TL-tråden - v2 !

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Batteriet har gjort sitt och har ingen ork kvar!!

Någon som har något tips var man kan köpa ett till bra pris. Någon som vet om biltema har något som passar en TL1000R.

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Batteriet har gjort sitt och har ingen ork kvar!!

Någon som har något tips var man kan köpa ett till bra pris. Någon som vet om biltema har något som passar en TL1000R.

Biltema har passande batteri. Jag vet inte artikelnummer tyvärr, men ta måtten på det du har nu och jämför. Jag har för mig att fultema batteriet är något större i måtten men det går ändå att klämma in.

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Biltema har passande batteri. Jag vet inte artikelnummer tyvärr, men ta måtten på det du har nu och jämför. Jag har för mig att fultema batteriet är något större i måtten men det går ändå att klämma in.

Ok får kolla det! Tack för tips.

Ingen TL1000 träff på gång i vårt avlånga land tro. Jag kan dock bjuda in alla som har en Tl1000 cykel att komma nu på Söndag då jag och några polare ska åka en 50 milatur som går på kurviga vägar i Dalsland samt en bit i Norge. Om det är någon som är sugen så kan jag ge mer info.

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Hojlös
Den där borde passa!

Jag mätte min batterilåda till Längd*160, Höjd*105(batteriets höjd), Bredd*101. Fast det är mätt utan dämpkuddar (neoprene?) i, dessa vill man kanske inte ta bort.

Mått med kuddarna: L= Ca 143 (1 kudde borta på min, och de är ca 8mm), B= 89, H=104

Mitt batteri: L=148, B=87, H=104

Som jag ser det: Höjden ganska oviktig. Släng locket och fäst batteriet på något annat sätt. Tex skruva dit en hemmagjord stålbygel mellan skruvhålen. Kuddarna är egentligen inga dämpkuddar, de finns där för att hålla batteriet på plats så att det inte skakar runt i boxen. Rensa bort så mycket du behöver, men se till att batteriet inte kan skramla runt.

Så jag skall iallafall prova med detta:
12V 12Ah 151 x 87 x 145 4,65 kg Art.nr. 80-821 499,00 kr

Man kan gå ner till detta, för att tjäna några mm på höjden. Men då förlorar du 2 Ah och får betala samma pris.
12V 10Ah 151 x 87 x 133 4,00 kg Atr.nr. 80-818 449,00 kr

Den här får du in i lådan och kan använda batterilocket med smärre justering av kuddarna, men då är du nere på låga Ah, tycker jag.
12V 8Ah 151 x 87 x 107 3,08 kg Art.nr. 80-816 349,00 kr

Kan detta ge en ledtråd?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
PCIIII ?
PCIV ?
PCIII ?

:va:näsblod

Hur mkt bättre och framförallt varför bättre än PCII? Soppa/Luft liksom...

Vet att 3'an går att mappa in vart 100:e varv istället för vart 500:e som på 2'an men annars då?

Vart 250 varv är det (ialla fall med orginal programmvara). Jag har en PCIII.
Funkar lite annorlunda än en PCII, men det är en massa techno-mumbo-jumbo som jag inte kommer ihåg just nu.
Är något med hur den manipulerar insprutet.
Bättre eller sämre. :va
Tja, III är nyare än II, men jag hade ju inte lagt ut pengar på en ny om jag redan hade monterat och mappat en PCIIa. (Jag tror skillnaden är marginell...)

:hej

Bra tips! Är det någon som provat någon av dessa. Tror ni det funkar med den lägre effekten.

Jag har kört med Biltemas Gelbateri som storleksmässigt är identsikt med TL-orginalbatteri.
Att det bara är 8 Ah behöver man bara oroa sig för om hojen är svårstartad. Annars räcket det gott. Man har 4-6 startförsök på sig, och min startar alltid på 1 eller andra.
Men, jag kör just nu med sjuktdyra Yuasa. :gnissla

Observera att det är vanskligare att underhållsladda Gelbatterier.

:hej

Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Bra tips! Är det någon som provat någon av dessa. Tror ni det funkar med den lägre effekten.

Jag använder detta:

12V 12Ah 151 x 87 x 145 4,65 kg Art.nr. 80-821 499,00 kr

Fungerar mycket bra.

Observera att det är vanskligare att underhållsladda Gelbatterier.

Varför då? Det laddas ju varje gång du har motorn igång? :va

Nu har jag fått hem min förgasarsynkroniseringsutrustning, som fungerar utmärkt även till insprut. Så snart skall det synkas spjällhus...:yoparty efter det så skall den väl gå så bra den bara kan och skall sen lämnas in på mappning efter montering av PC´n :banana

Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
jag skrev för ett tag sedan om min cykel att den gick dåligt. som en orginal fast där sitter pcII och att föra ägaren säger att den är mapad.

sitter nu vid cyklen och har skaffat en sådan kabel som går från serial till usb och försöker få kontakt med min pcII, men det går inte

jag skall andvända det programet som man andvänder för att mappa PCII och inte det som är till pcIII USB?

är det står hela tiden att programet inte hittar någon serial port.

någon som vet vad som är fel?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Kört in drivrutiner o dyl till hårdvaran?
Provat den med nån annan pryl o settatt allt är ok?
Slagit på tändningen på hojen?

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
jag skrev för ett tag sedan om min cykel att den gick dåligt. som en orginal fast där sitter pcII och att föra ägaren säger att den är mapad.

sitter nu vid cyklen och har skaffat en sådan kabel som går från serial till usb och försöker få kontakt med min pcII, men det går inte

jag skall andvända det programet som man andvänder för att mappa PCII och inte det som är till pcIII USB?

är det står hela tiden att programet inte hittar någon serial port.

någon som vet vad som är fel?

Kolla att en LED tänds på PCII'an när du slår på tändningen, du måste ha friläge i.

Är det OK så långt, ställ in COM porten (alltså den som är USB dongeln) så att den inte har ett högre portnummer än 8 har jag för mig, programvaran klarar inte högre COM port nummer.

Sen bör du få kontakt med PCII'an.

Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Kolla att en LED tänds på PCII'an när du slår på tändningen, du måste ha friläge i.

Är det OK så långt, ställ in COM porten (alltså den som är USB dongeln) så att den inte har ett högre portnummer än 8 har jag för mig, programvaran klarar inte högre COM port nummer.

Sen bör du få kontakt med PCII'an.

Leden tänds på PCIIan.
Den är i friläge.

så startar man programet och så tar man Port så står den i None.
sen kvittar det vilken jag väljer. om jag tar 1 till 8 eller om jag tar auto.

står bara att den inte kan hitta den.
skall ta en screen när jag är vid mcn igen.

kanske är något som är fel på PCII?

Kört in drivrutiner o dyl till hårdvaran?
Provat den med nån annan pryl o settatt allt är ok?
Slagit på tändningen på hojen?

Vad kan man testa Den med då? vad har man hemma som andvänder Serial?

Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Leden tänds på PCIIan.
Den är i friläge.

så startar man programet och så tar man Port så står den i None.
sen kvittar det vilken jag väljer. om jag tar 1 till 8 eller om jag tar auto.

står bara att den inte kan hitta den.
skall ta en screen när jag är vid mcn igen.

kanske är något som är fel på PCII?

Vad kan man testa Den med då? vad har man hemma som andvänder Serial?

Kolla i datorn vilken COM port som din USB-to-serial adapter identifierar sig som. Den måste heta COM1 -> COM8.

Fota o l'gg upp, jag ids inte köpa den. :)

Instämmer, tycker personligen svenska Bike e bååring.. men skulle vara kul att se artikeln! :)

Last edited:

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Kolla i datorn vilken COM port som din USB-to-serial adapter identifierar sig som. Den måste heta COM1 -> COM8.

Instämmer, tycker personligen svenska Bike e bååring.. men skulle vara kul att se artikeln! :)

så nu har jag gjort framsteg.
vad ju tvungen att ha drivrutiner till kablen.

nu har jag fått kontakt med pcII.
men när jag trycker på gett all

så får jag inte fram något.
och när jag tar fram en map som redan finns M303-506 och tar upload all så står det bara att versionen på PCII och programet incontinetn eller något sådant, så det gick inte att ladda upp en ny map. och jag kan inte hämta värdena från den mapen som skall ligga på hojen.

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
nu verkar det funka.
jag tog compare och då var den mapen som låg på pcII och den mapen jag hade försökt lägga upp samma.

ska ut och testa henne imorgon kväll så får vi se,

men trottlen sår på 2% när den är helt av stängd och när man drar fullgas så står den på 107%. är det skit samma eller?

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
så nu har jag gjort framsteg.
vad ju tvungen att ha drivrutiner till kablen.

nu har jag fått kontakt med pcII.
men när jag trycker på gett all

så får jag inte fram något.
och när jag tar fram en map som redan finns M303-506 och tar upload all så står det bara att versionen på PCII och programet incontinetn eller något sådant, så det gick inte att ladda upp en ny map. och jag kan inte hämta värdena från den mapen som skall ligga på hojen.

Vad heter installationsfilen för programvaran som du har installerat?

men trottlen sår på 2% när den är helt av stängd och när man drar fullgas så står den på 107%. är det skit samma eller?
:va:va

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM