TL-tråden - v2 !

Thor81

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Ort
Uppsala
Hoj
TL1000R -00
Snart är det dags.
Jag måste bara fundera ut hur mycket jag skall kapa GSXR bakramen för att få lagom vinkel. Jag tänkte prova med 1cm först...Det bir ju lite felvisande med TLR bakdelen på men den andra är på lack. :fyllisar

Någon som har något bra tips på ett sätt att bygga något att ha batteri, styrenhet osv i? Jag har bara en glasfiber undertail till GSXR baken...
 

Bifogat

  • Foton-0003liten.gif
    Foton-0003liten.gif
    108.2 KB · Visningar: 55

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Tänker köpa mig en tiller så fort jag får loss pengar, men behöver lite info. Vad är det för skillnade rmellan en -98 och en -00? Varför skall jag inte köpa en -98? Varför kan jag lika gärna köpa en -98?
 

Thor81

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Ort
Uppsala
Hoj
TL1000R -00
Tänker köpa mig en tiller så fort jag får loss pengar, men behöver lite info. Vad är det för skillnade rmellan en -98 och en -00? Varför skall jag inte köpa en -98? Varför kan jag lika gärna köpa en -98?



En -98 kan vara nästan 2 år äldre än en -00
 

Ehrs

Gillar ej mek och tvätt...
Gick med
18 Aug 2005
Ort
Linköping
Hoj
TL1000S -97
Passar Biltemas gel-batteri i min TLS?

Ska köpa nytt batteri till min -97 TLS på Biltema imorgon. Velar mellan gel-batteri och SMF. Originalbatteriet (Yuasa YTX12-BS) är 150x87x130 mm medan gel-varianten är 151x87x133 (art-nr 80-818). Är det någon som har lyckats trycka ner den i en TL1000S?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
snyggt som fan har du köpt den på s-racing????

Nä jag köpte den från Rhencullen i england...

Kolla här annars... http://www.blocket.se/vi/20408233.htm?ca=11_s
Hotbodies
1120-7254-PU-Bo-UnderTail-1.jpg


Ska köpa nytt batteri till min -97 TLS på Biltema imorgon. Velar mellan gel-batteri och SMF. Originalbatteriet (Yuasa YTX12-BS) är 150x87x130 mm medan gel-varianten är 151x87x133 (art-nr 80-818). Är det någon som har lyckats trycka ner den i en TL1000S?

Inte svar på din fråga men jag måste bara säga att fultemas gelbatteri funkar klart över förväntan för mig! Hojen har fått stå hela vintern utan underhållsladdning och lös upp som en julgran och startade på första trycket när jag provstartade häromdagen. :tummenupp

Tänker köpa mig en tiller så fort jag får loss pengar, men behöver lite info. Vad är det för skillnade rmellan en -98 och en -00? Varför skall jag inte köpa en -98? Varför kan jag lika gärna köpa en -98?

Ingen annan skillnad än lacken på de årsmodeller som finns i Sverige (det kom guldeloxerad framgaffel och bromsok 02 eller 03 men de finns som sagt inte i Sverige). Gå efter skick och utrustning du...
 
Last edited:

Knoddenett

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Rolfstorp
Hoj
Suzuki tl 1000 R -99
Hallå alla TL-Lovers,har ett Underseat helsystem till TLs liggandes.Undrar bara om någon är intresserad av det innan jag sätter in annons.Köpte det för 2år sen av en mc-skrot.Tror att det är hemgjort.Ha de!:hej

passar dom till tlr???
Vad ska du ha för dom???????
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Rondell=vinkelslip, slipa ner 2 nitar o bort med en länk. Sen är det klart.

Aha. Undrade just när någon skulle komma med vinkleslips tipset :hihi

Tyvärr pga brandrisk etc, så är i princip alla maskiner portade från mitt garage :gnissla
(Lägenhet ovanpå garaget)


I alla fall. :)
Nu är det bytt, och jag tackar alla som gav tips. Även de jag inte använde etc etc.
Jag gjorde för övrigt som Lasse o Octo tispade om - kedja på, träpinne i hjulet och dra av.
Jag använde min extremt fina (39 kr på Mekonomen) 1m hylshävarm så drevet lossade lika lätt som det är att släppa en fis. :)

Men, sen när jag satt ihopa allt igen, så blev fan nått fel? :va
Förstår inte vad, men det gick f-n inte att köra!! :va

Puss och kram till den som kan förklara det nya felet. :)
Bifogar bild.

DSC00103-1.jpg

:hej


Jo, BTW Ricken. En TLR har inte 32 mm hylsa för hjulaxeln bak, men nu har jag iallafall både en 36mm och en 32 mm hylsa... :rolleyes:
(36mm för hjulaxel, 32mm för drevaxel)
 
Last edited:

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Aha. Undrade just när någon skulle komma med vinkleslips tipset :hihi

Tyvärr pga brandrisk etc, så är i princip alla maskiner portade från mitt garage :gnissla
(Lägenhet ovanpå garaget)


I alla fall. :)
Nu är det bytt, och jag tackar alla som gav tips. Även de jag inte använde etc etc.
Jag gjorde för övrigt som Lasse o Octo tispade om - kedja på, träpinne i hjulet och dra av.
Jag använde min extremt fina (39 kr på Mekonomen) 1m hylshävarm så drevet lossade lika lätt som det är att släppa en fis. :)

Men, sen när jag satt ihopa allt igen, så blev fan nått fel? :va
Förstår inte vad, men det gick f-n inte att köra!! :va

Puss och kram till den som kan förklara det nya felet. :)
Bifogar bild.

DSC00103-1.jpg


:hej


Jo, BTW Ricken. En TLR har inte 32 mm hylsa för hjulaxeln bak, men nu har jag iallafall både en 36mm och en 32 mm hylsa... :rolleyes:
(36mm för hjulaxel, 32mm för drevaxel)


Har du också köpt nya gafflar? :yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
En annan sak jag är lite besviken på att det inte går att gasa upp min tiller på bakhjulet på tvåans växel!!! (Alltså utan att använda koppling) Koppling är jag emot när det gäller bakhjulskörning det känns som om jag pöntar cykeln då...

1. Håll 6-7000 rpm.
2. Släpp av gasen så att motorbromsen tar lite (bara så att du dippar lite) och böj armbågarna lite.
3. Ryck (alltså ryck axlarna bakåt så att armbågarna blir raka och rycker med hojen uppåt) samtidigt som du gör en WOT ( Whack Of the Trottle = mycket gas - men tat lungt för f-n... det går utan problem att 12a på en sekund...)
4. Ny ska hjulet lyfta.

5. Om du ändå har problem, så testa att sitta lite längre bak i sadeln, det blir svårare om du tankkn-llar hojen. Men, det går aldeles fint att göra det oxå, man måste bara vara lite mer bestämd av sig. ;)
(PS, om du ibland läser att folk tappar kuts-toppen när de wheelar/kör fort, så är detta troligen en av anledningarna. de trycker sönder toppen vid dessa övningarna med sina pheta arselen - min högst egna teori)

6. Öva, men var vänlig och gör inte detta ensam, och se till att din polare har mobiltelefon med så ni kan ringa 112. OBS. jag skojar inte. :fakta

Min TL lyfter hjulet av bara ren WOT, men ska den upp tillräckligt högt för att wheela vidare måste jag hjälpa till lite. Minsta lilla tvekan och det blir inget mer än 1dm lyft innan det dunsar ner igen :hihi
Jag har aldrig! :fakta kopplat upp en hoj, och att wheela upp den i ettan gillar jag inte, jag kör alltid 2an, och släppa/rycka upp den. Går även i 3an, med lite träning. Och en Powercommander och helsystem och K&N filter och... :hihi

:hej

Har du också köpt nya gafflar? :yoparty

Haha... :gnissla nej tyvärr inte....
Men de nästan nya packboxarna tyckte att det var dags för lite ATP kärlek...
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Aha. Undrade just när någon skulle komma med vinkleslips tipset :hihi

Tyvärr pga brandrisk etc, så är i princip alla maskiner portade från mitt garage :gnissla
(Lägenhet ovanpå garaget)


I alla fall. :)
Nu är det bytt, och jag tackar alla som gav tips. Även de jag inte använde etc etc.
Jag gjorde för övrigt som Lasse o Octo tispade om - kedja på, träpinne i hjulet och dra av.
Jag använde min extremt fina (39 kr på Mekonomen) 1m hylshävarm så drevet lossade lika lätt som det är att släppa en fis. :)

Men, sen när jag satt ihopa allt igen, så blev fan nått fel? :va
Förstår inte vad, men det gick f-n inte att köra ....

Aha, du har tänkt montera drevet på framhjulet :tummenupp
Framhjulsdrift funkar ju bra, men hur f.. gör man en wheelie då :va
Tänk bara på att köpa kedjan på Biltema, de är de enda som flexar så att du inte får begränsad svängradie :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Inte svar på din fråga men jag måste bara säga att fultemas gelbatteri funkar klart över förväntan för mig! Hojen har fått stå hela vintern utan underhållsladdning och lös upp som en julgran och startade på första trycket när jag provstartade häromdagen. :tummenupp

UTAN underhållsladdning är hemligheten. Fultemas Gelbatterier tål inte att stå på konstant underhållsladdning (GEL batterier överlag är känsliga på den biten). Jag vet, för jag har laddat sönder ett par innan jag lärde mig vad felet var.
Så nu kör jag med Yuasa helförseglat batteri. Svindyrt... :gnissla men vad gör man inte för tösabiten. :)

Suzuki märkesförsäkring. 34 bast i nordskåne, TLS -97.
Åtta tusen nånting...:näsblod Slutade lyssna där.

Betalar under fem tusen om året på TH.
Är väl bara att inse att även om jag hatar bolaget så är de absolut billigast för mig.

Va fan, bor du i skåne nu?? Då måste vi ju träffas i sommar och ta en bira (eller en kaffe om vi hojar).
Jag bor ju med i N-Skåne :D


För övrigt så betalar jag runt 8pix i halv/helår - avställningsbar (så jag betalar igentligen "bara" runt 4000 per år i premie).
Skåne är dyrt...
Måste vara närheten till Landskrona som gör det... :hihi

Aha, du har tänkt montera drevet på framhjulet :tummenupp
Framhjulsdrift funkar ju bra, men hur f.. gör man en wheelie då :va
Tänk bara på att köpa kedjan på Biltema, de är de enda som flexar så att du inte får begränsad svängradie :)

Whella är inge problem, men ska bli gött att får se alla förvånade ansikten när jag gör en stoppie och fortsätter att köra vidare på framhjulet med baken i kl 11 possition!! :yoparty

Biltema kedja, tackar för tippset!! :hihi
 
Last edited:

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
söder om söderomsöder
Hoj
Hojlös
Last edited:

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
As snygg, sån skall jag ha på min!



Tack för det!


Har en Hotbodies undertail på min TLR. Hade jag praktiskt taget inte "fått" den från staterna hade jag blivit grymt jä-la besviken på skiten (dålig passform och inte speciellt bra kvalitet med tanke på priset).
Kan bara rekomendera att köpa något annat fabrikat :3freak
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
...Jag har aldrig! :fakta kopplat upp en hoj, och att wheela upp den i ettan gillar jag inte, jag kör alltid 2an, och släppa/rycka upp den. Går även i 3an, med lite träning. Och en Powercommander och helsystem och K&N filter och... :hihi...

Den appsolut skönaste hjulning är vid trafikljus, ge på från ettan, full gas, o sen när den klättrar så bankar man i 2an. Det ger gåshud .:yoparty

Koppla på 2an är oxå roligt, koppla på 3an är man lite ovan vid än, det går lite väl fort för attd et ska kännas bekvämt då. men det kommer.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ang farten så håller jag med Ricken. :nicka
Redan i 2an så går det ju runt 100 km/h när jag rycker up den och det går ju att dra den lite högre än så i 2an... :hihi

Det är en väldigt stor bidragande orsak till att jag bara wheelar med min XR. den drar man upp i 40-50 och håller sig helatiden under 90 (om man vill) och då gör det inte lika om att trilla som att vurpa i 180...
Och så går itne så mkt sönder efter en vurpa... :hihi
1 vurpa med Tiller - kostnad: 15000kr. (bara hojen då)
7 Vurpor med XR (inte alla var vid wheelningar ) - Kostnad: Nytt styre. (kostar väll en 200-300 kr på Biltema, kommer inte riktigt ihåg). Och 4 nya baklampor a 200 kr styck... :hihi
+ 1 ny hjälm. 1 par nya handskar. 1 ny cross tröja. Sjukskriven i 3 veckor... och lite smått och gott. Jag kommer ihåg de flesta vurpor, och det är ett bra tecken. Men den där jag köpte ny hjälm kommer jag inte ihåg... :rolleyes:


Hmm, till de som inte fattat det redan så ska jag peta in det i ögat.
Det kostar att öva på att wheela.
Alla trillar förr eller senare.

Så ta det lungt. :hej
.

.

.

.

Och så över till något HELT annat. :)

Jag vet att det inte är en TL, men ni måste ju kolla in denna Gammel gixxern. Lahi's 300 bakhjulshästade gammel gixxer. :)
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4099704&postcount=69
(Läs hela tråden, efter att ni kollat på bilderna :) )
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=199041

:yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top