TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
3041678 Jo tack, jag vet mycket väl vad det är för bricka.Det hela om brickfrågan var ett intern skämt då Ricken stressmekat och glömde denna bricka vid en av sina motorer och stod där som ett stort fån (se hans självporträtt några inlägg tidigare) med ett fasligt högt knackande motor när han lutade den till höger. :)

Bra info till andra som undrar dock :tummenupp
Finns det nåt annat sätt att meka än stressmeka???

Nä, då funkar ju grejorna, o då lär man sig ju inte om man inte gör fel.

Så det hela var planerat ifrån början. :hihi
 
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
2001 R1 Fighter
Ricken: Mkt bra hemsida du har! Tyvärr får jag inte länken till verkstadshandboken att fungera? Eller finns den någon annanstans att hämta.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Kapa fästen på Tl1000s svingen? Tips?

Hej!

Nu har jag lämnat alla kåpor på lack till mitt TL1000s bygge efter 4års segt och långsamt byggande... :Rockbanan

Lite mer koll så finns det en gammal tråd om den som heter:
"Sökes: Ägare till den TL1000S från Sthlm som var med i PB"

Nu till min fråga: Jag planerar att rensa bort 3 av de 4 fästena på ovansidan av TLS svingen. Har någon några tips innan jag sätter kapen i svingen ikväll? :gnissla

En liten bild på bygget där man också ser de fula fästena:

http://img187.imageshack.us/img187/8075/tltrad4am8.jpg

Jag jobbar stenhårt med hojen nu. Alla andra grejer ska fixas nu medan kåporna är på lack. Svetsjobb på undertray och lackjobb på mindre fästen etc. Planerar att bli klar till MCdagarna 26juli... stressigt!

Ha det gott, TL bikers!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
3042822 Hej!

Nu har jag lämnat alla kåpor på lack till mitt TL1000s bygge efter 4års segt och långsamt byggande... :Rockbanan

Lite mer koll så finns det en gammal tråd om den som heter:
"Sökes: Ägare till den TL1000S från Sthlm som var med i PB"

Nu till min fråga: Jag planerar att rensa bort 3 av de 4 fästena på ovansidan av TLS svingen. Har någon några tips innan jag sätter kapen i svingen ikväll? :gnissla

En liten bild på bygget där man också ser de fula fästena:

http://img187.imageshack.us/img187/8075/tltrad4am8.jpg

Jag jobbar stenhårt med hojen nu. Alla andra grejer ska fixas nu medan kåporna är på lack. Svetsjobb på undertray och lackjobb på mindre fästen etc. Planerar att bli klar till MCdagarna 26juli... stressigt!

Ha det gott, TL bikers!
Bara o kap!

Den där hade jag faktiskt glömt bort.

Bara därför måste du uppa bilder så fort du gjort nåt nytt.

Som straff för att du slöar så förb.... :hihi
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Bara o kap!

Den där hade jag faktiskt glömt bort.

Bara därför måste du uppa bilder så fort du gjort nåt nytt.

Som straff för att du slöar så förb.... :hihi

Va? Jag är ju snabb som f-n. Bara 4år för att förstöra en TL1000s såhär? Tycker jag är snabbt jobbat! :D

Några tips för att få samma finish som ovansidan? Vad ska man slipa med på slutet? Finaste sliprondellen och avsluta med våtslip?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
3042831 Va? Jag är ju snabb som f-n. Bara 4år för att förstöra en TL1000s såhär? Tycker jag är snabbt jobbat! :D

Några tips för att få samma finish som ovansidan? Vad ska man slipa med på slutet? Finaste sliprondellen och avsluta med våtslip?
Det måste bli svårt o få samma yta som övriga svingen.

Den andra ytan är ju behandlad med nå jävla skit, och det finns ju inte där du slipar ner.

Så det blir väl nästan till att polera upp hela svingen eller måla den för att få samma yta.

Men jag är ingen putsbög så jag är dålig på sånt här.

Det är ju mer än fråga för Fredde, men han kan ju inte skruva så jag tror inte han vet iallafall :hihi
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Discovery channel. Nu!!

Jag såg det. :) :) :)
Men missade vilken hoj som kom 10:a??


Faaast... jag håller inte riktigt med om hoj nr 1 :hihi

Visst, den var viktig för Honda, men knappast så viktig för t.ex Suzuki och resten av MC tillverkarna...
Och någon design ikon var det väll knappast heller.
Viktig hoj, - Ja - , men inte Viktigast. Imho.
Personligen tycker jag CB750:ian var en viktigare MC för hela branchen än nr 1 hojen (vad nu nr 1 moppen hette :va ).
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
QUOTE=Ricken;3043015] Det måste bli svårt o få samma yta som övriga svingen.

Den andra ytan är ju behandlad med nå jävla skit, och det finns ju inte där du slipar ner.

Så det blir väl nästan till att polera upp hela svingen eller måla den för att få samma yta.

Men jag är ingen putsbög så jag är dålig på sånt här.

OK, den är anodiserat alltså? eller klarlackad?
Jag har INTE tid att lacka skiten. Kanske slipa ner och våtslipa hela ovansidan bara och låta de andra sidorna vara? Man ser kanske inte skillnaden mellan två vinkelräta ytor? Hmm för se om jag ger mig på det ikväll.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Semester är gottigottgott!! :yoparty

Prexis tillbaka efter en 25 mila runda. :)

Enda planen med dagens tur var att INTE köra på vägar jag (troligen) inte kört på tidigare. :)

Jag hade en bild klar för mig i huvet. Vid "dendär korsningen" körde jag höger sist men vart förbaskat nyfiken vart vänster ledded. Så dit var planen och därifrån till... vilse i pannkakan :rock

Bilder när jag slutligen gav upp och och kollade på en "informations plats" var jag var. :tungan

DSC00301.jpg

DSC00306.jpg

DSC00305.jpg

(de som kan skåne vet av den sista bilden var jag var...)
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Och... Naturligtvis måste det vara något mek också efter en runda.
Fan, man kan ju tro att hoj fanskapen har Brittiska eller Italienska gener... :gnissla

Vad tror expertisen? Något trasigt eller tillfälligt fluke??
De som är uppmärksamma kan se att det redan var så vid informationstället, fast jag såg det först 10 mil senare (när jag parkerade himmavid). Och jag kan inte påstå att jag kände något när jag körde. Och det glappar inte kännbart när jag ruckar på hjulet.
Jag *tror* det hände när jag körde i ett vattenskadat/defomerad asfalts bit. Dunkade till "litta"... :rolleyes:

DSC00308.jpg


:confused:


PS Robban. Balanseringen funkar sketans bra. Toppen jobb som vanligt! :tummenupp :krama
Så otroligt mkt skönare att dra runt på de nya däcken. :yoparty





En annan sak.
Har ni märkt hur väligt mycket högre tempo man håller på vägan man känner mot vägar som är okända??
Även om jag siktade på att bara köra nya vägar idag, blev hemfärden på kända "TT" vägar, och attans vad det gick undan där...

Men.. men, det var jöö så skönt att bra glide fram sådär.... :hihi


Avslutar med: 190 är mycket(!) fetare än 180... :tungan
DSC00305.jpg

DSC00048.jpg


:hej
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:hihi

Det är ju tradition att köra Nationaldags Rundan halvnaket :tungan
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Du Putte, jag sitter o funderar på vad för blött du kan ha i framhjulet.

Men jag kommer inte på nåt bra, jag tycker att ett kapslat lager bör inte ha så där mycket fett, och skulle det ha gått så bör du känna det.

Men det är ju inte många hundra o byta lagren heller, så det skulle jag göra o kika vad som har kastat vatten på dig.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har precis bytt framdäck, och "oljan" kändes ungefär precis så kletig som det jag smorde framaxeln med vid montade. Men funderar bara på hur den i så fall kan ha "slunkit ut". Men det är kanske normalt om man använder för mycket smörjmedel vid montage??
Jag var nog mer på "better safe than sorry" när jag applicerade smöjrmedel på axeln... :rolleyes:
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det är ju förmodligen det då.

Bytt packboxarna nästa gpng o kolla lagren då.
Ev. byta lager då, beroende på hur länge sen det är du bytte dom?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
3900 mil sedan?? :hihi (typ aldrig vad jag vet...)

Packboxarna, till hjulen då menar du?

Till gafflarna bytte jag (errr... Robban) för 30 - 40 mil sedan. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
3043961 3900 mil sedan?? :hihi (typ aldrig vad jag vet...)

Packboxarna, till hjulen då menar du?

Till gafflarna bytte jag (errr... Robban) för 30 - 40 mil sedan. :)
Till hjulen menar jag, det svarta som syns på bilden, det som inte har flytit bort :hihi
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Putte... tror bara det är fett som tittar fram!

Om inte så är det lagret som har gått, lätt bytat om
man har utrustningen typ en frys och en hydraulpress! :D

Jag har meckat idag.......

O vet ni vad......





Det var inte denna det var fel på heller.....


Fråga mig hur jag vet....... :huvet





Faan... till och med jag börjar bli trött..... hittar fan inte felet! :gnissla


Nåja... får sova på saken!

R
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top