TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
BTW

I dag såg (och pillade lite på) en gul TLR -99 i mint condition. ca 600 mil på mätaren!! :) Så jäkla fräsch!! Skulle lätt kunna tävla med Freddes i renlighet.! :lol
(Står hos Johan)

Någon som surfar här??

Rätt kul att mc verkstaden frågar mig om tips på TL jobb när jag är i butiken.
Och, jag var ju tvungen att dubbell kolla med Robban, för säkerhet skull. :)

:hej
 

newton83

Medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
TL1000s -97
Någon som har nått hett tips eller bra att tänka på när man återmonterar bakhjulet på hojen? Plocka väck det va ju inga bekymmer..
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Va fan, bor du i skåne nu??

Allt är relativt. :hihi

Någon som har nått hett tips eller bra att tänka på när man återmonterar bakhjulet på hojen? Plocka väck det va ju inga bekymmer..
Om du inte gjort det, vänd axeln så att du har muttern på höger sida. Det minskar effekten att kedjan spänns när du drar åt axeln.

Annars är det väl bara att sätta dit...
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
....vänd axeln så att du har muttern på höger sida. Det minskar effekten att kedjan spänns när du drar åt axeln.

Annars är det väl bara att sätta dit...

Varför i hela friden har jag inte kommit på det, fenomenet har retat gallfeber på mig i åratal. Den variant jag kört är att hålla spärrhandtaget i linje med svingen. På så sätt så drar man inte framåt/bakåt utan uppåt/nedåt vilket också minskar den där förargliga spänningen något.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Varför i hela friden har jag inte kommit på det, fenomenet har retat gallfeber på mig i åratal. Den variant jag kört är att hålla spärrhandtaget i linje med svingen. På så sätt så drar man inte framåt/bakåt utan uppåt/nedåt vilket också minskar den där förargliga spänningen något.

Tja, en bättre fråga är väll varför Suzukis ingenjörer inte kommit på det ännu...
Med tanke på att t.ex Honda haft det så i rätt många år...
(I alla fall har jag det så på min Honda)

:hej
 

Don.T

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
GPZ 1100 unitrak-84,GSX 750f-99 och Tl1000r-00
Tja
Jag tänkte montera min nya GIpro imorgon.Finns det nån vänlig själ som kan sätte in en bild på gps:en så jag vet vart jag ska koppla in den.Jag HAR letat på forumet men inget hittat!!!

M V H Tomas
 

Nickzy

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Söderköping
Hoj
-97, Suzuki TL1000S
Fel på fläkten

Hej alla glada!

Är inte nybliven tls-ägare (har haft den sen 2005), men har varit passiv åskådare vid behov i denna fantastiska tråd...

Det börjar minst sagt bli dags att få igång Beauty...

I somras blev det (ännu en) tur till Norge, denna gång med ett mindre missöde. Råkade hamna i ringleden runt Trondheim (+32 och en djävulskt massa trafiklysen...), fläkten vägrade starta och tempen fortsatte klättra. Slutade med att templampan började lysa rött och det blev en panik-parkering på en trottoar... Efter lite eftertanke vet jag inte om jag någonsin hört att fläkten startat (kör uteslutande landsvägkörning).

Hur felsöker man enklast? Och vad brukar paja? Har inte fått någon felkod. Kan man mata fläkten direkt med 12V?

Tacksam för svar!
 

Thor81

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Ort
Uppsala
Hoj
TL1000R -00
Är det någon som har tips på alternativ placering av styrdämparen?

Jag har infästningen för Rental styret där hålet för orgonaldämparen är.
GSXR har väll dämparen frampå. Går det att använda sig av det?

MVH.
 

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
söder om söderomsöder
Hoj
Hojlös
Så där ja. Nu är rettan såld och min tanke var att skaffa en Tiller. Men nu när man sitter här med cach på fickan så finns det inte så många hojar + att snåltarmen börjar viska mig i örat!! Så jag funderar på om det "räcker" med en Tls med helkåpa. Vad säger ni som kört båda modellerna? satsa vidare och vänta tills rätt R dyker upp eller gå på en S som det finns lite fler i utbud?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Så där ja. Nu är rettan såld och min tanke var att skaffa en Tiller. Men nu när man sitter här med cach på fickan så finns det inte så många hojar + att snåltarmen börjar viska mig i örat!! Så jag funderar på om det "räcker" med en Tls med helkåpa. Vad säger ni som kört båda modellerna? satsa vidare och vänta tills rätt R dyker upp eller gå på en S som det finns lite fler i utbud?

R är för pojkar :arsele

S är för män :tummenupp
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Finns en tråd som heter "Ditt mest pinsamma hojminne" eller något liknande.
Men jag tror att jag håller dagens pinsamhet lite mer internt och läggar ut den till allmän skadeglädje till ER TL-bröder.

Fick kalla fötter gällande Biltemas bromsbelägg så jag åket iväg och köpte Premiers idag istället. Monterade på beläggen och det fungerade fin-fint.
Snurrade hjulet ett otal ggr och provbromsade lite med hojen på depåstödet (fram). Skulle just släcka ner i garaget och lägga ner verktygen för dagen och drog till en sista gång med handen och spann framhjulet - ett HALVT varv :skrämd . Ett problem - jag hade redan satt på skivlåset :rodnar
Jodå, skivan fick en törn så i ren vredesmod satte jag mig i bilen, farthållaren på 100-mycket och iväg till handlaren igen.
Summa kardemumma så blev väl resultat bra. Nu har jag ju nya skivor på både vä o hö sida. Drog ju den andra ungefär på samma sätt redan i höstas :dummer
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top