Tja, är det väder på onsdag så åker jag gärna!
Onsdag it is!

Tja, är det väder på onsdag så åker jag gärna!
Besiktigade med orginal förra året, men skulle inte våga åka dit med V&H-piporna. Det är garanterat som att slänga pengarna sjön...
Bytte just från svart till dubbelbubbelglas i svag blåton, i praktiken genomskinligt.
Det svarta ser coolt ut om man gillar den looken, men det går inte att se igenom om du ligger ned och instrumenten mörkas ned.
Du kan få mitt billigt om du vill ha det.
Onsdag it is!Var syns vi?
Octofinger
Fick svar idag angående ECM och detta är fakta från KGK
32920-02F00 på den gamla
32920-02F01 på den nya
Så vad säger du?
Hoppla!!
Ber att få notera att den allmänna gaslagen gäller alla gaser, både luft och kväve eller vilken ädelgas som helst. De expanderar på exakt samma sätt relativt temperaturen. Absolut torr luft reagerar på samma sätt som rent kväve vad gäller tryckförändring vid temperaturförändring.
Det verkar vara en svårdödad skröna det där...
En liten disclaimer dock för luft som fyllts på direkt från atmosfären - den kan innehålla lite vatten, och då får man plötsligt en mix av gas och vätska, om än väldigt lite vätska. Vätskan, vatten i det här fallet, kan ge en ickelinjär ökning av trycket när temperaturen ökar.
Jag har dock väldigt svårt att tro att det ens ska vara mätbart med instrument tillgängliga för oss vanliga dödliga.![]()
Observera att tryckökningen endast är direkt proportionell med temperaturen om man mäter temperaturen i Kelvin, så att om tempen ökar från 20°C till 40°C så har man inte fördubblat trycket. Man ökar snarare tempen från 293°K till 313°K, vilket ger en ökning av trycket med ca 6%.
Hej Liten Putte![]()
Självklart är det för att få rätt tryck i däcket som vissa sänker trycket (mätt på kallt däck).
Faktum kvarstår dock att ett gatdäck riskerar att bli FÖR varmt om man sänker trycket. Detta gäller även en sänkning med något enstaka hekto...
OM man nu vill mecka med olika däckstryck så finns det ett bra sätt att kolla om man har OK tryck.
(Detta gäller ban-körning)
Ett däck som har jobbat under bra förhållanden och efter ett antal varv ser ut som att det har fiskfjäll på ytan, har haft en bra temperatur.
Om det finns "korvar" med gummi på däcket har det gått för varmt.
Däckets temperatur, med ett visst givet tryck, kan ju dock variera beroende på asfalt, väder, hoj, körstil och (inte minst) hastighet.
Mitt råd blir dock alltid att köra med rekomenderat däckstryck![]()
GLAD MIDSOMMAR
/
Rickar
Du har ingen bild på det?
Skick?
Vad hade du tänkt dig för det?
.........
Är det inte rätt normalt att ligga runt 80grader när man kör bana?
.......
Glöm inte att inställnignar på hojen påverkar hur däcket ser ut efter en runda på banan.
......
På gata håller jag 2.5, och på bana håller jag 2.3 Det har funkat för mig, och mina däck har aldrig korvat sig.
![]()
![]()
VÄNTA, en sak till; vem va det som hade en kopplingskorgskåpa i råalumnium, och som erbjöd Octo den eftersom hans blev repad? Om den finns kvar o e till salu så e jag intresserad!![]()
Med risk för att få storstryk när jag ger mig in i en diskussion mellan kemiproffesorer och elingenjörer, glöm inte att gatdäck, eller för den delen gatdäck med lite race-egenskaper som tex Michelin 2ct har en optimal och beräknad yttemperatur som oftast understiger de temperaturer som rena racedäck skall hålla.
Jag tror tex att 80 grader som nämns är klart högre än "snabba" gatdäck är gjorda för.
Vid mitt besök på Gelleråsen för några veckor sedan togs det här upp av en erfaren instruktör, och jag TROR att han pratade i temperaturområdet 50-60 för ett gatdäck, sen förstörs det...
Med andra ord, börja med att ta reda på vilken arbetstemperatur era däck är gjorda för, och SEN kan ni börja mäta yt-temp o labba med lufttryck.
Ni är ju dumm ihuvve.
Det är jag.
Men, Octo har förtur. .......Bara för att klargöra, så är det inte hela kopplingskåpan, bara ringen.
Så, för att använda så måste man antingen redan ha Van's kopplingskåpa, eller borra/svarva/fräsa eget hål etc i en kåpa.
Ok, men då hoppar jag den, jag var ute efter en hel kåpa...
PP
Vid mitt besök på Gelleråsen för några veckor sedan togs det här upp av en erfaren instruktör, och jag TROR att han pratade i temperaturområdet 50-60 för ett gatdäck, sen förstörs det...
Med andra ord, börja med att ta reda på vilken arbetstemperatur era däck är gjorda för, och SEN kan ni börja mäta yt-temp o labba med lufttryck.
Jag hade lite tankar att sänka trycket när jag var på Rörken förra året. Eftersom banan är såpass snäv med låga hastigheter hade jag lite svårt att få upp tempen i däcket. Kanske körde som en :flicka, men jag hade nog kunnat tjäna på att ha nåt hekto mindre...Helt rätt PP.
Jag vill nog hävda att den bankörningsinstruktör som rekomenderar deltagare (med gat-däck) något annat än att behålla ordinarie ringtryck, är ute på väldigt tunn is...
... jag skulle t.o.m. kalla det ansvarslöst att börja snacka lägre ringtryck med oerfarna bankörningsdeltagare som kör på gat-däck.
/
Rickar
(Knutstorp på fredag och Off Road Weekend lördag-söndag...)
Tja, jag blev väll lurad av de därkommentatorerna i F1 som tjatade om att kväve var si och så bra för de använder det i F1 för at bla bla däcken och bla bla etc.
Jag kör inte själv med kväve i vaken bil eller MC då jag igentligen inte tror det gör någon större skillnad.
Och igentligen borde jag kommit ihåg den där sabla reglen. (hade ju för fn 5a i kemi...)![]()
Skulle du sakna din högra kåpa om den råkade försvinna?
Den ser bara så förbaskat röd ut! Kommer ha en halv-orange hoj i så fall.troligtvis intemåste bara kolla om den är hel
![]()
Försöker du säga att du närmar dig en fungerande hoj Lasse?
Jag tycker synd om ett sånt unikt helsystem som ska se ut så där.
Det behöver lite käääärlek.![]()
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |