TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det går bra med vanliga, jag körde med svarta insex innan jag fick mina
betydligt sexigare ifrån Vandriver. Vanligt M gänga.

Spänn dom inte så jävla hårt denna gången bara.... :D

Putteliten, har hittat en TLR som är om möjligt långsammare än din!!
Samma färg... kanske det som gör det? :va

Gummianka och hans kompis fick följa med på en riktig runda i
Lördags.... fan... jag är ju inte hemma förrän nu så långsamt det gick!

:arsele


R
Putte har ju precis erkänt på TLZ att han är rädd för fart. :hihi

Putte är en feegis, feegis feeeeegis. :D
 

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Sölvesborg
Hoj
Tl 1000s -98
Gps

Tl boys, lite frågor!

Min neutral lampa fungerar oftast som den skall, men inte alltid. Vart sitter Gps någonstans i motorn, har kollat sprängskissarna men kan inte hitta.
Kan detta ge några problem? altså med att ecu`n kör en neutral bränsle/luft blandning istället för en för varje växel? Ska ju snart köra en bänkning med PCII så jag vill ju att den är ok.
Om den skulle vara kass, kan man fixa den eller är det bara till att köpa en ny?
Och om någon bytt, eller haft isär motorn, är det mycket jobb med att byta den?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tl boys, lite frågor!

Min neutral lampa fungerar oftast som den skall, men inte alltid. Vart sitter Gps någonstans i motorn, har kollat sprängskissarna men kan inte hitta.
Kan detta ge några problem? altså med att ecu`n kör en neutral bränsle/luft blandning istället för en för varje växel? Ska ju snart köra en bänkning med PCII så jag vill ju att den är ok.
Om den skulle vara kass, kan man fixa den eller är det bara till att köpa en ny?
Och om någon bytt, eller haft isär motorn, är det mycket jobb med att byta den?
Den sitter i övre vänstra hörnet på motorn om du tittar på motorn ifrån höger sida. Hängde du med. ;)

Bakom kopplingskorgen. Kopplingskorgen måste bort.
Den är gjuten så jag gissar att det bara är byte som gäller.

Och ja, ECU:n blandar bränslet efter tomgång, inte drift, så det stämmer inte hundra procent.

Det bör bytas om du ska bänka.
 

Slakt

Allt under 1000cc är moped!
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Sölvesborg
Hoj
Tl 1000s -98
Ok, Tack!:tummenupp (fler än jag som är uppe nu altså)
Kan det vara glappkontakt? Tänkte att jag iaf skulle testa med att gå igenom kabeln o anslutningarna.
Ingen aning om pris?

Håller just nu på med att få den förbannade yttre kopplingskorgen tät:mad:
När jag köpte hojen och efter ca 50 mil så var den snustorr. Fick en splirrans ny med på köpet som jag bestämde mig för att sälja, tilsammans med andra prylar som ingick. Vad händer 2:a turen efter att jag sålt kåpan? Jo det börjar bli lite blött, och efter någon tur till så är det olja till och med på däcket:näsblod .
Har fixat o trixat med att slipa ned instanserna till bultarna, slipat kåpan mot plan yta med sandpapper (den var deformerad), och försökt kombinera oringen (som ser bra ut) med packning på tub. Inget blev bra. Testade idag med bara oringen igen och det kanske fungerar, körde bara 20 min så den kanske inte var riktigt varm. Testar imorgon igen. Känner inte för att köpa ny plastkåpa för 1250:-:mad:
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ok, Tack!:tummenupp (fler än jag som är uppe nu altså)
Kan det vara glappkontakt? Tänkte att jag iaf skulle testa med att gå igenom kabeln o anslutningarna.
Ingen aning om pris?

Håller just nu på med att få den förbannade yttre kopplingskorgen tät:mad:
När jag köpte hojen och efter ca 50 mil så var den snustorr. Fick en splirrans ny med på köpet som jag bestämde mig för att sälja, tilsammans med andra prylar som ingick. Vad händer 2:a turen efter att jag sålt kåpan? Jo det börjar bli lite blött, och efter någon tur till så är det olja till och med på däcket:näsblod .
Har fixat o trixat med att slipa ned instanserna till bultarna, slipat kåpan mot plan yta med sandpapper (den var deformerad), och försökt kombinera oringen (som ser bra ut) med packning på tub. Inget blev bra. Testade idag med bara oringen igen och det kanske fungerar, körde bara 20 min så den kanske inte var riktigt varm. Testar imorgon igen. Känner inte för att köpa ny plastkåpa för 1250:-:mad:
Köp en clear clutch cover istället från TLZ, kostar bara drygt den summan. :)

Jag vet inte vad givaren kostar, men det sittet en kontakt strax ovanför motorn om du följer kabeln därifrån, där kan du mäta motståndet på vardera växeln så ser du om det är nåt fel på den.

Motstånden finns i verkstadshandboken(?), eller så kommer Octo med dom imorrn.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
11940d1073532482-ignition-maps-gps-resistance-values-tre-resistance.jpg


Där var den.
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Det går bra med vanliga, jag körde med svarta insex innan jag fick mina
betydligt sexigare ifrån Vandriver. Vanligt M gänga.

Spänn dom inte så jävla hårt denna gången bara.... :D

......

Bra det, då fixar jag vanliga bultar.

Ska dra åt dom extra hårt, 100Nm :brynad
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Last edited:

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Då får ni hålla tummarna idag för nu ska jag iväg o skruva isär vattenpump mm :)
Hoppas allt går lätt o smidigt

/Martin
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Putte har ju precis erkänt på TLZ att han är rädd för fart. :hihi

Putte är en feegis, feegis feeeeegis. :D

:7peta Jag sa att jag inte gillade att flyga lågt. :7peta


Det är alltid bättre med högtflygande planer än att ligga lågt. :hihi
:tungan

enkel lösning lossa pluskabeln från baterriet varje gång du stannar :rolleyes:


Den tillfälliga Ful-Fixen får nog bli så. :(
Det trista är ju att nyckel-dongeln inte funkar om man håller på sådär. Blir till att öppna och stänga bilen med nyckel... (stenålders... :hihi )

Dock så med lite hjälp av annan TL åkare så har jag felsökt lite. Och kanske hittat felet.
Frågan är vad det kommer kosta :crash

Jag har ett tips... (gudarna skall veta att jag inte är någon mekaniker men...)

... jag hade samma problem med en Citroen jag hade.

Mäta krypström är enkelt. Skaffa en multimeter (300:- på biltema) och koppla av plus-kabeln på batteriet. Sätt multimetern på Volt och lägg klämmorna mellan plus-kabeln och plus-polen. Det skall visa noll (eller i princip noll, du kanske har klocka och sådant som drar lite, lite ström).

Om du har krypström så visar det sig direkt...

... nu till det tråkiga... hitta krypströmmen :huvet

... be en polare kolla multimetern medans du plockar säkringarna, en i taget... Stannar multimetern så har du ringat in felet :tummenupp

I mitt fall var det ett dörrlås till centrallåset som drog ström så jag lyfte ur den säkringen och slutade låsa bilen....

Lycka till :näsblod

/ Rickar


:va Jag fattar inte riktigt.
Borde inte Volt-metern visa samma Volt som batteriet har då?
I alla fall gjorde jag så, kopplade loss plusskablen, och mätte mellan plusspolen och plusskablen= 12V (batteriet var bara laddat till 12V)
Intressant om jag har en krypström på 12V :näsblod :hihi
Men, jag måste ha gjort något fel.

Jag har även kopplat loss jorden, och mätt Amp, mellan jordkablen och JordPolen. 0.00Amp.

Men, nu är det så att jag är nästan säker på var felet visar sig, jag vet inte va felet sitter.
Och, krypström är det, men inte alltid... :crash kul va...
Bromsljusen verkar aktiveras lite som de vill efter att jag parkerat. Och, jag tror de 2 lamporna och diod raden drar ur batteriet på en natt.
I morse var det i alla fall 7.68V i batteriet... :näsblod


Så, nu blir det Lasse-Modden på min Audi. (kabel loss)
:gnissla
(Jag skulle ju kunna leta upp vilken säkring de lamporna går på och demontera den över en natt, för att testa. :) )
 
Last edited:

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Jaha då kommer man bli idot förklarat här på SH då :(

Tänkte helt jävla fel idag när jag skulle byta vattenpumpspackning.
vet inte vad jag tänkte på.
Av nån jävla andledning skruvade jag bort kåpan på vänstersidan alltså växellådan och fick för mig att de var kopplingan så nu har jag lite mer jobb än det var tänkt.

Så hur gör jag nu :) kåpan över växellådan e lös och sladden som går in i den gör så att jag varken får bort den eller dit den igen.

borde det inte vara ganska mycket olja i växellådan förresten?
var max 1/2 dl som rann ut när jag släppte kåpan.

Åker på att byta packning ser det ut som iallfall så det måste ju bort till att börja med.

Själva vattenpumpen är isär nu iallfall bara ena packningen jag inte får loss men ska försöka få tag i en värmepistol och se om den släpper.

/Martin
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jaha då kommer man bli idot förklarat här på SH då :(

Tänkte helt jävla fel idag när jag skulle byta vattenpumpspackning.
vet inte vad jag tänkte på.
Av nån jävla andledning skruvade jag bort kåpan på vänstersidan alltså växellådan och fick för mig att de var kopplingan så nu har jag lite mer jobb än det var tänkt.

Så hur gör jag nu :) kåpan över växellådan e lös och sladden som går in i den gör så att jag varken får bort den eller dit den igen.

borde det inte vara ganska mycket olja i växellådan förresten?
var max 1/2 dl som rann ut när jag släppte kåpan.

Åker på att byta packning ser det ut som iallfall så det måste ju bort till att börja med.

Själva vattenpumpen är isär nu iallfall bara ena packningen jag inte får loss men ska försöka få tag i en värmepistol och se om den släpper.

/Martin
Du kan dela den kabeln en bit upp, innanför ramen nånstans blir det nog.

Sen drar du bara ihop det och kopplar på den igen.

Du har ju bara tagit bort generatorn, och den sträcker sig inte hela vägen ner till tråget, så oljenivån ligger under där inne.
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
:va Jag fattar inte riktigt.
Borde inte Volt-metern visa samma Volt som batteriet har då?
I alla fall gjorde jag så, kopplade loss plusskablen, och mätte mellan plusspolen och plusskablen= 12V (batteriet var bara laddat till 12V)
Intressant om jag har en krypström på 12V :näsblod :hihi
Men, jag måste ha gjort något fel.

Jag har även kopplat loss jorden, och mätt Amp, mellan jordkablen och JordPolen. 0.00Amp.

Men, nu är det så att jag är nästan säker på var felet visar sig, jag vet inte va felet sitter.
Och, krypström är det, men inte alltid... :crash kul va...
Bromsljusen verkar aktiveras lite som de vill efter att jag parkerat. Och, jag tror de 2 lamporna och diod raden drar ur batteriet på en natt.
I morse var det i alla fall 7.68V i batteriet... :näsblod


Så, nu blir det Lasse-Modden på min Audi. (kabel loss)
:gnissla
(Jag skulle ju kunna leta upp vilken säkring de lamporna går på och demontera den över en natt, för att testa. :) )


Hej igen Putte.

Jag sade ju att jag inte är någon mekaniker men jag är nästan säker på att det är volt man skall mäta, men det kan vara någon annan enhet också :va
Annars kan du väl ställa multimetern på olika mätvärden och se om du får något utslag...

Någon på foreumet som kan hjälpa till...

... vad heter det som kryper ström, är det ampere eller??? Ohm Kanske... eller Watt???

Hjälp Putte nu... Kom igen...

/ Rickar
 

martin_642

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 690 SM
Du kan dela den kabeln en bit upp, innanför ramen nånstans blir det nog.

Sen drar du bara ihop det och kopplar på den igen.

Du har ju bara tagit bort generatorn, och den sträcker sig inte hela vägen ner till tråget, så oljenivån ligger under där inne.

Aha det var inte så allvarligt som jag trodde då ska ut imorn igen nu ska jag till jobbet.

tänkte att det var växellådan för det var drev där inne :)

tack för svaret så länge

/Martin
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Aha det var inte så allvarligt som jag trodde då ska ut imorn igen nu ska jag till jobbet.

tänkte att det var växellådan för det var drev där inne :)

tack för svaret så länge

/Martin
Det var startmotorn du såg. I framkant på motorn. :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hej igen Putte.

Jag sade ju att jag inte är någon mekaniker men jag är nästan säker på att det är volt man skall mäta, men det kan vara någon annan enhet också :va
Annars kan du väl ställa multimetern på olika mätvärden och se om du får något utslag...

Någon på foreumet som kan hjälpa till...

... vad heter det som kryper ström, är det ampere eller??? Ohm Kanske... eller Watt???

Hjälp Putte nu... Kom igen...

/ Rickar

:hihi

Dempen hjälper via PM's. Så det ska nog fixa sig.
Ohm är motstånd, Watt är effekt och Ampere är strömstyrkan. :)
Och jag tror det är Ampere styrkan som ska mätas. Men, efterom felet är sådant där "lite då och då" ungefär som glappkontakt är det ju %¤#¤& svårt att få det att visa fel när jag felsöker...
Jag har provat mäta både A och V, men allt visar 0.00. utom vid första försöket då det visade 0.25A, vilket är för mkt - dvs troligen krypström.
Det ska ligga under 0.09 A på Audin. (har jag fått lära mig de senaste dagarna...)

Det braiga med fel är att man med lite tur lär sig något nytt... :lol

Och, du, jag tackar så ödmjukast för att du är villig att hjälpa till! :)
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
:7peta Jag sa att jag inte gillade att flyga lågt. :7peta


Det är alltid bättre med högtflygande planer än att ligga lågt. :hihi
:tungan




Den tillfälliga Ful-Fixen får nog bli så. :(
Det trista är ju att nyckel-dongeln inte funkar om man håller på sådär. Blir till att öppna och stänga bilen med nyckel... (stenålders... :hihi )

Dock så med lite hjälp av annan TL åkare så har jag felsökt lite. Och kanske hittat felet.
Frågan är vad det kommer kosta :crash




:va Jag fattar inte riktigt.
Borde inte Volt-metern visa samma Volt som batteriet har då?
I alla fall gjorde jag så, kopplade loss plusskablen, och mätte mellan plusspolen och plusskablen= 12V (batteriet var bara laddat till 12V)
Intressant om jag har en krypström på 12V :näsblod :hihi
Men, jag måste ha gjort något fel.

Jag har även kopplat loss jorden, och mätt Amp, mellan jordkablen och JordPolen. 0.00Amp.

Men, nu är det så att jag är nästan säker på var felet visar sig, jag vet inte va felet sitter.
Och, krypström är det, men inte alltid... :crash kul va...
Bromsljusen verkar aktiveras lite som de vill efter att jag parkerat. Och, jag tror de 2 lamporna och diod raden drar ur batteriet på en natt.
I morse var det i alla fall 7.68V i batteriet... :näsblod


Så, nu blir det Lasse-Modden på min Audi. (kabel loss)
:gnissla
(Jag skulle ju kunna leta upp vilken säkring de lamporna går på och demontera den över en natt, för att testa. :) )

Ditt största problem verkar vara att du kör Audi:arsele
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top