TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3063046 Måste berätta om en lustig händelse. Efter att på Lelleträffen i år fick möjlighet att prova en ny CBR1000RR så upplevde jag naturligtvis dess fina motor med ett härligt drag. Men särskillt snabbstyrd var den ju inte. När jag sen kommer hem provade jag en ny GSX-R1000 -07, då CBRén ska vara snäll i jämförelse. Och helvete vad den cykeln gick!! Men särskillt snabbstyrd var den ju inte. När nu min kusin köpt en CBR -07 så tog jag ut den på en längre provtur. Samma intryck nu som då, fin hoj i övrigt men man får jobba lite med att få ned den i kurvorna. Jag är bara så förvånad. Som ägare av en TLR så får man ibland höra av andra att den är tung och att man får brottas med den i kurvorna. Efter att jag nu prövat vet jag nu bättre! Nån annan som upplevt samma sak?! Hade tänkt att så småningom sälja min TLR till förmån för nåt nyare, men nu är jag inte så säker längre.
Tror att det är samma effekt som många upplever när de precis köpt en ny hoj. Den är inte inställd för dig som förare. Om du tar en ny gixxer eller cbr och får fjädring och dämpning justerat att passa dig och din körstil kommer du nog att få ut en helt annan upplevelse av hojen. Jag vet ju bara hur min TLS ändrade beteende med nya däck och justerad dämpning.


Finns det billigare växelindicatorere?? 1500 är långt utanför min budget för en sådan här sak!

Har ingen erfarenhet av dem, men GIPro kostar $150 på Calsportbike och det är väl en tusing. Den har väl fått bra omdömen också vad jag hört.

Jag funderar dock på att bygga mig nåt liknande själv (TLS -97 :huvet) med dioder som Pedros GI istället för siffra... Robster har väl Pedros GI på sin hoj?

Baj de väj PL, lägg gärna till den där TLS-sidan bland bra sidor. Det var mycket läsvärt på den.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
OK, tackar. :)


Lägger till TLS sidan då också. :)
Fick för mig att "Bra TL Länkar" var lite vinklat åt TLR, men jag utgick ju från mina favoriter :tungan
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Har ett irriterande problem med min tlr. Ibland när jag ska iväg på ettan och börjar släppa ut kopplingen så hugger det till och hojen hoppar rejält framåt och motorn dör...precis som att jag skulle tvärsläppt kopplinghandtaget:huvet Ett till symptom är att det ibland är svårt att växla ner flera växlar på engång, ex om man kommer på 6:an och bromsar rejält och sen vill växla ned direkt till ex 2:an så får man släppa ut kopplingen lite mellan växlarna. Har lite ljud från kopplingen, som försvinner när jag trycker in kopplingen. Det är inget högt ljud, har haft hojar som låtit värre.
Kan det vara kopplingskorgen som har gjort sitt?
 

AndreasH

Onödig vikt
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
TL1000S
Hallå!
Försöker göra en comeback i v2 av tl tråden ;)

Det är såhär, jag håller på att renovera motorn på min 97as S.
Hur monterar man ramlagren? Har aldrig tidigare monterat liknande glidlagerhalvor i nånting som inte haft ett överfall.


Vågar mig inte riktigt på att prova mig fram när lagren kostade en liten slant..
Är det nån som gjort det tidigare kanske?
Finns det nått spec verktyg man ska använda?

Mc express hade ingen aning, bikecity likaså, motormekano dom verkade inte heller kunna ha det klart före nyår ungefär, de visste inte heller på rak arm.

Vore oerhört tacksam för hjälp.
Mvh
 

#Åke

Guest
Mekgurusarna är ju inte här just nu så jag får väl göra ett fösök att hålla ställningarna.Titta vad jag hitta i länkarna på första sidan :yoparty jag orkar inte skriva så titta bilderna.
 

Bifogat

  • crank.jpg
    crank.jpg
    115.1 KB · Visningar: 103
  • Crank 2.jpg
    Crank 2.jpg
    117.4 KB · Visningar: 102
  • Crank3.jpg
    Crank3.jpg
    138.9 KB · Visningar: 98
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3065394 Har ett irriterande problem med min tlr. Ibland när jag ska iväg på ettan och börjar släppa ut kopplingen så hugger det till och hojen hoppar rejält framåt och motorn dör...precis som att jag skulle tvärsläppt kopplinghandtaget:huvet Ett till symptom är att det ibland är svårt att växla ner flera växlar på engång, ex om man kommer på 6:an och bromsar rejält och sen vill växla ned direkt till ex 2:an så får man släppa ut kopplingen lite mellan växlarna. Har lite ljud från kopplingen, som försvinner när jag trycker in kopplingen. Det är inget högt ljud, har haft hojar som låtit värre.
Kan det vara kopplingskorgen som har gjort sitt?
Lufta kopplingen. TLR'ens koppling kan vara lite jävlig om jag har förstått rätt.
Utan att veta nåt mer om din hoj (se Åkes svar ovan) så skulle jag nog rekommendera dig att prova köra på en annan olja. Om kopplingen tar ojämnt och växellådan är trög så kan en annan (bättre) olja kanske lösa problemen.
 

AndreasH

Onödig vikt
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
TL1000S
1000 tack åke, får ställa mig i svarven i morgon då å bygga ett verktyg :)
Är det nån som bytt olja i styrdämparen?
Tryckte ut orginaloljan och provade med en spädare, vet inte hur resultatet vart riktigt, har inte provat den på än, den var riktigt orolig i kurvorna i lägre farter, de lilla jag hunnit köra den.
Har bytt styrlager och svinglager.
peace
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!


Hmm läste igenom din sida... najs design...men ja har visst missat lite innan, om vad som hände i början av inköpet med hojen... Jävlars..:pannkyss Det där känns ju inget vidare ju.. Men fick du nån ordning på ifall killen som sålde den till dig visste om problemet eller inte...? Alltså en sådan människa skulle ju ha ett nackskott isåfall.. ja menar vem fan som helst som sitter på en hoj vet ju att man måste ju ta hand om dom lite åtminstone.. ARGGG förbannad ja blir...hahaha

Är själva i en liknande sits..eller ja kan bli...har en hoj jag ska kolla på imorgon som har vissa defekter men det har med lite andra pinaler o göra...men ska VERKLIGEN kolla över växellådan.. själv har man ju inga i krokarna som är grym mek gurus...=) Vilket du lyckades hitta visst...

Nåväl, ville bara säga att.. hoppas du får iordning hojen..till en inte för tokig summa... Fan helrenovering är ju inte fel heller...kan man ju köra mera själv.. Man måste se de bra i det lilla...:tummenupp

Rock On...

//Wicked
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Lufta kopplingen. TLR'ens koppling kan vara lite jävlig om jag har förstått rätt.
Utan att veta nåt mer om din hoj (se Åkes svar ovan) så skulle jag nog rekommendera dig att prova köra på en annan olja. Om kopplingen tar ojämnt och växellådan är trög så kan en annan (bättre) olja kanske lösa problemen.

Där har vi det ju! Fan min skalle är trögare än växellådan:D Min koppling tar lite bromsvätska och jag körde den tom för ett tag sen, men hällde bara i mer utan att lufta:rolleyes: Tusen tack:tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3066623 Där har vi det ju! Fan min skalle är trögare än växellådan:D Min koppling tar lite bromsvätska och jag körde den tom för ett tag sen, men hällde bara i mer utan att lufta:rolleyes: Tusen tack:tummenupp
Det lät som en riktigt bra ide :hihi

Lite luft har ingen dött av. :)
 

AndreasH

Onödig vikt
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
TL1000S
nya problem!
Får inte lös svänghjulet!

Har provat allt jag kan komma på.
Har gjort en avdragare, som gängas ner i "bulten" på svänghjulet och trycker på veven..
Har dragit tills jag kräktes nästan, utan resultat.
Har värmt och upprepat samma procedur, provat värma tills det nästan glöder och dragit med en traditionell avdragare, men utan resultat, det sitter som f*n och rör sig inte en millimeter.:mad:

Är helt utan ideer nu, är det nån som gjort det tidigare som kan tala om hur f*n det går till :p:huvet

För övrigt så har jag pressat ner lagren i ena motorhalvan och förhoppningsvis ska de andra in snart, gick hur smidigt som hellst.:tummenupp
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
tycker så här för min del

skita i grabben som haft den innan. han har gjort lite rätt för sig i slutändan. dock inte fullt ut tycker jag men tillräckligt mycket för att jag skall ge honom:finger

nu är det så att jag har ju trots allt sveriges bästa mekaniker på mina problem.

jag håller med dig. se upp för växellåda känn efter i alla växlarna i hela registret. prova den och lyssna. ta med dig någon som är duktig på hojjar.

så slipper du nog hälften av mina problem

lycka till och håller tummarna

andy
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3067390 nya problem!
Får inte lös svänghjulet!

Har provat allt jag kan komma på.
Har gjort en avdragare, som gängas ner i "bulten" på svänghjulet och trycker på veven..
Har dragit tills jag kräktes nästan, utan resultat.
Har värmt och upprepat samma procedur, provat värma tills det nästan glöder och dragit med en traditionell avdragare, men utan resultat, det sitter som f*n och rör sig inte en millimeter.:mad:

Är helt utan ideer nu, är det nån som gjort det tidigare som kan tala om hur f*n det går till :p:huvet

För övrigt så har jag pressat ner lagren i ena motorhalvan och förhoppningsvis ska de andra in snart, gick hur smidigt som hellst.:tummenupp
Jag köpte en bult modell stor som passa in i gängan på svänghjulet, sen drar man in den, med mutterdragare eller manuellt. Värme underlättar.
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
tycker så här för min del

skita i grabben som haft den innan. han har gjort lite rätt för sig i slutändan. dock inte fullt ut tycker jag men tillräckligt mycket för att jag skall ge honom:finger

nu är det så att jag har ju trots allt sveriges bästa mekaniker på mina problem.

jag håller med dig. se upp för växellåda känn efter i alla växlarna i hela registret. prova den och lyssna. ta med dig någon som är duktig på hojjar.

så slipper du nog hälften av mina problem

lycka till och håller tummarna

andy

Eller så gör man som jag, köper en hoj som gått mindre än 500 mil :D




Nä förlåt kunde inte hålla mig, hoppas de löser sig till det bästa!
 

AndreasH

Onödig vikt
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
TL1000S
Jag köpte en bult modell stor som passa in i gängan på svänghjulet, sen drar man in den, med mutterdragare eller manuellt. Värme underlättar.

Har provat med mutterdragaren också, händer ingenting, jag har dragit så hårt jag vågar dra utan att verktygen går sönder ungefär. de enda som gav med sig var gängorna på avdragar "bulten", tur gängorna på svänghjulet var hårdare.

Är helt ställd, får prova med mutterdragaren och gasen igen, verkar vara de enda att göra.
tack för svaret
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Använder du en avdragare eller en bult?
Du hade gjort nåt själv skrev du?
 

AndreasH

Onödig vikt
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
TL1000S
Använder du en avdragare eller en bult?
Du hade gjort nåt själv skrev du?
Gängade en egen i svarven först, gick sönder.:huvet
Sen en vanlig m20 1.5 eller nå, ordentligt hårt, och värmde, och knackade.
Sen med värme och en vanlig avdragare med 2 klor, lite specialbyggd för att passa TLen.

Har kikat runt lite på nätet nu, de flesta ser ut att använda en bult bara, jag är för klen kanske :p
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
3067501 Gängade en egen i svarven först, gick sönder.:huvet
Sen en vanlig m20 1.5 eller nå, ordentligt hårt, och värmde, och knackade.
Sen med värme och en vanlig avdragare med 2 klor, lite specialbyggd för att passa TLen.

Har kikat runt lite på nätet nu, de flesta ser ut att använda en bult bara, jag är för klen kanske :p
Det lutar nog åt det hållet ja :)
 

AndreasH

Onödig vikt
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
TL1000S
Har använt en förlängare på spärrskaftet på 55cm och i stort sätt hängt på röret längst ut med inte alla 85 kilo men de flesta ;)
Gick inte gänga mer då, metall mot metall och inget gav efter förutom kamasa spärrskaftet som vart krokigt :(:va

Får lämna sunt förnuft hemma imorgon och göra ett nytt försök helt enkelt!:yoparty
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top