TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97

Om jag fattat allt rätt från framför allt Octos svar till mig så är det bara att tvinna ihop rätt trådar/färger med varandra och dra jorden till ramen, alternativt sätta dit en TRE för -98 och dra TRE:ns jord till ramen.

Så får det bli. Berättar hur det gått när jag fått igång hojen. Börjar bli jäkligt sugen nu...:hoppa

Precis så jag tänkte mig. Fördelen med att ta en TRE och klippa av en kontakt på den är att du får behålla kontakten på elsystemet. Du kanske TOM kan ta å klippa bort kontakten från GPS'en från 98-motorn så behöver du inte ens klippa av TRE-pluggen?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Körde en ktm 660 i helgen o blev såld på engång så rolig lek maskin så nu ska jag nog sälja min TL1000r med en tår i ögat nån som är intresserad? årsm 00 blå vit svart

Nyhetens behag.
Trust me :fakta

Jag har en XR650R och visserligen är den stenkul att köra med. Men när jag säljer en hoj är det den som går först. :nicka

Faaast, det är klart. Kör du bara i stan så vinner 660'an över en TL alla dagar i veckan (utom Tisdagar).

Mmm, jag skulle nog kunna skriva en roman om för och nackelar en motard kontra en sporthoj.
Men kortfattat - Motard, (mkt) kul stadshoj med extremt begränsat avändningsområde.


PS. Se till att dina Motard stövlar är goa att gå i för du kommer :fakta få bensinstopp mer eller mindre regelbundet om du kör med allt utom rena motard grupper. Fråga mig inte hur jag vet, men R1 -03 är förbannat skön att hanka på... :hihi :gnissla DS.
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Inte nåt att oroa sig för mycket över. Har du det inte nu så kommer du att råka ut för det. Ingen TL existerar som inte har käkat upp minst ett par pumptätningar. :)

Det är ett par timmars jobb åtminstone där man tömmer olja och vatten. Plockat bort locket över vattenpumpen, plockar impellern och sen plockar bort hela höger motorkåpa. Byter tätningarna och sen monterar man ihop det försiktigt.

Största åbäket är att få loss impellern. Den är av mjuk alu och sitter på en stålaxel och brukar sitta som fan! :huvet Så man får värma och lirka (som med vilken flickvän som helst) för att få som man vill.

Hojta bara till sen så finns det flera här som gjort det och har råd att ge dig. Även en lista på vilka komponenter du behöver beställa för att få jobbet gjort.

Köp en TL nu och joina! Du är välkommen till klubben. :tummenupp

En fråga till i samma riktning... hur är det och köra med felet... något man måste åtgärda omgående eller kan man vänta tills säsongen är över? Kan man köra några meter alls då ja har en bra bit hem ifrån där hojen står ifall det blir av ett byte...??

tacksam för allt svar!

//Mattias
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3058157 En fråga till i samma riktning... hur är det och köra med felet... något man måste åtgärda omgående eller kan man vänta tills säsongen är över? Kan man köra några meter alls då ja har en bra bit hem ifrån där hojen står ifall det blir av ett byte...??

tacksam för allt svar!

//Mattias
Inte så allvarligt... Håll koll på att dränageröret inte kloggar igen av eventuell torkad glykol för då kommer vattnet att kunna pressas in i oljan. Håll koll på kylarnivån också.

Utöver det är det inget som tar skada av om du kör en bit. Jag skulle nog inte köra resten av säsongen med det iaf.
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Inte så allvarligt... Håll koll på att dränageröret inte kloggar igen av eventuell torkad glykol för då kommer vattnet att kunna pressas in i oljan. Håll koll på kylarnivån också.

Utöver det är det inget som tar skada av om du kör en bit. Jag skulle nog inte köra resten av säsongen med det iaf.


Oki doki... får väl bli och riva på hemma plan...verkade ju inte vara ett för jobbigt ingrepp..dags o fräscha upp meka skillsen...hahah...if any...:D

//mattias
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
minns inte vem det var..men här finns en tl1000 motor (dock lite dyr)
www.racing.no
klipper in anonsen


TL 1000
98`TL 1000 motor selges. 20 000 km. Pris 10 000,- Kontakt: jsundel@online.no Ring:90020750 <03.07.2007>
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Hmmm... Ännu en bandag i bagaget (Tvådagars BKK på Knutstorp)

Bandagar med MC... de e livet :tummenupp

Blev tyvärr en erfarenhet rikare då jag lyckades lägga min fina (snabba blå/vita) TLR på sidan i Ronnie Pettersson-kurvan efter rakan :crash
... undkom med ont i själen och ont i plånboken.

Lite repor på högersidan och ett repigt Akra Evo samt en decimeterlång spricka vid kåpfästet på magkåpans högersida. Kåpfästet mellan sidokåpan och magkåpan längst bak på höger sida gick oxå av.

I alla fall så blev det en bra tvådagarskurs med mycket nya erfarenheter.

Mitt tips till alla er... GÅ EN KURS :)

/ Rickar

PS. TwinLoveRace: din TLR skjuter fortfarande bakåt så man sätter lunchen i halsen.:D DS
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Precis så jag tänkte mig. Fördelen med att ta en TRE och klippa av en kontakt på den är att du får behålla kontakten på elsystemet. Du kanske TOM kan ta å klippa bort kontakten från GPS'en från 98-motorn så behöver du inte ens klippa av TRE-pluggen?

Varför inte, en TRE skall dit oavsett så varför klippa sönder den...:tummenupp
Håller på som bäst att maila JSD för att få model o pris, men de e lite dåliga på att svara, o sen vet jag inte leveranstid från dem heller. SG motor var dock snabba så de ligger på plus men är lite dyrare verkar det som.

Fortsättning följer...

Körde en ktm 660 i helgen o blev såld på engång så rolig lek maskin så nu ska jag nog sälja min TL1000r med en tår i ögat nån som är intresserad? årsm 00 blå vit svart

Mil, pris, xtrautrustning mm ? Har en polare som kör zxr och behöver gå över till twin, tycker jag i alla fall. :) Ska prata med honom. Finns den på blocket eller?
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Phhuuuu.... efter 5 timmar meck idag så är det..phhuuu....

Men fanken vad man låg i..... :tummenupp

Så här såg det ut efter 3 timmar.....







O efter ytterliggare 2 timmar så såg det ut så här......






:näsblod

Helt sjukt vad effektiv man kan vara ibland!

Det gick smidigt det mesta, drog av en främre avgasbult trots smide
efter alla konstens regler men det oroar mig inte så mycket eftersom
topparna ändå skall av!! :yoparty

Det verkar fan vara standard på dessa hojar efter 1000 mil så
svetsar bultarna sig med topparna!

Helt sjukt!!

Nåja... fortsätter med den avancerade rivningen imorgon!

Ricken... the "Bult" has arrived.... stort tack! :tummenupp


R
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
är en man! trodde jag .... men på vägen hem efter mega meck.. och jag gjorde inte grovjobbet det gjorde robban, så fällde jag en tår, en tår för att hojjen ser ut som en trafikolycka i 140, en hoj som nu är på rulle att bli min pärla... och... att Robban tveklöst. och jag menar tvecklöst hjälper mig och ser till att denna svarta diamant blir slipad och perfekt..

thanks...again

mr mulle ful meck..

andy
 

ChrilleO

V-Twin power!
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
TL1000S-97
Hmmm... Ännu en bandag i bagaget (Tvådagars BKK på Knutstorp)

Bandagar med MC... de e livet :tummenupp

Blev tyvärr en erfarenhet rikare då jag lyckades lägga min fina (snabba blå/vita) TLR på sidan i Ronnie Pettersson-kurvan efter rakan :crash
... undkom med ont i själen och ont i plånboken.

Lite repor på högersidan och ett repigt Akra Evo samt en decimeterlång spricka vid kåpfästet på magkåpans högersida. Kåpfästet mellan sidokåpan och magkåpan längst bak på höger sida gick oxå av.

I alla fall så blev det en bra tvådagarskurs med mycket nya erfarenheter.

Mitt tips till alla er... GÅ EN KURS :)

/ Rickar

PS. TwinLoveRace: din TLR skjuter fortfarande bakåt så man sätter lunchen i halsen.:D DS



Tråkigt med vurpan.... Du som är inne i racingen, hur mycket kostar en son där kurs? Börjar bli lite intresserad att prova bana:va
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hmmm... Ännu en bandag i bagaget (Tvådagars BKK på Knutstorp)

Bandagar med MC... de e livet :tummenupp

Blev tyvärr en erfarenhet rikare då jag lyckades lägga min fina (snabba blå/vita) TLR på sidan i Ronnie Pettersson-kurvan efter rakan :crash
... undkom med ont i själen och ont i plånboken.

Lite repor på högersidan och ett repigt Akra Evo samt en decimeterlång spricka vid kåpfästet på magkåpans högersida. Kåpfästet mellan sidokåpan och magkåpan längst bak på höger sida gick oxå av.

I alla fall så blev det en bra tvådagarskurs med mycket nya erfarenheter.

Mitt tips till alla er... GÅ EN KURS :)

/ Rickar

Trist att du vurpa. :tummenner

Och det är exakt av den anledningen jag inte kör bana med min TL. Jag har varken råd eller lust att laga den igen efter en vurpa, och jag vet ganska väl hur jag kör bana. Gasar till det rasar (vurpar)...
XR'n är ofantligt mycket billigare att laga efter en vurpa, så jag fortsätter med den. Fast... numera har de ju de där sjukt låga ljudkraven (imho :hihi ) så det blir inte mycket med den delen heller just nu...

:hej


Så här såg det ut efter 3 timmar.....



R

Bästa tillfället för att pulverlacka ramen svart!! :tummenupp :kär


Hur svårt är det att "droppa motorn" på Tillern?
Lyfter du ramen från motorn eller vilket tillvägagångsätt är enklast?

Inte för att jag direkt planerar att göra det den nämsta tiden, men skadar inte att veta hur man gör... :rolleyes:

:hej
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Får säga att jag allt är lite imponerad
av din energi och ditt tålamod med tillern. Vilket jobb! :tummenupp

Lite offtopic, någon som vet vad det lilla gängade hålet framför motorfästena på högersidan av ramen är till för?


Det är motorfästena till den riktiga motorcykeln med stort M......
Den TLR:en har stulit sin motor ifrån.... TLS
Där används dom som motorfästen, så simma lugnt.... du saknar inga skruvar!


:D

Putte... angående att plocka ur motorn. Det är ett jävla mullemeck och hade
jag inte vetat att jag hade gjort det innan så hade även jag gråtit o undrat hur fan man skall få ihop allt detta igen! Vicken röra på slangar, kablar o grejor!

Men det räckte med en gråtande man i verkstan igår... två blir för mycket!

:tungan

I teoring är det lätt att plocka ur motorn, i verkligheten är det inte lika
lätt....... lättast hade varit om man kunde hissat hela hojen ur motorn men i detta fallet så lyfte vi framändan av motorn precis som den står på bilden.

Det är ett tre manna jobb om man inte tar fram motorlyften vilket jag kommer
göra när motorn skall i så får man mer precision att sänka ner hojen till det nedre motorfästet. Sedan pumpar man upp motorn med domkraft tills den är på plats!

Sedan skall alla kablar, slangar. kontakter och skruvar o stift hamna på rätt
ställe och i rätt ordning medans motorn hissas på plats... DET är intressant!

:gnissla

Men men.... det skall nog gå... även denna gång!

R
 

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
Varför inte, en TRE skall dit oavsett så varför klippa sönder den...:tummenupp
Håller på som bäst att maila JSD för att få model o pris, men de e lite dåliga på att svara, o sen vet jag inte leveranstid från dem heller. SG motor var dock snabba så de ligger på plus men är lite dyrare verkar det som.

Fortsättning följer...



Mil, pris, xtrautrustning mm ? Har en polare som kör zxr och behöver gå över till twin, tycker jag i alla fall. :) Ska prata med honom. Finns den på blocket eller?

Den har gått 3500mil titanljud dämpare cuts har en annons på sporthoj
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
låter som någon mobbar mina tårar :gnissla

Nääää.... skulle jag aldrig göra.....

Det är bara att jag tycker att en man som gråter i verkstan är
hyfsat ok... men om det är två eller fler så blir det ju lätt fjolligt! :tuttar

Man vill ju inte göra ett intryck att vi är mjukisar...
så vi sätter en regel att bara en i taget
får gråta i verkstan!

:D

R
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top