TL-tråden - v2 !

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Ingen har väl kunnat undvika att jag håller på med en rövgrill till tls:en.
Arbetet fortskrider men jag behöver hjälp av er bröder.
Planerna är att lägga in handtagsvärmare i sadeln. Nu har jag fått hem handtagsvärmarna fr Touringbutiken och de levererades såklart helt utan monteringsanvisningar. Det är ett virrvarr av sladdar som jag inte riktigt reder ut.
Är det någon här som är duktig på el? Jag lägger upp bilder senare idag och då kanske någon kan ge lite klarhet i hur skiten ska kopplas.

På återseende i em :)

Här kommer bilderna. Den som har en ide om hur det ska kopplas får gärna illustrera, t ex genom att sätta en etta vid de båda ändar som ska kopplas ihop, en tvåa vid 2 andra tåtar som ska ihop osv osv och markera med ett + resp - vid de tåtar som ska anslutas på batteriet etc etc. Den som vet hur det ska kopplas vet nog också hur man beskriver det så att t o m jag fattar (har absolut NOLL koll på allt vad el heter, lyckades dock pilla dit en ny halvljuslampa idag .. hmm .. nu förstår jag varför det var så många bilister som "hälsade" mot slutet av säsongen :) ).

Bifogat

• P1060175.jpg
    P1060175.jpg
    93.9 KB · Visningar: 58
  • P1060176.jpg
    P1060176.jpg
    112.1 KB · Visningar: 55
  • P1060179.jpg
    P1060179.jpg
    73.1 KB · Visningar: 53
Last edited:

Homer99

Går äntligen utan kryckor!
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
TLR -98
El Garto: fick du med två (2)st brytare och två sladdar med keramikgrunkor på? Jag är ju helt jävla värdelös på att rita siffror på bilder så vi får lösa det här på något annat sätt om jag skall hjälpa dig :D
Har du tillgång till en ohmmätare?
Jag har inte i huvet hur stiften skall kopplas riktigt men antagligen skall du dra en kabel från plus på batteriet till mittenstiftet på brytaren. Sedan skall du antagligen sätta keramikgrunkeänden på LOWsidan av brytaren och den ände utan keramik sätter du på HIGHsidan av brytaren. Alltså den kabeln som är en 2 to 1-kabel skall du sätta kabelskorna på brytaren. Den "förskalade" änden sätter du ihop med valfri (1st) ledare från varje värmarelement. Alltså en ledare (spelar ingen roll vilken) från varje element skall kopplas ihop med den "förskalade" ändan på "keramikgrunke-härvan". Sedan sätter du ihop de två sista ledarna från elementen och drar till jord.
Krångligt? pm:a mig ditt nr. så så hörs vi på luren :tummenupp

Ricken och vtwin: ni två tillsammans klarar inte av mig i r l. Dessutom kör jag ifrån er, leken slut. :hihi

Last edited:

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Vitpil
Här kommer bilderna. Den som har en ide om hur det ska kopplas får gärna illustrera, t ex genom att sätta en etta vid de båda ändar som ska kopplas ihop, en tvåa vid 2 andra tåtar som ska ihop osv osv och markera med ett + resp - vid de tåtar som ska anslutas på batteriet etc etc. Den som vet hur det ska kopplas vet nog också hur man beskriver det så att t o m jag fattar (har absolut NOLL koll på allt vad el heter, lyckades dock pilla dit en ny halvljuslampa idag .. hmm .. nu förstår jag varför det var så många bilister som "hälsade" mot slutet av säsongen :) ).

De ser ut som du ska grilla nötter :S

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
El Garto: fick du med två (2)st brytare och två sladdar med keramikgrunkor på? Jag är ju helt jävla värdelös på att rita siffror på bilder så vi får lösa det här på något annat sätt om jag skall hjälpa dig :D
Har du tillgång till en ohmmätare?
Jag har inte i huvet hur stiften skall kopplas riktigt men antagligen skall du dra en kabel från plus på batteriet till mittenstiftet på brytaren. Sedan skall du antagligen sätta keramikgrunkeänden på LOWsidan av brytaren och den ände utan keramik sätter du på HIGHsidan av brytaren. Alltså den kabeln som är en 2 to 1-kabel skall du sätta kabelskorna på brytaren. Den "förskalade" änden sätter du ihop med valfri (1st) ledare från varje värmarelement. Alltså en ledare (spelar ingen roll vilken) från varje element skall kopplas ihop med den "förskalade" ändan på "keramikgrunke-härvan". Sedan sätter du ihop de två sista ledarna från elementen och drar till jord.
Krångligt? pm:a mig ditt nr. så så hörs vi på luren :tummenupp

Ricken och vtwin: ni två tillsammans klarar inte av mig i r l. Dessutom kör jag ifrån er, leken slut. :hihi

Nej, en brytare och ett kablage med keramik (motstånd?).
Det lät ju som att du har kläm på hur det ska vara. Jag ska göra ett försök att koppla med hjälp av din guidening, men det blir inte förrän nästa helg.
Tack för hjälpen så länge, klurar jag inte ut hur det ska vara så pm:ar jag mitt nummer.
Mailade till Touringbutiken idag och frågade efter monteringsanvisningarna, det står ju på hemsidan att det ska följa med.
Lägger upp bilder på resultatet så långt det nu har kommit, nötgrillen är klar att anslutas och provas så snart brytaren etc är på plats.
Jag valde bort att lägga för mycket mellan grill och sadelöverdrag, vill ju ha lite go värme på nötterna som sagt :D

Bifogat

• P1060189.JPG
    P1060189.JPG
    116.9 KB · Visningar: 55
  • P1060190.JPG
    P1060190.JPG
    107 KB · Visningar: 50
  • P1060191.JPG
    P1060191.JPG
    126.9 KB · Visningar: 48

Homer99

Går äntligen utan kryckor!
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
TLR -98
Öhmmm, ska du med o lyfta lite skrot nån dag...??? ;)

Skall vi åka Nyby någon dag? Helst då till sommarn när jag fått på riktiga däck också så jag törs åka lite utan att det släpper hela tiden. Fast det är klart, jag drar dig ju antagligen med mitt nuvarande skick på bågen också :D

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Skall vi åka Nyby någon dag? Helst då till sommarn när jag fått på riktiga däck också så jag törs åka lite utan att det släpper hela tiden. Fast det är klart, jag drar dig ju antagligen med mitt nuvarande skick på bågen också :D
RC8... :tungan

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Gå och lägg dig, lille vän. Jag märker att du börjar bli trött nu... eller kan du inte somna utan att jag läser godnattsaga för dig :pannkyss
En annan måste ju uppfylla sina studentuppgifter, utan dom har man ju inte råd men tl, yz, golf och hund.... :)

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
TL1000S
Gästspel var önskat.....

Jag finns här fortfarande, jag tyckte jag hade lite för mycket tid
över för att köra hoj och surfa här så jag har gjort som alla andra.

Jag har köpt hus........ :gnissla

Så det har tagit lite tid att planera flytten av verkstad o allt men en
ny bättre verkstad är på väg upp HEMMA istället!!! :yoparty

Så jag flyttar till helgen.

Foto kommer senare på den nya verkstan!!

Ha det bra så länge!

R

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Gästspel var önskat.....

Ha det bra så länge!

R
Cool!

Hoppas att du fortfarande bor i en etta i det nya huset o har resten till garage. :tungan

Grattis. :)

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
2004 XT660R
Gästspel var önskat.....

Ha det bra så länge!

R

Grattis och välkommen till världen där tiden alltid är för kort och plånboken alltid är tom:D

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Grattis och välkommen till världen där tiden alltid är för kort och plånboken alltid är tom:D

Håll ut. Snart har du kommit dit där jag befinner mig. Efter 15 år som husägare så har jag lärt mig att släppa greppet om ogräs och flagnande målarfärg. Numera finns det både gott om tid och fylld plånbok ... problemet är att TLSen har tagit över såväl tid som plånbok.

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Gästspel var önskat.....

Ha det bra så länge!

R

kul grattis till huset :tummenupp

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Gästspel var önskat.....

Ha det bra så länge!

R

Gratulerar till ny bostad:cpparty

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Attans, punka på bakhjulet (fast det var iofs ändå dags att byta)... Någon som vet med säkerhet däckspecen:
120/70?
190/50?

Förresten, någon som kör med Dunlop 209GP?

Tacksam för svar!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...