TL-tråden - v2 !

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
+1 på NGK Iridium :tummenupp

Sen har originalrören en "kink" på vänster sida så flödet genom den pipan är strypt till viss del, det gör att den blåser hårdare och varmare (innan den fått arbetstemp) genom högra röret.

Tjacka helrör ;)

vet att det gått diskutioner om hur farligt det är med avgasknallar.
Men är det farligt för motorn eller inte?
min TLR knallar när man går ner från 7000rpm till 4000, då kommer en knall. låter ganska trevligt faktist.

Det är inget farligt, det är en packning som är otät så den drar in syre som antänder oförbränt bränsle. Du kan få ombes på det om syningsman märker det på provkörning.

Satan!!! Plastgrisen surade och ville inte starta sist jag skulle köra!!!! Funderar på nya stift. Har någon lite bra rekomendationer eller skall man bara stapla in på affär´n och säga : stift till en TLR1000 -98.

Vad skall jag tänka på inför denna "service"? För utom: Nya stift, lossa tändhattar och kolla att det är koppar och inte "grön gegga", ta bort oxid i kopplingsdon och på jordpunkter. Kan TPS justeringen ha något med svårstartad att göra? Cykeln går lite orent, misständer något och har kallare avgaser från höger rör (har inte kollat om det är främre eller bakre krukan än!).

Tips & trix!?

Japps, Stift, TPS och TB synk är kuren på det.
 
Last edited:

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
Sen har originalrören en "kink" på vänster sida så flödet genom den pipan är strypt till viss del, det gör att den blåser hårdare och varmare (innan den fått arbetstemp) genom högra röret.


Hmm jag funderade på det att den vänstra röret är nästan platt, de måste ju betyda att de blir en ganska rejäl strypning.

har också samma problem med att starta hojen, särskilt om det har varit kallt, fuktigt ute, då är det nästan alltid kört.

Fasen den här tråden är klockren :Bugar:yoparty

Tolf
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
+1 på NGK Iridium :tummenupp

+2 På NGK Iridium. :tummenupp

Förklaring:
Att byta stift på en TLR är ett litet negerjobb och man kan LÄTT förstöra ett par sprillans nya "vanliga" stift på 5 minuter och så får man montera ner halva j*vla hojen igen för att byta till nya stift.
Iridium däremot tål mer "misshandel", för fet blandning mm. Så kort och gott sparar man sig massa jobb och pengar genom att köpa de dyrare stiften. :tummenupp
(Och, JA! jag har gjort precis ovanstående, byttat stift, monterat ihopa, sura sönder dem på 5minuter och demontera hojen igen... :gnissla )

Sedan så finns väll någon teori om att de skulle ge bättre förbränning och mer hästar etc. Är väll aldrig fel om det skulle stämma. :)

:hej

Hade kopplat upp mig mot bilen som tuffade på tomgång, så spänning borde ha funnits. Sitter helsystem från URM, så en PC skall monteras oxå. Antar att det bara är ett stift per kruka, så då kan man ha råd med ett par riktigt dyra stift som man vet fungerar. Såg en annons på en G pack, vad är det? Något som man kan använda på en tiller?

Vill bara påpeka att ha bilen igång när man "tjuvkopplar" till en TLR är lite vanskligt. Bäst är om bilen är avstängd.
Anlednignen är att bilens högre laddning kan (med lite otur) knäcka laddningsregulatorn på Tillern, med resultat att man kan får lite skuma sensor felmedelanden vid vissa lägen. Och en laddningsregulator är tokdyr, så bäst att låta bilen vara avstängd. :hihi
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
vet att det gått diskutioner om hur farligt det är med avgasknallar.
Men är det farligt för motorn eller inte?
min TLR knallar när man går ner från 7000rpm till 4000, då kommer en knall. låter ganska trevligt faktist.
Instämmer med ovanstående talare om att det är helt ofarligt för motorn.
Dock kan du få problem med att isoleringen i dämparna tar stryk och du får packa om dem tidigare, kolfiberdämpare kan spricka, och besiktningsmän har en förmåga att få analklåda av avgasknallar.

Hade kopplat upp mig mot bilen som tuffade på tomgång, så spänning borde ha funnits. Sitter helsystem från URM, så en PC skall monteras oxå. Antar att det bara är ett stift per kruka, så då kan man ha råd med ett par riktigt dyra stift som man vet fungerar. Såg en annons på en G pack, vad är det? Något som man kan använda på en tiller?

Vill bara påpeka att ha bilen igång när man "tjuvkopplar" till en TLR är lite vanskligt. Bäst är om bilen är avstängd.
Anlednignen är att bilens högre laddning kan (med lite otur) knäcka laddningsregulatorn på Tillern, med resultat att man kan får lite skuma sensor felmedelanden vid vissa lägen. Och en laddningsregulator är tokdyr, så bäst att låta bilen vara avstängd. :hihi

Precis. Grundregeln är att ALDRIG ha bilen igång när du får starthjälp.
Regulatorn är en förbrukare av el som förbrukar allt som produceras av "generatorn", men som inte förbrukas av övriga komponenter. Dvs ju mindre last du har i övrigt genom att ha lyse avstängt, diodblinkersar etc, desto mer ström går genom regulatorn som också blir varm, mycket varm.
Om du kopplar mot en bil som har en ganska stark generator så kommer den att försöka hålla spänningen uppe och ger oerhört mycket ström som din regulator kommer att försöka förbruka. Resultatet kan lätt bli att du bränner den.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nu har jag provat lite olika konfigurationer (dvs hur mkt / lite gaffelbenen sticker up ur kronan) med +1 svingarms infästningen. Så jag tyckte det var dags för en rapport. :)

Efter att ha bytt till +1 svingarms infästningen ( +1 SI från och med nu...) förra året dividerade jag och Robban hur mkt vi skulle låta gaffelbenen sticka up.

Vi var konservativa och körde orginal för att se hur det blev.
Resultat med orginal upstick och +1 SI:
Bättre än orginal, men man kunde lika gärna sänka kronan, billigare och enklare. :tummenner

Tidigare i våras ändrade jag till 12mm upstick och +1 SI:
Resultat: Gillade inte det, fick inget riktigt förtroende för framhjulet i kurvorna. Och det skakade rätt bra i styret när man drog på phett. (ingen direkt tankslapper, men rätt olustigt ialla fall)
Nä, inget kul helt enkelt att köra med. :tummenner

Ändrade i veckan till 10mm upstick och +1 SI:
Resultat: Så gott som perfekt! redigt gött blev det att köra hojen nu. Svänger bra, och hojen har fått tillbaka "stabila TL känslan" igen, fast den plogar mindre och svänger lättare.
Betyg 5 tummar :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

(Jag har Jamies Road settings i framgaffeln, Öhlins bak, Rennsport framdäck och Pilot Road 2CT bak, så mina siffror gäller ju igentligen bara för min hoj, men det är kanske av intresse för andra som vill tweka lite själva. :) Jag väger med utrustning ca 80kg )

:hej
 
Last edited:

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
+ 1111 på Bosch Ur3cc. Men om man vill dyrbetala kan man ju köpa Iridium. Jag köpte nog mina Bosch för en 30 spänn styck eller nåt.


NGK pajjade ju på löpande band, crap!
 

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Nu har jag provat lite olika konfigurationer (dvs hur mkt / lite gaffelbenen sticker up ur kronan) med +1 svingarms infästningen. Så jag tyckte det var dags för en rapport. :)

Efter att ha bytt till +1 svingarms infästningen ( +1 SI från och med nu...) förra året dividerade jag och Robban hur mkt vi skulle låta gaffelbenen sticka up.

Vi var konservativa och körde orginal för att se hur det blev.
Resultat med orginal upstick och +1 SI:
Bättre än orginal, men man kunde lika gärna sänka kronan, billigare och enklare. :tummenner

Tidigare i våras ändrade jag till 12mm upstick och +1 SI:
Resultat: Gillade inte det, fick inget riktigt förtroende för framhjulet i kurvorna. Och det skakade rätt bra i styret när man drog på phett. (ingen direkt tankslapper, men rätt olustigt ialla fall)
Nä, inget kul helt enkelt att köra med. :tummenner

Ändrade i veckan till 10mm upstick och +1 SI:
Resultat: Så gott som perfekt! redigt gött blev det att köra hojen nu. Svänger bra, och hojen har fått tillbaka "stabila TL känslan" igen, fast den plogar mindre och svänger lättare.
Betyg 5 tummar :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

(Jag har Jamies Road settings i framgaffeln, Öhlins bak, Rennsport framdäck och Pilot Road 2CT bak, så mina siffror gäller ju igentligen bara för min hoj, men det är kanske av intresse för andra som vill tweka lite själva. :) Jag väger med utrustning ca 80kg )

:hej

80 kg med utrustning men Liten Putte då,är du metmask eller :)

Jag tycker 10 mm,0 mm ride heigt och +2mm swing arm eccentic pivot funkar bättre.men så väger jag 87 med utrustning. då :D
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:nicka
Inget USA phetto är inte...

Jag har ju bara +1 att testa / jämföra med, så +2 kan mycket väl vara bättre även för mig.
Men det som jag ville visa var att det inte alltid blir bättre av att sänka kronan max. Det är ju en justeringssak vad som passar med ens övriga inställningar/moddar, och körstil, och vikt, etc. :)
Man ska inte nöja sig med först värdet man testar bara för att det är bättre än man hade tidigare.

BTW, har inte du lättat hojen med en massa annat? andra fälgar och sådant? Har du vägt den, eller räknat på hur mkt som är borttaget?
Kan ju säga att min var betydligt lättare förut med kålfiber kåporna och med dimljusen istället för orginallamphuset (tungt) och de tunga glasfiberkåporna.
Men men, jag kör ju bara gata så de där extra kilona gör inte så mkt. Fortfarande lättare än orginal i alla fall. :)
 
Last edited:

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Precis min mening.

176 kg med kylvätska väger den (utan olja och bensin).:yoparty
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
80 kg med utrustning men Liten Putte då,är du metmask eller :)

Jag tycker 10 mm,0 mm ride heigt och +2mm swing arm eccentic pivot funkar bättre.men så väger jag 87 med utrustning. då :D

Han är ju från Danmark, skulle tippa på att han är 165 cm lång oxå;)


Förresten Putte, knarren är sjukt fin:tummenupp:krama
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Instämmer med ovanstående talare om att det är helt ofarligt för motorn.
Dock kan du få problem med att isoleringen i dämparna tar stryk och du får packa om dem tidigare, kolfiberdämpare kan spricka, och besiktningsmän har en förmåga att få analklåda av avgasknallar.

Okej. då kan jag låta det vara. fårändå byta till orginal dämpare när hon skall bes. låter nog lite för mycket redan.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Grattis till nya hojen!
Ska du också på bankörningen nästa helg? Brorsan börjar hetsa upp sig nu:D
Tack, jodå, jag är ju en av dom som har ordnat skiten så jag är piskad att fara dit. :hihi

Ska bli kul faktiskt, ska se om jag kör några pass på den nya oxå o känner mig för lite grann. :)

Komemr du upp? :tungan

80 kg med utrustning men Liten Putte då,är du metmask eller :)

Jag tycker 10 mm,0 mm ride heigt och +2mm swing arm eccentic pivot funkar bättre.men så väger jag 87 med utrustning. då :D
O fan, hann du köra så pass mycket med grejerna innan nedmontering så du hann montera sånna grejer? :hihi
 
Last edited:

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Tack, jodå, jag är ju en av dom som har ordnat skiten så jag är piskad att fara dit. :hihi

Ska bli kul faktiskt, ska se om jag kör några pass på den nya oxå o känner mig för lite grann. :)

Komemr du upp? :tungan


Klart du ska lufta 8:an på lite bana! Bli inte ledsen bara när brorsan brassar om dig på den 10år gamla Pilisriktade TLR:en:D

Skulle ha varit riktigt skoj att få visa brorsan vart skåpet ska stå, men resan blir ju "lite för lång" och så går inte hojen riktigt som den ska, vette fan va som är fel:mad:
 

noob

Användare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
TL IOOO R - OO
Bu huhuhu... Sålde precis min TLS.. Vad har jag gjort??

tls.jpg
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Jaha, då har man läckage ifrån "kopplingtryckstångspackningen".

Var det SV packningen man skulle sätta dit istället för TLR packningen pga den var modifierad gentemot TLR:ens?
Tryckstången ska väl vara rak? Min är lite sne tametusan!

Nått specialknep för att pilla dit den nya eller är det bara att smacka dit sk-ten?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jaha, då har man läckage ifrån "kopplingtryckstångspackningen".

Var det SV packningen man skulle sätta dit istället för TLR packningen pga den var modifierad gentemot TLR:ens?
Tryckstången ska väl vara rak? Min är lite sne tametusan!

Nått specialknep för att pilla dit den nya eller är det bara att smacka dit sk-ten?

Är den här tryckstångssjukan smittsam? Det verkar som att hela mullermaffian drabbats. Jag har en teori om hur min började läcka. Jag joxade en del med styrhalvorna i vinter. Första var det nya halvor som monterades och sedan värmehandtag. Det blev en del "torrkopplande" i samband med dessa manövrar. Funderar på om jag ev drog in en hel del skit och kedjevax mellan stången och packboxen då. Visserligen borde det ha hänt oavsett "torrkopplande" eller vanligt kopplande i samband med körning, men det finns en skillnad. Gegget är varmt och mer följsamt vid körning, samband med "torrkopplande" är gegget hårt och innehåller en hel del grovkornig skit.

Rådet till mig själv och ev andra som ser en logik i min teori är allstå att ge fan i att dra i kopplingen (upprepade ggr) när inte motorn är varm.

Min packbox (inkl stång den här gången) ska bytas för andra gången på mindre än 2 veckor :huvet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top