TL-tråden - v2 !

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jocke är väll den som är mest uppdaterad på gafflar, han letar/ledade ju efter något nytt till sin TL. :)

Har tjackat GSXR750 K4 gaffel för radiellt monterade ok, blir nog R1/R6 ok på dem sen de har fixats med nya fjädrar osv...
:tuttar


Passar inte rakt av, behövs ett par shims för undre kronan och distanser för TL hjul och skivor... Men det fixar Sam på TLZ.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Det ÄR en TPS justering du ska göra. Så är det bara. :fakta
Det låter exakt som min hoj för några årsedan.
Men, det kan vara lite lurigt att göra en TPS justering när den är som din är.
Men, bara att jucka på TPS, lite i taget, tills den går bättre. Går den inte bättre åt ena hållet får du byta, och jucka lite åt andra hållet. Var inte rädd att göra stora förändringar, och gå på känn. Stunta i vad c-- visar, i alla fall tills du får den att gå bra under 1500-2000rpm.


Och BTW. Du måste i princip ha Iridium stift för att göra detta för vanliga stift sotar igen för fort.

:hej

Löste sig fint skruvade loss TPS-givaren vred den i fullt läge medurs sen gick den satans så mycket bättre, sen när jag vred ner givaren mot sitt läge så ökade tomgångsvarvet så pass mycket så jag fick justera tomgången samtidigt som jag vred TPS-givaren. Nu går den på alla cylindrar, men den skjuter lite ibland. Det jag vet är att det iaf enagången det baktände så var det den bakre cylindern. Tror ni detta är en synkning av luftspjällen eller en vetiljustering? Kanske både och!
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Löste sig fint skruvade loss TPS-givaren vred den i fullt läge medurs sen gick den satans så mycket bättre, sen när jag vred ner givaren mot sitt läge så ökade tomgångsvarvet så pass mycket så jag fick justera tomgången samtidigt som jag vred TPS-givaren. Nu går den på alla cylindrar, men den skjuter lite ibland. Det jag vet är att det iaf enagången det baktände så var det den bakre cylindern. Tror ni detta är en synkning av luftspjällen eller en vetiljustering? Kanske både och!
Baktänder/skjuter? Är det avgasknallar på gasavdrag du menar?
I så fall är det garanterat någon av packningarna i avgassystemet som läcker, mest sannolikt den som sitter mot bakre grenröret. Om den läcker där drar den in lite syre som eftertänder i systemet och ger knallar.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Då 17/39 är standard skulle jag nog välja åtminstone 17/41.


skulle skaffa drev och kedja till hojen idag. men mc stället fick upp när han kolllade datan att det var 38T bak som var standard, sen när jag sa att jag ville ha 17/41 fick jag frågan varför jag inte drevade den fram istället.

Och han sa att 1 kug fram är 4 bak?

sen en annan sak.
Trode faktist att TLR gick bättre än den gör.
Köre mot min kusin igår som har en saab 9-3 aero -01 205hk. jag kunde värkligen inte köra ifrån han rakt fram. hur mycket jag än låg och pressade hojen så sa han att hans mätare låg på ca 240km/h.

Tycker borde inte en TLR med pcII, kn, andra slipon gå bättre än en orginal bil?
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
skulle skaffa drev och kedja till hojen idag.


Tycker borde inte en TLR med pcII, kn, andra slipon gå bättre än en orginal bil?

Det sliter mindre på hela drivpaketet att kugga upp bak istället för ned fram, pga att kedjan behöver inte göra lika många varv.

Låter inte som att din hoj går riktigt som den ska. Tror jag iaf:confused:
Nog har jag brassat från bilar som har mer än 250hk med min gris.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Det sliter mindre på hela drivpaketet att kugga upp bak istället för ned fram, pga att kedjan behöver inte göra lika många varv.

Låter inte som att din hoj går riktigt som den ska. Tror jag iaf:confused:
Nog har jag brassat från bilar som har mer än 250hk med min gris.

Hmm.. kanske skall få den om mappad eller ladda in ny programvara i pcII
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
skulle skaffa drev och kedja till hojen idag. men mc stället fick upp när han kolllade datan att det var 38T bak som var standard, sen när jag sa att jag ville ha 17/41 fick jag frågan varför jag inte drevade den fram istället.

Och han sa att 1 kug fram är 4 bak?

Du kanske skulle kolla upp din säljare istället... TLR har 39 bak och TLS har 38 bak som standard.

Nåja, det har inte med hur många varv kedjan snurrar att göra, det är snarare så att ett mindre framdrev har flera andra nackdelar:
1. Drevet får snurra fler varv och slits därför fortare än resten av drivpaketet
2. Mindre drev med mindre radie ger tvärare vändradie för kedjan och det nöter något mer på kedjan.
3. Mindre drev fram gör att kedjan släpar hårdare mot glidskyddet på svingen och det nöter på både kedja och skydd.
4. Mindre drev fram har färre tänder i kontakt med kedjan och färre tänder som överför kraften gör att kedja och drev slits hårdare.

Om nån kan komma på någon annan fördel med att ha mindre drev fram, än att spara några gram vikt, så lär jag mig gärna.
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Du kanske skulle kolla upp din säljare istället... TLR har 39 bak och TLS har 38 bak som standard.

Nåja, det har inte med hur många varv kedjan snurrar att göra, det är snarare så att ett mindre framdrev har flera andra nackdelar:
1. Drevet får snurra fler varv och slits därför fortare än resten av drivpaketet
2. Mindre drev med mindre radie ger tvärare vändradie för kedjan och det nöter något mer på kedjan.
3. Mindre drev fram gör att kedjan släpar hårdare mot glidskyddet på svingen och det nöter på både kedja och skydd.
4. Mindre drev fram har färre tänder i kontakt med kedjan och färre tänder som överför kraften gör att kedja och drev slits hårdare.

Om nån kan komma på någon annan fördel med att ha mindre drev fram, än att spara några gram vikt, så lär jag mig gärna.

Hehehe, jo det går ju att utveckla "mitt" svar ganska mycket också:D

Edit: tro på fan att oljaläckaget är från utgående axel:näsblod
Undra om man ska köpa ny hoj istället för att forsätta jävlas:huvet
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
hehehe, jo det går ju att utveckla "mitt" svar ganska mycket också:d

edit: Tro på fan att oljaläckaget är från utgående axel:näsblod
undra om man ska köpa ny hoj istället för att forsätta jävlas:huvet
rc8.... :D
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Du kanske skulle kolla upp din säljare istället... TLR har 39 bak och TLS har 38 bak som standard.

Nåja, det har inte med hur många varv kedjan snurrar att göra, det är snarare så att ett mindre framdrev har flera andra nackdelar:
1. Drevet får snurra fler varv och slits därför fortare än resten av drivpaketet
2. Mindre drev med mindre radie ger tvärare vändradie för kedjan och det nöter något mer på kedjan.
3. Mindre drev fram gör att kedjan släpar hårdare mot glidskyddet på svingen och det nöter på både kedja och skydd.
4. Mindre drev fram har färre tänder i kontakt med kedjan och färre tänder som överför kraften gör att kedja och drev slits hårdare.

Om nån kan komma på någon annan fördel med att ha mindre drev fram, än att spara några gram vikt, så lär jag mig gärna.

går inte trippmätaren snabbare om man drevar ner med? för den mäter väll på den axelen?

då skaffar jag 17/41 med guldig 530 kedja om jag får tag i det =)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har du en billigt! till salu? :fyllisar

Tog du bettan på några varv på Molanda?
Jag var fegast på hela banan då tror jag, gick förbannat långsamt. Hade inte ens ner ett knä i backen.

Men nästa gång ska jag försöka tagga till mig lite. :)
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Jag var fegast på hela banan då tror jag, gick förbannat långsamt. Hade inte ens ner ett knä i backen.

Men nästa gång ska jag försöka tagga till mig lite. :)

Låter bra det!
För brorsan var det mer "Do or Die" stil fattade jag det som. Han verkar ha fått till några hyffsat feta nerlägg:yoparty
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Orginal fram är 17 kugg. En kugg mindre fram är alltså en nerdrevning med 1/17 = 5,88%.
Ska du öka detsamma bak ska du alltså ha 39/(1-1/17)=41,43 kuggar, så 41 är så nära du kan komma.
41 kugg bak ger 4,88% nerdrevat
42 kugg bak ger 7,14% nerdrevat

Hastighetsmätarn och odometern kommer visa lika många procent för mycket...
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Baktänder/skjuter? Är det avgasknallar på gasavdrag du menar?
I så fall är det garanterat någon av packningarna i avgassystemet som läcker, mest sannolikt den som sitter mot bakre grenröret. Om den läcker där drar den in lite syre som eftertänder i systemet och ger knallar.

Baktänder, skjuter upp luft genom luftsjället. Med lite juste soppablandning så kan man få coola eldsflammor som slår upp från spjällhusen.....:D..... mer vanligt på förgasare kanske.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Orginal fram är 17 kugg. En kugg mindre fram är alltså en nerdrevning med 1/17 = 5,88%.
Ska du öka detsamma bak ska du alltså ha 39/(1-1/17)=41,43 kuggar, så 41 är så nära du kan komma.
41 kugg bak ger 4,88% nerdrevat
42 kugg bak ger 7,14% nerdrevat

Hastighetsmätarn och odometern kommer visa lika många procent för mycket...

jag det är ca 6km/h i 110km/h och 3 på 50. så det är ju inget man bryr sig om.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top