TL-tråden - v2 !

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Vad heter installationsfilen för programvaran som du har installerat?


:va:va

kommer jag inte ihåg. har för mig det var version 2.7.8.22 eller något sådant på Programet.


Skall det inte vara 2% 107%?????? kan det ha att göra med vajerarna från handtaget till spjällen?
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Kan ju vara så enkelt. men hade ju varit bra att vara helt säker.

Någon som kan kolla vad eran pcII står i värden?

har inte min dator jag använder för sånt hemma, den står i hojgaraget... annars kunde jag kolla. kollar nästa gång om ingen annan hinner före.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Kraschpuckar

Jag vill montera kraschpuckar, någon som har gjort det och vill berätta hur ni gjorde (gärna lite bilder)?
Finns det bra fästen att skruva in dem i?
Man behöver göra hål i kåpan va?

Sedan vill jag veta hur oftra ni kollar ventilerna?

Kan passa på att visa vilken skillnad det blir om man tar upp lite så hojen får tillräckligt med luft :D. På filtret ligger org. luftintag. Jag trodde aldrig att jag skulle få användning av sticksågen på hojen, men det blev skitbra. :banana
Är man noggran blir det hur fint som helst.

Jag tog även bort vakuum paketet och pluggade igen slangen med en skruv (bra beskrivet på Jamies TL1000R Sida).
 

Bifogat

  • DSC01112.jpg
    DSC01112.jpg
    202.8 KB · Visningar: 56
  • DSC01114.jpg
    DSC01114.jpg
    217.4 KB · Visningar: 53

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Jag vill montera kraschpuckar, någon som har gjort det och vill berätta hur ni gjorde (gärna lite bilder)?
Finns det bra fästen att skruva in dem i?
Man behöver göra hål i kåpan va?

Sedan vill jag veta hur oftra ni kollar ventilerna?

Kan passa på att visa vilken skillnad det blir om man tar upp lite så hojen får tillräckligt med luft :D. På filtret ligger org. luftintag. Jag trodde aldrig att jag skulle få användning av sticksågen på hojen, men det blev skitbra. :banana
Är man noggran blir det hur fint som helst.

Jag tog även bort vakuum paketet och pluggade igen slangen med en skruv (bra beskrivet på Jamies TL1000R Sida).

Behöver man inte mappa om hojen när man gör det?
skall skaffa en luftburk i veckan så jag men kan göra detta =)
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Fasiken vad gött!!!

Nu har jag synkat spjällhusen oxå, vred inte så mycket på ställskruven kanske en åttondelsvarv sen blev det bra. Tomgången ökade från 1200 till 2000, så det märkes skillnad. Skuvade ner tomgången och finjusterade lite innan det blev bra igen, visst märks det att motorn går bättre.... Jämnare tomgång och inte lika "hård" gång samt så baktände det inte. Efter synkningen så fick jag göra om TPS justeringen, så även där märkes det att det blev skillnad. Skall rassla iväg och köpa nytt luftfilter i morgon och sen skall den plockas ihop igen, sen är det bara att sätta sig och vänta på sol igen........ Nja inte riktigt, Powercommandern skall ju dit och sen skall den lämnas in på mappning, men sen så... då djävlar.....:banana
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Är det någon runt Malmö/Svedala Traken som kan synka spjäll hus och göra en ordentlig TPS justering till mig för en peng?

Har fixat en luftburk nu så imorgon skall jag modda den. och slänga på den =)

hade lite tur. burken jag köpte av fleninge mc skrot var redan moddad =) så var bara lite glasfiber där vaccumklockorna sitter så får vi testa imorgon. satt tejp där nu.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Behöver man inte mappa om hojen när man gör det?
Jo, förmodligen, men det är väl bara att leta upp en ny mapp och installera den. Jag har inte kommit så långt ännu.

Vad har ni andra för mapp i hojen och vila modifikationer har ni gjort?

Säg till om ni behöver hjälp med att svarva trattarna för det går inte att pressa eller slå ut dem.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Varför då? Det laddas ju varje gång du har motorn igång? :va

Jag vet faktiskt inte varför, Octo är el-nissen här, inte jag.
Men det är inte problem att ladda batteriet, det är underhållsladdningen som de inte klarar över en längre tid. Det laddar väll annorlunda skulle jag gissa. :va
Jag har personligen knäckt två Gelbatteier innan jag fick veta att jag inte skulle låta dem stå underlängre tid på q-tec laddaren (typ, flera veckor under vinter halvåret).

:hej
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Jag vet faktiskt inte varför, Octo är el-nissen här, inte jag.
Men det är inte problem att ladda batteriet, det är underhållsladdningen som de inte klarar över en längre tid. Det laddar väll annorlunda skulle jag gissa. :va
Jag har personligen knäckt två Gelbatteier innan jag fick veta att jag inte skulle låta dem stå underlängre tid på q-tec laddaren (typ, flera veckor under vinter halvåret).

:hej

Antar att det är samma med C-tec laddaren?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Map Description

Någon som kan förklara skillnaden mellan dessa mappningar.

M303-506 European Model with Yoshimura slip-ons and stock or aftermarket air filter
M303-505 European Model with Yoshimura full exhaust with stock or aftermarket air filter
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Någon som kan förklara skillnaden mellan dessa mappningar.

M303-506 European Model with Yoshimura slip-ons and stock or aftermarket air filter
M303-505 European Model with Yoshimura full exhaust with stock or aftermarket air filter

Ja 506 är som den säger för en hoj med endast slip-ons, alltså bara ljudämparna bytta men resten av avgassystemet original.

505 är för en hoj med helsystem monterat.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Jag har precis lagt in 506 på min. ska se hur den går.

Men någon har sagt något att man skall säta +10 på högsta eller något sådant när man moddar luftburken`?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Ja 506 är som den säger för en hoj med endast slip-ons, alltså bara ljudämparna bytta men resten av avgassystemet original.

505 är för en hoj med helsystem monterat.

Jag som trodde det var så mycket sport det bara gick på rören. Är det stor skillnad? Jag antar att det är "råttboet" under motorn som är lite rakare?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag som trodde det var så mycket sport det bara gick på rören. Är det stor skillnad? Jag antar att det är "råttboet" under motorn som är lite rakare?

Ja det är ganska stor skillnad på hur bra hojen "andas" med original jmf mot ett bra helsystem, TLR original är ganska restriktivt, det är både större diameter och färre "flaskhalsar" i ett helsystem. Kolla t ex på vänstra sidan på originalsystemet där det är ihopklämt för att kedjan ska gå fri... det säger sig själv att inte mkt luft kan passera där, känn bakom ljuddämparna hur mkt luft den blåser på respektive sida, det är stor skillnad på hö och vä sida med original. På mitt Akrapovic system är det ingen skillnad alls där, andas lika bra genom båda sidor. Med ett bra system och rätt bränsle/luft blandning kan du få ca 5-8 hästar mer ur den än original. Dessutom är det väldigt stor viktskillnad. Mitt helsystem är t ex ca 8 kg lättare än original(!)
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Ja det är ganska stor skillnad på hur bra hojen "andas" med original jmf mot ett bra helsystem, TLR original är ganska restriktivt, det är både större diameter och färre "flaskhalsar" i ett helsystem. Kolla t ex på vänstra sidan på originalsystemet där det är ihopklämt för att kedjan ska gå fri... det säger sig själv att inte mkt luft kan passera där, känn bakom ljuddämparna hur mkt luft den blåser på respektive sida, det är stor skillnad på hö och vä sida med original. På mitt Akrapovic system är det ingen skillnad alls där, andas lika bra genom båda sidor. Med ett bra system och rätt bränsle/luft blandning kan du få ca 5-8 hästar mer ur den än original. Dessutom är det väldigt stor viktskillnad. Mitt helsystem är t ex ca 8 kg lättare än original(!)

var kan man få tag på ett Akrapovic system till TLR? har försökt hitta men går ju inte.

har försökt hitta M4 med men ja. svårt det med. alla är ju i england eller USA

Vad kan man få ett för i pris? 6000kr? med frakt?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
var kan man få tag på ett Akrapovic system till TLR? har försökt hitta men går ju inte.

har försökt hitta M4 med men ja. svårt det med. alla är ju i england eller USA

Vad kan man få ett för i pris? 6000kr? med frakt?

Hitta ett nytt Akra till TL1000 gör du nog inte, de tillverkas inte längre.
M4 finns Sverige, prova med TMP racing i Boden, de har haft tidigare iaf.

Annars rekommenderar jag en medlem på TLZ som kallas 'Speedking', han fixar M4 system till dig och ger grymt bra service. Jag har köpt bromsskivor och drivpaket av honom. 5 plus i betyg att ha att göra med.

Det lättaste och bästa systemet som nytillverkas för TLR numera är TiForce, vet tyvärr inte var du ska leta efter det men kolla på TLZ som med allt annat. Möjligtvis kolla Quill i england som gör ett ball system med korta slutpipor, riktig GP look.

Annars, google is your friend ;)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top