TL-tråden - v2 !

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Besiktigade med orginal förra året, men skulle inte våga åka dit med V&H-piporna. Det är garanterat som att slänga pengarna sjön...



Bytte just från svart till dubbelbubbelglas i svag blåton, i praktiken genomskinligt.
Det svarta ser coolt ut om man gillar den looken, men det går inte att se igenom om du ligger ned och instrumenten mörkas ned.
Du kan få mitt billigt om du vill ha det.


Du har ingen bild på det?
Skick?
Vad hade du tänkt dig för det?

Onsdag it is! :yoparty Var syns vi?

Im game! :yoparty

Octofinger

Fick svar idag angående ECM och detta är fakta från KGK ;)
32920-02F00 på den gamla
32920-02F01 på den nya

Så vad säger du?
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Octofinger

Fick svar idag angående ECM och detta är fakta från KGK ;)
32920-02F00 på den gamla
32920-02F01 på den nya

Så vad säger du?

Att det är skumt...
02F00 och 02F01 är den ECU som användes i Australien och UK. De som importerades till Sverige hade den tyska ECU'n som hade nummer 02F20, resp 02F21. Den senare är den jag har.

Hur förklarade de att det är en 02F20 på din hoj då?

Har du nån mailadress för din kontakt på KGK? Måste nog jaga dem och undersöka det här lite. ;)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hoppla!! :mattias

Ber att få notera att den allmänna gaslagen gäller alla gaser, både luft och kväve eller vilken ädelgas som helst. De expanderar på exakt samma sätt relativt temperaturen. Absolut torr luft reagerar på samma sätt som rent kväve vad gäller tryckförändring vid temperaturförändring.

Det verkar vara en svårdödad skröna det där...

En liten disclaimer dock för luft som fyllts på direkt från atmosfären - den kan innehålla lite vatten, och då får man plötsligt en mix av gas och vätska, om än väldigt lite vätska. Vätskan, vatten i det här fallet, kan ge en ickelinjär ökning av trycket när temperaturen ökar.

Jag har dock väldigt svårt att tro att det ens ska vara mätbart med instrument tillgängliga för oss vanliga dödliga. :)



:va

Tja, jag blev väll lurad av de där :gnissla kommentatorerna i F1 som tjatade om att kväve var si och så bra för de använder det i F1 för at bla bla däcken och bla bla etc.

Jag kör inte själv med kväve i vaken bil eller MC då jag igentligen inte tror det gör någon större skillnad.
Och igentligen borde jag kommit ihåg den där sabla reglen. (hade ju för fn 5a i kemi...) :gnissla



Observera att tryckökningen endast är direkt proportionell med temperaturen om man mäter temperaturen i Kelvin, så att om tempen ökar från 20°C till 40°C så har man inte fördubblat trycket. Man ökar snarare tempen från 293°K till 313°K, vilket ger en ökning av trycket med ca 6%.


Är det inte rätt normalt att ligga runt 80grader när man kör bana?
Och, med din "formel" så ger det ca 15-20% ökning (förutsätter ca 20 grater till att börja med, och 60graders ökning.)
Eller, räknar jag fel så har strax innan lunch och inget kaffe??

ca 20% och 2.5kg ger ca 0.4 - 0.5kg ökning. Vilket är signifikant. Även om jag tror att man nog får dra på rätt hårt för att märka skillnad.


Bästa är väll ändå att pumpa däcket till normal tryck (2.5kg) och köpa en tryckmätare (sådan som ser ut som en penna, funkar bra, jag har en sådan :tungan ) och mäta och släppa ut allt erftersom. Och efter någon bankörning så har man ju lärt sig hur mkt mina däk ökar i tryck. :)

Hej Liten Putte :)

Självklart är det för att få rätt tryck i däcket som vissa sänker trycket (mätt på kallt däck).

Faktum kvarstår dock att ett gatdäck riskerar att bli FÖR varmt om man sänker trycket. Detta gäller även en sänkning med något enstaka hekto...

OM man nu vill mecka med olika däckstryck så finns det ett bra sätt att kolla om man har OK tryck.

(Detta gäller ban-körning)

Ett däck som har jobbat under bra förhållanden och efter ett antal varv ser ut som att det har fiskfjäll på ytan, har haft en bra temperatur.

Om det finns "korvar" med gummi på däcket har det gått för varmt.

Däckets temperatur, med ett visst givet tryck, kan ju dock variera beroende på asfalt, väder, hoj, körstil och (inte minst) hastighet.

Mitt råd blir dock alltid att köra med rekomenderat däckstryck:tummenupp

GLAD MIDSOMMAR

/

Rickar

Glöm inte att inställnignar på hojen påverkar hur däcket ser ut efter en runda på banan.
Mycket påverkar, och däckstrycket är ju bara en variabel bland många.
Och jag håller med 100% Rickar, man ska hålla rekomenderat tryck. Tricket är ju att se till at trycket är rätt underkörning och inte under tankstoppet.

Enklast är ju att pumpa till 2.5kg (TL rekomenderat) och köra och sedan mäta i depån. Har man för mkt, släpp ut lite. Kör igen och mät.
Till slut kommer man lära sig hur min körning påverkar däcken, och man kan minimera däckstrycks variablen. Och gå vidare och lära sig nästa inställnigns variable. Synd bara att man sällan har tid att köra och lära sig alla... :hihi

På gata håller jag 2.5, och på bana håller jag 2.3 Det har funkat för mig, och mina däck har aldrig korvat sig. :)


:hej :)
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Du har ingen bild på det?
Skick?
Vad hade du tänkt dig för det?

Ska se om jag har någon bild, men det är inte helt lätt att se kvaliteten på ett glas på en bild upplagd på nätet, men jag försöker. Nya svarta glas kan man köpa för några hundralappar på nätet, beroende på kvalitet, så vi pratar ett par hundralappar.

Mvh Peter

:va

.........





Är det inte rätt normalt att ligga runt 80grader när man kör bana?
.......
Glöm inte att inställnignar på hojen påverkar hur däcket ser ut efter en runda på banan.
......
På gata håller jag 2.5, och på bana håller jag 2.3 Det har funkat för mig, och mina däck har aldrig korvat sig. :)


:hej :)


Med risk för att få storstryk när jag ger mig in i en diskussion mellan kemiproffesorer och elingenjörer, glöm inte att gatdäck, eller för den delen gatdäck med lite race-egenskaper som tex Michelin 2ct har en optimal och beräknad yttemperatur som oftast understiger de temperaturer som rena racedäck skall hålla.
Jag tror tex att 80 grader som nämns är klart högre än "snabba" gatdäck är gjorda för.
Vid mitt besök på Gelleråsen för några veckor sedan togs det här upp av en erfaren instruktör, och jag TROR att han pratade i temperaturområdet 50-60 för ett gatdäck, sen förstörs det...

Med andra ord, börja med att ta reda på vilken arbetstemperatur era däck är gjorda för, och SEN kan ni börja mäta yt-temp o labba med lufttryck.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Ni är ju dumm ihuvve.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
VÄNTA, en sak till; vem va det som hade en kopplingskorgskåpa i råalumnium, och som erbjöd Octo den eftersom hans blev repad? Om den finns kvar o e till salu så e jag intresserad! :tungan


Det är jag.

Men, Octo har förtur. Jag har för mig jar har något PM eller nått om det från Octo. (Jag har inte kollat TLZ på ett tag).

Bara för att klargöra, så är det inte hela kopplingskåpan, bara ringen.
Så, för att använda så måste man antingen redan ha Van's kopplingskåpa, eller borra/svarva/fräsa eget hål etc i en kåpa.


:hej

Med risk för att få storstryk när jag ger mig in i en diskussion mellan kemiproffesorer och elingenjörer, glöm inte att gatdäck, eller för den delen gatdäck med lite race-egenskaper som tex Michelin 2ct har en optimal och beräknad yttemperatur som oftast understiger de temperaturer som rena racedäck skall hålla.
Jag tror tex att 80 grader som nämns är klart högre än "snabba" gatdäck är gjorda för.
Vid mitt besök på Gelleråsen för några veckor sedan togs det här upp av en erfaren instruktör, och jag TROR att han pratade i temperaturområdet 50-60 för ett gatdäck, sen förstörs det...

Med andra ord, börja med att ta reda på vilken arbetstemperatur era däck är gjorda för, och SEN kan ni börja mäta yt-temp o labba med lufttryck.


Hmm, nu har jag visserligen gatdäck på för första gången på 5 år och jag har slutat köra bana med Tillern...
Jag har kört Pirelli Supercorsa SC2 och Metzler Rennsport mest hela tiden (TLR), och mina referenser för bankörning är basserade på dem.
Med motarden hade jag Pirelli Diablo Corsa - de är gatdäck, men motarden väger för lite för att överhetta dem.

Men, mina antaganden var helt basserade på att man körde med race/ban-däck. Jag kanske skulle skrivit det. :)

Men det stämmer, gatdäck är inget kul om de nåt 80grader. Michelinen blir t.ex snorhala om du kör upp dem i 80 grader...

Ni är ju dumm ihuvve.

Meh.
Om du kunnat läsa mina tankar så hade du nog blivit rädd... :hihi

:arsele
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det är jag.

Men, Octo har förtur. .......Bara för att klargöra, så är det inte hela kopplingskåpan, bara ringen.
Så, för att använda så måste man antingen redan ha Van's kopplingskåpa, eller borra/svarva/fräsa eget hål etc i en kåpa.

Ok, men då hoppar jag den, jag var ute efter en hel kåpa...

PP
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Vid mitt besök på Gelleråsen för några veckor sedan togs det här upp av en erfaren instruktör, och jag TROR att han pratade i temperaturområdet 50-60 för ett gatdäck, sen förstörs det...

Med andra ord, börja med att ta reda på vilken arbetstemperatur era däck är gjorda för, och SEN kan ni börja mäta yt-temp o labba med lufttryck.

Helt rätt PP.

Jag vill nog hävda att den bankörningsinstruktör som rekomenderar deltagare (med gat-däck) något annat än att behålla ordinarie ringtryck, är ute på väldigt tunn is...

... jag skulle t.o.m. kalla det ansvarslöst att börja snacka lägre ringtryck med oerfarna bankörningsdeltagare som kör på gat-däck.

/

Rickar

(Knutstorp på fredag och Off Road Weekend lördag-söndag... :tummenupp )
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Helt rätt PP.

Jag vill nog hävda att den bankörningsinstruktör som rekomenderar deltagare (med gat-däck) något annat än att behålla ordinarie ringtryck, är ute på väldigt tunn is...

... jag skulle t.o.m. kalla det ansvarslöst att börja snacka lägre ringtryck med oerfarna bankörningsdeltagare som kör på gat-däck.

/

Rickar

(Knutstorp på fredag och Off Road Weekend lördag-söndag... :tummenupp )
Jag hade lite tankar att sänka trycket när jag var på Rörken förra året. Eftersom banan är såpass snäv med låga hastigheter hade jag lite svårt att få upp tempen i däcket. Kanske körde som en :flicka, men jag hade nog kunnat tjäna på att ha nåt hekto mindre...

Sen är ju rekommenderat däcktryck angivet för kalla däck, dvs antagligen ca 20°, så de ska ha högre tryck när de är lagom varma. Sen är väl inte rekommenderat tryck angivet för banåka, det är väl snarare för gata/landsväg för oss som kör på såna däck...
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
:va

Tja, jag blev väll lurad av de där :gnissla kommentatorerna i F1 som tjatade om att kväve var si och så bra för de använder det i F1 för at bla bla däcken och bla bla etc.

Jag kör inte själv med kväve i vaken bil eller MC då jag igentligen inte tror det gör någon större skillnad.
Och igentligen borde jag kommit ihåg den där sabla reglen. (hade ju för fn 5a i kemi...) :gnissla

Tja, det har väl vissa poänger med kväve...

+ Man tankar man den från tuber och den är garanterat torr utan fukt.
+ Syret i vanlig luft kan vara lite aggressivt mot gummi. Vet ej, men det kan bli värre för racing och väldigt varma däck...
+ Har för mig att kvävgasen har något större molekyler än vanlig luft eller vad det nu beror på, så kvävefyllda däck ska kunna hålla trycket längre utan påfyllning. Jag anser att man ändå ska kolla inför varje banåka eller typ nån gång i veckan på vanligt åka, så det är inte en fördel värd pengarna heller...
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Dags att presentera Lassemajjas 666 rajser inte klar men en bit på vägen
Som en del vet så köpte jag en nästan komplett TLS för nått år sedan.
P8310209.JPG

P8310213.JPG

P8310212.JPG

P8310211.JPG

P8310214.JPG

URM ett svenskt helsystem
P8310210.JPG

Köpte en ram från Ziggy på Zonen
PA050237.JPG

Det är något speciellt med en TL motor på arbetsbänken
PB300014.JPG

Köpte lite mera godis
PB300011.JPG

P1020006.JPG


Skruvade lite
P1090006.JPG

Finns säkert plats för dessa
P1090004.JPG

Köpte lite mera grejer
P2220062.JPG

P3020079.JPG

I med motorng enom att lyfta ramen over motorn och sedan till lyften
P1150008.JPG

P3020081.JPG


Handla lite mera igen
P3270093.JPG

P3270092.JPG

Nya stift, bensinfilter och packning . Bensinfiltret kostade 860:-
P4180190.JPG

P4180186.JPG

P4180189.JPG

Men nu vet jag ju att det fungerar och är nytt
P4180187.JPG

P4180195.JPG

Skruva lite mera
P4210003.JPG

Fick ett par Jan (wreckah)
P4170185.JPG

På med avgassystemet
P4270011.JPG

P4270010.JPG
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
troligtvis inte :pannkyss måste bara kolla om den är hel :)
Den ser bara så förbaskat röd ut! Kommer ha en halv-orange hoj i så fall. :D

Ja, skulle du kunna tänka dig att byta en hel plastbit plus några pengar (säger det redan nu så du slutar hoppas på ev. natura... :rolleyes: :hihi) mot en annan plastbit med tillhörande renoveringsbehov så skulle jag helt klart tacka och ta emot. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Försöker du säga att du närmar dig en fungerande hoj Lasse?


Jag tycker synd om ett sånt unikt helsystem som ska se ut så där. :(

Det behöver lite käääärlek. ;)
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Försöker du säga att du närmar dig en fungerande hoj Lasse?


Jag tycker synd om ett sånt unikt helsystem som ska se ut så där. :(

Det behöver lite käääärlek. ;)

den startar och spinner som en katt men ja systemet skulle behöva lite löööve :rolleyes:
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top