TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Kände att jag skulle vända mig till proffsen!
Till nästa år får jag A-kort utan begränsning och börjar kika runt lite nu :tuttar Min fråga lyder: Hur svår är en TL att bemästra om man saknar tidigare sporthojserfarenhet?! Sen uppskattas övriga kommentarer kring körställning, eventuella fel etc :)
Måste nog hålla med den ärliga tidigare talaren om att det nog inte är den lättaste hojen att köra. En insprutad twin med snart tio år på nacken har sina egenheter... Matar man på med lite fart så är det lugnt, men i stan och på parkeringsplatsen finns det helt klart mer lätthanterliga hojar.

Vad har du kört för hojar hittills?

Täppas

Guest
Till nästa år får jag A-kort utan begränsning och börjar kika runt lite nu :tuttar Min fråga lyder: Hur svår är en TL att bemästra om man saknar tidigare sporthojserfarenhet?! Sen uppskattas övriga kommentarer kring körställning, eventuella fel etc :)

Inte svår alls, inte om man kört lite hoj innan (och du har ju vart på bankörning ser det ut som i din profil). V2 karkatären är hur skön som helst mycket lugnare än I4 men vill man busköra så är det inga problem.

Sen är ju frågan vad du menar med bemästra...vill du sätta snabba varvtider så finns modärnare hojar som gör det enklare för dig (Aprilia :D)

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Kul att du är så säker på att få kortet nästa år.

Den är himla skön, TL 1000. Sitter underbart på den, nästan hur länge som helst. Känns stabil på alla sätt. Testkör en. De är riktigt prisvärda jämfört med en andra Twinnar. Kan uppfattas som lite nervig på låga varv...

TRE-mod fixar det "nerviga". Jag blev väldigt förvånad i somras när jag monterade en på min tls.

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Tack för alla svar :) Dock verkar vissa ha missförstått mig, jag har alltså redan hojkort, blir bara uppgraderad till tungt kort nästa aug. För tillfället har jag alltså begränsat!

Men den gemensamma åsikten verkar vara att det är en relativt bra hoj för pengarna och att den går frammåt utan vidare konstigheter! Vad jag sett på blocket kan man hämta hem en skönhet för en rimlig summa :tummenupp Sneglar mer på R modellen, tycker kåprna gör sig fint!

Som någon ovan skrev så har jag varit på några bankörningar och det växer till en stark hobby! Någonting jag absolut kommer göra me nästa hoj! Hur känns den på bana, nån som har erfarenhet?

Tack för alla svar! Får utmana er från rödljusen nästa sommar :tummenupp

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
ja passa på medans en finns kvar det var ju något pucko som bytte in pärlan mot nått Italienskt skrammel :D

Att fråga hur en hoj är att köra är nästan lika korkat som att fråga hur det är att ha sex innan man lyckas få till det :D nja, klart du kan fråga, men jag har en bättre idé...
Åk till AVA mc om det blir en fin höstdag o be den som övningskör med dig att låna nedan hoj för provkörning...:tungan - sen vet du!!!

kul att du blir uppgraderad nästa år :tummenupp till din fråga så beror det lite på vilken hoj du kört innan viktmässigt ligger den som en äldre 500 kan även vara lättare en äldre 750 hojar

däremot så ska man nog inte vrida fullt direkt i början utan åka in sig lite först :D

Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fasen va skönt det va att ta en tur på TL:n i söndagskväll :yoparty lite kyligt men vem bryr sig :D

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
True.

Undrar vem som kan fixa en omlackering åt mig i vinter...

vi kanske kan sprutlacka den tillsammans :lol

man seriöst kolla med någon lokal mindre lackfirma :) behövs det något underarbete eller är det bara ena sidan som fick stryk vid nerlägget:va

antar att det är hela kostymen som får ny färg

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
vi kanske kan sprutlacka den tillsammans :lol

man seriöst kolla med någon lokal mindre lackfirma :) behövs det något underarbete eller är det bara ena sidan som fick stryk vid nerlägget:va

antar att det är hela kostymen som får ny färg
Ska lacka om allt. Blir orginalröd. :)
Lacken är tolv år gammal snart så det skadar inte...

Ska se om jag fixar underarbetet själv. Om inte annat måste jag laga lite sprickor i höger kåpa efter krashen eller om jag kan hitta nån ny plastbit. I övrigt är den lite smårepig på både plast och tank.

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ska lacka om allt. Blir orginalröd. :)
Lacken är tolv år gammal snart så det skadar inte...

Ska se om jag fixar underarbetet själv. Om inte annat måste jag laga lite sprickor i höger kåpa efter krashen eller om jag kan hitta nån ny plastbit. I övrigt är den lite smårepig på både plast och tank.

kolla bara med lackeraren först så han slipper göra om underarbetet en del är väldigt petiga men det påverkar ju resultatet tar sin lilla tid att spackla, plastsvetsa samt slipa, våtslipa ............... minsta satans grej syns ju :huvet

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
kolla bara med lackeraren först så han slipper göra om underarbetet en del är väldigt petiga men det påverkar ju resultatet tar sin lilla tid att spackla, plastsvetsa samt slipa, våtslipa ............... minsta satans grej syns ju :huvet
Jo, därför undrar jag om det kan vara värt att lämna bort även det...

Då kan man reklamera hela skiten om resultatet inte blir bra.
Men jag kan ju laga plasten och ta bort dekaler och sånt iaf.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Vill du ha numret till de som lackade min hoj så säg till. Gjorde ett bra jobb. Håller till i Huddinge o jobbar bara med hojlackeringar.

PP

Jo, därför undrar jag om det kan vara värt att lämna bort även det...

Då kan man reklamera hela skiten om resultatet inte blir bra.
Men jag kan ju laga plasten och ta bort dekaler och sånt iaf.

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Vill du ha numret till de som lackade min hoj så säg till. Gjorde ett bra jobb. Håller till i Huddinge o jobbar bara med hojlackeringar.

PP
Har hittat en firma som ligger typ 2km från mig. Då kan jag typ bära dit alla delar. :)
Däremot är de billackerare, men hur svårt ska det vara att lacka på en lös plastbit?! Jag tänkte inte lämna in hojen utan lämnar alla lösa delar istället.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Låter helt klart smidigare! :tummenupp Men håller de inte måttet så vet du...

Har hittat en firma som ligger typ 2km från mig. Då kan jag typ bära dit alla delar. :)
Däremot är de billackerare, men hur svårt ska det vara att lacka på en lös plastbit?! Jag tänkte inte lämna in hojen utan lämnar alla lösa delar istället.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nån som vill köpa en svart clearclutch cover med tryckplatta?
007.jpg

Som den fast med en ofärgat tryckplatta, svarta skruvar på tryckplattan.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024