TL-tråden - v2 !

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Busted.. :rolleyes:

Tänk om man ändå hade varit så duktig på PS.

Och ja, tandborste förekommer... :näsblod

Vad tar du för en helrecond? Jag tycker att jag fejar på min men den putsen du har får jag aldrig upp.

Seriöst frågat, vad gör du? Avfett? I så fall vilket o hur. Schampo? I så fall vilket o hur. Vax? I så fall vilket o hur. osv osv
Lägg gärna uppen knullputs-manual :)
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
då har man nog tagit sista svängen för i år +9 och blöt men vem bryr sig så nu är olja och filter bytt så imorgon blir det tvätt och vax men det blev en sväng ända nackdelen är att hojen blev 10 ggr skitigare än va den var :D
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jag har handlat isolering och spånskivor idag. Plus en massa brädor att bygga en arbetsbänk av.
Nu ska förrådet isoleras så att det går att vara där inne på vintern!
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Så var det dags att på Octofingers inrådan montera en strömbrytare/indikator till gumpgrillen.
Nu är jag sombekant novis på el. Jag har försökt illustrera hur det ser ut på bif ritning. Frågan är nu, hur kopplar jag in strömbrytaren med lampa? Det finns 3 stift på den så det är lite förvirrande. Försökte koppla in den men då brann säkringen.
 

Bifogat

  • Kopplingsschema gumpgrill.JPG
    Kopplingsschema gumpgrill.JPG
    96 KB · Visningar: 60

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Så var det dags att på Octofingers inrådan montera en strömbrytare/indikator till gumpgrillen.
Nu är jag sombekant novis på el. Jag har försökt illustrera hur det ser ut på bif ritning. Frågan är nu, hur kopplar jag in strömbrytaren med lampa? Det finns 3 stift på den så det är lite förvirrande. Försökte koppla in den men då brann säkringen.
På bilden ser det ut som att lampan alltid lyser i den där brytaren?

Hur var det, hade du bara tänkt köra på halveffekt på grillen eller vill du kunna köra både full och halv effekt?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
På bilden ser det ut som att lampan alltid lyser i den där brytaren?

Hur var det, hade du bara tänkt köra på halveffekt på grillen eller vill du kunna köra både full och halv effekt?

Grillen är helt klar o funkar som den ska i alla 3 lägena:
- off
- low
- high

Strömbrytaren med lampa (inritad till vä på bilden och ej ansluten) har 3 stift.
- plus
- jord
- device??
Den är ställbar i 2 lägen och borde väl lysa när den släpper igenom kräm och vara släckt när den bryter.

Hur ansluter jag strömbrytaren med lampa så att jag kan strypa grillen helt (släckt lampa) alt "grill på" med möjlighet att ställa den befintliga brytaren i sina 3 lägen?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Grillen är helt klar o funkar som den ska i alla 3 lägena:
- off
- low
- high

Strömbrytaren med lampa (inritad till vä på bilden och ej ansluten) har 3 stift.
- plus
- jord
- device??
Den är ställbar i 2 lägen och borde väl lysa när den släpper igenom kräm och vara släckt när den bryter.

Hur ansluter jag strömbrytaren med lampa så att jag kan strypa grillen helt (släckt lampa) alt "grill på" med möjlighet att ställa den befintliga brytaren i sina 3 lägen?
Okej, jag tror att brytaren alltid lyser.

+ till batteri (matning)
jord till jord.
Dessa två ger konstant matning till lampan så den lyser så fort det är spänning på +, så jorden är endast till för lampan.

device är den som kopplas till det du vill "tända" eller "släcka". När brytaren är i läge "på" så är + och device sammankopplade så att ström går till din förbrukare. När den är i läge "av" är device flytande, dvs inte kopplad nånstans och då har din förbrukare inte nån ström heller. Du kan lätt testa det.

Du skulle kunna göra ett litet test att göra en indikatorlampa... Om du har en lampa med ganska låg effekt, ca 1-3W eller nåt, och så ansluter du den från jord till utgången på din omkopplare för dynan, dvs till den ledare som går ut i mitten av den i bilden. Då kommer du koppla 12V till lampan samtidigt som du kopplar 12V till dynan.

Skippa extra brytare och sätt en indikatorlampa istället.

Eller ännu hellre, reglera den med ett relä.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Slipknot på hovet ikväll med Machine Head och Children of Bodom som förband :yoparty :fyllisar :smasha :rock :Rockbanan
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hehe. Tja, du går väl bara på helspänn i "väntans tider"?

Hur mår Linda?

Var är alla? Nog för att det inte är hojväder, men desto fler borde väl ha tid att hänga här? :va
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Hehe. Tja, du går väl bara på helspänn i "väntans tider"?

Hur mår Linda?

Var är alla? Nog för att det inte är hojväder, men desto fler borde väl ha tid att hänga här? :va

jodu :D och tackar som frågar Linda mår prima :tummenupp hoppas att det fortsätter så
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top