TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Låter toppen det där! Vad betalar man för en sådan och finns det någon guide för hur man installerar modden?

Tack Octo!
Kolla vad Akra-Linkan ska ha?

Den är busenkel att montera (om du har en TLS -98 eller senare...).
Innanför ramen på höger sida innanför framkåpans bakkant så sitter en vit kontakt med tre sladdar, rosa, blå och svar, och man öppnar bara den och sätter in TRE'n mellan kontakterna.
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Phett ÖS!!! :yoparty :yoparty

Vad händer med det gamla stället? Överger ni alla det då?

Yupps.. vi lämnar det alla tillsammans.
Alla har "råkat" köpa hus..... :D

Men jag har störst och finast garage med egen smörjgrop.

Känns som att du kommer bli inbjuden inom en snar
framtid, den ligger nästan närmare än innan.

Eller lika illa hur man nu vill utrycka det, ute vid Anderslöv.

R
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Ehh... hur gör jag nu då?

Fick kopplingsschemat till värmehandtagen (rövgrillen) idag. Allt ser ju logiskt ut (om man har lite hum om hur el beter sig, och det har INTE jag). Men jag har markerat ut ett rött + och ett rött - på de ställen jag antar att de ska vara. Är jag på rätt spår? Ska jag ansluta sladden som jag markerat med rött plus till pluspolen på batteriet? Ska jag ansluta jord (de två trådar som är markerade med jord och med mitt röda minus) till minuspolen på batteriet?
Eller :va :confused: :va :confused: :va
Jag antar också att jag ska ansluta den sladd med grunkan(keramik/motstånd?)på till "low" på omkopplaren, right?

Försök vara övertydlig och illustrera gärna på bilden, jag är en fena på mycket med INTE el som sagt. Jag vill inte riskera att bränna sönder något med en ev kortis eller liknande.

Hav överseende med en novis :rodnar
 

Bifogat

  • Kopplingsschema gumpgrill.JPG
    Kopplingsschema gumpgrill.JPG
    94.6 KB · Visningar: 64

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tycker det ser bra ut, men jorda i ramen, inte i batteriet.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag tycker det ser bra ut, men jorda i ramen, inte i batteriet.

Låter bra :tummenupp , tack.
Men det där med att inte jorda i batteriet har jag hört förr och såklart inte förstått. Varför ska jag inte jorda mot minuspolen till batteriet. Batteriladdaren har jag t ex kopplat + mot + och - mot - på batteriet och det fungerar alldeles utmärkt, har t o m för mig att det stod så i anvisningarna.
OM jag ska jorda i ramen så ska jag väl leta upp en skruv el dyl som inte är täckt med färg? Kvittar det var jag jordar? Tips på bra ställe att jorda nära batteriet?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Ser bra ut, men jag skulle tillägga två saker:

1. Du MÅSTE ha en säkring mellan + och batteriet.
2. Jag skulle också koppla in ett relä mellan säkring och ditt +. Då kan du styra relät med tändningen så att du inte kan ha värmedynan igång om tändningen är avlsagen. Utan relä så kan jag lova dig att du kommer att glömma den på och vara utan batteri nästa gång du ska ut å köra.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
The master has spoken.... :)

Jag tänker rådfråga dig om ett par lysen sen Octo, men det tar vi på tlz, men bara så du vet att du ska börja ångra varja inlogg påzonen. ;)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
:huvet :huvet :gnissla :huvet

Men va faan jag sitter ju still och väntar och har gjort så sedan igår va faan fungerar inte renarna snabbare än så... jag menar kolla på Hjultomten (Jultomten)
:gnissla :huvet :gnissla
Vad fan tror du, först ska jag klättra ut genom fönstret på övervåningen. Sen ska jag skotta bort snön framför ytterdörrn så jag tar mig ut.
Sen ska jag skotta mig fram till grannen 1,4mil bort o fråga om jag får låna hans skoter eftersom jag har bytt bort min mot 45 renar.
Sen måste jag skotta fram hans gargeport så jag får ut skotern.
När skotern väl är ute så måste jag gå till Erik, 2,3mil åt andra hållet fär att köpa en dunk "bränsle" åt mig och en flaska till skotern.
Sen är vi redo att börja köra.
Då är det bara hela vägen nerför fjället, över sjön, uppför fjället, ner i dalen förbi andra grannen. Givetvis så fick ju han en hjärtattack när han hörde trafik utanför hans hus, han är så lättstressad den mannen, så jag var ju tvungen o skjutsa honom till närmsa sjukhus 19 mil bort.
Sen var ju mitt bränsle slut, skotern gick fortfarande men jag måste ha påfyllning. Så in hos Bengt o fyllde på...

Ja, sen får vi väl se när jag kommer ner. Jag uppdaterar senare ikväll får vi se om jag tagit mig ner till civilisationen då, det beror ju lite på om det ska storma ikväll, isåfall kommer jag ner i tid, om jag har vinden i ryggen dvs.
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Vad fan tror du, först ska jag klättra ut genom fönstret på övervåningen. Sen ska jag skotta bort snön framför ytterdörrn så jag tar mig ut.
Sen ska jag skotta mig fram till grannen 1,4mil bort o fråga om jag får låna hans skoter eftersom jag har bytt bort min mot 45 renar.
Sen måste jag skotta fram hans gargeport så jag får ut skotern.
När skotern väl är ute så måste jag gå till Erik, 2,3mil åt andra hållet fär att köpa en dunk "bränsle" åt mig och en flaska till skotern.
Sen är vi redo att börja köra.
Då är det bara hela vägen nerför fjället, över sjön, uppför fjället, ner i dalen förbi andra grannen. Givetvis så fick ju han en hjärtattack när han hörde trafik utanför hans hus, han är så lättstressad den mannen, så jag var ju tvungen o skjutsa honom till närmsa sjukhus 19 mil bort.
Sen var ju mitt bränsle slut, skotern gick fortfarande men jag måste ha påfyllning. Så in hos Bengt o fyllde på...

Ja, sen får vi väl se när jag kommer ner. Jag uppdaterar senare ikväll får vi se om jag tagit mig ner till civilisationen då, det beror ju lite på om det ska storma ikväll, isåfall kommer jag ner i tid, om jag har vinden i ryggen dvs.

Jag måste säga att jag skrattade så jag grät när jag läste detta.

Du kan skriva en bok....

My life as a deerhunter in läpplanska skogarna med mullevarning.... With röck and röll and lots of bushy bitches... Glöm inte finsk sommar soppa...
 

Homer99

Går äntligen utan kryckor!
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Jämtland
Hoj
TLR -98
Fick kopplingsschemat till värmehandtagen (rövgrillen) idag. Allt ser ju logiskt ut (om man har lite hum om hur el beter sig, och det har INTE jag). Men jag har markerat ut ett rött + och ett rött - på de ställen jag antar att de ska vara. Är jag på rätt spår? Ska jag ansluta sladden som jag markerat med rött plus till pluspolen på batteriet? Ska jag ansluta jord (de två trådar som är markerade med jord och med mitt röda minus) till minuspolen på batteriet?
Eller :va :confused: :va :confused: :va
Jag antar också att jag ska ansluta den sladd med grunkan(keramik/motstånd?)på till "low" på omkopplaren, right?

Försök vara övertydlig och illustrera gärna på bilden, jag är en fena på mycket med INTE el som sagt. Jag vill inte riskera att bränna sönder något med en ev kortis eller liknande.

Hav överseende med en novis :rodnar

Kopplingsschemat säger sanningen, jag försökte lura dig :tungan Närå, jag tänkte bara lite baklänges, det är länge sen jag försökte tänkta logiskt :D
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Kopplingsschemat säger sanningen, jag försökte lura dig :tungan Närå, jag tänkte bara lite baklänges, det är länge sen jag försökte tänkta logiskt :D


En säkring kan ju aldrig vara fel. Jag kopplar alltså på batteriets pluspol och sätter en 10A säkring på den sladden, right?

Ingen som har förslag på var jag enklast och bäst ansluter jorden?

Shit vad jag känner mig tjatig, hav tålamod vänner. Svaren på ovanst är de sista pusselbitarna jag behöver för att slutföra projekt Gumpvärme.

Det där med relä får bli ett projekt för sig lite senare, just nu vill jag bara ha igång värmen så jag vet att det funkar, men tack för förslaget Octo :tummenupp
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
En säkring kan ju aldrig vara fel. Jag kopplar alltså på batteriets pluspol och sätter en 10A säkring på den sladden, right?

Ingen som har förslag på var jag enklast och bäst ansluter jorden?

Shit vad jag känner mig tjatig, hav tålamod vänner. Svaren på ovanst är de sista pusselbitarna jag behöver för att slutföra projekt Gumpvärme.

Det där med relä får bli ett projekt för sig lite senare, just nu vill jag bara ha igång värmen så jag vet att det funkar, men tack för förslaget Octo :tummenupp
:pannkyss

Nån gång ska vara den första, som flickan sa...

Yepp, sladd på batteriets pluspol, en säkring på den sladden, gärna ganska nära batteriet, och sen ansluter du din rövhetta till säkringen.
Ärligt talat har jag ingen aning om varför man inte får jorda i batteriet... Jag har jordat i batteriet för en del saker, men det kan bli lite rörigt med många kontakter där.
Det jag kan tänka mig är bra med att jorda i ram eller annan närliggande jordpunkt är att risken är mindre för kabelskador eller liknande om jordpunkten är nära. Men jag vet inte...
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
:pannkyss

Nån gång ska vara den första, som flickan sa...

Yepp, sladd på batteriets pluspol, en säkring på den sladden, gärna ganska nära batteriet, och sen ansluter du din rövhetta till säkringen.
Ärligt talat har jag ingen aning om varför man inte får jorda i batteriet... Jag har jordat i batteriet för en del saker, men det kan bli lite rörigt med många kontakter där.
Det jag kan tänka mig är bra med att jorda i ram eller annan närliggande jordpunkt är att risken är mindre för kabelskador eller liknande om jordpunkten är nära. Men jag vet inte...

Satan i gatan vad hett det blev om ballarna :skrämd
Det blev till att pilla av sadelöverdraget igen och lägga en gummimatta över värmarna (lade en under fr början). Får se hur det funkar i morgon, klammrarna tog slut så överdraget kom inte på riktigt idag. Undrar vilket som är high resp low, den med keramik borde väl vara low. Jag uppfattar keramiken som ett motstånd men det kanske är fel. Hett som fasen blev det i alla fall. Får väl prova mig fram i morgon.

EDIT:
Allt på plats och funkar klockrent. Det visade sig att sladden med keramikgrunkan var high.
Nästa projekt blir omdrevning. Tänkte först bara byta framdrev men tvekar. Blir kanske ett helt nytt drivpaket istället. Hur ser oddsen ut att lyckas med nitningen om man är helt novis på området?
 
Last edited:

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Passade på att ta bort all färg från kopplingskåpan i samband med höstservicen. Är inte säker på om jag ska ha den så men det ser bättre ut än med flagnande svart färg iaf :)
 

Bifogat

  • IMGP1346.jpg
    IMGP1346.jpg
    191.6 KB · Visningar: 94

Don.T

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
GPZ 1100 unitrak-84,GSX 750f-99 och Tl1000r-00
Ny här

Hej.Är ny som aktiv i detta forum men läst era inlägg ett bra tag nu.Än så länge har jag ingen TL1000 men letar.Har någon en fin,välskött TL1000 så pm:a gärna.

M V H Tomas
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top