TL-tråden - v2 !

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Jag behöver "hakar" till bakre depåstöd. Alltså hakarna som ska gripa om svingens bobbins. Någon som vet om det går att köpa i närheten av SV skåne? Eller det kanske finns någon som har ett extra par liggandes och är villig att skicka, naturligvis mot betalning.
Jag beställde ett par på MC-Huset i Mö men efter div info om förseningar osv osv så fick jag till sist besked att MC-Huset slutat handla av den leverantören. Detta var efter ett icke ringa antal veckors velande och diffusa besked. MC-HUset har fått många chanser av mig genom åren, mest pga att de endast ligger 2 km fr där jag bor. Ingen hade varit gladare än jag om det funkade där men dessvärre så är det sluthandlat där för min del. Inte för den här skitsaken med utebiven beställning utan av helt andra orsaker.

Men nu var det ju hakar. Någon?

Jag beställde mina från bikersneed o hämtade i Lund.
 

TLS JÖRGEN

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
flygrakan sjöbo
Hoj
TL 1000 S
Ring å hör med Alienmoto (veberöd) han brukar kunna fixa det mesta även om
han inte har det hemma! En vän till mig har handlat mycket av dom å e väldigt nöjd med servicen!:yoparty

mvh j
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Ring å hör med Alienmoto (veberöd) han brukar kunna fixa det mesta även om
han inte har det hemma! En vän till mig har handlat mycket av dom å e väldigt nöjd med servicen!:yoparty

mvh j

Mail skickat, tack för tipset :tummenupp


Nu till en helt annan fråga.
Någon som har erfarenhet av DL1000?
Motorn är ju ganska mycket klenare, men vad jag fun derar på är hur jag får till en lite mer upprätt körställning.
Jag har ett par högre styrhalvor liggande i garaget men jag funderar på vad som följer med i det bytet. Blir det till att byta bromsslangar, vajrar etc etc? OM det blir för mycket jobb o för mycket delar so också måste bytas så har jag att jämföra med at byta in min tl + 10k och få en fin dl istället. Problemet är väl då att jag kommer att söka lösningar på hur jag ska höja effekten på dl,en. Misstänker att ljuddämpare, pc, kn filter m bänkkörning inte räcker för att hämta in de dryga 25hk som dl,en ligger efter tl,en.
Tips,erfarenheter och synpunkter?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Mail skickat, tack för tipset :tummenupp


Nu till en helt annan fråga.
Någon som har erfarenhet av DL1000?
Motorn är ju ganska mycket klenare, men vad jag fun derar på är hur jag får till en lite mer upprätt körställning.
Jag har ett par högre styrhalvor liggande i garaget men jag funderar på vad som följer med i det bytet. Blir det till att byta bromsslangar, vajrar etc etc? OM det blir för mycket jobb o för mycket delar so också måste bytas så har jag att jämföra med at byta in min tl + 10k och få en fin dl istället. Problemet är väl då att jag kommer att söka lösningar på hur jag ska höja effekten på dl,en. Misstänker att ljuddämpare, pc, kn filter m bänkkörning inte räcker för att hämta in de dryga 25hk som dl,en ligger efter tl,en.
Tips,erfarenheter och synpunkter?
Du ska väl mera fundera på hur du vill köra.

Asfalt med möjlighet till aktiv körning, TL.

Asfalt med möjlighet till grusåkning, DL.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Du ska väl mera fundera på hur du vill köra.

Asfalt med möjlighet till aktiv körning, TL.

Asfalt med möjlighet till grusåkning, DL.

Jag vill köra överallt :yoparty
Idealet hade ju varit en hottad dl med kompressor :D
Men nu lutar det åt att behålla tl,en och se till att montera de där högre styrhalvorna.

Ytterligare en fråga:
Vad ska jag prova att göra om jag vill försöka rädda mina ok fram. I det ena ligger beläggen an lite mer än jag vill acceptera. Sist jag bytte så var de på ena sidan slut med de andra hade ca 50% kvar. Går det att smörja upp kolvaran eller är det inte lönt att krångla utan bättre att försöka hitta ett bättre ok på en mc-skrot?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Klart det är bättre o ordna det, dom på skroten vet ju inte i vilket skick deras ok är.

Ta lös dom, lägg en kloss emellan så du kan trycka ut kolvarna utan att dom ploppar ur,sen smörjer/gör du rent med bromsvätska. Funkar itne det så får du riva isär dom o byta alla tätningar o göra rent o snyggt ordentligt.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vad gör man när man har tid över?

Jo man målar sin TL :tummenupp

mlning.jpg

Najs!! :tummenupp :)

Billigaste batterajerna hittar du på Biltema. De håller väl inte sådär värst länge, men för priset är det bra.
Jag tror PL har lite hatkärlek till dem. :)

:nicka

Octo är en vis man med bra minne...
 
Last edited:

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Någon som åkt på Mc-semeter med hojjarna?
Hur har ni löst packningsmöjligheterna?
Åkte en liten sväng i norra Tyskland förra sommaren, bodde ståndsmässigt på hotell dock så tält och sovsäckar och grejer behövdes aldrig.
Hade bara ryggsäck och magnet-tankväska. I den något enorma kutsen får man plats med mycket grejer också. I klass med Volvo 740-bagage.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Va nu då?
Har en nyinskaffad TLR 99:a med helsystem och PC2. Gick bra vid provkörning och första turerna hemma. Tanken är att den ska bli en fighter så kåpor och lyse osv är nu bortplockat. Ny krona med styre monterat, det är allt jag gjort, men nu vill den inte gå riktigt. går fint på tomgång men när jag ska köra iväg så går det inte varva över 3000rpm för då dör den. Stryper sig känns det som, av någon anledning.
Några idéer?

Har du fått hjälp med detta ännu??

Den är inte så känslig på att ta bort SRAD. lite fel i blandningen blir det, men jag köre utan snorklarna i 3 år och hade inga direkta problem med det.

Har inte mekat eller tänkt på Tillern på ett par månader (sjukt med jobb), så jag har inte så mkt att komma med, men din fråga verkade ha försvunnit ibland alla vackra poem... :rolleyes:

En felacktig TPS brukar resultera i precis motsatta problem, dvs går dåligt på låga varv men går bra när man varvar på. Annars är just TPS justering en sådan där "första grej att prova" :)

:hej

PS. När du tog av kåporna, var gjorde du av lufttrycks sensorn som sitter i framkåpan?
PSS. Får du något Fi medelande (Fuel Injection, för att får c00 medelandet måste du vara i dealer mode )
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Någon som vil sälja en mörkt tonad alternativt svart framruta till en tls 97? Söker en kort lågprofil som denna.

lågprofil

/N

Det där är en kapad toppkåpa, och troligen en vanlig tonad framruta som är kapa att passa den nya kapade toppkåpan.

:hej

Är det någon som har ett tips på backspeglar att använda till en Fighter moddad TLR?

:)

2008_08_07_DSC00134.jpg


Köpte dem hos Bröderna Nillssons www.nilssonsmc.se
Och, kostar paret like mt som liknande kostar stycket. :tummenupp
Kvalitetskänslan är bra, och de funkar faktiskt bättre än orginalen då jag inte behöver flytta armbågen för att se bakåt...

:hej

Någon som åkt på Mc-semeter med hojjarna?
Hur har ni löst packningsmöjligheterna?

Tankväska + ryggsäck

R_Hamn02.jpg


:hej
 
Last edited:

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Wooot Putte ist aliiive:)

Har du hittat igen serviceboken? Hittade min när jag städade i gästrummet (skyller på sambon)

Ska ta enbild på den och lägga upp den så du får se storleken på servicehäftet.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:hihi :hej

Billigaste batterajerna hittar du på Biltema. De håller väl inte sådär värst länge, men för priset är det bra.
Jag tror PL har lite hatkärlek till dem. :)


Jag kom precis på en sak. :)
(jo jag vet att jag svarar två gånger på samma post...)

Men, Biltema batterierna är Gel-Batteier, och det är bra.

MEN!! Jag har då fått veta att Gel-batterier ska man INTE ha på konstant underhållningsladdning (typ Q-Tec laddare) då dessa sabbar Gel-batterier.
Nu, vet jag inte om det är sant, men jag har kört sönder två Biltema batteier på 1 år, och jag har ju alltid haft min hoj på konstant underhållsladdning i garaget. Så, påståendet är nog inte taget rakt från ingenting.

Så, kort och gott så är det nog ingen fara att köpa ett Biltema batteri så länge man uppfyller två krav.

1.) Eftersom du är 2Ah ner från ett standard och 4Ah ner från ett Yuasa batteri, så hojen får inte vara svårtstartad. Du har runt 4-6 startförsök innan du får putta igång hojen. Batteriet är OK, men det är inget Yuasa... (FYI så kostar ett Yuasa Gel Batteri till en TLR ca 2500kr... :lol )

2.) Ingen konstant underhållsladdning med Q-tec och liknande laddare (modell mindre, aka de som kostar runt tusingen).
Det är inga problem att ladda som vanlig om det är låg laddnivå, det är just underhålls laddning som ska pajja dem.

:hej
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ser najs ut, men det går inte att köra med en såndär packkorv och ha på skjutsplatsen?

Skulle nog funka, men se upp med så att den inte hänger ner på avgasrören.

Jag köre tankväska för jag hade en sedan tidigare. Och så har jag ingen passagerar sadel...

Bättre är nog ett mellanging, en lite mindre (lägre) tankväska för det man behöver på färden, och annat tungt tjafs (dricka, kamera, plånbok, etc etc) och en väska bak som inte är bredare än hojen, men lite högre i stället.

Om du inte har tourat innan, så kan jag tipsa dig om att i en ryggsäck lägger man enbart lätta saker, som sockar och kallingar. typ, inte mycket mer, en laptopen är för tungt. Annars så efter några mil börjar det bli tungt för axlarna, och några mil senare stannar man och packar om... :D
Man ska även se till att inte packa för tungt för högt upp. Ganska självklara grejer när man säger det, men inte alltid man tänker sig för när man ska försöka lura ut hur man ska lasta hojen.
Och, så när du lagt allt du behöver på sängen innan packningen - släng bort hälften, för du behöver mindre än du tror. :)

Vart ska du resa??
:hej

Ingen som har en powercommander till tls över?

Jag har en TFI över....
http://www.techlusion.com/shopping660/shopdisplayproducts.asp?id=8&cat=Suzuki

Passar båre TLR och TLS.

Öppnad, men oanvänd. Säljes för en tusing.
(Jag fick tag på en PC III billigt så det blev inte av att jag använde TFI'n)

:hej
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag har en TFI över....
http://www.techlusion.com/shopping660/shopdisplayproducts.asp?id=8&cat=Suzuki

Passar båre TLR och TLS.

Öppnad, men oanvänd. Säljes för en tusing.
(Jag fick tag på en PC III billigt så det blev inte av att jag använde TFI'n)

:hej

TFI :va Har sökt info på sidan du länkar till men kan inte få kläm på hur en dylik meckapär fungerar.
Om den fungerat på ungefär samma sätt som en pc så är jag intr.
Hade en pcII på min gamla zx12a. Till den kunde man ladda ner mappar fr nätet, dessutom kund man själv öka/minska på sprutet på låg, mellan o högfartsregistren.
Är din TFI varianten som är PLug&Play?

EDIT:
Hittade info, har pluggat på o fått kläm på hur manicken funkar.
Frågan om plug&play kvarstår dock.
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top