TL-tråden - v2 !

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Vad hade du köpt för däck då?

M3, har Z6 nu och de är helt ok.
Jag slipade ner ytorna helt både fram o bak på M3orna jag köpte hos lokala handlaren. Det hjälpte inte, ytan var trög direkt efter jag ruggat med sandpapper men efter lite körning var de släta och såphala igen. Enligt datummärkningen skulle de vara ok men det var de som sagt icke.
Z6orna funkar men jag kommer att gå tillbaka till Pirelli Diablo Strada vid nästa byte.
 

NPNG

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki TL1000S
Är det svårt att byta lamellerna själv på en TL..? Jag har kollat lite på nätet men bara hittat tips om att lägga den på sidan så slipper man oljespill... Vad ska man tänka på osv.? Finns det ngn som skulle kunna delge lite matnyttig info?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Är det svårt att byta lamellerna själv på en TL..? Jag har kollat lite på nätet men bara hittat tips om att lägga den på sidan så slipper man oljespill... Vad ska man tänka på osv.? Finns det ngn som skulle kunna delge lite matnyttig info?
Lägga den på sidan??!?!

Ställ hjulen på en planka och ut med stödet, då får du oljan en bit ifrån kopplingskåpan. Skruva bort sagda kåpa och lossa dom 5/6 skruvarna som hållar tryckplattan.

Bort med tryckplattan och ta ut lamellerna.

Se till så att du har en verkstadsmanual så du ser i vilken ordning grejerna ska sitta innan du skruvar dit som nya lamellerna. Kontrollare även stålplattorna efter blånader och skevhet.

Sen ska yttersta lamellen vara vriden ett hack sett ifrån dom andra. Det syns på bilden i verkstadshandboken.

Har du några funderingar så skriv här. Så hjälper ev nån till, om du bjuder på mat. :)
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Som Ricken sa. Det räcker oftast med att ha hojen på stödet så kan man ta bort kopplingskåpan utan att det läcker ut nån olja alls.
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Hej alla. E det nån här som har dom två svart sidopanelerna som blinkersna sitter fast på? Eller iallafall den vänstra? Tackar på förhand. :)
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Hej.
Kopplade in batteriet igår och startade upp hojen för första gången detta år, lät den stå och puttra i kanske 7 min medan jag dammade av det värsta (glömde visst kapellet...). Till min fasa så läcker den kylarvätska, ganska mycket också, detta är inget jag haft problem med innan, är det vanligt att TLS har problem med det, är det något som brukar hända efter en övervintring?
 

JET A1

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Veberöd
Hoj
KTM 640SM-05,TL 1000s-97,Husqvarna ...
Underseat

Hallå alla TL-Lovers,har ett Underseat helsystem till TLs liggandes.Undrar bara om någon är intresserad av det innan jag sätter in annons.Köpte det för 2år sen av en mc-skrot.Tror att det är hemgjort.Ha de!:hej
 

Bifogat

  • Underseats pipes 3.jpg
    Underseats pipes 3.jpg
    43.3 KB · Visningar: 64
  • Underseats pipes 4.jpg
    Underseats pipes 4.jpg
    47 KB · Visningar: 67

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hej.
Kopplade in batteriet igår och startade upp hojen för första gången detta år, lät den stå och puttra i kanske 7 min medan jag dammade av det värsta (glömde visst kapellet...). Till min fasa så läcker den kylarvätska, ganska mycket också, detta är inget jag haft problem med innan, är det vanligt att TLS har problem med det, är det något som brukar hända efter en övervintring?
Var läcker vattnet ut? Är det ur det lilla hålet på framsidan av höger motorkåpa? I så fall måste du byta packningarna för vattenpumpen innanför den kåpan.
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Var läcker vattnet ut? Är det ur det lilla hålet på framsidan av höger motorkåpa? I så fall måste du byta packningarna för vattenpumpen innanför den kåpan.

Hej Octo!

Jag vet faktiskt inte var det läcker ifrån, nu är den tom på kylarvätska så det går inte att se.

Hur korkat är det att köra väääldigt försiktigt till en mc-reparatör utan någon som helst kylarvätska i systemet? Det är ganska kallt ute, men det kanske inte kyler tillräckligt ändå? Förresten, temperaturen som visas på displayen, vad är det den visar tempen på egentligen, olja, kylarvätska...?

Tacksam för svar!
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Hej Octo!

Jag vet faktiskt inte var det läcker ifrån, nu är den tom på kylarvätska så det går inte att se.

Hur korkat är det att köra väääldigt försiktigt till en mc-reparatör utan någon som helst kylarvätska i systemet? Det är ganska kallt ute, men det kanske inte kyler tillräckligt ändå? Förresten, temperaturen som visas på displayen, vad är det den visar tempen på egentligen, olja, kylarvätska...?

Tacksam för svar!
Ungefär såhär korkat. :huvet

Beroende på årsmodell så sitter tempgivarn i kylaren eller i termostathuset. Du kan ha flera hundra grader i toppen men ändå bara se kanske 70° på givaren. Ännu lägre om den sitter i kylaren.

Så, nej. Gör inte det misstaget. Då är det bättre att du fyller på den med vatten, fyller hela expansionskärlet och dessutom har med dig en flaska för att flylla på, om du nu absolut MÅSTE köra iväg den. Det blir väldigt fort väldigt varmt lokalt, framförallt om du inte har något cirkulerande vatten.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Kollade just uopp försäkring, Suzukimärkesförsäkring.0771666185

Trafik: 1847:- Helår
Halv: 2125:- Helår
Hel: 2922:- Helår

Det var fan billigt:)
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Kollade just uopp försäkring, Suzukimärkesförsäkring.0771666185

Trafik: 1847:- Helår
Halv: 2125:- Helår
Hel: 2922:- Helår

Det var fan billigt:)


Det där blev man ju sugen på.
Ringde upp och blev såklart besviken.

1 Jag bor i fel zon
2 Min TL1000s har fel vikt/effektförhållande (är reggad med orginaleffekt)

De premier jag fick var:
5.414 - trafik
6.912 - halv
7.648 - hel

Som sagt, besviken men inte förvånad. Försäkringsbolagen blir man nog aldrig klok på. Suzukis Märkesförsäkring går under Länsförsäkringar (premierna ovan) men om jag INTE tecknar märkesförsäkringen så ligger hel/hel på strax över 5.000:-. Även chejjen i på F-bolaget tyckte att det var konstigt.
Behöver jag fråga vad ni tycker????

Nu börjar även jag att fundera över var min hoj ska vara reggad och på vem. Vad kostar en strypningssats :rolleyes:
 

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
-----
Det där blev man ju sugen på.
Ringde upp och blev såklart besviken.

1 Jag bor i fel zon
2 Min TL1000s har fel vikt/effektförhållande (är reggad med orginaleffekt)

De premier jag fick var:
5.414 - trafik
6.912 - halv
7.648 - hel

Som sagt, besviken men inte förvånad. Försäkringsbolagen blir man nog aldrig klok på. Suzukis Märkesförsäkring går under Länsförsäkringar (premierna ovan) men om jag INTE tecknar märkesförsäkringen så ligger hel/hel på strax över 5.000:-. Även chejjen i på F-bolaget tyckte att det var konstigt.
Behöver jag fråga vad ni tycker????

Nu börjar även jag att fundera över var min hoj ska vara reggad och på vem. Vad kostar en strypningssats :rolleyes:
visste inte att det skillde så mycket pga zonen, hmmmm :(
Min hoj är också reggad med originaleffekt, står på mig (som är 30 år i år). Jag vet inte hur jag skulle ha agerat :gnissla
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Spelar ju ingen roll vilken effekt den är reggad på, alla f-bolag går på urspungseffekten.

Jag fick
halv: 2627:-
hel: 4238:-

"rätt" zon o näst högsta fordonsklass.

Antar att R tipar över på högsta klassen för hon sa att det var precis på gränsen.
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Spelar ju ingen roll vilken effekt den är reggad på, alla f-bolag går på urspungseffekten.

Jag fick
halv: 2627:-
hel: 4238:-

"rätt" zon o näst högsta fordonsklass.

Antar att R tipar över på högsta klassen för hon sa att det var precis på gränsen.

Enl FB så går min S i klass 6. Jag får nog ta o ringa i morgon igen, ibland blir det ju annorlunda beroende på vem man pratar med.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top