TL-tråden - v2 !

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
Var det inte någon här som hade ett sjungande ljud i lådan när de växlade ner till 1:an? Jag tycker ettans drev ser ganska tunnt ut i godset,jag tror jag läst någonstans om att ett nytt starkare drev tagits fram för att undvika fel likt Gummiankan (troligen 1:ans drevpar eller ?). Ska leta o i så fall är det ju bara o byta när man ändå håller på o skruvar.

Så du tror att mitt sjungande/vinande på ettan kan bero på klent drev som blivit skadat...?

var ju nån mer som hade samma ljud på ettan så jag hoppades att det skulle vara så...:huvet

I så fall blir det att ta det lugnt på ettan från och med nu, går ju ta upp på bakhjulet på 2an istället:D

BTW så bytte jag olja igår för första gången sen jag köpte den(förra veckan) å jag hade knappt något spån alls på magneten vilket är bra, men det var en jäkligt liten magnet om man jämför med tex KTMen som hade flera pluggar å större magneter på alla pluggar...
 

#Åke

Guest
Det är inte nån ythärdning på dem som man sabbar ifall man slipar på dem?

Samma härdning rakt igenom drevet,så man får se till att kallslipa dvs. lite i taget så det inte går för varmt för du regnbågsfärg på någon spott så har det gått varmt och då är det bara o slänga drevet :yoparty

Haha, jo, jag använder en rörstump som förlängare, var stört omöjligt att få loss annars :) Ang. vridmoment så har jag passat på att märka sving/mutter när den var korrekt åtdragen, och använder dessa märken som referens.
Kanske inte optimalt, men jag undviker att hamna helt fel iaf.

Ok då vet du vad du sysslar med,men det är ju lättare med en momentnyckel och den behöver inte vara dyr och exakt på 1-2% felvisningmarginal.Annat när det gäller kännsligare ställen.:yoparty

Så du tror att mitt sjungande/vinande på ettan kan bero på klent drev som blivit skadat...?

var ju nån mer som hade samma ljud på ettan så jag hoppades att det skulle vara så...:huvet

I så fall blir det att ta det lugnt på ettan från och med nu, går ju ta upp på bakhjulet på 2an istället:D

BTW så bytte jag olja igår för första gången sen jag köpte den(förra veckan) å jag hade knappt något spån alls på magneten vilket är bra, men det var en jäkligt liten magnet om man jämför med tex KTMen som hade flera pluggar å större magneter på alla pluggar...

Jag vill inte säga för mycket där men det kan vara så,då ettans drevpar utsätts för störst momentbelastning vid start.Har den gått långt så.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Yep. Du har den där jubileumsversionen som bara tillverkades för Japanska marknaden i bara hundra ex! Den behöver ingen TRE för det är inbyggt och den ger ca 140 häst om man kör den på 98 oktan.

Grattis!

:hihi

Eller så vaknar man och inser att man har en 98+ ECU. Det är 97'orna som har F00 (eller F20 om den är bytt), de senare heter F90. Exakt vad skillnaden är vet jag inte.

Ok sa han som inget förstod. :va Med risk för att bli idiotförklarad den 17:e gången på 16 inlägg :dummer ; betyder det att jag kan/behöver TRE-modda den?
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
3049124 Ok sa han som inget förstod. :va Med risk för att bli idiotförklarad den 17:e gången på 16 inlägg :dummer ; betyder det att jag kan/behöver TRE-modda den?
Sorry.

Jo, du kan med fördel sätta en TRE på hojen. Så länge du INTE har en F00 så har du nytta av en TRE.
Vad är det för årsmodell på hojen?
Har din GPS-kabel tre ledningar?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Bara för att jag ser att ni pratar verktyg.. :)

Jag gjorde upp med min arbetsgivare förra månaden att jag inte skulle ta ut nån semesterersättnig förrän nästa vår.

Då ska jag köpa ett fiiint verktygs skåp för 11-12k +moms

Och det ska bli riktigt roligt. Som på julafton när man var liten :hihi
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Bara för att jag ser att ni pratar verktyg.. :)

Jag gjorde upp med min arbetsgivare förra månaden att jag inte skulle ta ut nån semesterersättnig förrän nästa vår.

Då ska jag köpa ett fiiint verktygs skåp för 11-12k +moms

Och det ska bli riktigt roligt. Som på julafton när man var liten :hihi

Hahaha! Så skoj att flera blir som barn när det snackas verktyg:tummenupp
Verkar vara en bra arb. givare du har. Skulle knappast landstinget gå med på....
 

Kläfford

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Västerås
Hoj
tl 1000r
Hej
Är ny på denna sida och har köpt min tl nu i år och upptäckt att den rycker till vid 8000varv. Typ dör i en halv sec. Är det något vanligt med dessa eller något tips på vad man ska göra.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Sorry.

Jo, du kan med fördel sätta en TRE på hojen. Så länge du INTE har en F00 så har du nytta av en TRE.
Vad är det för årsmodell på hojen?
Har din GPS-kabel tre ledningar?

Lite special, 98:ans ram (och elsystem verkar det som) och en motor från 97. Nåt med den kombinationen som får dig att reagera ? Vet inte hur egenskaperna i 97:ans motor svarar upp mot 98:ans elsystem och ECU. Hörde att 97-motorn var lite starkare än 98:an men det viktiga är att jag inte gör nåt tokigt med en TRE eller den planerade Powercomandern och mappning...

Måste ned i garaget o kolla hur det ser ut med ledningarn från GPS:n. Det är väl den som går ned på vänster sida och har givaren mot axeln på framdrevet eller...:rolleyes: - vafan, jag kan kolla i servicehandboken själv, men man blir lite lat när ni andra är så duktiga på tråden, osså e det lite kul o chatta om projektet också! :)

Har bokad besiktning på onsdag nästa vecka så det är dags att lägga i en växel...:huvet
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm

Jag vill inte säga för mycket där men det kan vara så,då ettans drevpar utsätts för störst momentbelastning vid start.Har den gått långt så.


Den har gått ca 2900mil och ser iaf riktigt välhållen ut...

Om det nu är en skada på kuggen så får jag väl hålla tummarna att den inte blir värre fort, bytte som sagt olja igår å hade knappt något spån alls på magneten vilket är ett tecken på att det inte förvärras allt för mycket?

Men va fan, SwePerformance och Rickar säger ju att dom har samma ljud så jag kör på som vanligt och håller ögon och öron öppna efter värre ljud eller en massa spån på magneten....

Ha de/ Matte
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Lite special, 98:ans ram (och elsystem verkar det som) och en motor från 97. Nåt med den kombinationen som får dig att reagera ?

...blabla...

Har bokad besiktning på onsdag nästa vecka så det är dags att lägga i en växel...:huvet

Jag vet inte vad skillnaderna är mellan ECU'n på 97 och de senare modellerna... Toppen ser ju lite annorlunda ut på 98 och senare motorer så den senare ECU'n kanske är lite annorlunda i insprutnings- och tändningskurvor. Men jag kan bara spekulera, jag vet inte.

Tror dock inte att det ska vara nåt problem för dig.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag vet inte vad skillnaderna är mellan ECU'n på 97 och de senare modellerna... Toppen ser ju lite annorlunda ut på 98 och senare motorer så den senare ECU'n kanske är lite annorlunda i insprutnings- och tändningskurvor. Men jag kan bara spekulera, jag vet inte.

Tror dock inte att det ska vara nåt problem för dig.


Hoppas det, i helgen ska jag vrida om nyckeln för första gången, så det lär märkas...
 

#Åke

Guest
Robert: Jag tog några bilder så du vet vad som väntar.:tungan
Verktyg; kopplingsmothåll ,de små momentnycklarna och den stora samt heli-coil verktyget.Det enda biltema verktyget jag har 36mm blocknyckel.
(klicka på dom så blir dom stora o fina)
 
Last edited:

#Åke

Guest
Fick inte plats med denna.En bättre bild på dreven som du kan undersöka o få lite teorier om.Vassegod.
 
Last edited:

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Mek på djup nivå, härligt att se Åke!

Här kommer några bilder på min hoj från idag :)

1.jpg

2.jpg

3.jpg
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Fick inte plats med denna.En bättre bild på dreven som du kan undersöka o få lite teorier om.Vassegod.

Nice... riktigt nice! Jag tackar o bugar!

Vet en liten kille som kommer bli skraj när han ser dom
bilderna...... :D

Vi räknade på arbetskostnad igår och han är redan
skyldig mig 24750:- för arbete.... och då har vi inte
rivit växellådan ännu! :tungan

När vi är klar så behåller jag hojen bara... måste vara det ända rätta!

Kopplingsmothållet verkar bra, jag klarade att spänna momentet
där med en rem som mothåll men ditt verkar bättre!

Har du någon bild på hur den fungerar?
( Förstår inte riktigt av bilden hur den greppar i kopplingskorgen! )

Växellådsteori är en sak... verklighet är en helt annan!
O verkligheten kommer inträffa nästa vecka efter jag har
rivit ut motorn......... :gnissla

R
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Glömde skivbromslåset:(

Hallå!

Jag var en gnutta klantig idag. Var på stan och när jag ställde undan hojen så satte jag dit skivbromslåset...

Då jag skulle åka hem var jag lite tankspridd, startar maskinen och börjar rulla bakåt. Efter ett tag låser det framhjulet och jag tänker vad f-n... Kommer på min tabbe och stänger av, rullar fram och tar lös låset...

Nytt försök och jag åker därifrån.

MEN när jag ska ut från parkeringen och nyper in frambromsen så händer ingenting, handtaget går ända in mot styret och absolut inget händer!

Jag provar pumpa ett par ggr med handbromshandtaget och då börjar bromsen att ta.

Jag rullade inte särskilt långt innan låset tog i gaffeln, mindre än ett kvarts varv på bromsskivan.

Är det någon som har en idé om vad som kan ha hänt???

Jag har ingen aning...

MvH

Stefan:huvet
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Du knäckte skivan en aning så att den "svajar" i sidled. Den är alltså inte längre plan. Då pressar den in kolvarna i oken för mycket, så de får mycket längre väg att gå för att nå till skivan och bromsa den.

Du kan ju se om du kan palla upp hojen fram och rotera hjulet så du ser hur skivan ser ut. Ser den inte så farligt skev ut så skulle jag nog försöka bryta tillbaks den. Byte till ny skiva är dock helt klart att rekommendera.

Var glad att du inte körde iväg, fastnade i låset och tappade hojen med en massa trasig plast på köpet...
 

#Åke

Guest
Nice... riktigt nice! Jag tackar o bugar!

Vet en liten kille som kommer bli skraj när han ser dom
bilderna...... :D

Vi räknade på arbetskostnad igår och han är redan
skyldig mig 24750:- för arbete.... och då har vi inte
rivit växellådan ännu! :tungan

När vi är klar så behåller jag hojen bara... måste vara det ända rätta!

Kopplingsmothållet verkar bra, jag klarade att spänna momentet
där med en rem som mothåll men ditt verkar bättre!

Har du någon bild på hur den fungerar?
( Förstår inte riktigt av bilden hur den greppar i kopplingskorgen! )

Växellådsteori är en sak... verklighet är en helt annan!
O verkligheten kommer inträffa nästa vecka efter jag har
rivit ut motorn......... :gnissla

R

Utsticken på verktyget förs in mellan "tänderna" på innerkorgen,halvmåneuttaget i mitten är för att hylsan ska få plats samt att hylsan längst ut vilar i uttaget för maximalt stöd så det inte blir ostadigt.
Sen är det bara o ta "saxgreppet jag beskrev" skitenkelt. Jag formade utsticken efter tanden med sugpassning(man måste fan ha på olja annars går den inte in :D )på kopplingen , låter den gå in ca:40 mm för maximal anläggningsyta.Provade först att göra en med fyra utstick men det är overkill för så hårt sitter inte mutterjeveln. Ritade lite oxå hoppas du förstår nu efter min luddiga förklaring.
 
Last edited:

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Du knäckte skivan en aning så att den "svajar" i sidled. Den är alltså inte längre plan. Då pressar den in kolvarna i oken för mycket, så de får mycket längre väg att gå för att nå till skivan och bromsa den.

Du kan ju se om du kan palla upp hojen fram och rotera hjulet så du ser hur skivan ser ut. Ser den inte så farligt skev ut så skulle jag nog försöka bryta tillbaks den. Byte till ny skiva är dock helt klart att rekommendera.

Var glad att du inte körde iväg, fastnade i låset och tappade hojen med en massa trasig plast på köpet...

Tänkte väl ungefär samma sak, tur att jag var tvungen att "backa" hojen ett par meter...

Ska kolla upp skivan fram, däremot upptäckte jag att justeringsratten vid bromshandtaget hade hoppat till läge 1. Ställde tillbaka den i läge 2. och då när jag provade att rulla den i garaget och bromsa så kändes det som att det nöp som tidigare...

Men som sagt, ska kolla skivan, vad rekommenderar ni att man köper för skivor?

Jag som tänkte köpa ljuddämpare först... Jaja, kallas väl "läropengar"

//
Stefan:gnissla
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top