TL-tråden - v2 !

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nix, själva oljeplugen är en M12:a utan skalle med en 5 mm insexhål i mitten. Sen en liten tunn (2 mm ca) krage som är obetydligt bredare än bulten i sig. I övrigt helt platt. Så när insexnyckeln gick av så var det inte mycket att ta tag i....:rolleyes:

Har lite svårt att se hur jag skall använda kyla/värme även om jag förstår effekten. Antingen skall jag få ut den lilla avbrutna insexan eller lyckas få grepp runt den 2 mm tunna hatten som bulten har.
Blocket e ju gjort av gjuten alu så man har ju ingen lust att börja banka med huggmejsel direkt...

P

Ursäkta, jag trodde det var skruven du dragit av....

Värme/kyla, provat det?
 

Slycke

bor i mitt nick
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Slycke (utanför Linköping)
Hoj
1984 Suzuki Gsx 1100 EF"dragbikebygge" Åker Harley Davidsson Night Rod Special -08 trimmad och custad
Nix, själva oljeplugen är en M12:a utan skalle med en 5 mm insexhål i mitten. Sen en liten tunn (2 mm ca) krage som är obetydligt bredare än bulten i sig. I övrigt helt platt. Så när insexnyckeln gick av så var det inte mycket att ta tag i....:rolleyes:

Har lite svårt att se hur jag skall använda kyla/värme även om jag förstår effekten. Antingen skall jag få ut den lilla avbrutna insexan eller lyckas få grepp runt den 2 mm tunna hatten som bulten har.
Blocket e ju gjort av gjuten alu så man har ju ingen lust att börja banka med huggmejsel direkt...

P

Om det är så stort som en m12 varför inte borra ett säg 4mm bredvid insexen.
Sen gör man en liten nätt avdragare typ som en till en vinkelslip för att byta skivor.:D
Då kan du lugnt och försiktigt ta i så den lossnar på ett bra sätt.:tummenupp
Annars borra i utkanten och ta ett dorn och slå loss det.:yoparty
Brukar inte sitta så jävligt och har man inte tummen mitt i handen :va så slår man ju inte sönder blocket.:död
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jepp, borra hål och ett dorn står som ett av två alternativ.

Tack!

Om det är så stort som en m12 varför inte borra ett säg 4mm bredvid insexen.
Sen gör man en liten nätt avdragare typ som en till en vilkelslip för att byta skivor.:D
Då kan du lugnt och försiktigt ta i så den lossnar på ett bra sätt.:tummenupp
Annars borra i utkanten och ta ett dorn och slå loss det.:yoparty
Brukar inte sitta så jävligt och har man inte tummen mitt i handen :va så slår man ju inte sönder blocket.:död
 

Slycke

bor i mitt nick
Gick med
21 Jan 2008
Ort
Slycke (utanför Linköping)
Hoj
1984 Suzuki Gsx 1100 EF"dragbikebygge" Åker Harley Davidsson Night Rod Special -08 trimmad och custad
Jepp, borra hål och ett dorn står som ett av två alternativ.

Tack!


Tack! he,he var så lite så.
Kul att du kommer in här och frågar dina gamla artsfränder :tummenupp
På tal om det så har jag en Öhlins styrdämp som enligt Ivar kommer från dig och så vet u ju att vi på denna råd alltid försöker hjälpa varandra :D
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Hur fen lyckas man dra av en 5 mm insex :va antingen har han dragit utav kung o fosterland åt fel håll eller så har han Ikea insexnycklar till en Ducati :D





var det ingen som kunde hjälpa mig med mina 2 frågor?:va

Förstår inte vad som du behöver hjälp med.du har ju ordagrant citerat hur det ska gå till. :) de tekniska termerna kan du ju söka upp i ett lexikon.resten är ju allmän skolengelska.
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Någon som kan hjälpa mig lite med engelskan.
Håller på att översätta Jamies väg inställing men fastnade på hur man justerade fjädern bak.

Jemies Väg Inställning:
Fram Stötdämpar Inställning:
Fjäderspäning: 4 läget
Kompression: 10 klick från fullt in [Nere vid bromsoken]
Returdämpning 5 Klick från fullt in [uppe på stötdämparen]
Ringtryck: 2.4bar

Bakstötdämpar Inställning:
Fjäderstäning:6 threads showing on top side of the thread below the lock ring i.e. two full turns

from standard. Mark one of the castellations on the adjuster ring with a felt tip and add two full

turns more preload.
Komprission: 18 klick från fullt in [högra skruven]
Returdämpning: 15 klick från fullt in [vänstra skruven]
Ringtryck: 2.4bar

Google trans fick det till att bli så här
Spring Förladda: 6 trådar visas på ovansidan av konversation under lock ring dvs två hela varv från standard. Markera en av castellations på justeringsanordningen ring med en filt tip och lägg två hela varv mer förspänning.
Men det förstod jag inte riktigt. förstod det som att man skall snurra den 2 varv uppåt? från standard. men vad är standard isåfall?

"Sex gängor syns längst upp på gängorna under låsringen, dvs två hela varv från standardìnställningen. Markera en kam på justeringsmuttern med en tuschpenna och lägg på två ytterligare varv med förspänning."

Är det där instruktionen om hur du justerar från gata till bana?
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
"Sex gängor syns längst upp på gängorna under låsringen, dvs två hela varv från standardìnställningen. Markera en kam på justeringsmuttern med en tuschpenna och lägg på två ytterligare varv med förspänning."

Är det där instruktionen om hur du justerar från gata till bana?

Det är det jag inte riktigt förstår. Sen högstadie engelskan missade visst jag :/ kanske ångrar sig lite i efterhand men man fick lite mer ledig tid :gnissla

Sen var det hur man modefierade luftburken men jag andvände google translate så det gick
 

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
söder om söderomsöder
Hoj
Hojlös
Så när insexnyckeln gick av så var det inte mycket att ta tag i....:rolleyes:


P

Har du dragit av kulan på insexnyckeln? De brukar kunna gå att pilla ut med en liten skruvmejsel. Men de kan sitta utav helvete oxå, för de har en tedens till att "äta" sig in i matrielet och det blir lite som en bajonettlåsning. Har du dragit av en insexa så att den gått rakt av så har du fanimej lyckats med det omöjliga!!! :D

Nä, ta du och slå loss skiten. Antingen genom att borra och ta dorn eller huggmejsel. Är du orolig för att missa och slå sönder oljetråget så borra två hål och ta en haknyckel alá vinkelslip.

Förresten, har du provat om du får tag med en polygrip eller rörtång?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Oki doki.
Blir det något så ringer jag kanske. Polaren har inte kört på något år så det är inte säkert han vill ha mer sällskap än mig... :D
:rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top