TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Fan vad du förstör hojen med mobilbilder boner... :hihi
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:tummenupp


-: edit :- undrade just vad Ricken skulle säga om kvalisorten på bilderna :hihi
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
TPS justering vet jag vad det är och hur det går till. Har just tittat på hela filmen och det där TB justering, är det något ni gör? Eller lämnar ni in den för det? Eller blir det aldrig gjort? En synkning helt enkelt.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har gjort det, men man måste ha klockorna för att få till det.
Har man det så är det inte speciellt svårt.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
2003 i USA, men 2001 i europa, tror jag. 2003 modellen ar annan framgaffel, och något mer som jag inte kommer ihåg. Annars är alla årsmodeller identiska sånär som på färgsättning. :)

2000 var sista året i Sverige i alla fall.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tror min pushrod seal börjar packa in... vilken var det man skulle ha nu igen? Nån som var bättre än original? Nån till 'Busa som passade?
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Nu har jag gjort vad jag kan för att få skiten att gå, men icke!!! Jodå, nu startar den iaf men det räcker inte, jag vill att den skall gå på alla cylindrar hela tiden!!! :näsblod Det är som om den misständer, fast tvärt om. Den slår igång på båda emellanåt, på tomgång. Den går så rackligt så det är ingen ide att fundera på en TPS justering. Kan detta bero på att det behövs en synkning av spjällhusen eller en dålig tändspole? Över 3"rpm så verkar han pigg och glad. Insprutet som måste justeras?

Detta har jag gjort:

Plockat med alla kontaktblock och sprejat med elektronikspray och "juckat" några gånger för att få bort oxid.

Klippt tändkablarna 10mm vid tändhatten för att få frächa kardeler utan oxid.

Sett till att det går att trycka ner båda tändhattarna så att de sitter ordentligt på tändstiftet.

Bytt till Iridiumstift (9:eek:r)

Bytt startbatteri till ett BT 12 Ah

Och eftersom det var tänkt att göra en TPS justering så är det inget luftfilter där just nu, så det är inte det att luftfiltret är igensatt!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Gör en film o släng upp så vi vet vad fan du menar.
Gärna 2.15 lång med 8 biljakter o 3 bröstscener.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Sorry Jocke. Hade jag tänkt lite extra hade jag kunnat lämna verktyget på jobbet så hade nån kunnat komma ner med det till dig, men jag tänkte inte så långt.

Kanske förklarligt iofs...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nu har jag gjort vad jag kan för att få skiten att gå, men icke!!! Jodå, nu startar den iaf men det räcker inte, jag vill att den skall gå på alla cylindrar hela tiden!!! :näsblod Det är som om den misständer, fast tvärt om. Den slår igång på båda emellanåt, på tomgång. Den går så rackligt så det är ingen ide att fundera på en TPS justering. Kan detta bero på att det behövs en synkning av spjällhusen eller en dålig tändspole? Över 3"rpm så verkar han pigg och glad. Insprutet som måste justeras?


Och eftersom det var tänkt att göra en TPS justering så är det inget luftfilter där just nu, så det är inte det att luftfiltret är igensatt!


Det ÄR en TPS justering du ska göra. Så är det bara. :fakta
Det låter exakt som min hoj för några årsedan.
Men, det kan vara lite lurigt att göra en TPS justering när den är som din är.
Men, bara att jucka på TPS, lite i taget, tills den går bättre. Går den inte bättre åt ena hållet får du byta, och jucka lite åt andra hållet. Var inte rädd att göra stora förändringar, och gå på känn. Stunta i vad c-- visar, i alla fall tills du får den att gå bra under 1500-2000rpm.
Räkna med att det tar 2-3 timmar med många provstarter etc, så sätt i db-killers i rykrören... :hihi


Och BTW. Du måste i princip ha Iridium stift för att göra detta för vanliga stift sotar igen för fort.

:hej
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Lätt fixat! Bitchtits har jag och biljakt ordnas givetvis.....

"Roid Rage" i kombination med "Road Rage" gör ju att det kan bli en synnerligen intressant biljakt :D Det enda jag riktigt undrar över är vilken kaliber som krävs för en framgångsrik biljakt :va 6,5 mm är väl alldeles för klent, det klarar väl inte ens av att fälla ett litet ungdjur som till exempel en 08:as Fiat Panda. Kanske man får gå upp till 9,3*57 om man vill fälla äldre och tyngre byten, tänker då närmast på en Jaguar E-type som skulle passa alldeles förträffligt som prydnad på garageuppfarten. :tungan
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Nu har jag gjort vad jag kan för att få skiten att gå, men icke!!! Jodå, nu startar den iaf men det räcker inte, jag vill att den skall gå på alla cylindrar hela tiden!!! :näsblod Det är som om den misständer, fast tvärt om. Den slår igång på båda emellanåt, på tomgång. Den går så rackligt så det är ingen ide att fundera på en TPS justering. Kan detta bero på att det behövs en synkning av spjällhusen eller en dålig tändspole? Över 3"rpm så verkar han pigg och glad. Insprutet som måste justeras?


Så betedde sig min tidigare.
Mitt fel var ventilspelen, jag hade nollspel på bakre cylinderns avgasventiler.
Efter justering gick den på båda cyllarna & den kan efter det stå & puttra på 1100rpm i tomgång utan att dö.

Kanske kan vara värt att kolla upp.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Oljeläck

& nu mitt eget nya lilla problem.

Oljeläckage?
Läckan syns på kåpan utanför framdrevet, kåpan blir lite blöt på ovansidan & utsidan, ser nästan ut som om oljan är sprejad på kåpan.

Detta har jag kollat:
Det är inte kopplingens slavcylinder som läcker.
Det är inte packboxen på utgående drivaxel som läcker.
Jag tror inte att packboxen vid kopplingspinnen läcker.

Har försökt att leta efter diverse slangar/avluftningar mm, som kanske hoppat av ngnstans men inte hittat ngt speciellt.

Hur brukar det se ut då kopplingspinnen läcker? brukar det stänka runt så att man ser olja på kåpans utsida? Har bytt denna tidigare men minns inte hur läckaget såg ut förutom prickigt bakhjul & fläck på marken då hojen stått still ett tag.

Packboxarna kommer jag nu att byta av bara farten när jag ändå är "där" men jag tror ändå inte att det är dem som läcker.

Några tips på annat ?
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Det ÄR en TPS justering du ska göra. Så är det bara. :fakta

Ok, får väl gå ut och labba lite då.

Så betedde sig min tidigare.
Mitt fel var ventilspelen, jag hade nollspel på bakre cylinderns avgasventiler.
Efter justering gick den på båda cyllarna & den kan efter det stå & puttra på 1100rpm i tomgång utan att dö.

Kanske kan vara värt att kolla upp.

All right. Så får jag inte till de med TPS så lämnar jag in faanskapet på service helt enkelt. Den dyra vägen, men jag har fasiken inte tid med sådant här strul....

"Roid Rage" i kombination med "Road Rage" gör ju att det kan bli en synnerligen intressant biljakt :D Det enda jag riktigt undrar över är vilken kaliber som krävs för en framgångsrik biljakt :va 6,5 mm är väl alldeles för klent, det klarar väl inte ens av att fälla ett litet ungdjur som till exempel en 08:as Fiat Panda. Kanske man får gå upp till 9,3*57 om man vill fälla äldre och tyngre byten, tänker då närmast på en Jaguar E-type som skulle passa alldeles förträffligt som prydnad på garageuppfarten. :tungan

Det går att ordna det med! jag har en S&W M29 cal. 0.44mag (exakt en sån som Dity Harry har!) :D Tyvärr gjort mig av med min IMI Desert Eagle cal. 0.44mag. den hade varit bra till det här..... :fyllisar
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
& nu mitt eget nya lilla problem.

Oljeläckage?
Läckan syns på kåpan utanför framdrevet, kåpan blir lite blöt på ovansidan & utsidan, ser nästan ut som om oljan är sprejad på kåpan.

Detta har jag kollat:
Det är inte kopplingens slavcylinder som läcker.
Det är inte packboxen på utgående drivaxel som läcker.
Jag tror inte att packboxen vid kopplingspinnen läcker.

Har försökt att leta efter diverse slangar/avluftningar mm, som kanske hoppat av ngnstans men inte hittat ngt speciellt.

Hur brukar det se ut då kopplingspinnen läcker? brukar det stänka runt så att man ser olja på kåpans utsida? Har bytt denna tidigare men minns inte hur läckaget såg ut förutom prickigt bakhjul & fläck på marken då hojen stått still ett tag.

Packboxarna kommer jag nu att byta av bara farten när jag ändå är "där" men jag tror ändå inte att det är dem som läcker.

Några tips på annat ?
Jag tror att du har läckage från täcklocket för vevaxeln, som sitter på generatorkåpan.
Då kommer oljan att blåsa bakåt och över drevkåpan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top