TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Godkväll gubbar!

Då var det dags för oljebyte.
Har fått för mig att TL:en ska vara lite känslig för vilken olja som används,
risk för slirande koppling.

Har ni några tips på olja?
Hel eller delsyntet?

Lessen för alla totalt hjärndöda frågor.

Jag har kört med:
Motul, Del-Ray, Fuchs. Har inte märkt någon skillnad. Alla har funkat bra.
Helsyntet. Tror det är 10-40, men jag måste hoppa ner i garaget för att kolla på burken.
(hmm, jag vet jag har haft ytterligare märke, men nu har jag glömt vilket. Tror inte jag någons in hällde varken Mobile 1 eller Shells i Suzukin. Har för mig de enbart var i Yamlahan)

Den enda jag hört något negativt om är Castrols.
Octo körde väll på den innan och upplevde att kopplingen blev trögare. Rätta mig om jag har fel Octo.

Med tanke på att man byter olja 1 gång per år, så är kostnaden ointressant. IMHO.
Köp något dyrt och fint så funkar det. Eller köp Biltema och hoppas att rykterna är sanna att de är samma olja som i de dyrare märkena.
I vilket fall som, så klarar BT Oljan kraven för samma märknignar som de dyrare. (Dock så är det en "minsta nivå" gräns som ska uppnås. Det finns ingen övre gräns då det inte finns så många nivåer, så "alla" oljor har ju samma klassning)

Täppas

Guest
Frågan har förekommit flertalet gånger och ofta har den besvarats med att använda "Fultema" olja. :gnissla (ska vara samma som Statoil sägs det)
Så det gör jag i min och det funkar alldeles utmärkt, men se till att använda original oljefilter (oftast där som pirat felar)
MC-olja, Racing 10W–40
Helsyntetisk motorolja för alla 4-takts MC-motorer. Ger bra slitageskydd vid hård körning under tävling etc. 74,90 kr
:yoparty helrätt pris också :yoparty

Samma här, funkar finfint !

canonball

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
KTM Superduke
Jag har problemet att min TLR slirar på kopplingen. Och det är Castrols GPS i den nu. Ska ta o byta den snarast möjligt och hoppas att det slutar.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har problemet att min TLR slirar på kopplingen. Och det är Castrols GPS i den nu. Ska ta o byta den snarast möjligt och hoppas att det slutar.

Du får slänga upp lite bilder på din TLR. Ser ju intressant ut den där baken (om det är den på Avataren).

:hej

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Peter, håll på blocket en stund, det var en kille här i stan som hade knäckt ett, ska se om jag får tag i honom.

:hej Skulle kunna vara jag det. Satt och fyllesnackade med Lurch om det på yran. Men jag har redan fått tag på ett block så tyvärr får jag inte ge dig några pengar Pan.

Lika bra att renovera när det ändå ska skruvas så då kommer jag osökt in på nästa fråga: Jag har ju den olycksaliga årsmodellen 97 som skär så fort man tittar den :tungan . Är det läge att byta ngt när man har den isär som kan motverka den väntande härdsmältan? Typ nyare oljepump.... eller ngt? :confused:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ja du, jag skulle rekomendera o kolla upp oljepumpen, sen är det ju frågan om man ska byta ut lagren, det kn ju räcka med o kika om dom har blånader.
Och i såfall byta.

Men skaffa ett riktigt bladmått, inte ett sånt där som mäter 0,25 0,30 0,35, utan 0,25 0,26 0,27 osv.

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Den enda jag hört något negativt om är Castrols.
Octo körde väll på den innan och upplevde att kopplingen blev trögare. Rätta mig om jag har fel Octo.

Njae, kopplingen funkar najst med Castrols GPS, däremot blev den lite trögväxlad. Upplevde att det blev bättre efter att ha bytt olja.

Byta koppling eller olja?

Min erfarenhet av Castrol GPS är att den snarare är bra mot slirande koppling. Ta och se över huvud- och slavcylinder för din koppling så att allt är som det ska.

Last edited:

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Streetfighter?

Är lite fundersam på att konvertera hojen till en streetfighter under hösten/vintern. Vet bara att det är Rammstein på denna tråden som kör fighter. Rätta mig om jag har fel.
Måste kablar från handtagen och bromsslang förlängas?
Lättast att borra hål i orginalstyrkronan eller köpa en klar fighterkrona?
Exempelvis: http://www.blocket.se/vi/16899147.htm?ca=8_s
Vad är det för millimeter på styret?
Andra saker man ska tänka på vid ombyggnad?
Andra som går i ombyggnadstankar?

/Niklas

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Är lite fundersam på att konvertera hojen till en streetfighter under hösten/vintern. Vet bara att det är Rammstein på denna tråden som kör fighter. Rätta mig om jag har fel.
Måste kablar från handtagen och bromsslang förlängas?
Lättast att borra hål i orginalstyrkronan eller köpa en klar fighterkrona?
Exempelvis: http://www.blocket.se/vi/16899147.htm?ca=8_s
Vad är det för millimeter på styret?
Andra saker man ska tänka på vid ombyggnad?
Andra som går i ombyggnadstankar?

/Niklas

för 1500 köp en den är gjord för det :tummenupp
visst kan du borra men då måste undersidan av kronan vara slät alt så fär du gjuta i den lite :) kablar måste förlängas likaså bromsslangar

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fixade lite grejer igår :)
ljuddämparfäste och fäste till batteriboxen

skall skär ut lite i mitten bara

fäste för batteriboxen tack till Sam på Zonen för iden

kapning av distansen

svarva ner den 4mm för att kompensera för fästplattan

monterad

äntligen så fick jag provköra svarven :yoparty

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
De e lugnt. har fortfarande inte hunnit ta bilder o satt priser på en del grejer som några på tråden har PM:at mig om. Sorry guys, men jag har jobbat dygnet runt. Nästa målsnöre e lördag... kommer dra pm till de som visat intresse.

Sen de där med oljor;
en del av er säger "jag har inte märkt någon skillnad" eller "den verkar funka lika bra", -oavsett om ni menar en dyr eller en billig olja. Hur vet ni det? :va Rimligen borde man mäta slitage i motorn och det är väl inte så många som gör?
Bara för att den inte skär ihop och det fortfarande går att växla så betyder det väl inte att den billigaste oljan e ok?
Inte menat som kritik, jag vill gärna byta min 700-kronorsdunk med Motul mot BT om det går, men jag vill veta säkert.

Sen fick jag höra att den vanligaste "olje-anledningen" till att en mc-koppling börjar slira är att det varit bilolja i eller en olja som har tillsatser som minskar slitaget metall mot metall, vilket inte mc:ns koppling gillar. Kanske gammal kunskap, men om man haft bilolja i så behöver man göra en ordentlig rengörning av koppling/lameller...

PP

:hej Skulle kunna vara jag det. Satt och fyllesnackade med Lurch om det på yran. Men jag har redan fått tag på ett block så tyvärr får jag inte ge dig några pengar Pan.

Lika bra att renovera när det ändå ska skruvas så då kommer jag osökt in på nästa fråga: Jag har ju den olycksaliga årsmodellen 97 som skär så fort man tittar den :tungan . Är det läge att byta ngt när man har den isär som kan motverka den väntande härdsmältan? Typ nyare oljepump.... eller ngt? :confused:

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
för 1500 köp en den är gjord för det :tummenupp
visst kan du borra men då måste undersidan av kronan vara slät alt så fär du gjuta i den lite :) kablar måste förlängas likaså bromsslangar

Ok, då har man något att göra i vinter mao.

Trevliga bilder, sitter inte ljuddämparna lite högt för att vara en TLS, har för mig att de sitter längre ner? Eller är det ett moddat TLR system?

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
fireblade vs tls

I onsdags visade jag att TLS 97 original förutom slipon emot Honda cbr 98 med slipon är snabbare!

Drar rätt lika i starten men toppfarten är det TLS SOM GÄLLER! :yoparty
Gissa om han blev snopen :)

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ok, då har man något att göra i vinter mao.

Trevliga bilder, sitter inte ljuddämparna lite högt för att vara en TLS, har för mig att de sitter längre ner? Eller är det ett moddat TLR system?

URM racing helsystem :yoparty
P8310210.JPG

fästet som följde med såg ut så här men ja dom ska sitta högt :tummenupp
P4270011.JPG

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Lasse, den dan du ska göra dig av med det systemet så hör du av dig.
Kanska har sagt det förr, men kan aldrig skada o påminna dig. ;)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln