tlr och skulle beställa packningar för motorkåpan den största packningen mot motorn.
Men den var restad och tar minst 4v att få hem och det är ju ganska surt.
Någon som vet vart man kan få tag i en snabbare?
eller vad tror ni om att skära till sån här packning ?http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89427

Eller har ni något annat tips?

är osäker om den begagnade packningen kommer bli tät och dumt o chansa tror jag.

Mvh
Martin
Den packningen man köper är lite speciell. Den ser förstärkt ut kring vattenkanalerna, så jag skulle nog inte knacka en egen packning.

Ring fler firmor och kolla? Kolla om nån på TLZ kan hjälpa dig att hitta den utanför Sverige?
 
Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Om man kör packning på tub ska man ha den gammla packningen kvar o kleta på varje sida på den eller bara köra med packningen från tuben?

/Martin

BARA packning på tub...

Jag körde packning på tub (biltemas) på min DR i höstas. Funkar kanon :tummenupp

Glöm inte att låta packningskletet torka över natten innan du klämmer ihop delarna bara (det misstaget gjorde jag först... :rolleyes: )

Lycka till.

/ Rickar
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Säg att du skojar....:confused:

Problemet med den här sajten, trots allt kunnande, är att man inte har en aning om vem man kan lita på... :va


:hihi

Han skojar inte. :)

Du ska leta efter effektmotstånd på runt 20W tålighet, för 12 Volt system.
Och du behöver 2 st. En för varje sida av hojen. Du behöver inte nya om du monterar diod, eller miniblinkers fram. Ett motstånd persida räcker. :tummenupp


Jag harsjälv haft prexis dem blinkersarna du pratar om. Och det finns inga :fakta Orange sådana i 21W utförande.


De mesta rent tekniska råden på tråden är ju oftas korrekta, det är allt trams däremellan som man ska solla bort om man vill ha mektips. :hihi

Lycka till :hej

---------------------------------


Hmm. Är det någon som har en bild på hur service boken / den med stämplarna i / ser ut??

Jag har, hmm, placerat min på ett säkert ställe, och nu tänkte jag leta upp det där stället...
Men, jag har glömt hur den ser ut, stog HONDA på den boken som jag trodde var till Tillern... :gnissla

Slå av bilen, lyft en pol och sätt en amperemätare mellan batteripol och polsko. Då ser du alla eventuella krypströmmar.
Lite strömmar har man alltid för tex standby i stereo, klocka, lite CDI och sånt.


Meh, problemet är inte konstant, det uppkommer "lite då och då" verkar det som. :gnissla
Jag har mätt så där, men får 0.00 Amp. (visserligen ska det var typ 0.04A, men jag får inte ens det... :va )


Men, jag har kopplat ur batteriet, och väntat några dagar. Det håller 12.76 efter 3 dagar.
==> Krypström(ar) i bilen :gnissla

Jaja. Får väll ta och ta tag i det när jag blivigt frisk igen. :(
 
Last edited:

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Den packningen man köper är lite speciell. Den ser förstärkt ut kring vattenkanalerna, så jag skulle nog inte knacka en egen packning.

Ring fler firmor och kolla? Kolla om nån på TLZ kan hjälpa dig att hitta den utanför Sverige?

Har inte hunnit ringt runt än men de var suzuki återförsäljaren här i Linköping jag var inne hos.

får ringa runt imorn och se om det är någon som har den hemma på hyllan.

/martin
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
:hihi

Han skojar inte. :).....

Jag harsjälv haft prexis dem blinkersarna du pratar om. Och det finns inga :fakta Orange sådana i 21W utförande.


... :(

Tack för hälpen! Ska se om jag orkar ge mig på det där innan helgen. Hojen skall trailas ned till Gelleråsen för lite skoj :D

Någon som har erfarenhet av att få med sig 4 hojar på släp? Vill lasta fyra hojar bakom min bil, och har bokat en biltrailer i dagsläget, men vill helst ha ett täckt släp. Nån som vet om någon mack hyr ut bra släp som ni provat?

Den enda här du kan lita på är mig. :tummenupp

Det känns tryggt att jag har dig Ricken :D Din sadel har blivit himla snygg föresten, kommer bilder snart...

Har inte hunnit ringt runt än men de var suzuki återförsäljaren här i Linköping jag var inne hos.

får ringa runt imorn och se om det är någon som har den hemma på hyllan.

/martin

Kolla med AVA i Stocholm, de är stora. Har de grejorna inne så kan jag hämta ut det i morgon o lägga det på lådan åt dig så har du det på tisdag.
PP
 
Last edited:

TLRR

Guest
Nästan rätt.
Glöm inte att räkna med resistansen från den lampa som också är inkopplad.

Diodlampor har en nästan oändlig resistans (i princip iaf), därför uppfattas de av relät som en trasig lampa.
Som Ronny säger så bör den synliga resistansen vara ca 7 Ohm som ger en ström på 12/7=1,7A. Ska relät blinka i normal takt så bör du få blinkersen tillsammans med eventuellt belastningsmotstånd dra 1,7A.
Din nya lampa är på 5W så den drar 0,4A nu (motsvarar ca 30 Ohm). Ett belastningsmotstånd ska kopplas dit parallellt med lampan och det ska förbruka de 1,3A som du "saknar" idag (1,7-0,4). Då behövs ett motstånd på 9,23 Ohm om man vill vara lite exakt. Normala belastningsmotstånd för diodlampor kanske funkar ändå.

Nu har jag för mig att det var vanliga lampor på 5 w han nämnde
I och med P1-P2 =16w så är ju den ursprungliga effekten "motståndet" för 5w inräknad.Så att säga ba. Formel : 1/((P1-P2)/U^2) = R
 
Last edited:

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Det går bra med vanliga, jag körde med svarta insex innan jag fick mina
betydligt sexigare ifrån Vandriver. Vanligt M gänga.

Spänn dom inte så jävla hårt denna gången bara.... :D

Putteliten, har hittat en TLR som är om möjligt långsammare än din!!
Samma färg... kanske det som gör det? :va

Gummianka och hans kompis fick följa med på en riktig runda i
Lördags.... fan... jag är ju inte hemma förrän nu så långsamt det gick!

:arsele

:tuttar (I KILL YOU)

Får väl hitta en hoj som har snabbare färg och sånt då:huvet
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Hur kan jag se skillnad på en -97 och en -98?

Har börjat misstänka att min "-98" kan vara en -97 uttagen -98 är en tysk import så är lite svårt att kolla med tidigare ägare tyvärr...


Någon förslag?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hur kan jag se skillnad på en -97 och en -98?

Har börjat misstänka att min "-98" kan vara en -97 uttagen -98 är en tysk import så är lite svårt att kolla med tidigare ägare tyvärr...


Någon förslag?
1) Kolla om fästena till styrdämparen är gjutna/svetsade i styrkronan eller om det är en platta som ligger ovanpå.

2) Kolla ECU numret, TL1000S(V)(1997):

32920-02F00 UK & Australia (original)
32920-02F01 NZ & Australia (new)

32920-02F10 French (original 100hp?)
32920-02F11 French (new)

32920-02F20 German (original)
32920-02F21 German (new)

32920-02F30 Japanese (restricted)

32920-02F40 USA (original)
32920-02F41 USA (new, per Suzuki)

32920-02F50 Swiss


TL1000S(W/X/Y) (98/99/2000):

32920-02F60: Remaining countries

32920-02F70: France

32920-02F90: Germany

32920-02FK0: Switzerland

ECU:n är väl det som är mest pålitligt. För även om du har den nya styrdämparen så kan det ha varit en sen 97:a, om jag inte minns fel.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
1) Kolla om fästena till styrdämparen är gjutna/svetsade i styrkronan eller om det är en platta som ligger ovanpå.


ECU:n är väl det som är mest pålitligt. För även om du har den nya styrdämparen så kan det ha varit en sen 97:a, om jag inte minns fel.

Fästena till styrdämparen består av en hylsa och en bult.
Skickar med bilder, någon som kan säga nåt?
 

Bifogat

  • DSC00375.JPG
    DSC00375.JPG
    78.8 KB · Visningar: 56
  • DSC00376.JPG
    DSC00376.JPG
    54.7 KB · Visningar: 54
  • DSC00377.JPG
    DSC00377.JPG
    52.9 KB · Visningar: 53

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är den "nya" styrdämpen, men kolla ecu oxå.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top