TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det är ingen fara om de står tort. Men, i mitt förra garage så fick jag ofta kondens och det är O-bra. Men i varmgaraget så har jag ju aldrig sett det minsta tecken till rost.

"ductile rion" är kanske lite mer beständiga än "grey iron" som Beringer använder? :va
Kolla med Ronny. Han har ju prexis sådana du dregglar över. :)

Om inte annat så kan du ju alltid smörja in dem med lite olja efter varje körning, det skyddar mot rost... :hihi


:hej
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Har typ samma fel att tomgången e hög efter en stund körning, men med kopplingen intryckt ett tag så går den ner men för lågt så att den nästan stannar eller stannar. kan inte röra vajern för då blir tomgången haldeles för hög eller ingen alls.

Har TRE på nu, men har inte provat utan

Direkt vid start då ja har kopplingen intryckt så ligger den rätt, sen när ja släpper ut kopplingen så sjunker den ner under tusen varv/min. o kanske stannar.

så ja vet inte va ja ska göra...

Jag kom på en sak. :)

Jag hade massa strul med min tomgång förra året. Den höll ca 15-1600 rpm, och plötsligt (ofatst efter ett litet tag på tomgång) bara sjönk den till 800 rpm, och kunde knapt hålla igång motorn.

Felet på min var att TPS'n stog så fel att ena cylindern inte gick rent på låga varv.

Nu gick hojen knäppt hela tiden, och att TPS'n stod fel var väll rätt uppenbart - och att tomgången löste sig på samma gång var ju mest en bonus.
Men, går hojen bra i övrigt (din då) så tror jag inte det är TPS'n. Men, däremot så är det annan mappning när du drar in kopplingen.
Du kanske går fett på den ena mappningen, och tappar en cylinder så som jag gjorde?
Jag vet inte hur du ska lösa det, men hitta felet är oftast svårare än att fixa det. :)

Jag är dålig på vad TRE igentligen gör, finns ju aktiva och passiva, och att vissa påerkar just mappningen när man hanterar kopplingen.


PS. En TPS jstering skadar ju aldrig... :hihi
Men, om den står rätt enligt c-- och det ändå strular, så är det inte helt fel att prova sig fram lite. På 10år gamla hojar så kan man ju inte lita blint på att alla mätare etc fortfarande visar 100% korrekt.
 
Last edited:

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
Jag kom på en sak. :)

Jag hade massa strul med min tomgång förra året. Den höll ca 15-1600 rpm, och plötsligt (ofatst efter ett litet tag på tomgång) bara sjönk den till 800 rpm, och kunde knapt hålla igång motorn.

Felet på min var att TPS'n stog så fel att ena cylindern inte gick rent på låga varv.

Nu gick hojen knäppt hela tiden, och att TPS'n stod fel var väll rätt uppenbart - och att tomgången löste sig på samma gång var ju mest en bonus.
Men, går hojen bra i övrigt (din då) så tror jag inte det är TPS'n. Men, däremot så är det annan mappning när du drar in kopplingen.
Du kanske går fett på den ena mappningen, och tappar en cylinder så som jag gjorde?
Jag vet inte hur du ska lösa det, men hitta felet är oftast svårare än att fixa det. :)

Jag är dålig på vad TRE igentligen gör, finns ju aktiva och passiva, och att vissa påerkar just mappningen när man hanterar kopplingen.


PS. En TPS jstering skadar ju aldrig... :hihi
Men, om den står rätt enligt c-- och det ändå strular, så är det inte helt fel att prova sig fram lite. På 10år gamla hojar så kan man ju inte lita blint på att alla mätare etc fortfarande visar 100% korrekt.

Ja grundinställde TPS:n innan ja monterade TRE, men annars går den bra...
Ska testa o ta bort den o se hur den går utan den...
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
2 frågor fr en nybörjare på TL.

1 - Kan jag använda reglaget på vä styrhalva (som väl öppnar spjället) som semestergas? Eller blir det några negativa effekter såsom oföbränt bränsle etc?

2 - Är kamkedjesträckarna självjusterande?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2 frågor fr en nybörjare på TL.

1 - Kan jag använda reglaget på vä styrhalva (som väl öppnar spjället) som semestergas? Eller blir det några negativa effekter såsom oföbränt bränsle etc?

2 - Är kamkedjesträckarna självjusterande?
1. Ja. Som du säger så öppnar den bara spjället lite. Att köra med det reglaget draget mot dig är som att köra med lite gaspådrag, ingen som helst skillnad, så du behöver inte oroa dig för några bieffekter. Du får nog spänna vajern en hel del för att det ska funka bara.

2. Ingen aning ärligt talat. Jag antar det för jag har aldrig hört nåt om att man ska behöva justera det själv... :va
 

Torak

Medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Kawasaki Zx7r turbobygge/ Yamaha wr 450f
Laddar inte!

Tjena, har ett problem med min Tl1000-97. jag tror inte att den laddar nämligen. för att det är så att jag laddar mitt batteri, sätter i det sen håller det i ca 3 dagar med blandad körning. sen vill den inte starta och då får man göra samma sak igen.

Så är det Generatorn som e trasig, och e det lätt att byta den själv? eller beror detta på nått annat?
och ja batteriet är helt nytt.

Väldigt tacksam för svar:tummenupp
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
putte verkar ha samma problem

observera att även ett "nytt" batteri kan vara trasigt eller inte ta emot laddning från hojen men med en starkare 220 laddare så går det
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
om du har en tång-mätare så kan du sätta den runt kabeln som går till regulatorn och mäta vid tomgång alt när du höjer varvet så ser du om värdet stiger sen kan det ju även vara regulatorn som gett up
 

Torak

Medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Kawasaki Zx7r turbobygge/ Yamaha wr 450f
om du har en tång-mätare så kan du sätta den runt kabeln som går till regulatorn och mäta vid tomgång alt när du höjer varvet så ser du om värdet stiger sen kan det ju även vara regulatorn som gett up

då jag inte har någon instruktionsbok, och är ny tl1000 ägare, så måste jag ställa en liten dum fråga kanske vad sitter ragulatorn? du tror allså det inte är generatorn som gett upp?
 

newton83

Medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
TL1000s -97
då jag inte har någon instruktionsbok, och är ny tl1000 ägare, så måste jag ställa en liten dum fråga kanske vad sitter ragulatorn? du tror allså det inte är generatorn som gett upp?

Laddnings regultorn sitter på vänster sida av hojen strax bakom och under sittsen.. Ser ut som en liten låda typ med kylflänsar.. Sätter du dej på huk på vänstersidan ser du den garanterat...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
putte verkar ha samma problem

observera att även ett "nytt" batteri kan vara trasigt eller inte ta emot laddning från hojen men med en starkare 220 laddare så går det

Nooope. Inte alls samma problem (troligen i alla fall). Jag har inga problem alls om jag bara får igång hojen. Den laddar ju under körning, men jag vet dock inte om den laddar max. Men någon laddning sker ju i alla fall. :)
Jag tror mitt problem är att batteriet var en DOA. Sätter jag i det gamla batteriet så går den ju fint... :gnissla
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Do it, går snabbt att sätta dit och ger grym skillnad:)

Ni som har drevat om era bestar, kör ni med speedohealer?!?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Do it, går snabbt att sätta dit och ger grym skillnad:)

Ni som har drevat om era bestar, kör ni med speedohealer?!?
Jag har satt dit bitubon, ska byta lager i bakhjul o styrlagren, montera nya fjädra i framdämparna, montera scotts styrdämp och i med 1/5.

Allt på en gång, tror du det blir nån skillnad ;)
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Jag har satt dit bitubon, ska byta lager i bakhjul o styrlagren, montera nya fjädra i framdämparna, montera scotts styrdämp och i med 1/5.

Allt på en gång, tror du det blir nån skillnad ;)


Var det nå krångligt att montera bitubon?!? Fick vicka och lirka en del med min:)

Jag tror att du inte kommer att känna något behov av en Mille:D
















Du kommer vilja ha en 1098:D
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Last edited:

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Själv har jag lyckats med konststycket att stuka foten rejält, det small till rejält och jag misstänkte att hälsenan gått först...

Har stukat just den foten rätt många gånger och börjar bli hyffsat less , vill dock inte alltid köra med den tejpad/lindad för då byggs det ju aldrig upp nån styrka i den. Enda fördelen är att man redan hade kryckor hemma...


Första gången jag stukat foten så jääääävulskt att jag velat grina, hoppas dock det hinner läka ihop till träningslägret när Japanen kommer hit:(

Ska iväg och jobba i morgon men om det inte blivit märkbart bättre måste jag nog gå mot mina principer och uppsöka vårdcentral.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Var det nå krångligt att montera bitubon?!? Fick vicka och lirka en del med min:)

Jag höjde upp så att svingen föll ner så långt det bara gick, sen gick fjädern i rätt enkelt, men den där jävla behållaren, den var bökig o få rätt.

Det känns lite så där o lägga ut dom här 7k på en hoj som jag inte ska använda nästa år. :D
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top