TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3047789 Octofinger ! - det stod F90 på min ECU ??? (70 hästar mer kanske :) )
Yep. Du har den där jubileumsversionen som bara tillverkades för Japanska marknaden i bara hundra ex! Den behöver ingen TRE för det är inbyggt och den ger ca 140 häst om man kör den på 98 oktan.

Grattis!

:hihi

Eller så vaknar man och inser att man har en 98+ ECU. Det är 97'orna som har F00 (eller F20 om den är bytt), de senare heter F90. Exakt vad skillnaden är vet jag inte.
 
Last edited:

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Hur mycket längre ner "hängde" det andra benet? Det enda jag kan tänka mig är att det har gängat ut sig eller nån som tidigare monterat ihop gaffeln inte monterat fast innerbenen rätt mot "gaffellocket"... Vet inte hur jag ska förklara detta utan bilder för nån som inte plockat upp en gaffel...

På bilden nedan syns det. Ur röret sticker en gängad axel upp (syns precis under nedersta muttern). Den gängas upp i nedersta delen av locket. Muttern används sedan för att låsa fast den. Det som skulle kunna hända är antingen att mutten lossnat något så att axeln kan gänga ur sig. Annars har kanske den som monterat det tidigare inte tänkt på att se till att båda gaffelbenen är exakt lika mycket ingängade i locket så att de är på samma höjd...

fork_compressor5_th.jpg


Var det kanske förvirrande nog?:rolleyes:
QUOTE]

Börjar med att tacka så mkt för hjälpen:tummenupp
Ja hur mkt mer kan det ha hängt? 3-5 cm kanske, ge ta nån cm. Fick iaf ta i som ett svin när skiten skulle på plats igen.
Kanske man ska ta och riva ner grejerna nån dag det regnar och se hur det ser ut:va
Måste man ha några specialverktyg för att fixa med gaffeln?
Vad rekommenderar ni för olja i gaffeln? Lite "tjockare" än standard kanske?

/Niklas
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3-5cm är för mycket för min teori... Det borde skilja max 1cm om den är felaktigt ingängad i locket.:va
Skulle rekommendera dig att riva det i vinter för att kolla upp gaffeln. Det är ett flerdagarsjobb så ta det när du har gott om tid. Man behöver ett par specialverktyg, varav det allra viktigaste är en fjäderkompressor som komprimerar fjädern så att man kommer åt nämnda mutter så man får loss locket:



Jag byggde den själv. :)
Finns lite olika varianter på den i olika prisklasser. Jag ska riva min gaffel i vinter för å byta innandöme så jag ska leta reda på den grymt bra guide jag hade senast.
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
DÅ får det bli i vinter, nu måste jag få lite mil i kroppen=)
Är det samma gaffel på S:en som på R?
Du verkar inte vara helt lost gällande att fixa och dona:tummenupp
Tack så mycket för hjälpen!

/Niklas

Edit: Hmm, en grymt bra guide låter fint. Man kanske kan få ta del av guiden (om det är lika gällande S och R gaffeln dvs).
 
Last edited:

#Åke

Guest
Hej


Är ute efter ett par nya bromsskivor (blev påbackad av någon smitare så dom blev skeva) har fastnat lite för BrakeTech och undrar då i fall någon
har erfarenhet av deras produkter och i fall det mot förmodan skulle finas en återförsäljare i Sverige.


Mvh


John

Braketech skivorna är toppkvalitet om inte bättre i alla fall lika med ISR för Axisutförandet (viket endast görs idag ) är utfrormad så att belastningen på knapparna i fullflytande skivorna inte slits när man bromsar och därmed enbart har det funktionen i sidled vilket är maximalt för kännslan i handtaget och prestandan.Så är de betydligt lättare än OEM skivorna även mina gjutgärnsskivor känner man skillnad på när man håller dem i händerna o jämför.Det finns ingen återförsäljare i Sverige (vad jag vet) Pronto.

Men lyssna inte på #Åke för han vet inte ett jävla fucking skit utan han bara bullshittar.:fakta
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
DÅ får det bli i vinter, nu måste jag få lite mil i kroppen=)
Är det samma gaffel på S:en som på R?
Du verkar inte vara helt lost gällande att fixa och dona:tummenupp
Tack så mycket för hjälpen!

/Niklas

Edit: Hmm, en grymt bra guide låter fint. Man kanske kan få ta del av guiden (om det är lika gällande S och R gaffeln dvs).

Hmmm... Putteliten, du får hoppa in med ett inlägg här!

Putte nämnde något om olika längd på gaffelbenen när han skulle
byta framhjul och jag kan garantera att dom är korrekt sammansatta och
dom var fan lika långa när jag monterade ditt dom tillsammans med framhjulet!

Så detta är ett intressant fenomen! Olika slitna fjädrar kanske?

Tror inte det är interna fel beroende på montering baserat på ovanstående info...... :va

Bara en tanke........

R
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hmmm... Putteliten, du får hoppa in med ett inlägg här!

Putte nämnde något om olika längd på gaffelbenen när han skulle
byta framhjul och jag kan garantera att dom är korrekt sammansatta och
dom var fan lika långa när jag monterade ditt dom tillsammans med framhjulet!

Så detta är ett intressant fenomen! Olika slitna fjädrar kanske?

Tror inte det är interna fel beroende på montering baserat på ovanstående info...... :va

Bara en tanke........

R

Är helt med dig Robban. Är det 3-5cm som skiljer så ska det inte vara pga det jag nämnde. Olika slitna fjädrar borde bara ge olika häng, men gaffelbenen bör ändå nå exakt lika långt ut... :va

Kan nåt ha hänt i returdämpningskassetten? Det är väl i princip den som håller ihop gaffelbenen?
 

LuddE_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki ZX6R-07
Hallå!

Var till den lokala firman och hörde om Bolt on dämpare till S'en. Det han kunde fixa var dom vanliga märkena. Leovince, gpr, Yoshimura, Akrapovic osv. Det billigaste han kunde få fram låg på ca 8,000 kr paret.

Jag tyckte det var lite väl och kikade på nätet när jag kom hem och hittade Viper Alu bolt on för 1700 kr/st. Det skulle alltså bli för den som är bra på matte 3400 kr/par.

Min fråga är då.
Är Viper nånting att ha?
Levererar dom både en ljud och effektupplevelse?

Sen en annan fråga. Är det lönt att byta packboxar och olja i framgaffeln på grund av ålder och mil? Cykeln har rullat strax över 5100 mil och jag vet inte om föregående ägare gjort detta.(Är 3:e ägare på hojen) Det är dock inget oljesöl på gaffelbenen.

MvH

Stefan

Har precis bankat fast ett par runda begagnade viper bolt on på min tiller. Nån stor effektskillnad tycker inte jag att det blev, har iof inte mappat och kört den i bänk, men ljudet är ju som dag och natt i jämförelse med orginal. Jag personligen var bara ute efter ljudet och blev super nöjd för de 2200kr jag betalde för burkarna. Helt klart värt 3400kr i mitt tycke
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
wTF

Que?

WTF?

Är det bara jag eller har tråden blivit helt
snurrig?

Hittar inte inläggen ifrån igår och allt verkar ligga
på fel ställe i tråden?! :va

EDIT: Hittade mitt inlägg på sidan 7 i tråden, verkar som vi har
sänkt sporthoj igen! :yoparty

När alla inlägg kommer på rätt plats så kommer ni andra ha svårt för
att förstå förvirring, det verkar som alla inlägg har sorterats per konto/datum
eller nåt och inte per datum i tråden! :D

Hmmmm....


R
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tråden e ju helt i oordning!?

Vad har hänt med tråden? Inläggen ligger ju helt i oordning! Hittade mina senaste inlägg ihopklumpade med mina gamla på en äldre sida. Och sist av alla ligger en bunt av Åkes, med en massa borttagna gamla inlägg från honom...
Är det någon annan som ser detta eller har jag kommit åt någon inställning av något slag?
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
......
Kan nåt ha hänt i returdämpningskassetten? Det är väl i princip den som håller ihop gaffelbenen?

Ja det kan det......Om folk använder MUTTERKNACKARE
när dom skall ta isär och sätta ihop gaffelbenen! :mad:

" Nä, momentet i manualen på den bulten är bara för skojs skull....."

" Vi kör mutterknackare tills den sitter, att dämparkasseten spinner runt
med 10 000 RPM i gaffelbenet är nog bara nyttigt! " :huvet

" Vi kan ju inte lufta gaffeln när vi sätter ihop den med mutterknackare, men det behövs ju inte ändå.... "

" Sedan frågar vi bara på sporthoj hur mycket olja som skall vara i
gaffeln och häller i den mängden..... "


Undra varför folks framgafflar beter sig konstigt...... :D

Sedan skall man gärna dra överfallsbultarna till gaffeln såååå HÅRT man
bara kan så inte gaffeln ramlar ut istället för det låga fina momentet dom skall
dras med.... så gaffelbenen gärna deformerar sig i kronorna också!!!

Eller att man läser....

"Min hoj beter sig konstigt när jag svänger..varför gör den det? "

Dööhöö... kanske för att du har hällt i 200ml för mycket olja igenom att hälla i
ursprungsmängd i benet utan att ta i akt att där låg kvar en massa olja i benet och inte skapade
rätt luftficka och luftade ordentligt innan du mättade!

Din gaffel är stelopererad PUCKO! Du skulle lika bra kunna sätta ditt
två stycken stålspett som du svetsade i gaffelkronan!!! :yoparty

Men förutom ovanstående gnäll så har jag svårt att förstå hur ena gaffelbenet kan hänga ner 3-5cm längre än det andra och fortfarande kan fungera och inte läcka olja??

R

Ps. Ursäkta min ton men gafflar och mutterknackare får igång mig lika bra
som kompetenta mc-mekaniker! :D
 

#Åke

Guest
HeHe Robert tycker inte om mutterknackare,inte jag heller bara till vad den skall användas till. Du glömde nämna dom som drar åt fel håll när de ska lossa en bult o drar sönder gängorna.eller dom som använder skiftnyckel eller rent av en polygrip för muttrar eller dom som använder hojens verktygssats för att meka med (ryyyser):yoparty
 
Last edited:

#Åke

Guest
Var det inte någon här som hade ett sjungande ljud i lådan när de växlade ner till 1:an? Jag tycker ettans drev ser ganska tunnt ut i godset,jag tror jag läst någonstans om att ett nytt starkare drev tagits fram för att undvika fel likt Gummiankan (troligen 1:ans drevpar eller ?). Ska leta o i så fall är det ju bara o byta när man ändå håller på o skruvar.
 
Last edited:

#Åke

Guest
Ringnyckeln för att lossa muttern på bakaxeln är faktiskt inte så dum :tungan

Får du lös muttern med det verktyget så sitter den för löst och använder du ett rör som förlängare så sitter den för hårt med risk att skada sving,axel eller bakhjul.:tungan
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag har köpt en momentnyckel. :yoparty


(eller... jag såg till att få en när jag fyllde år...)

Så nu blir det betydligt mycket mer korrekta moment. Skulle bara ha haft en liten 5-20Nm också.
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Var det inte någon här som hade ett sjungande ljud i lådan när de växlade ner till 1:an? Jag tycker ettans drev ser ganska tunnt ut i godset,jag tror jag läst någonstans om att ett nytt starkare drev tagits fram för att undvika fel likt Gummiankan (troligens 1:ans drev eller ?). Ska leta o i så fall är det ju bara o byta när man ändå håller på o skruvar.

Den bilden satt som en smäck Åke, tack för den! :tummenupp

Läser på och mentalt förbereder mig på att riva en TLR
växellåda inom en snar framtid! :gnissla

Vad jag har räknat fram i min egen lilla teori är att felet är
inte på ettans växel ( kugg ) utan på 5:ans växelkugg där tapparna
sitter som griper in i ettans kugg ( Den stora av dom )

Det är tapparna som blir slitna och avrundade och kan sedan fungera
som en typ slirkoppling om te.x gaffeln har fått sig en omgång också.

Eller så får gaffeln stryk av att tapparna är rundade och släpper
ur sina spår och trycker då på gaffeln.

Så jag planerar att byta drevet som sitter bakom gaffeln till höger
om ettans drev överst i din bild.......

:D

Alltid kul med teori... speciellt när det kommer till växellådor!
 

#Åke

Guest
Den bilden satt som en smäck Åke, tack för den! :tummenupp

Läser på och mentalt förbereder mig på att riva en TLR
växellåda inom en snar framtid! :gnissla

Vad jag har räknat fram i min egen lilla teori är att felet är
inte på ettans växel ( kugg ) utan på 5:ans växelkugg där tapparna
sitter som griper in i ettans kugg ( Den stora av dom )

Det är tapparna som blir slitna och avrundade och kan sedan fungera
som en typ slirkoppling om te.x gaffeln har fått sig en omgång också.

Eller så får gaffeln stryk av att tapparna är rundade och släpper
ur sina spår och trycker då på gaffeln.

Så jag planerar att byta drevet som sitter bakom gaffeln till höger
om ettans drev överst i din bild.......

:D

Alltid kul med teori... speciellt när det kommer till växellådor!

Det går ju att negativslipa vinkeln för greppklackarna så att ju hårdare belastning på dem desto hårdare griper de tag om varandra utan att släppa/ slira. "Undercutta" med andra ord Om dreven ser bra ut i övrigt behövs sällan de bytas utan bara negativslipas/fräsas.
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3049000 Det går ju att negativslipa vinkeln för greppklackarn så att ju hårdare belastning på dem desto hårdare griper de tag om varandra utan att släppa/ slira. "Undercutta" med andra ord Om dreven ser bra ut i övrigt behövs sällan de bytas utan bara negativslipas/fräsas.
Det är inte nån ythärdning på dem som man sabbar ifall man slipar på dem?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top