TL-tråden - v2 !

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Det som satt i drevhållaren kunde dom inte greja åt mig.

Ryckutjämnare :hihi :fakta

Skaffa ett paypal-konto.
..........
.........Sen får du helt enkelt ge fulla FAN i att klicka på länkar i email som verkar komma från paypal. ;)

Det är JÄTTEKUL att ha paypalkonto :banana :fyllisar :hoppa ...men det kostar :D

...och ta Octos sista ord på allvar, jag höll på att råka illa ut :rolleyes:

PS. Spridare är dyrt :gnissla över 2000:- styck !!! ...om nån undra. DS

Last edited:

Täppas

Guest
Det är JÄTTEKUL att ha paypalkonto :banana :fyllisar :hoppa ...men det kostar :D
...och ta Octos sista ord på allvar, jag höll på att råka illa ut :rolleyes:

Jag funderar på att regga ett PayPal men googlade lite och upptäckte rena hatsidorna mot paypal + massa skräckhistorier om hur paypal själva agerar...:huvet några synpunkter på det.. någon?

Jag tänkte föra pengar fån bankkonto just bara för att inte ha kortet tillgängligt via PP...bra eller anus:va

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Jag funderar på att regga ett PayPal men googlade lite och upptäckte rena hatsidorna mot paypal + massa skräckhistorier om hur paypal själva agerar...:huvet några synpunkter på det.. någon?

Jag tänkte föra pengar fån bankkonto just bara för att inte ha kortet tillgängligt via PP...bra eller anus:va

Nja, jag håller inte med. Paypal är väldigt effektivt och lätt att använda, MEN det finns ett par saker som du skall ha koll på;

1. Sköt det här med lösenordsbiten ordentligt, och som tidigare sagt, svara ALDRIG på mail som kommer TILL dig, du får bara logga in själv på sajten. Aldrig använda länkar.

2. Paypalkontot kopplas till ett kontokort som i sin tur e kopplat till ett av dina konton. Det är bra om du kan låsa och låsa upp ditt kort via din bank på internet, då låser du upp ditt kort precis när du gör affärer och sen låser du det igen. Det är bra om du har ett konto där du kan ha lagom med pengar också, inte alla dina besparingar.

På det här sättet kan du betala på sekunden till annat paypalkonto hos säljaren, du kan även sälja saker själv o ta emot pengar UTAN att visa dina kontouppgifter.
Sen tycker jag personligen att du bara handlar från såna säljare som har bra feedback på nätet som säljare. Du förstår vad jag menar om du börjar handla på tex Ebay osv.

Summa summarum, det funkar bra med paypal. Jag rekommenderar det, men du får inte slarva med ovan saker.

Mvh PP

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nja, jag håller inte med. Paypal är väldigt effektivt och lätt att använda, MEN det finns ett par saker som du skall ha koll på;

1. Sköt det här med lösenordsbiten ordentligt, och som tidigare sagt, svara ALDRIG på mail som kommer TILL dig, du får bara logga in själv på sajten. Aldrig använda länkar.

2. Paypalkontot kopplas till ett kontokort som i sin tur e kopplat till ett av dina konton. Det är bra om du kan låsa och låsa upp ditt kort via din bank på internet, då låser du upp ditt kort precis när du gör affärer och sen låser du det igen. Det är bra om du har ett konto där du kan ha lagom med pengar också, inte alla dina besparingar.

På det här sättet kan du betala på sekunden till annat paypalkonto hos säljaren, du kan även sälja saker själv o ta emot pengar UTAN att visa dina kontouppgifter.
Sen tycker jag personligen att du bara handlar från såna säljare som har bra feedback på nätet som säljare. Du förstår vad jag menar om du börjar handla på tex Ebay osv.

Summa summarum, det funkar bra med paypal. Jag rekommenderar det, men du får inte slarva med ovan saker.

Mvh PP

Kan bara hålla med.

Har du t.ex Nordea (andra banker har liknande lösningar) så ska du fixa "Säkra internetbetalningar" (eller vad det nu heter). Det funkar perfekt!
Jag loggar in på banken, öppnar mitt speciella Internet kort för EN betalning. Betalar via PayPal - och efter som en batalning är gjord, är kortet automatiskt låst! :banana
Lite trick och fix, men jag sover sött om nätterna. :)

"Säkra internet betalningar" kräver dock att du redan har ett kontokort. Det man gär att man skapar ett nytt, virtuellt. med helt nya fristående uppgifter. :)

Och, som sagt.
Svara ALDRIG på mail från PayPal som handlar om något med lösenord, konto etc - det är bara bluff och båg mail som ser ut att komma från PayPal men är från någon lite tjyvadjävul i långtbortistan. :gnissla

Enda nackdelen med PayPal är att helt plötsligt blir det så satant enkelt att köpa najsiga bling bling saker från andra... :gnissla

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97

Mvh PP
Amen to that brotha.

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Amen to that brotha.

word up bitch :D

då blev kaminen och skorsten provtryckt, besiktigad och godkänd i morse :tummenupp

känns väldigt skönt att det är klart man får ta och provelda en liten brasa i kväll trots det fina vädret samt ta en liten 15 årig Bowmore till det :tummenupp

Last edited:

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Ingen
Tjohoj.
Hur har ni fått dit dom där gummipluttarna som sitter mellan Kåpglaset och frontkåpan.
Vilken metod är enklast att få dit dom på?
Var lite stressad så jag kände att mitt tålamod inte skulle klara av sånt pillande.

Trevlig Midsommar.
MvH
Marcus

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör 36PSI. Det är väl typ 2.5kg?

Ingen aning om det är bäst eller inte. Har gått bet på att hitta nån rekommenderad lufttryckstabell för Michelin PP. :gnissla

kör med 2kg kanske lite lite :rolleyes:

Tjohoj.
Hur har ni fått dit dom där gummipluttarna som sitter mellan Kåpglaset och frontkåpan.
Vilken metod är enklast att få dit dom på?
Var lite stressad så jag kände att mitt tålamod inte skulle klara av sånt pillande.

Trevlig Midsommar.
MvH
Marcus

sätt i skruven delvis ( i gummiproppen) och tryck den igenom glas och kåpa alternativt underifrån genom att tryck ihop den och lirka den uppåt :tummenupp

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Kör 36PSI. Det är väl typ 2.5kg?

Ingen aning om det är bäst eller inte. Har gått bet på att hitta nån rekommenderad lufttryckstabell för Michelin PP. :gnissla

Vi kan väl enas om att 2,5 kg inte ger nåt bra grusgrepp i asfaltssvängar i alla fall, eller ? :kryckor

Ja vet, de va slag under bältet :D

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
På Suzuki ska man ju ha ca 2.5kg både fram och bak - på gata.
Men de lustiga är att om man tar samma däck och sätter det på t.ex en Honda så ska man ha 2.5kg fram och 2.9 kg bak - på gata... :gnissla

Jag har :va runt 2.3 - 2.5kg (glömt vilket...)

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Glad midsommar på er med !! :fyllisar :cpparty

(Annars kör jag på 2,5 både fram o bak (Michelin 2CT) o släpper ut 0,2-0,5 på bana beroende på hur varmt det är. )

Du kanske vill ha mer detaljerade uppgifter Octo men det finns ju för Michelin i alla fall. (Men de skriver i stort sett alltid samma som tillverkaren rekommenderar...)
http://two-wheels.michelin.com/2w/f..._cylindree=4a484d494942&cd_annee=4a4f4f434f4f

tack detsamma :fyllisar :cpparty

när hojen din e klar så får vi boka in en liten TL träff :tummenupp octocumstainlicker hänger säkert på med uppsala offroaders :D

På Suzuki ska man ju ha ca 2.5kg både fram och bak - på gata.
Men de lustiga är att om man tar samma däck och sätter det på t.ex en Honda så ska man ha 2.5kg fram och 2.9 kg bak - på gata... :gnissla

Jag har :va runt 2.3 - 2.5kg (glömt vilket...)

när jag tog premiärturen på motarden så var det 0,5 fram och bak slingrigt värre :yoparty

Last edited:

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Däckstryck...

Hallo....

Måste kolla med er vilket lufttryck i däcken ni tycker bäst....

Hej på er.

När det gäller däckstryck bör man ALLTID hålla sig till tillverkarens alt. instruktionsbokens rekomendationer :mattias

Om man börjar mecka med däckstrycket skall man ha VÄLDIGT bra koll på vad man håller på med.

Ett normalt gat-däck är inte anpassat för lägre tryck (såsom vissa raceputtar brukar rekomendera) eftersom det skiljer massor mellan ett gatdäck och ett slicks/regndäck/racedäck, framförallt på stomen.

Om man sänker trycket på ett gatdäck (t.ex. inför en ban-dag) är risken att däcket går för varmt. Detta beror på att stomen får jobba för hårt. :fakta

Ett däck som går för varmt blir glashalt (gäller inte minst Michelin 2CT).

(Ovan resonemang gäller INTE för gatdäck anpassade speciellt för bana, typ Supercorsa, Michelin Race m.fl. Dessa däck uppför sig som race-däck)

Ett gott råd... håll er till instruktionsbokens rekomendationer...
/

Rickar

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha