TL-tråden - v2 !

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ja, det är ju säkert billigt, förmodligen billigare o köpa en ny hoj. :)

500:- styck...:rolleyes:

Jag har en 97 TLS....Min är Röd med Öhlins bak och fjädrar fram. ...

rock on:yoparty

Grattis till en kul hoj! :tummenupp Men om du har hängt fjädrar fram på hojen så skall du nog ligga lite lågt med att anklaga oss andra för å vara bögar...:hihi
 
Last edited:

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
TL 1000s -97
ett nytt homo som gillar att få den i :arsele då vakna octodicklicker direkt :D


Klart han gör... C´mon gimme some loooove!!:tuttar

Hmm, ska skumma igenom länkarna igen på första sidan, annars... det e ju lite fullt i termostathuset, ska jag tejpa fast den där bara? :va :tungan (vart ska jag koppla in den?)


Mer kompetenta frågor, tyvärr något mer allvarliga med.

Har ju jidder med kopplingen. Status nu är: nya lameller, stålskivor och fjädrar. (allt suzuki original) jag har justerat armen och vajern. Ny Motul 500 olja.

Problemet: Den j䤣n kopplar inte ur som den ska. Jag har (bara för att testa) skruvat in kopplingsarmen så den greppar dåligt med fullt släppt handtag. Även då frikopplar den inte helt. Står man still är det HELT omöjligt att få i friläge, om man rullar kan det gå om man har tur. Detta fel fanns det tendenser till när jag köpte hojjen. Efter 100 mil blev det värre, jag bytte koppling. Skiten e oförändrad.

Om man "race" växlar (knicker till med gasen och krossväxlar) så funkar lådan perfekt, därför tror jag inte att det är gaffel eller motsvarande som är dåligt utan kopplingen.

Kan det vara så att armens "gänga" e kass så att den inte skjuter på ordentligt på tryckstången? eller vad säger ni?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Robban (Robster) nämnde för några poster sedan hur man justerar TLS kopplingen om den är ur fas. Var lite speciell process.

Har du nya lameller och skivor så är de oftast extra "greppiga" de första 100 milen eller så, sedan ska de släppa lite - dvs de har slipats till lite.
Byt olja igen lite tidigare, för det kommer nog vara lite skit från kopplingen i oljan.

:hej
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hmm... Testa ta loss kopplingskåpan och sen frikoppla så du ser att den verkligen lyfter kopplingsplattan ordentligt.

Den dära slangen ska fästas i termostathuset, men ifall den förra ägaren bara moddade termostathuset för att få dit tempgivarn så kanske du saknar den anslutningen. Hitta ett beg termostathus från en TLS 98+ eller en TLR så kan du lätt byta. Å sen pillar du dit en termostat från en Nissan Micra /Daihatsu Charade årsmodell 83-91 tror jag så får du upp tempen som den ska.
 

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
TL 1000s -97
500:- styck...:rolleyes:



Grattis till en kul hoj! :tummenupp Men om du har hängt fjädrar fram på hojen så skall du nog ligga lite lågt med att anklaga oss andra för å vara bögar...:hihi

DOH :huvet skaplig miss att bjuda på den i den här tråden, man får passa sej för vad man skriver...:D
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Klart han gör... C´mon gimme some loooove!!:tuttar

Mer kompetenta frågor, tyvärr något mer allvarliga med.

Har ju jidder med kopplingen. Status nu är: nya lameller, stålskivor och fjädrar. (allt suzuki original) jag har justerat armen och vajern. Ny Motul 500 olja.

Problemet: Den j䤣n kopplar inte ur som den ska. Jag har (bara för att testa) skruvat in kopplingsarmen så den greppar dåligt med fullt släppt handtag. Även då frikopplar den inte helt. Står man still är det HELT omöjligt att få i friläge, om man rullar kan det gå om man har tur. Detta fel fanns det tendenser till när jag köpte hojjen. Efter 100 mil blev det värre, jag bytte koppling. Skiten e oförändrad.

Om man "race" växlar (knicker till med gasen och krossväxlar) så funkar lådan perfekt, därför tror jag inte att det är gaffel eller motsvarande som är dåligt utan kopplingen.

Kan det vara så att armens "gänga" e kass så att den inte skjuter på ordentligt på tryckstången? eller vad säger ni?


När du monterade dit de nya lamellerna, hade du dem i ett oljebad innan??
 

B1

Dirtmover!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
TL 1000s -97
Jo att en koppling ska slita in sej lite e ju en sak, men den var ju så här innan. Och även nu efter... Jag justerade som Robster sa, men det hjälpte inte, sen gjorde jag "överjusteringen" men det hjälpte inte heller.. imorgon får jag plocka av kåpan och kolla om sen lyfter. enl. mitt ögonmått så skicka den in stången 1-1,5mm det borde ju räcka.

Inga tips om vad det kan tänkas vara?

(edit) Nej jag hade dem inte i oljebad kom jag på nu, men de har legat i motorn en vecka nu, så dom borde ju vara hyffsat dränkta... (vet egentligen att dom ska blötas men glömde det :rolleyes: ) Kan det ha med saken att göra kanske?
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tyvärr clueless för tillfället... Vi får försöka spåna fram saker eftersom. :tummenupp

Däremot så talar allt för att nåt annat än själva kopplingen är fel. Du har ju bytt den, så eftersom felet kvarstår är förmodligen felet kvar i nåt som inte är bytt. :D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Pissar i min bakgård

Nu är det fan i mig slut på det här.

Idag så for jag till jobbet vid 14.00, tog lastbilen och transporterade mitt arsel till Sundsvall, ja det behövs en lastbil för det...

Vad fan ser jag när jag kommer till sundsvall?

I korsningen Nackstavägen/Bergsgatan så sticker det fram en röv bakom en av bilarna i kön. (k som i q, inte tj)

Jag kikara, sitter en pipa på vänster sida, så det är en TLS. Cool :yoparty

Sen börjar kön röra på sig, framför TL:n så rullar en vit 848, sen kommer TLS:en fram, orange, ORANGE, FULLSTÄNDIGT JÄVLA ORANGE.

Vad fan gör uppsala mupparna på mitt område???

Det är fan strykvarning på det här.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top