TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
3051385 Utsticken på verktyget förs in mellan "tänderna" på innerkorgen,halvmåneuttaget i mitten är för att hylsan ska få plats samt att hylsan längst ut vilar i uttaget för maximalt stöd så det inte blir ostadigt.
Sen är det bara o ta "saxgreppet jag beskrev" skitenkelt. Jag formade utsticken efter tanden med sugpassning(man måste fan ha på olja annars går den inte in :D )på kopplingen , låter den gå in ca:40 mm för maximal anläggningsyta.Provade först att göra en med fyra utstick men det är overkill för så hårt sitter inte mutterjeveln. Ritade lite oxå hoppas du förstår nu efter min luddiga förklaring.
Du är inte teckningslärare va?
:hihi
 

ChrilleO

V-Twin power!
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
TL1000S-97
Undertail o flärpen vid bakhjulet

Tja alla TL ägare! Jag är på jakt efter en undertail samt (vet inte vad den heter) flärp so ligger över bakhjulet....(stänkskärm?) Ngn som vet var jag hittar detta lättast? Behöver även ett kedjeskydd, orginal kostade 700pix o det tycker ag är lite mycket.....:gnissla
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
oj.jpg
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
...samt (vet inte vad den heter) flärp so ligger över bakhjulet....(stänkskärm?) ...

Antar att du tänker på en sk. "hugger"... Ligger nära däcket i framkant på hjulet.

Vet inte var man bäst köper en. S-racing har en hel del, men jag har inte handlat där så har ingen erfarenhet av prisvärdhet etc...

Fan va sjysst bild Fredde. Ska ta lite höstbilder åt er sen när jag far ut å kör lite nästa gång... :gnissla
 
Last edited:

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
Det behöver inte ha blivit något fel på bromsskivan,när låset tar i gaffel så böjer sig skivan och då trycks kolvarna i oket ut,därför måste du pumpa några ggr för att få in dom igen. Ser den rak ut och inte "tuggar" när du bromsar så klarar du dig nog.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Byte av bränslefilter???

Läste en tråd på TLz om byte av bränslefilter. Idén var att få ut filtret ur tanken och lägga ett externt istället. Bilder från gamla filter och hur de såg ut var ingen höjdare, men min engelska halkade lite i texten och nu undrar jag om nån har gjort det och kan förklara på svenska; behövs det?, har det gjorts av någon här på tråden? och bästa modellen i så fall.

Har ju ändå tanken av just nu...
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
GPS-trådar


Börjar snart skämmas för alla frågor, men vilken kabel är det som är GPS-kabeln? Är det den på höger sida som kommer upp bakom kopplingskorgen och ansluter till elstammen i höjd med insprutningsbryggan?

Där har jag hittat en kabel som har två från motorn (97:an då) och som möter upp med en koppling från elstammen som har ytterligare än, som verkar vara jord. Verkar ok om det inte var för att när man knäpper ihop de båda kontakterna så går blå kabel från motorn mot röd från elssystemet, o röd mot blå... Och det tror jag både du och folk från TLz bestämt sa att färgerna skulle matcha varandra i kontakten...

Kollar jag på rätt kabel, och i sådana fall kan de vara olika kopplade från 97 till 98 så jag helt enkelt måste byta plats på dem? (enkelt gjort men inte bra om jag har fel...)

Hänger du med eller skall jag försöka ta en bild på härvan?

Lovar att jag har letat som en galning i serviceboken men hittar inte GPS:en...
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Nice... riktigt nice! Jag tackar o bugar!

Vet en liten kille som kommer bli skraj när han ser dom
bilderna...... :D

arrghhh:gnissla :gnissla :gnissla
Vi räknade på arbetskostnad igår och han är redan
skyldig mig 24750:- för arbete.... och då har vi inte
rivit växellådan ännu! :tungan

:huvet :huvet :huvet :huvet och det enda jag vill är att få bettan i fint skick så jag också kan bullra som dom andra stora pojkarna!!


När vi är klar så behåller jag hojen bara... måste vara det ända rätta!

:tummenner :tummenner

Kopplingsmothållet verkar bra, jag klarade att spänna momentet
där med en rem som mothåll men ditt verkar bättre!

Har du någon bild på hur den fungerar?
( Förstår inte riktigt av bilden hur den greppar i kopplingskorgen! )

Växellådsteori är en sak... verklighet är en helt annan!
O verkligheten kommer inträffa nästa vecka efter jag har
rivit ut motorn......... :gnissla
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Afton i tråden... som en twin diggare och om allt ser bra ut kanske en blivande ägare också...=) men litet orosmål finns i hörnet.. Ett litet vattenläckage, det kommer i skvallerröret från pumpen..dessa kryptiska ord ger mig inte riktigt nån bra bild på hur läget ser ut...och skvallerröret är vad..?? Något att vara riktigt orolig för...lätt att fixa..ja ni förstår.. Är riktigt sugen på en apparat som har lite mos att ge... och efter att lusläst hela tråden...(betald arbetstid) så känns det som att detta kan vara något riktigt kul bus verktyg... årsmodellen btw är en -98..

tacksam för alla svar..!

//Mattias

Edit: Det är visst en -97:a...
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3054901 Afton i tråden... som en twin diggare och om allt ser bra ut kanske en blivande ägare också...=) men litet orosmål finns i hörnet.. Ett litet vattenläckage, det kommer i skvallerröret från pumpen..dessa kryptiska ord ger mig inte riktigt nån bra bild på hur läget ser ut...och skvallerröret är vad..?? Något att vara riktigt orolig för...lätt att fixa..ja ni förstår.. Är riktigt sugen på en apparat som har lite mos att ge... och efter att lusläst hela tråden...(betald arbetstid) så känns det som att detta kan vara något riktigt kul bus verktyg... årsmodellen btw är en -98..

tacksam för alla svar..!

//Mattias

Edit: Det är visst en -97:a...
Inte nåt att oroa sig för mycket över. Har du det inte nu så kommer du att råka ut för det. Ingen TL existerar som inte har käkat upp minst ett par pumptätningar. :)

Det är ett par timmars jobb åtminstone där man tömmer olja och vatten. Plockat bort locket över vattenpumpen, plockar impellern och sen plockar bort hela höger motorkåpa. Byter tätningarna och sen monterar man ihop det försiktigt.

Största åbäket är att få loss impellern. Den är av mjuk alu och sitter på en stålaxel och brukar sitta som fan! :huvet Så man får värma och lirka (som med vilken flickvän som helst) för att få som man vill.

Hojta bara till sen så finns det flera här som gjort det och har råd att ge dig. Även en lista på vilka komponenter du behöver beställa för att få jobbet gjort.

Köp en TL nu och joina! Du är välkommen till klubben. :tummenupp
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Inte nåt att oroa sig för mycket över. Har du det inte nu så kommer du att råka ut för det. Ingen TL existerar som inte har käkat upp minst ett par pumptätningar. :)

Det är ett par timmars jobb åtminstone där man tömmer olja och vatten. Plockat bort locket över vattenpumpen, plockar impellern och sen plockar bort hela höger motorkåpa. Byter tätningarna och sen monterar man ihop det försiktigt.

Största åbäket är att få loss impellern. Den är av mjuk alu och sitter på en stålaxel och brukar sitta som fan! :huvet Så man får värma och lirka (som med vilken flickvän som helst) för att få som man vill.

Hojta bara till sen så finns det flera här som gjort det och har råd att ge dig. Även en lista på vilka komponenter du behöver beställa för att få jobbet gjort.

Köp en TL nu och joina! Du är välkommen till klubben. :tummenupp

Ah... kanon ju... hahha... precis det svaret jag ville ha... jädras...man tackar o bugar Djuuuupt... Joda nu ser det riktigt bra ut... Hojen ifråga är nog en lite sliten historia...men gör inget... får man ju något att sätta tänderna i vinter..*L*

Än en gång...TACK!

//mattias :tuttar

EDIT: Kom på en fråga till i ärendet... hur funkar det och köra med en sån hoj... funkar det ens eller är det något man måste rätta till omgående..??
 
Last edited:

sixten99

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
TL1000S -97
alternativa bränslefilter?

Jag tänkte passa på att göra ett första inlägg nu när nya tråden bara innehåller 16 sidor :)

Jag har en tls -97 som har börjat gå ojämnt och tvekar när jag ger gas. Jag har bytt stift, men det gjorde ingen skillnad. Nu tänkte jag byta bränslefilter och kolla så den får tillräckligt med bensin.

Nu till frågan. Vet någon om man måste köpa original-filter, eller om det finns bra alternativ exempelvis på mekonomen/biltema?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hmmm... Putteliten, du får hoppa in med ett inlägg här!

Putte nämnde något om olika längd på gaffelbenen när han skulle
byta framhjul och jag kan garantera att dom är korrekt sammansatta och
dom var fan lika långa när jag monterade ditt dom tillsammans med framhjulet!

Så detta är ett intressant fenomen! Olika slitna fjädrar kanske?

Tror inte det är interna fel beroende på montering baserat på ovanstående info...... :va

Bara en tanke........

R


Nu har jag ju missat ett par dagar på Tråden, så ursäkta om jag svarar på något som redan är fixat. :)

Min vänstra hängde ner ca 4-5mm. Det var inte omedelbart synligt, men när jag körde in axlen så såg jag att de var lite olika höjd, och sedan såg jag ju naturligtvis det även när jag kollade.

Jag är också ganska säker på att vi inte misasde något så enkelt som att skruva åt de där skruvarna som Octo visade. Men tanke på vad som hände på ena sidan så vart vi (Robban) rätt nogranna. :hihi


Och, Octo, det tar inte flera dagar :7peta 3 timmar för båda var allt Robban behöve på sig för att fixa båda mina - med mig som mental support. :hihi :yoparty
(Fast har man aldrig gjort det innan blir det mycket "titta i boken, bläddra bläddra bläddra meka, titta i boken, bläddra.... meka...")
:hej



:rolleyes: En annan såg ju en intressant notering på räkningen från VägVerket. Jag har sett den ett par gånger men inte reagerat förrän idag...
"Besikning senast i Juli 2007".
.... meeeeeen vafanihelvete! Det är ju nu!! :va Men, besiktigade inte jag förra året... :rolleyes: :gnissla
Så nu har jag spenderat större delen av denna soliga dagen till att leta blinkers oh skyltbelysning...

Hittade ne perfekt skyltbelysning. Bilde kommer strax...


:hej
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Min fin fina nya skyltbeslysning.
4 dioder.
Endast 199kr, som hittat... :rolleyes:

DSC00313.jpg


Men den är E märkt... :hihi

Hade du MYCKET fett på sylen innan du pressade in den så är det iofs sannolikt att det är det som sprättat ut. Se till å torka rent innan du får det på bromsklossarna. :crash

:rodnar
Jo, jag tror jag rengjorde och fettade in den lagom när jag tog av den, och sedan låg den i en dryg vecka och jag glömde väll lixom vad jag gjorde när jag tog av den så fetade jag nog in den igen innan jag monterade... :crash

:hihi
 
Last edited:

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Min etta låter oxå lite speciellt. Tror du kan va lugn:D

Så du tror att mitt sjungande/vinande på ettan kan bero på klent drev som blivit skadat...?

var ju nån mer som hade samma ljud på ettan så jag hoppades att det skulle vara så...:huvet

I så fall blir det att ta det lugnt på ettan från och med nu, går ju ta upp på bakhjulet på 2an istället:D

BTW så bytte jag olja igår för första gången sen jag köpte den(förra veckan) å jag hade knappt något spån alls på magneten vilket är bra, men det var en jäkligt liten magnet om man jämför med tex KTMen som hade flera pluggar å större magneter på alla pluggar...
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
................Min vänstra hängde ner ca 4-5mm. Det var inte omedelbart synligt, men när jag körde in axlen så såg jag att de var lite olika höjd, och sedan såg jag ju naturligtvis det även när jag kollade.
.........
:rolleyes: En annan såg ju en intressant notering på räkningen från VägVerket. Jag har sett den ett par gånger men inte reagerat förrän idag...
"Besikning senast i Juli 2007".
.........
:hej

Intressant fenomen, jag har aldrig tänkt på det men det kan också bero
på att jag aldrig har tittat på detta! :va
Det kanske är så att gaffelbenen kan hänga lite olika när dom inte
är belastade, jag menar om man har en skillnad på några mm så hade man
inte märkt det när man sitter o kränger in framhjulsaxeln!

Skall titta på detta i framtiden när framhjul är av.....

Angående besiktningen, den har man ju gjort nån gång! :gnissla
Dock med bil......

Polaren glömde besikta sin bil, jag narrade honom som fanken o tyckte
han var lat o slö som hade glömt en sådan viktig sak!

Att jag sedan ett par månader senare upptäckte att jag hade körförbud
på min bil sedan 1 månad tillbaka är en helt annan sak...... :D

Jag skyller på att dom bytade datasystem i den vevan och hade
allmänt krångel med bokningarna, vilket jag antagligen hade rätt
i för jag slapp betala den bokningen som jag missat en månad tidigare och dom pengarna låg kvar i systemet! :tummenupp

Lätt hänt... retligt som fan när det gäller hojen!

En annan sak, Peter Pan... såg att du diskuterat ett byte av GPS givaren
på TL-zone och någon sa att man kunde byta den med kopplingskåpan på plats.

Fetglöm det kan jag säga.... ville bara tips dig om det!

Gå tillbaka några sidor här så ser du både bild på GPS givaren och hur
mycket du måste riva för att byta den! :rolleyes:

Jag försökte titta på att byta den utan att riva den inre kåpan men bara
att plocka kopplingskorgen utan att ta av den kåpan var ett helvete och inte
var där ett rätt med att få tillbaka den igen... så NEJ och NEJ ....

Bara ett litet tips... gå på Octos tips angående att bygga nåt eget!
Byta inte GPS:en eftersom den ändå inte passar på -97ans motor!

R
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Robster;3057082 En annan sak skrev:
Tack! :tummenupp

Jag har nämligen den blåsta motorn från -98:a ramen, och där är allt på höger sida borta så just GPS:en är frilagd. Och precis som du säger så kändes det i magen som om det kunde bli bökigt värre :va

Om jag fattat allt rätt från framför allt Octos svar till mig så är det bara att tvinna ihop rätt trådar/färger med varandra och dra jorden till ramen, alternativt sätta dit en TRE för -98 och dra TRE:ns jord till ramen.

Så får det bli. Berättar hur det gått när jag fått igång hojen. Börjar bli jäkligt sugen nu...:hoppa
 

SPID

Gay Lord, Use Your Power
Gick med
12 Sep 2005
Ort
umeå
Hoj
MOTARD
Körde en ktm 660 i helgen o blev såld på engång så rolig lek maskin så nu ska jag nog sälja min TL1000r med en tår i ögat nån som är intresserad? årsm 00 blå vit svart
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top