Nya baklampa i LED med integrerad blinkare (beställt) och städa upp lite av gojjset där bak.
Vem är Åke??
Som Kossan sa - Don't mention the Åke. Han kan dyka upp.
Lite småvarning för integrerade blinkar. Minihitler (valfri bilprovningsman) kommer
dig om det inte är minst 180mm mellan blinkersarna bak.
Okej. Skriver här så att om nån söker efter TRE (Tre tre TRe 3) så kommer de förhoppningsvis att se detta:
TRE = Timing Retart Eliminator.
Ryktet säger (dock ej bevisat, dvs ej hittat i ECU-kod) att Zuki lade in en tändningsjustering för 0-50% gaspådrag på växel 1-4, dvs en liten fördröjning av tändningen på de lägre växlarna på lågt gaspådrag. Kanske för att minska buller, minska utsläpp eller bara minska risken för oförutsedda wheelies. Ingen vet.
Resultatet blir bara att den känns tveksam och lite ryckig när man ger lite lagom gas i stadstrafik.
För att läsa av vilken växel man kör på så mäter ECU'n (centrala styrenheten, även kallad hjärnan, CDI, styrboxen eller whatever) så finns en givare - GPS (Gear Position Switch) som helt enkelt kopplar in olika motstånd beroende på vilken växel du har i.
En TRE kopplas in på GPS-kabeln och har ett fast motstånd på 6,8kOhm eller 15kOhm som motsvarar GPS'ens motstånd för växel fem resp. sex. Därmed luras ECU'n att tro att man kör på femman eller sexan hela tiden och tändningen är då "normal".
Resultatet ger ett lite rappare gas-svar och en jämnare gång. Upplevs lite olika av olika personer. Jag fick ingen uppenbarelse precis, men upplevde gas-svaret bättre.
Man kan läsa om en "switchad" TRE, och det är helt enkelt en TRE med en brytare på så att man manuellt kan koppla in eller ur den.
Det finns också "aktiv" TRE, och den känner också av neutralen och kopplar ut sig när man inte har någon växel i. Det är för att ECU'n har en speciell insprutnings- och tändningskarta för neutralläget och en aktiv TRE behåller det.
En "statisk" TRE är varken switchad eller aktiv och är då inkopplad konstant.
Resultatet av TRE är INTE mätbart på nån dyno. Ingen har lyckats i alla fall. Det beror nog på att effekten inte påverkas och att man sällan kör på dynon med mindre än halvgas.
Valet att låta TRE'n simulera femmans eller sexans växel är lite upp till var och en. På sexan har TL'en en lite fetare bränsleblandning på högre varvtal och det ska vara för att kompensera för mer lufttryck i luftintagen då hastigheten är högre. På GXR och andra fjollraketer (alltså inte TL) så kan en TRE som simulerar femmans växel ta bort hastighetsbegränsare som inte är mer intelligenta än att de har ett lägre varvstopp på sexans växel. Märker aldrig ECU'n att man är på sexans växel finns inte längre det lägre varstoppet och man får "fri fart".