TL-tråden - v2 !

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Die gelbe faran!

Okej, på beställning. Det som skall göras först är att lastbilsblinkerserna fram skall bort till förmån för fina miniblinkare i LED naturligtvis (beställt). Nya baklampa i LED med integrerad blinkare (beställt) och städa upp lite av gojjset där bak. Ny regplåt (beställt).

Vem är Åke?? :Bugar
 

Bifogat

  • IMG_1837.JPG
    IMG_1837.JPG
    197.4 KB · Visningar: 46
  • IMG_1838.JPG
    IMG_1838.JPG
    166.2 KB · Visningar: 43

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Ny innehavare av en styck TL1000R -00! JEHU!!!

:hej :hej Ställer mig oxå upp och säger som det är: Hej jag heter kawwa och är alkohol..... nej, nybliven ägare av en Tiller :2cool

En skabbig Sukka-färgad -98, tog den för 32"

Okej, på beställning. Det som skall göras först är att lastbilsblinkerserna fram skall bort till förmån för fina miniblinkare i LED.

:rofl :rofl Tänka sig. Same shit på min. Miniblinkare bak i fuskfiber, men fram satt saftblandarna kvar! :skrämd
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Nya baklampa i LED med integrerad blinkare (beställt) och städa upp lite av gojjset där bak.

Vem är Åke?? :Bugar

Som Kossan sa - Don't mention the Åke. Han kan dyka upp. :3freak

Lite småvarning för integrerade blinkar. Minihitler (valfri bilprovningsman) kommer :fatta! dig om det inte är minst 180mm mellan blinkersarna bak.


Okej. Skriver här så att om nån söker efter TRE (Tre tre TRe 3) så kommer de förhoppningsvis att se detta:
TRE = Timing Retart Eliminator.
Ryktet säger (dock ej bevisat, dvs ej hittat i ECU-kod) att Zuki lade in en tändningsjustering för 0-50% gaspådrag på växel 1-4, dvs en liten fördröjning av tändningen på de lägre växlarna på lågt gaspådrag. Kanske för att minska buller, minska utsläpp eller bara minska risken för oförutsedda wheelies. Ingen vet.
Resultatet blir bara att den känns tveksam och lite ryckig när man ger lite lagom gas i stadstrafik.
För att läsa av vilken växel man kör på så mäter ECU'n (centrala styrenheten, även kallad hjärnan, CDI, styrboxen eller whatever) så finns en givare - GPS (Gear Position Switch) som helt enkelt kopplar in olika motstånd beroende på vilken växel du har i.
En TRE kopplas in på GPS-kabeln och har ett fast motstånd på 6,8kOhm eller 15kOhm som motsvarar GPS'ens motstånd för växel fem resp. sex. Därmed luras ECU'n att tro att man kör på femman eller sexan hela tiden och tändningen är då "normal".

Resultatet ger ett lite rappare gas-svar och en jämnare gång. Upplevs lite olika av olika personer. Jag fick ingen uppenbarelse precis, men upplevde gas-svaret bättre.

Man kan läsa om en "switchad" TRE, och det är helt enkelt en TRE med en brytare på så att man manuellt kan koppla in eller ur den.
Det finns också "aktiv" TRE, och den känner också av neutralen och kopplar ut sig när man inte har någon växel i. Det är för att ECU'n har en speciell insprutnings- och tändningskarta för neutralläget och en aktiv TRE behåller det.
En "statisk" TRE är varken switchad eller aktiv och är då inkopplad konstant.

Resultatet av TRE är INTE mätbart på nån dyno. Ingen har lyckats i alla fall. Det beror nog på att effekten inte påverkas och att man sällan kör på dynon med mindre än halvgas.

Valet att låta TRE'n simulera femmans eller sexans växel är lite upp till var och en. På sexan har TL'en en lite fetare bränsleblandning på högre varvtal och det ska vara för att kompensera för mer lufttryck i luftintagen då hastigheten är högre. På GXR och andra fjollraketer (alltså inte TL) så kan en TRE som simulerar femmans växel ta bort hastighetsbegränsare som inte är mer intelligenta än att de har ett lägre varvstopp på sexans växel. Märker aldrig ECU'n att man är på sexans växel finns inte längre det lägre varstoppet och man får "fri fart".

:tuttar
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
O så vill jag bara tillägga att om ni hittar något på nätet om att man kan klippa en kabel till ECU, typ brun, för att få ut full effekt så är det fruktansvärt fel. Klipp aldrig en kabel om ni inte vet vad fan ni gör.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hej
Äntligen har jag provkört med den nya GIpro-enheten monterad.(tack Slycke)Funkar helt kanon!!Faan va skönt o se vilken växel man är på..Rekommenderas varmt.Är det nån mer som har den på en TLr??Vilken mappning kör ni på??

M V H Tomas.....................bilder kommer.........kollla garaget...

Har installerat och testat min idag, funkar helt ok men märkte att den missade en växling från ettan till tvåan en gång...:va

Vilken mappning? Hmm.. går den att ställa in åxå? :brinnerup

Ska snart byta drivpaket på hojen, har lite funderingar på o dreva ner den ett snäpp fram. Är det vettigt tycker ni?

Tolf
Jag kör 16/40 :tuttar

Visst låg det i uppsalatrakten? Jag är intresserad ifall jag hinner mecka på lite prylar tills dess :)

Kanon! Ligger i storvreta utanför muppsala :tummenupp

Å välkommen alla n00bs! :näsblod
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
vafan har jocke skruvat på hojen :confused: e fälgarna på eller :arsele

Har ju äntligen skaffat skivor och belägg så nu ska det bara va att skruva dit... men upptäckte till min fasa när jag kom till garaget igår att jag inte har några däck att lägga på dem! :huvet

Jagar däck för fullt nu... kör på originalfälgarna så länge.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
veeeeery funny :arsele

bara jag hittar däck så ska jag hänga dit grejerna =]
Ja, det där med att hitta däck är svårt som fan.
En dag hade jag gett mig fan på att få tag i en uppsättning. Jag packade ryggsäcken, tog på mig varma kläder, såg till så att hunden var taggad och sen begav vi oss ut.
Det var en kall morgon, solen var precis på väg upp över trädtopparna.
Siktet var inställt på dungen bakom berget, där borde det finnas en uppsättning däck, dom må vara vilda, men vi kan rida in dom.

Så vi traskade iväg, nådde dungen och satte oss då ner för att passa på dom.

3 dygn satt vi där, knäpptyst, orörliga, bajsade i en påse och åt ekollon som ekorren hämtade åt oss.
Men inga däck.

Tänk om det ändå funnits nån slags butik som sålde däck så att man slapp besvikelsen med att inte kunna fånga dom själv.... :rolleyes:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:hej :hej Ställer mig oxå upp och säger som det är: Hej jag heter kawwa och är alkohol..... nej, nybliven ägare av en Tiller :2cool

En skabbig Sukka-färgad -98, tog den för 32"

:rofl :rofl Tänka sig. Same shit på min. Miniblinkare bak i fuskfiber, men fram satt saftblandarna kvar! :skrämd


Okej, på beställning. Det som skall göras först är att lastbilsblinkerserna fram skall bort till förmån för fina miniblinkare i LED naturligtvis (beställt). Nya baklampa i LED med integrerad blinkare (beställt) och städa upp lite av gojjset där bak. Ny regplåt (beställt).

Vem är Åke?? :Bugar

:tummenupp

Välkomna i "gänget" :)

Sådana här småttingar ska ni ha fram :hihi

2008_08_07_DSC00132.jpg


2008_Juli_DSC00127.jpg


Bak har jag så här:
DSC00117.jpg


(Gammal bild. den vänstra blinkersen är tillfixad nu och sitter rakt igen...)

:hej
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Bottnar du inte i framänden när du bromsar Putte?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nej, photoillusion. Det är inte så nära som det ser ut.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nej, photoillusion. Det är inte så nära som det ser ut.
Jag tänkte mer på fjäderförspänningen.
Mina, med dom där jävla öhlinsfjädrarna, har jag fått ställa på 2 eller 3 ringar nedifrån för att den ska bli bra, men du ligger ju rätt långt upp på dina.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag tänkte mer på fjäderförspänningen.
Mina, med dom där jävla öhlinsfjädrarna, har jag fått ställa på 2 eller 3 ringar nedifrån för att den ska bli bra, men du ligger ju rätt långt upp på dina.

Ah. Nej, det har jag inte haft problem med. Tror TLR är styvare än TLS fjädrar(fast jag vet inte om det är så).
Har aldrig upplevt min TLR som mjuk fram precis... :hihi

Kanske blev det ett varv för lite när vi monterade tillbaka dem förra året?? :va
Körde ju inte så mkt förra året pga mc-olyckan i maj... :gnissla
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Ah. Nej, det har jag inte haft problem med. Tror TLR är styvare än TLS fjädrar(fast jag vet inte om det är så).
Har aldrig upplevt min TLR som mjuk fram precis... :hihi

Kanske blev det ett varv för lite när vi monterade tillbaka dem förra året?? :va
Körde ju inte så mkt förra året pga mc-olyckan i maj... :gnissla
TLR-fjädrarna är väl både kortare och hårdare...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Men visst är den gaffeln lite längre?

Då skulle man satsat på det istället för öhlins skiten då kanske.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top