TL-tråden - v2 !

canonball

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
KTM Superduke
jepp, styrdämparen sitter där, men som du säger, den kanske inte är vad den har varit en gång i tiden. Men jag ska göra så att jag höjer styret igen så får vi se, ska kika över styrlagrena med. Thanks
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Tjena folk. En liten snabb fråga bara, har en relativt nyinköpt TL1000R-99 som jag e nöjd med. Enda "problemet" som jag upplever är att den vill gärna "vobbla" lite i kurvorna. Den förra ägaren var betydligt kortare än mig och hade sänkt styret några cm. Har tänkt att prova på att höja tillbaka det o se hur mycket skillnad det gör. Känns som att det kan göra rätt mycket att flytta tyngdpunkten lite. Något annat som kan spela in tror ni? Det e min första lite större hoj o det e ju kul om man kan känna sig riktigt säker på småvägarna med..600 jag hade kände jag mig mycket säkrare på, men vad fan, det kommer väl ju mer man kör kanske..

Hade också det fenomenet men blev betydligt bättre genom att fixa "pre-load" inställningen. Har inte fått mina helt 100% än kan få den där känslan när man lägger ner den... Tar nog ett tag innan man får en bra personlig inställning, får nog ta och pröva sig fram...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag håller nog på Akke's förslag.
Alternativt så är däcken kassa. Kolla lufttrycktet.
Har du orginal rotations dämparen där bak??
TLR är relativt känslig för felinställd dämpning, och en rättställd rotations dämpare gör under. Och, då du själv säger att vikten (eerrr, jag gissar det då han var kort, korta människor är vanligtvis lätta människor, i alla fall i min textbok... :tungan ) på er skiljer mycket, så skulle jag sätta en guldpeng på att det är där problemet sitter.


Jag kör utan styrdämpare, och har gjorts så i 4 år och jag tycker min TLR går som tåget i kurvorna (dvs, bergstadigt). Ioch för sig så har jag en Öhlinare där bak... :banana
Och den var lika stadig då jag hade sänkt styrkronan - jag antar att han sänkt hela packetet, och inte bara styret?
Nu har jag sänkt fram och höjt rideheight bak så nu ska det bli intressant och se om det skakar lite :hihi

I övrigt så suger orginal styrdämparen balle. :fakta
Det är den enskilt sämsta detaljen på hela hojen. :fakta (till och med sämre än rotations dämparen...)

Om du nödvändigtvis bara måste ha den, så byt i alla fall 5W oljan mot 2.5W. Det förvandlar dämparen från katastrof till bara dålig. :hihi

:hej
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vitt e vackert !

Om d e som du säger, att med Ölinare bak, rätt däck o inställning, så kan man slänga styrdämpen, då åker den direkt. Om inte annat så e den ful:D Men nog blir den lättsvängd eller ?

O så ett litet prov på att vitt e vackert :tuttar (Bellypanen e datamålad)
 

Bifogat

  • TLSmBellypan.jpg
    TLSmBellypan.jpg
    64.9 KB · Visningar: 96
Last edited:

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Om d e som du säger, att med Ölinare bak, rätt däck o inställning, så kan man slänga styrdämpen, då åker den direkt. Om inte annat så e den ful:D Men nog blir den lättsvängd eller ?

O så ett litet prov på att vitt e vackert :tuttar (Bellypanen e datamålad)

Ja, nog är det fint nog... Men ett helvette att hålla rent, eller?!?!?!?!?!:arsele

  1. Har du en kålfajjber framskärm?
  2. Har du kvar originalet?
  3. Är den hel?
  4. Vill du avyttra den?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ja, nog är det fint nog... Men ett helvette att hålla rent, eller?!?!?!?!?!:arsele

  1. Har du en kålfajjber framskärm?
  2. Har du kvar originalet?
  3. Är den hel?
  4. Vill du avyttra den?

Bakfälgen på kedjesidan är väl inte helt vit alla gånger...:rolleyes:

1. Ja
2. Ja
3. Nej. Men endast liten flisa vid ett skruvhål, fortfarande helt ok i övrigt. Bara att skruva på.
4. Ja, om du vill så...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Om d e som du säger, att med Ölinare bak, rätt däck o inställning, så kan man slänga styrdämpen, då åker den direkt. Om inte annat så e den ful:D Men nog blir den lättsvängd eller ?

O så ett litet prov på att vitt e vackert :tuttar (Bellypanen e datamålad)

Tyvärr inte på en S. Det är bara R-modellen som mår bättre av att man slänger bort den.
På S-modellen gör man bäst i att köpa en bättre (och snyggare). Gummiramen behöver tyvärr fortfarande styrdämparen även om man fixar till inställningarna. :hihi

:hej
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tyvärr inte på en S. Det är bara R-modellen som mår bättre av att man slänger bort den.
På S-modellen gör man bäst i att köpa en bättre (och snyggare). Gummiramen behöver tyvärr fortfarande styrdämparen även om man fixar till inställningarna. :hihi

:hej
Det går utan på S med, om man har bra styrlager o inte sänker fram.

Jag fick en avi idag med grepper ifrån US.

For dit o skulle hämta så säger hon att det ska betalas oxå.
Det stod det fan inge om på avin, så jag hade inte fört över pengar på det kontot.

Så får se om jag gör en tripp till ikväll eller om jag tar det imorrn.

Bitubo och scotts, kool. :D
 

newton83

Medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
TL1000s -97
Om d e som du säger, att med Ölinare bak, rätt däck o inställning, så kan man slänga styrdämpen, då åker den direkt. Om inte annat så e den ful:D Men nog blir den lättsvängd eller ?

O så ett litet prov på att vitt e vackert :tuttar (Bellypanen e datamålad)
Riktigt snyggt Peter Pan!!:tummenupp
Bara en tanke.. Hade det inte varit ännu snyggare med en clear alternativs led baklampa med vitt glas?
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Okej gör ett försök på en TLS fråga/problem.

När man rycker i rullen för att få det där fina mullret vid rödljuset så kan min hoj bluddrar till alternativ dö? Vad måste åtgärdas då tro?

Någon med seriöst svar/tips? :confused:
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Okej gör ett försök på en TLS fråga/problem.

När man rycker i rullen för att få det där fina mullret vid rödljuset så kan min hoj bluddrar till alternativ dö? Vad måste åtgärdas då tro?

Någon med seriöst svar/tips? :confused:
TPS/TB-synk för att ha allt i balans från början.
Justering av insprut med PC eller Yoshbox eller liknande.
Har du nån TRE?
 

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
TPS/TB-synk för att ha allt i balans från början.
Justering av insprut med PC eller Yoshbox eller liknande.
Har du nån TRE?

WOW its alive! :tungan
TPS kan jag nog kanske fixa själv, fatta dock inte vilken kabel man ska fippla med under pass-cutsen.?
Har inga klockor för TB däremot...
O ingen TRE heller...
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
WOW its alive! :tungan
TPS kan jag nog kanske fixa själv, fatta dock inte vilken kabel man ska fippla med under pass-cutsen.?
Har inga klockor för TB däremot...
O ingen TRE heller...

Oh, yes. Kom hem igår. :)
Nu ska jag bara meka lite hoj och sen ställa på den igen innan det blir mera åka.


Kontakten är den lilla vita i den här bilden och den ska bryggas med en kabel så ska du se TPS-justeringen i displayen.

dealer_plug_tls.jpg
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Lite nytt Bling (mest funktionellt bling, men lite bilder är det ju värt)

:)
2008_Juli_DSC00125.jpg


Han som sa till mig att man kan byta dessa utan att ta av svingen ska få DÄNG av mig. När jag kommer på vem det var. Det är en ren lögn. De sitter ju för f-n fast skruvade på insidan, med en storlek 50(!!) mutter mellan ramen och svingen. :gnissla
Så, tips. Ska ni göra detta. Demontera däck och sving så sparar ni lätt 30 minuters frustration och kliande i huvet. Jo, jag låvar, ni spar tid även fast ni måste demontera (hela) avgasystemet för att demontera svingen... :gnissla
Och, nej, man behöver inte demontera kylaren, det räcker ni släpper på ett par bultar så den unde hänger lite löst.
"Det fixar du på 30 minuter, lätt" - pffft. Bank ska någon få... :D

EDIT: - STORT tack till Robban som hjälpte mig att fixa dem. :tummenupp :krama


Gilles ClipOn. Kolla bredden på dem. :D
Känns nästan som man körde en liten 600 nu! :yoparty
(OK, kanske inte riktigt... men dessa två moddar gjorde stor skillnad. IMHO )

2008_Juli_DSC00128.jpg


Lite svårt att se, det är så blankt att det inte går att få fram Gilles märket.
Observera den alternativa infästningen av bromsvätskebehållaren...

2008_Juli_DSC00127.jpg


Enda nackdelen jag märkt är väll att körställnginen blir mer extrem än tidigare. Så stadskörning har gått från att vara en pina till tortyr. Lösning, undvik städer. :nicka Jag har inga kylfläckar ändå...


Och, bilderna är bara 800*600 för att skona den stackars norrbaggen från mina ultra skarpa bilder :D :tungan




Hittade en "före bild".

Så här ser de ju ut omonterade. :)
(Som ni kanske ser så sticker de inte upp någonting alls ovanför infästningen. Fick ställa om backspeglarna efter jag monterat dem efter som de mest visade den blå himlen...)

DSC00116.jpg
 
Last edited:

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Stiligt! :yoparty Ska du sätta dit TL-dekaler också?

O så ett litet prov på att vitt e vackert :tuttar (Bellypanen e datamålad)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tack Putte. :)

Jag vill oxå ha clipons. Är less på den här jävla tourern, sen vill jag ha mer attackinriktade fotpinnar.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
läckert putte :tummenupp men varför tog du av svingen :confused: det är ju bara 2 skruvar per sida byt på 10 minuter :D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Lasse:
Kommer du åt o mäta lås "ringarna" under styrkronan på din räser?

Ska kapa upp en hylsa o dra dom där ordentligt för en gångs skull när jag byter lager.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top