TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Rickar. (du har rätt, men vill bara förtydliga)

Man säker ju trycket för att däcken går varmt och där igenom blir det högre tryck ;)

d.v.s.. Sänkt tryck ==> rätt tryck efter ett par varv.

Sedan att en del helt missat den lilla detaljen är ju en annan sak. Man ska ju inte sänka så där jätte-mkt! Bara runt 0.2 - 0.3 eller så.


Och kör man med någon inert ädelgas i däcken ska man ju naturligtvis inte sänka trycket... :rolleyes:
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Rickar. (du har rätt, men vill bara förtydliga)

Man säker ju trycket för att däcken går varmt och där igenom blir det högre tryck ;)

d.v.s.. Sänkt tryck ==> rätt tryck efter ett par varv.

Sedan att en del helt missat den lilla detaljen är ju en annan sak. Man ska ju inte sänka så där jätte-mkt! Bara runt 0.2 - 0.3 eller så.


Och kör man med någon inert ädelgas i däcken ska man ju naturligtvis inte sänka trycket... :rolleyes:
Hoppla!! :mattias

Ber att få notera att den allmänna gaslagen gäller alla gaser, både luft och kväve eller vilken ädelgas som helst. De expanderar på exakt samma sätt relativt temperaturen. Absolut torr luft reagerar på samma sätt som rent kväve vad gäller tryckförändring vid temperaturförändring.

Det verkar vara en svårdödad skröna det där...

En liten disclaimer dock för luft som fyllts på direkt från atmosfären - den kan innehålla lite vatten, och då får man plötsligt en mix av gas och vätska, om än väldigt lite vätska. Vätskan, vatten i det här fallet, kan ge en ickelinjär ökning av trycket när temperaturen ökar.

Jag har dock väldigt svårt att tro att det ens ska vara mätbart med instrument tillgängliga för oss vanliga dödliga. :)

Observera att tryckökningen endast är direkt proportionell med temperaturen om man mäter temperaturen i Kelvin, så att om tempen ökar från 20°C till 40°C så har man inte fördubblat trycket. Man ökar snarare tempen från 293°K till 313°K, vilket ger en ökning av trycket med ca 6%.
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Rickar. (du har rätt, men vill bara förtydliga)

Man säker ju trycket för att däcken går varmt och där igenom blir det högre tryck ;)

d.v.s.. Sänkt tryck ==> rätt tryck efter ett par varv.

Sedan att en del helt missat den lilla detaljen är ju en annan sak. Man ska ju inte sänka så där jätte-mkt! Bara runt 0.2 - 0.3 eller så.


Och kör man med någon inert ädelgas i däcken ska man ju naturligtvis inte sänka trycket... :rolleyes:

Hej Liten Putte :)

Självklart är det för att få rätt tryck i däcket som vissa sänker trycket (mätt på kallt däck).

Faktum kvarstår dock att ett gatdäck riskerar att bli FÖR varmt om man sänker trycket. Detta gäller även en sänkning med något enstaka hekto...

OM man nu vill mecka med olika däckstryck så finns det ett bra sätt att kolla om man har OK tryck.

(Detta gäller ban-körning)

Ett däck som har jobbat under bra förhållanden och efter ett antal varv ser ut som att det har fiskfjäll på ytan, har haft en bra temperatur.

Om det finns "korvar" med gummi på däcket har det gått för varmt.

Däckets temperatur, med ett visst givet tryck, kan ju dock variera beroende på asfalt, väder, hoj, körstil och (inte minst) hastighet.

Mitt råd blir dock alltid att köra med rekomenderat däckstryck:tummenupp

GLAD MIDSOMMAR

/

Rickar
 

masw1

The blue one
Gick med
11 Sep 2006
Ort
20minuter från Uppsala
Hoj
Honda hornet 900 -02
Hoppla!! :mattias

Ber att få notera att den allmänna gaslagen gäller alla gaser, både luft och kväve eller vilken ädelgas som helst. De expanderar på exakt samma sätt relativt temperaturen. Absolut torr luft reagerar på samma sätt som rent kväve vad gäller tryckförändring vid temperaturförändring.

Det verkar vara en svårdödad skröna det där...

En liten disclaimer dock för luft som fyllts på direkt från atmosfären - den kan innehålla lite vatten, och då får man plötsligt en mix av gas och vätska, om än väldigt lite vätska. Vätskan, vatten i det här fallet, kan ge en ickelinjär ökning av trycket när temperaturen ökar.

Jag har dock väldigt svårt att tro att det ens ska vara mätbart med instrument tillgängliga för oss vanliga dödliga. :)

Observera att tryckökningen endast är direkt proportionell med temperaturen om man mäter temperaturen i Kelvin, så att om tempen ökar från 20°C till 40°C så har man inte fördubblat trycket. Man ökar snarare tempen från 293°K till 313°K, vilket ger en ökning av trycket med ca 6%.

Ehhh.. precis:confused:

Trevlig midsommar på er..
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
har besiktat idag... så nu e jag me i matchen igen, nån som vill möta upp så hojta till.

ska ta och kolla med finmek också om han har en dag över att spela powercommander åt oss. :tuttar
 

Täppas

Guest
Kan bara hålla med.

"Säkra internet betalningar" kräver dock att du redan har ett kontokort. Det man gär att man skapar ett nytt, virtuellt. med helt nya fristående uppgifter. :)

Enda nackdelen med PayPal är att helt plötsligt blir det så satant enkelt att köpa najsiga bling bling saker från andra... :gnissla

Ska genast kolla om skandiabanken kan hantera sånt :)

Börjar bli dags för andra/nya framskivor och det känns ju sådär kul att handla på lokala firman:rolleyes:

Tjohoj.
Hur har ni fått dit dom där gummipluttarna som sitter mellan Kåpglaset och frontkåpan.
Vilken metod är enklast att få dit dom på?

vete f-n vad som är bäst, hård tumme underifrån, såpvatten på gummiflänsen och en liten mejsel att illa och styra med från glassidan, funkade för mig.

Hoppla!! :mattias

Ber att få notera att den allmänna gaslagen gäller alla gaser, både luft och kväve eller vilken ädelgas som helst. De expanderar på exakt samma sätt relativt temperaturen. Absolut torr luft reagerar på samma sätt som rent kväve vad gäller tryckförändring vid temperaturförändring.

Det verkar vara en svårdödad skröna det där...

En liten disclaimer dock för luft som fyllts på direkt från atmosfären - den kan innehålla lite vatten, och då får man plötsligt en mix av gas och vätska, om än väldigt lite vätska. Vätskan, vatten i det här fallet, kan ge en ickelinjär ökning av trycket när temperaturen ökar.

Jag har dock väldigt svårt att tro att det ens ska vara mätbart med instrument tillgängliga för oss vanliga dödliga. :)

Observera att tryckökningen endast är direkt proportionell med temperaturen om man mäter temperaturen i Kelvin, så att om tempen ökar från 20°C till 40°C så har man inte fördubblat trycket. Man ökar snarare tempen från 293°K till 313°K, vilket ger en ökning av trycket med ca 6%.

:trött

Näeee... mer så här :Bugar
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
har besiktat idag... så nu e jag me i matchen igen, nån som vill möta upp så hojta till.

ska ta och kolla med finmek också om han har en dag över att spela powercommander åt oss. :tuttar

de va som fasen måste vara första gången på 2 år som den hojen rullat på vägen :tuttar
 

Torak

Medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Kawasaki Zx7r turbobygge/ Yamaha wr 450f
Check vad?

Tjena, är en nybliven Tl1000 ägare men har en fråga.

då jag ej har någon instrutionsbok så måste jag ställa en dum fråga.

det är så när jag vrider på tändningen på min hoj så blickar olje symbolen och den skriver chec i displayen. Vad menas med detta. är det att den har checkat oljan och den e ok? eller att jag behöver kolla oljan?
och i olje frönstret ser allt bra ut, med nivån och så.

När jag startar hojjen så försvinner texten och den blinkade symbolen.

Ursäkta om detta är en dum fråga men man vill ju veta:D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det antyder ju att nånting är fel.

Har du dödaren avslagen tills du startar?

Gör en sökning på dealer mode så får du reda på hur du ska få fram felkoden.

Och välkommen.
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
halloj

någon som har bromsbelägg till en tls till salu i närheten av uppsala?
har inte lust att vänta tills lelles öppnar igen efter helgen....

bromsbelägg fram är det som gäller...
 
Last edited:

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Det antyder ju att nånting är fel.

Har du dödaren avslagen tills du startar?

Gör en sökning på dealer mode så får du reda på hur du ska få fram felkoden.

Och välkommen.

inte för att jag är expert och är också ny på denna hoj men den ska väl blinka för att sen slockna..

blinkar någon sek för att den kontrollerar oljan och sen försvinna och då är checken klar eller har jag fel?
 

Torak

Medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Kawasaki Zx7r turbobygge/ Yamaha wr 450f
Det antyder ju att nånting är fel.

Har du dödaren avslagen tills du startar?

Gör en sökning på dealer mode så får du reda på hur du ska få fram felkoden.

Och välkommen.


ne den är inte avslagen tills jag startar. men vad gör jag denna sökningen då?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tjena, är en nybliven Tl1000 ägare men har en fråga.

då jag ej har någon instrutionsbok så måste jag ställa en dum fråga.

det är så när jag vrider på tändningen på min hoj så blickar olje symbolen och den skriver chec i displayen. Vad menas med detta. är det att den har checkat oljan och den e ok? eller att jag behöver kolla oljan?
och i olje frönstret ser allt bra ut, med nivån och så.

När jag startar hojjen så försvinner texten och den blinkade symbolen.

Ursäkta om detta är en dum fråga men man vill ju veta:D
CHEC står det bla om du har kill-switchen, dödaren, påslagen...
Annars, kolla efter den här kontakten (den vita):
dealer_plug_tls.jpg


Sätt ett gem eller en kabel mellan de två stiften i kontakten. Slå på tändningen och se vad du får för kod i fönstret.




Ey Akke! Ska vi åka hoj imorrn?
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
halloj

någon som har bromsbelägg till en tls till salu i närheten av uppsala?
har inte lust att vänta tills lelles öppnar igen efter helgen....

bromsbelägg fram är det som gäller...

Tror jag har ett par nya i garaget, och det är Stockholm Gröndal vi pratar om då. Är lite osäker när jag skall dit, har planerat i helgen men skall eventuellt i väg på annat håll i morgon (lördag).

Hör av dig om det är intressant.

PP
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top