TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag har provat justera wiren, men det hjälpte inte. Kopplingen tar allra längst ut på handtaget så det hela är ganska skumt.
Har du justerat qwiren uppe vid handetaget eller har du varit på armen nere vi tryckstången?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
jag har försökt leta efter någonstans man kan byta ut relät men som jag förstår det så är reläet integrerat med sidostöds switchen är det sant? och kan man då köpa ett annat "orginal relä" som passar detta?



hur kan man justera det befintliga motståndet?
Jag vet faktiskt inte hur det ser ut på R... På S är sidostödsrelät ett eget relä som sitter innanför bakkåpan. Blinkersrelät är väl snarare integrerat med startmotorrelät? :va

Tror att Peter menade att helt enkelt köpa ett korrekt "extra" motstånd för att "justera" motståndet som relät ser. Det finns inga orginalrelän för att hantera diodblinkersar eller liknande, däremot har nån på TLZ gjort ett ersättningsrelä som passar R. Kan vara värt att kolla, men eftersom det inte passar på en S så tittade jag inte så noga.

Motståndet ska annars kopplas in parallellt med blinkersen.

:tummenupp Tjena killar!

Har läst tråden från början men har inte kommit mer än till sida 80 ännu. Fan vad ni snackar mycket skit! :tungan

Det jag undrar som jag inte sett nåt svar på ännu är: Min koppling bråkar. Den driver fortfarande efter man tryckt in handtaget. Detta gör att det inte går att få i friläge på hojen när man står still och har växel i. Man får även "hålla fast" den lite när man har växel i men stannar med kopplingen intryckt.

Jag hade detta bekymmer på en bil en gång, då var det lamellen som var slut. Jag har bytt lameller mellan skivor och fjädrar och olja, men den är lika fortfarande. Den hade tendenser till detta när jag köpte den, men det har blivit värrre nu efter c:a 200 mil.

Sjukt skön hoj förövrigt, fattar inte att jag inte köpt en tidigare. :tummenupp
Tycker att det låter som om en eller flera stålskivor har slagit sig, men om du har bytt dem så vette fasiken... :va

Tanka hem manualen, länk finns i första inlägget på tråden, och läs hur du ska justera kopplingsarmen som sitter innanför kåpan för framdrevet. Det kan vara bra att kunna utesluta den i alla fall.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
den blinkar knas nu med led blinkers?

Gurus... jag har precis bytat blinkers fram och satt biltemas blinkers bak. Nu måste jag givetvis byta reläet med och köpte bilfemas motstånd 32-140 men passar det och var sitter den jäkla reläboxen?

Jag väntar också med spänning på svaret. :)

Jag löste det med extra motstånd, men det bättre sättet är att byta relä. Men jag vet inte var det sitter... (och inte alla saker sitter där de brukar på min heller... :rolleyes: )

Lite synd att de flesta el-gurus kör TLS, för om det är något som tenderar att krånga på R'n så är de ju just elen... :lol

:hej
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
:tummenupp Tjena killar!

Har läst tråden från början men har inte kommit mer än till sida 80 ännu. Fan vad ni snackar mycket skit! :tungan

Ja... mycket skitsnack just nu i tråden!

Börja med att justera kopplingen KORREKT....

Har inte alla mått i huvudet och vissa är svåra att förklara utan bilder.
Kopplingen justeras i tre steg.

Det finns tre justeringspunkter.

Styret, motorn och kopplingsarmen.

Släpp spänningen vid både styret och motorn.

Justera sedan vinkeln på kopplingsarmen med justeringen
vid motorn, den skall ha en viss vinkel ( Står i boken )
Har för mig att det är 90 grader rakt upp räknat ifrån bultarna?

När det är gjort så lossar man spännmuttern på armen och skruvar
in justeringskruven i mitten ända till botten.

Skruva sedan ut skruven 1/4 varv och spänn muttern.

Justera sedan upp vid styret för korrekt glapp!

Lycka till......detta får säkert din koppling att fungera ett tag till
innan du behöver byta något!

R
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
kanske bara spegelvisir ?

Reflexion, även Reflektion, är en abrupt ändring av riktningen för en vågfront på en yta mellan två olika media så att vågfronten går tillbaka i det medium den kom från. Vanliga exempel är reflektion av ljus-, ljud- och vattenvågor.

Reflexion av ljus kan vara en spegling (regelbunden reflexion) eller en diffus (oregelbunden) reflexion (som inte ger någon bild men som kastar tillbaks ljuset), beroende på ytans egeskaper. Beroende på om det reflekterande mediet är dielektriskt eller ledande kan det reflekterade ljuset vara i fas med den infallande vågfronten eller inverterat.

spegelreflex används i kameror
Spegelreflexkameror är en kameratyp som finns i många olika modeller anpassade för såväl professionella användare som amatörer.

Försäljningen av digitala spegelreflexkameror har gått om kameror som bygger på den gamla analoga tekniken med film av olika format. För dessa talade man främst om småbildsformat, mellanformat. APS och halvformat kan också nämnas i detta sammanhang.

Även när det gäller digitala kameror är formatbegreppet aktuellt. Man syftar då på bildsensorns storlek.

Spegelreflexkameror är oftast av systemkameratyp men det finns spegelreflexkameror med fast optik och så begränsad tillgång på kringutrustning att de knappast kan klassificeras så.

Vanligaste typen av spegelreflexkamera är den enögda spegelreflexkameran eller ESR. Den engelska förkortningen är SLR (Single Lens Reflex).

Bland mellanformatskamerorna finns både enögda och tvåögda spegelreflexkameror. En av de mest kända tillverkarna av enögda spegelreflexkameror för mellanformatet är svenska Hasselblad. Rolleiflex har gjort sig ett namn som tillverkare av tvåögda spegelreflexkameror (TLR) i mellanformatsklassen.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Ohhh, vilka svåra ord du använder Lasse....


:hihi
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Och jag skrev allt från minnet :hihi

250px-SLR_cross_section.svg.png


1 Objektiv
2 Spegel
3 Ridåslutare
4 Film
5 Mattskiva
6 Förminskningslins
7 Pentaprisma
8 Sökare
 
Last edited:

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
kanske bara spegelvisir ?

Reflexion, även Reflektion, är en abrupt ändring av riktningen för en vågfront på en yta mellan två olika media så att vågfronten går tillbaka i det medium den kom från. Vanliga exempel är reflektion av ljus-, ljud- och vattenvågor.

Reflexion av ljus kan vara en spegling (regelbunden reflexion) eller en diffus (oregelbunden) reflexion (som inte ger någon bild men som kastar tillbaks ljuset), beroende på ytans egeskaper. Beroende på om det reflekterande mediet är dielektriskt eller ledande kan det reflekterade ljuset vara i fas med den infallande vågfronten eller inverterat.

spegelreflex används i kameror
Spegelreflexkameror är en kameratyp som finns i många olika modeller anpassade för såväl professionella användare som amatörer.

Försäljningen av digitala spegelreflexkameror har gått om kameror som bygger på den gamla analoga tekniken med film av olika format. För dessa talade man främst om småbildsformat, mellanformat. APS och halvformat kan också nämnas i detta sammanhang.

Även när det gäller digitala kameror är formatbegreppet aktuellt. Man syftar då på bildsensorns storlek.

Spegelreflexkameror är oftast av systemkameratyp men det finns spegelreflexkameror med fast optik och så begränsad tillgång på kringutrustning att de knappast kan klassificeras så.

Vanligaste typen av spegelreflexkamera är den enögda spegelreflexkameran eller ESR. Den engelska förkortningen är SLR (Single Lens Reflex).

Bland mellanformatskamerorna finns både enögda och tvåögda spegelreflexkameror. En av de mest kända tillverkarna av enögda spegelreflexkameror för mellanformatet är svenska Hasselblad. Rolleiflex har gjort sig ett namn som tillverkare av tvåögda spegelreflexkameror (TLR) i mellanformatsklassen.


SÅ vad kan vi fram till att det hette sa du? :D

Och jag skrev allt från minnet :hihi

250px-SLR_cross_section.svg.png


1 Objektiv
2 Spegel
3 Ridåslutare
4 Film
5 Mattskiva
6 Förminskningslins
7 Pentaprisma
8 Sökare

Nu ska vi inte vara så noga tycker jag :näsblod :D
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Lasse ordonanerar och imponerar på Ricken.

Jag säger att det kallas för Iridium... Brukar finnas i olika färgnyanser.

Tjo!

tillbaks till lådan fjolla :yoparty

Iridium är en vit metall med något gulaktig ton i platinafamiljen. Till platinametallerna hör även platina, osmium, palladium, rutenium och rodium. Iridium upptäcktes av engelsmannen Smithson Tennant i resterna efter att råmaterial av platina hade upplösts av kungsvatten. Namnet kommer av latinets iris - regnbåge, vilket är ett bra val eftersom iridiums salter har starka färger.

Iridium finns inte i stora mängder på jorden, men är desto vanligare i rymden. I samband med meteoritnedslag får jorden en tillfällig förhöjd halt av iridium som sedan sedimenterar på havsbottnen. Förhöjda halter av iridium i en specifik del av en lagerföljder är därför en tillförlitlig indikation på att ett metoritnedslag skett vid tidpunkten för sedimentens avsättning.
 
Last edited:

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Jag vet faktiskt inte hur det ser ut på R... På S är sidostödsrelät ett eget relä som sitter innanför bakkåpan. Blinkersrelät är väl snarare integrerat med startmotorrelät? :va

Tror att Peter menade att helt enkelt köpa ett korrekt "extra" motstånd för att "justera" motståndet som relät ser. Det finns inga orginalrelän för att hantera diodblinkersar eller liknande, däremot har nån på TLZ gjort ett ersättningsrelä som passar R. Kan vara värt att kolla, men eftersom det inte passar på en S så tittade jag inte så noga.

Motståndet ska annars kopplas in parallellt med blinkersen.


Som jag förstår det när jag tolkat manualen är att blinkersreläet är integrerat med sidostödsreläet.

Om jag då skall fixa detta med det här 42-140 reläet så borde jag tekniskt sett sätta ett relä efter varje blinkers? så i princip

Blinkers 1 --------------Relä------------koppling---------------huvudrelä
Bilnkers 2 --------------Relä------------koppling---------------huvudrelä

För skall jag modifiera själva huvudrelät måste jag plocka i tu och lödda om motståndet i låddan och det borde vara rätt dumt då ett nytt relä är dyyyrt...

Anledningen att ha 2 relä är för att slippa kapa up fler trådar i en faktiskt ganska nice kabelstam...
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hörru ankan. Kolla här?
http://www.tlzone.net/forums/group-buys/92748-suzuki-plug-n-play-led-relay-interest.html

Annars, ja. Du kan sätta ett extra relä bakom varje, men däremot vet jag inte hur huvudrelät reagerar på motståndet i varje slavrelä. Förmodligen drar slavrelät ännu mindre ström än lampan, så det kommer lik förbaskat blinka för fort.

Du ska däremot sätta in ett motsånd parallellt (mellan blinkerskablarna eller mellan blinkersens matning och jord) där du satt relät i skissen ovan.
 
Last edited:

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
tillbaks till lådan fjolla :yoparty

Iridium är en vit metall med något gulaktig ton i platinafamiljen. Till platinametallerna hör även platina, osmium, palladium, rutenium och rodium. Iridium upptäcktes av engelsmannen Smithson Tennant i resterna efter att råmaterial av platina hade upplösts av kungsvatten. Namnet kommer av latinets iris - regnbåge, vilket är ett bra val eftersom iridiums salter har starka färger.

Iridium finns inte i stora mängder på jorden, men är desto vanligare i rymden. I samband med meteoritnedslag får jorden en tillfällig förhöjd halt av iridium som sedan sedimenterar på havsbottnen. Förhöjda halter av iridium i en specifik del av en lagerföljder är därför en tillförlitlig indikation på att ett metoritnedslag skett vid tidpunkten för sedimentens avsättning.

Kortar man ner vad Lasse säger så blir det "för mycket fritid" :D :tummenupp :Rockbanan

Va precis iväg och införskaffade mig ett Neckmike set!
Får se om det är något att ha när gumman ringer och kollar om man fortfarande lever :)

Skulle det bli något åkande snart eller hur blev det? :confused:
 
Last edited:

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
hur funkar det med PCIII, är det så att det bara finns en modell som man programmerar efter sin hoj eller är det olika för olika hojar? :rolleyes:
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
hur funkar det med PCIII, är det så att det bara finns en modell som man programmerar efter sin hoj eller är det olika för olika hojar? :rolleyes:

Modellspecifikt. Såg att dom sålde på blocket för ca 2700:-

Men jag ska till staterna om du kan vänta till oktober...
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top