TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Hur vet du det?

Har du testkört den med mutterknackaren?

Annars kan du inte vara säker...
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Fan va du mekar Robban. Imponerande. :Bugar

Vettu PL, jag tror din packbox har farit och nu åker allt fett ut. Jag skulle rekommendera dig att asap åtminstone byta packboxen så du inte får in fukt i lagren för då rasar de fort.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Putte... tror bara det är fett som tittar fram!

Om inte så är det lagret som har gått, lätt bytat om
man har utrustningen typ en frys och en hydraulpress! :D

:)

Känns genast bättre när två kunniga utalar sig (relativt) possitivt.
Jag tror jag borde kännt ifall lagret gått.
Men jag ska ta en extra titt i morgon försäkerhet skull.


Jag har meckat idag.......

- klippetiklipp -

Faan... till och med jag börjar bli trött..... hittar fan inte felet! :gnissla


Nåja... får sova på saken!

R

Nu vet jag någon som sitter på nålar och biter på fingrarna... :hihi

Se det possitiva. Är det något fel på hojen så hittar Robban felen. Och hittar Robban inget fel, så går det alldeles utmärkt att köra med en kass 1:a på en TLR.
1:a = rulla igång växel.
Du behöver en inte ens den för att wheela ;)


Coola bilder Robban. :)

Nu fattar jag lite bättre hur en torrkopplings modd går till. :)

Fan va du mekar Robban. Imponerande. :Bugar

Vettu PL, jag tror din packbox har farit och nu åker allt fett ut. Jag skulle rekommendera dig att asap åtminstone byta packboxen så du inte får in fukt i lagren för då rasar de fort.

Lalalalala LALALALALALL *hammrar handflatorna mot öronen* LALALALALLA
Kan itne höra dig LALALALAL


:rolleyes:
 
Last edited:

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Hur vet du det?

Har du testkört den med mutterknackaren?

Annars kan du inte vara säker...

Hmmm... faktiskt så var mutterknackaren framme två
gånger idag! Tro det eller ej så har han en mutterknackare
och den används där den SKALL användas! :D

Skönt med dom uppmuntrande orden grabbar! :tummenupp

R
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Måste lägga in en tår i tråden.

putte. håller med dig det robban kan är helt jävla sanslöst... utan honom hade jag nog mest slitit mitt hår.

Det sura både för mig som äger och tycker att jag har ruinerat mig själv och då menar jag inte något annat än själva inköpet är att vi fasiken inte hittar felet så vi kan peka på det och säga aha där är det.

Robban känner nog precis likadant som jag att det känns jävligt.

Jag skall försöka leva med felet och hoppas att jag kan skaka fram en motor någonstans som gör att felet försvinner.

En teknikers mardröm.... att byta bort felet. Strulet är väl som både robban och jag diskuterar. att det är ett helvete att hitta en motor någonstans som någon bara "råkar ha över":huvet

En stor eloge dock till Robban som trots sitt pressade schema har tatt sig rövmycket tid för att leta leta leta
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag har precis bytt framdäck, och "oljan" kändes ungefär precis så kletig som det jag smorde framaxeln med vid montade. Men funderar bara på hur den i så fall kan ha "slunkit ut". Men det är kanske normalt om man använder för mycket smörjmedel vid montage??
Jag var nog mer på "better safe than sorry" när jag applicerade smöjrmedel på axeln... :rolleyes:

Behöver hjulaxlarna smörjas? Är rätt övertygad om att det inte skall behövas, uan att lagret gör jobbet... eller e jag lurat?
 

StureStyrFel

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Solna
Hoj
1198s Corse
BrakeTech

Hej


Är ute efter ett par nya bromsskivor (blev påbackad av någon smitare så dom blev skeva) har fastnat lite för BrakeTech och undrar då i fall någon
har erfarenhet av deras produkter och i fall det mot förmodan skulle finas en återförsäljare i Sverige.


Mvh


John
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3044681 En liten fråga. Är det någon som vet om dessa gafflar skulle passa i TLS kronor? Blev lite sugen på dessa...
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=5761
Rätta mig någon om jag har fel, men jag har förstått att de inte passar i nedre kronan, är för korta (åtminstone för tls) och inte heller är så mycket bättre att det är värt jobbet. Bättre bang för bucksen att fixa gold valves och rätt fjädrar till dina orginalgafflar.

3045710 Hej


Är ute efter ett par nya bromsskivor (blev påbackad av någon smitare så dom blev skeva) har fastnat lite för BrakeTech och undrar då i fall någon
har erfarenhet av deras produkter och i fall det mot förmodan skulle finas en återförsäljare i Sverige.


Mvh


John
Kan inte ett skit om dem, men de är snygga. :tummenupp
 
Last edited:

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
För er som inte tittar på TLzonen...

48493597_1.jpg
48493607_1.jpg
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Rätta mig någon om jag har fel, men jag har förstått att de inte passar i nedre kronan, är för korta (åtminstone för tls) och inte heller är så mycket bättre att det är värt jobbet. Bättre bang för bucksen att fixa gold valves och rätt fjädrar till dina orginalgafflar.


Ok, ja förutom radialbromsen så är man ju lite ute efter den snygga finischen. Jag har läst att Hayabusa gafflarna ska passa rakt av, och de har i princip samma vackra utseende... man kanske ska leta på ett par billiga sådana istället... eller är det också en onödigt dum ide? Tror du att mina Öhlinsfjädrar som sitter i orginalarna kan användas även i Busa gafflarna isåfall?
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Hello!
Har en fråga eftersom jag inte har råkat ut för detta förut.
Skruvade av framhjulet imorse för att få däcket skiftat. När jag skulle sätta tillbaka axeln så hängde höger gaffel längre ner än den vänstra. Verkade som den "fjädrade ut". Fick pressa upp benet till rätt nivå för att få i axeln. Har kikat på själva gaffelbenen och de sitter exakt lika i styrkronorna. Och justeringen av fjädringen verkar vara lika på båda benen.

Någon som vet vad detta kan bero på? Och vet någon om det är något fel på skiten? :3freak

/Niklas

Edit: Letar också efter Bitubo bakdämpare, återförsäljare för dessa. Någon som kanske har en lite gissning på detta.
Har de senaste 7 dagarna letat på nätet, så snart blöder jag ur ögonen! Vet att det ska stå något om detta i gammla tråden men jag klarar inte att glo igenom nästan 600 sidor. End off edit:)
 
Last edited:

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
Busa gaffeln är lika förutom skärmfästena,bromsarna är samma som TLR.Bromsskivorna på gixxern är väl mindre i diameter så då måste du ha gixxer skivor,om det nu är samma delning på fäst hålen,annars kanske du behöver en fälg oxå.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hello!
Har en fråga eftersom jag inte har råkat ut för detta förut.
Skruvade av framhjulet imorse för att få däcket skiftat. När jag skulle sätta tillbaka axeln så hängde höger gaffel längre ner än den vänstra. Verkade som den "fjädrade ut". Fick pressa upp benet till rätt nivå för att få i axeln. Har kikat på själva gaffelbenen och de sitter exakt lika i styrkronorna. Och justeringen av fjädringen verkar vara lika på båda benen.

Någon som vet vad detta kan bero på? Och vet någon om det är något fel på skiten? :3freak

/Niklas

Hur mycket längre ner "hängde" det andra benet? Det enda jag kan tänka mig är att det har gängat ut sig eller nån som tidigare monterat ihop gaffeln inte monterat fast innerbenen rätt mot "gaffellocket"... Vet inte hur jag ska förklara detta utan bilder för nån som inte plockat upp en gaffel...

På bilden nedan syns det. Ur röret sticker en gängad axel upp (syns precis under nedersta muttern). Den gängas upp i nedersta delen av locket. Muttern används sedan för att låsa fast den. Det som skulle kunna hända är antingen att mutten lossnat något så att axeln kan gänga ur sig. Annars har kanske den som monterat det tidigare inte tänkt på att se till att båda gaffelbenen är exakt lika mycket ingängade i locket så att de är på samma höjd...

fork_compressor5_th.jpg


Var det kanske förvirrande nog?:rolleyes:

Busa gaffeln är lika förutom skärmfästena,bromsarna är samma som TLR.Bromsskivorna på gixxern är väl mindre i diameter så då måste du ha gixxer skivor,om det nu är samma delning på fäst hålen,annars kanske du behöver en fälg oxå.

Samma skivor på gixxer också har jag för mig, så länge man håller sig till de med axialmonterade ok. Det är radialmonterade som är något mindre (298-310mm), men de passar ändå inte utan shims.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top