TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Last edited:

Bergagården

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Arboga
Hoj
1997 Suzuki TL1000s
Reser den sig på gas så är den inte strypt, sen kopplar man 2 och 3an.
Den är inte slö, lär dig köra den så ska du se att det blir annat ljud i piporna.


Jag plussar 1 på det. :)

den reser sig på gas på ettan. men jag är ju nybörjare så ja kanske lär mig
 

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
YOHOOO!!! :banana fick min BITUBO idag ! jäklar va det ska skruvas ikväll! någon som har några ungefärliga grundinställningar??
 

Thor81

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2008
Ort
Uppsala
Hoj
TL1000R -00
Knappt jag vågar sticka in huvudet här efter att ha svikit denna kultförklarade hojmodell, men nu måste jag släppa prestigen o fråga er som verkligen kan och vågar mecka :Bugar;

Drog av en hårdkromad insexa i oljepluggen och den sitter kvar, så det finns inget att ta tag i. :va Insexan e en 5 mm och den lilla j-vla biten vägrar att skaka ur även om varvar, bankar o allt annat man kan tänka sig.

Bulten är en M12 med en 2 mm rund (!!!!?) krage som pressar en kopparpackning mot motorn.

Har provat att borra ur den lilla biten men det blir inte ens ett märke...
Ska jag slipa till bulten lite mer kantig o ta rörtång ?(så lite att ta i bara..)


PP

Såga ett spår tvärs över det som är kvar av bultskallen och knacka försiktigt med mejsel och hammare runt bulten.
Alternativt så tar du en riktigt bred mejsel och drar runt den som en vanlig spårbult.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ha, ha - nej det var ingen vanlig insexnyckel eller IKEA :D Det var en hårdkromad HYLSA med insexa på, och det var den topppen som gick av. Tror det är Kamaza Tools och mig veterligen är det bra saker. Men av gick den...

Pluggen var dragen med momentnyckel till 2 kg, och jag skruvade åt rätt håll, dessutom med ett sånt där litet spärrskaft som e typ 15 cm... :rolleyes:

Hur fen lyckas man dra av en 5 mm insex :va antingen har han dragit utav kung o fosterland åt fel håll eller så har han Ikea insexnycklar till en Ducati :D

Också ett bra förslag. Dremmeln åker nog fram i morgon...

Såga ett spår tvärs över det som är kvar av bultskallen och knacka försiktigt med mejsel och hammare runt bulten.
Alternativt så tar du en riktigt bred mejsel och drar runt den som en vanlig spårbult.
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Satan vad jag saknar "bitchslap TLS" smailisen här i TLS-tråden som dom har på Tlz :yoparty




Ha, ha - nej det var ingen vanlig insexnyckel eller IKEA :D Det var en hårdkromad HYLSA med insexa på, och det var den topppen som gick av. Tror det är Kamaza Tools och mig veterligen är det bra saker. Men av gick den...

Pluggen var dragen med momentnyckel till 2 kg, och jag skruvade åt rätt håll, dessutom med ett sånt där litet spärrskaft som e typ 15 cm... :rolleyes


HeHe jag tror det räcker med att du knackar på insexdelen i bulten med ett tunnt dorn "medsols" så ramlar den nog bort.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
HeHe jag tror det räcker med att du knackar på insexdelen i bulten med ett tunnt dorn "medsols" så ramlar den nog bort.

Bra idé, samma idé som jag fick. Det var så jag fick in den de sista 2 mm...:huvet

Har till och med försökt varva ut den.... allt annat lossnar ju på en Ducati när man kör...:rolleyes:
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Bra idé, samma idé som jag fick. Det var så jag fick in den de sista 2 mm...:huvet

Har till och med försökt varva ut den.... allt annat lossnar ju på en Ducati när man kör...:rolleyes:

Köp en riktig borr med titanbelagd spets.Borra ett litet 3mm hål med högt tryck och låg fart på maskin,spotta ofta på spetsen som smörjmedel och kylning när det börjar ryka om borret lägg en saftig lobba igen. (finns inget bättre och billigare än saliv) fråga kärringarna :D

När du fått ett hål ta en vanlig hederlig standard "svinpitt" som är skit att ta ut bultar med men i detta fall är den bra,gänga fast svinpitten med måtta och dra ut resterna.Hjälper inte detta se tidigare svar. men med denna metod kanske du klarar oljepluggen och kan ut och åka fortare om du nu inte redan har en ny föståss.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hmm, det där tror jag e den bästa iden hitills. Och jag tror inte svinpitten behövs. Får jag bara in en liten borr några mm så kan jag börja vicka på biten som sitter där. Finns ju inget som håller den så det borde vara lätt.
Trodde inte det gick att borra i hårdkromat poröst materiel bara.
Jag kollar bättre borrstål helt enkelt... :tummenupp

Köp en riktig borr med titanbelagd spets.Borra ett litet 3mm hål med högt tryck och låg fart på maskin,spotta ofta på spetsen som smörjmedel och kylning när det börjar ryka om borret lägg en saftig lobba igen. (finns inget bättre och billigare än saliv) fråga kärringarna :D

När du fått ett hål ta en vanlig hederlig standard "svinpitt" som är skit att ta ut bultar med men i detta fall är den bra,gänga fast svinpitten med måtta och dra ut resterna.Hjälper inte detta se tidigare svar. men med denna metod kanske du klarar oljepluggen och kan ut och åka fortare om du nu inte redan har en ny föståss.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
den reser sig på gas på ettan. men jag är ju nybörjare så ja kanske lär mig

Tänk på att Twinnar är bedrägliga.
Det kan kännas lungt och så tittar man på hastighetsmätaren och ser att man kör i 180...

Den -kan- vara strypt, men jag tvivlar starkt på det. Har inte träffat på någon ännu som har kvar strypningen.

och hej :hej och välkommen i TL gänget. :)
 

Bergagården

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Arboga
Hoj
1997 Suzuki TL1000s
Tänk på att Twinnar är bedrägliga.
Det kan kännas lungt och så tittar man på hastighetsmätaren och ser att man kör i 180...

Den -kan- vara strypt, men jag tvivlar starkt på det. Har inte träffat på någon ännu som har kvar strypningen.

och hej :hej och välkommen i TL gänget. :)

tack så mycke. jäkla rolig hoj
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Insexan ute äntligen!

Det blev slutligen en skåra med Dremmeln så pluggen gick att knacka runt med en mejsel. Pluggen blev inte sämre än att det gick att använda igen.
Insexbiten trillade ut efter ett par, tre hårda knack mot bordet...
Tack för alla tips.

PP
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top